Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av Leaffen, torsdag 02. mai 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

daggad

Jeg har kjørt leaf i 2 år og vet at elbil er stille i lave hastigheter men som sine bensinvenner i 60km+.
Jeg opplevde TMS på samme viset. Den er ikke sinnsykt stille som mange tror. Men den er fast og fin på et helt annet vis enn Leaf. Og S85 var en langt mer behagelig bil enn P85+ med 21" dekk.
Om noen synes den er stygg utvendig men samtidig vurderer Leaf så må det være noe alvorlig galt med estetisk sans enten hos de eller meg..;)
Jeg har avbestilt min TMS. Den er ikke det rette nå synes jeg da den er mer sportsbil enn familiebil. Men jeg liker den svært godt og de som har kjøpt eller fått skal være stolte over en meget flott bil !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Balrog

Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

BjørnP85

Håper færrest mulig vurderer el-bil.  Så kan vi som har tatt sjansen cruise inn i solnedgangen med håp om at avgiftsfritaket var leeenge. 8)
P85 2013 - solgt
90 D 28.12.2016
TM3 reservert

OleJA

Sitat fra: eledille på onsdag 09. oktober 2013, klokken 16:50
Sitat fra: fredag på onsdag 09. oktober 2013, klokken 16:22
Når det gjelder aksellerasjon, så føles det som min i-Miev aksellerer like bra som min S95. Model S er et tungt beist, og i-Miev veier halvparten så mye.

Ehum. Jeg har også kjørt i-Miev, og enten er batteriet gåent i Teslaen din, eller så har noen installert et Tesla-drivverk i i-Miev'en uten å si noe om det til deg :)
Jeg tok to 'drag' på flystripa på Oppdal med maksfart ca 200km/t og mer bremsing enn regen. Det brant ca 10-15km rekkevidde, klarer du det samme på 100 meter så er det feil på bilen din.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

eledille

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. oktober 2013, klokken 17:37
Om S85 føles ut som en iMiEV må det være ENORM forkjell på S85 og P85+...

Tror ikke forskjellen er så voldsom. Tractionkontroll-lampa mi lyste temmelig jevnt opp til ca 60 i dag, selv om det tilsynelatende var tørt. 0-100 for i-Miev er vel ca 15 sek, så det er nesten tre ganger så lenge som TMS85.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

el-fanboy

Sitat fra: Balrog på onsdag 09. oktober 2013, klokken 19:10
Sjekk ut denne tråden, den er enda bedre:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9829.0.html

;D
OMFG.

For ikke å snakke om denne http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9817.0.html

Har vanskelig for å ta innleggene til denne personen seriøst. En Teslaselger som er uinteressert i ham som kunde, og som samtidig disser konkurrentene? Denne historien høres ikke særlig troverdig ut spør du meg  ;)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

eledille

Balrog: Takk, denne fyren er jo et troll.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

timingbeltkiller

#292
Sitat fra: eledille på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:48
dessuten var den dau som en sild over 2500 rpm. Brukbart turtallsområde var 1600 til 2500 rpm, og den hadde ingenting ekstra å gi ved forbikjøring.
2500 rpm har du bare bruk for ved raske forbikjøringer på lavgear.
(Brukte du høygear til forbikjøringer?)
1800 i sjettegearet = 110 kmh

Min Avensis diesel gikk 156K km med 99% under 2000 rpm.

Tror du brukte denne leiebilen til råkjøring den ikke er beregnet på?
Men enig i at S85 er langt bedre egnet til å yppe seg med på Autobahn.

Avensis er for mann-med-hatt bileiere som har problemfri bil som prioritet nr 1.
Min hadde en ubetydelig garantireparasjon (Defekt lås på midtleneboksen foran) på 5 år og 150K km.
Og kun ett nytt sommerdekksett i tillegg til periodeservice og diesel.
Snitt forbruk på 156K km var 4,3 liter per 100km.

Har du råkjøring som prioritet nr 1, kjøper du Tesla, BMW, Porsche, Ferrari eller annen bil av rakettypen. Men da blir du fattig pga dekkslitasjen. Og bortsett fra Tesla på firedobbelt slitasje av det meste ellers også.

Men S85 har i tillegg fordelen du kan også bruke den som mann-med-hatt bil.
Da blir du belønnet med lang rekkevidde og lav slitasje på dekk og bil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

eledille

#294
Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 09. oktober 2013, klokken 20:28
Sitat fra: eledille på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:48
dessuten var den dau som en sild over 2500 rpm. Brukbart turtallsområde var 1600 til 2500 rpm, og den hadde ingenting ekstra å gi ved forbikjøring.
2500 rpm har du bare bruk for ved raske forbikjøringer på lavgear.
(Brukte du høygear til forbikjøringer?)
1800 i sjettegearet = 110 kmh

Min Avensis diesel gikk 156K km med 99% under 2000 rpm.

Tror du brukte denne leiebilen til råkjøring den ikke er beregnet på?

Men enig i at S85 er langt bedre egnet til å yppe seg med på Autobahn.

Slapp av. Blir ikke mye råkjøring med to unger i baksetet og kone som leser kart foran.

Men det hendte seg slik at jeg gjerne ville forbi en lastebil som var breddfull av jord. Bilen føltes sterk på ca 1700 rpm, men den hadde som sagt ingenting ekstra å rutte med. Jeg giret ned og ga full gass, men måtte legge meg inn igjen fordi strekningen jeg trodde var lang nok ikke var det.

Til avensisens forsvar så fungerte den fint til å cruise i 130 i 130-sonen. Men ellers ble det mye giring og dieselklapring. Den begynte å tøffe og vibrere under ca 1500 og bråke uten særlig ekstra drag over 2000. Brukbart intervall på 500 rpm gir mye giring.

Beklager hvis jeg fornærmet bilen din :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

timingbeltkiller

#295
Legger du inn gear 4 eller enda bedre gear 3, har du nok aksellerasjon
på området 2000 - 3000 til å komme forbi på kort strekning.
Det er ikke noe hjelp i å skifte fra gear 6 til gear 5.
De to ligger altfor nær hverandre til det.

Men problemet kan ligge i vibrering under 1500 = feil på bilen du leide.
Bilen cruiser feilfritt i ca 70 med 1100 i gear 6.
På flatt vei kan du sågar kjøre i 60 i gear 6.
50-soner med cruisekontrollen på i gear 5.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

eledille

Lastebilen gikk i 85 i 90-sone. Jeg ville ikke ligge bak fordi det fløy støv fra lasset.

Forbikjøringsstrekket var ikke veldig langt, og på sett og vis har du nok rett i at det var førerfeil, jeg feilberegnet hvor mye kraft jeg hadde til rådighet. Når turboen vel har fått tenkt seg om i omtrent ett sekund så guffer den på som bare rakker'n på ca 1,5 til 2 k rpm. Men det skjer det ikke noe mer på 2,5 k rpm enn det gjorde på 1,7. Ikke på 3,5 heller for den del. Det er ikke jeg vant til. Dermed la jeg meg pent inn igjen, uten råkjøring eller fare av noe slag, bare litt rødere på øra.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

valvolainen

Veldig negativitet da (kikket gjennom de to andre trådene også startet av trådstarter.)
Merker jeg har lite lyst til å selge bruktbil til TS som privatperson med det klagebehovet.
Tesla er ikke for alle, jeg kan kun snakke for meg selv, (med fru) og vi gleder oss 100%, selv om ikke det er noe S-klasse innvendig. Vi får så utrolig mye annet i pakken 'model s'. Vi hadde definitivt angret noe aldeles grusomt hvis vi hadde kansellert idag, selv om vi egentlig burde spart penger til å bygge hus.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

tullball

Sitat fra: Ellbil på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:05
Hadde i dag min første prøvetur med mod S. Tenkte på forhånd å reservere. Det er lagt på is.

Eter noen meter rulling begynner støyen. Jeg har en Citroen C-zero fra før. Den er ikke støyfri, men den støyer mindre enn Tesla. Min brors Nissan Leaf, derimot, er stille som graven i forhold.

Da vi kom opp i 80 km/t var støyen like omfattende som i min kones Citroen C1. Vanlig samtale kan føres, men ikke uten å øke stemmevolum med et par decibel. Dette står i så sterk kontrast med premiumbiler at sammenligningen blir urettferdig.

Tesla er en umoden bil, og kommer nok med generasjon 2 om ikke så lenge, for dette holder ikke mål. Når inventaret er plastaktig sammenlignet med Audi, Mercedes og ikke minst sammenlignet med min tidligere Jaguar XF, som slettes ikke er en dyr bil, men som oppleves som lysår foran Tesla mht. komfort og luksus, blir prisen for høy, rett og slett. Og setet har dårlig støtte og virker billig, som resten av inventaret. Jeg vet jeg sannsynligvis banner i kirken nå, men noen må ta bladet fra munnen.

Da gjenstår altså denne akselerasjonen. Men såfremt du ikke er en erfaren rally- eller supersportsbilfører, så får du ikke brukt denne akselerasjonen. Den er rett og slett for voldsom. Jeg spår flere Tesla i grøfta etterhvert, om man har tenkt å bånne gassen. For dette er for viderekommende.

Jeg kan komme på å kjøpe en brukt etterhvert, pga rekkevidden, men da må prisen ned med 50 %. Og iflg kommentarer vil nettopp prisen gå raskt ned på Tesla.

Om du tror model S går ned 50% i pris tar du kraftig feil. Den vil sannsynlgvis aldri gå ned i pris. Tesla vil dog sannsynligvis komme med billigere modeller.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA