Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av Leaffen, torsdag 02. mai 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

Øyvind.h

#270
Folk lar seg provosere, og da lever tråden videre :)

Vil bare bemerke en ting: De som er negative til Tesla er ofte gjennomgående negative til absolutt alt (minus en forumdeltaker som nylig skrev et glimrende innlegg om hvorfor han valgte en fossil konkurrent!)
Det blir vanskelig å ta innlegg seriøst når "absolutt alt" er galt. Litt som foxys innlegg. Ikke bare var bilen stygg, kjedelig, kjipt interiør, dyr, fæl, støyenede etc. CEO var også en katastrofe, selskapet elendig, aksjekursen for høy, ikke nok ustyr, utstyret som fantes var elendig osv osv osv....

Man avslører ett og annet om seg selv når man er gjennomgående negativ til alt.....(på lik linje med at det er avslørende når man er helt ukritisk og alt er som en fantastisk rosa sky)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sindrej

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. oktober 2013, klokken 14:08
Man avslører ett og annet om seg selv når man er gjennomgående negativ til alt.....(på lik linje med at det er avslørende når man er helt ukritisk og alt er som en fantastisk rosa sky)
Hør hør

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. oktober 2013, klokken 14:08
Man avslører ett og annet om seg selv når man er gjennomgående negativ til alt.....(på lik linje med at det er avslørende når man er helt ukritisk og alt er som en fantastisk rosa sky)

Minner litt om "høyt henger de, og sure er de" ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sjøhyene

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. oktober 2013, klokken 14:08
Folk lar seg provosere, og da lever tråden videre :)

Vil bare bemerke en ting: De som er negative til Tesla er ofte gjennomgående negative til absolutt alt (minus en forumdeltaker som nylig skrev et glimrende innlegg om hvorfor han valgte en fossil konkurrent!)
Det blir vanskelig å ta innlegg seriøst når "absolutt alt" er galt. Litt som foxys innlegg. Ikke bare var bilen stygg, kjedelig, kjipt interiør, dyr, fæl, støyenede etc. CEO var også en katastrofe, selskapet elendig, aksjekursen for høy, ikke nok ustyr, utstyret som fantes var elendig osv osv osv....

Man avslører ett og annet om seg selv når man er gjennomgående negativ til alt.....(på lik linje med at det er avslørende når man er helt ukritisk og alt er som en fantastisk rosa sky)

hehe, så sant så sant
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

AreGar

Hvordan er mottakelsen mtp. kvalitetsfølelsen på US-forum?
Ser at mange her inne sammenlikner TMS med Avnesis og Mondeo og er veldig fornøyde.
Andre sammenlikner med Mercedes, BMW og Jaguar og er ikke så fornøyde.
Dette er ganske forståelig både med tanke på hva man er vant til og ikke minst hva slags forventninger man skulle ha til det som media presenterer som "superluksusbil" ol, men tenker at i USA er bilen et alternativ for dyre sportsbiler og ikke middels familiebiler som i Norge, og som sådan er kundegruppen kanskje mer representativ for hva slags kvalitet Tesla burde ha.
Jeg har ikke prøvekjørt TMS og har antakeligvis ikke økonomi til en slik bil før om 2-3 år (men før 2017 i alle fall.. :) ), men jeg er redd for at TMS ikke er "bra nok" etter hvordan den har blitt skrytt opp i sky.
For min del er jeg veldig kresen på bil, og synes nye Golfer og Passater er triste greier og er nesten redd for å prøve TMS i frykt av å bli skuffet...

sindrej

Kommer an på hva en verdsetter.  Jeg kan tåle en kjip topp på dashbordet når kjørefølelsen er så god som den er.  Det som virkelig teller i min bok er _bra_ på MS.  Den veldig europeiske kjørefølelsen var det som imponerte meg mest på prøvekjøring, og det er jeg fremdeles like fornøyd med den dag i dag.  Var mest skeptisk til setene, men de har overraska positivt de ukene jeg har hatt bilen.  :)

Nuvolari

Når den første iPhone kom var det mange som mente den var dårlig ettersom den manglet både MMS og 3G. Samtidig hadde den mye annet som de andre ikke hadde, bl.a. et revolusjonerende brukergrensesnitt.

Også den gangen var folk uenige om dette var et bra eller dårlig produkt.

Mye av det samme gjelder TMS, ja den støyer litt mer enn en BMW eller Mercedes til samme pris men er bedre på mange andre områder.

Hva man preferer handler om den enkelte sin preferansekurve.

Mye tyder på at TMS treffer bredere i markedet enn noen annen bil tidligere har gjort. At en og annen prefererer BMW skulle jo bare mangle.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

fredag

Sitat fra: Ellbil på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:05
Hadde i dag min første prøvetur med mod S. Tenkte på forhånd å reservere. Det er lagt på is.

Eter noen meter rulling begynner støyen. Jeg har en Citroen C-zero fra før. Den er ikke støyfri, men den støyer mindre enn Tesla. Min brors Nissan Leaf, derimot, er stille som graven i forhold.

Da vi kom opp i 80 km/t var støyen like omfattende som i min kones Citroen C1. Vanlig samtale kan føres, men ikke uten å øke stemmevolum med et par decibel. Dette står i så sterk kontrast med premiumbiler at sammenligningen blir urettferdig.

Tesla er en umoden bil, og kommer nok med generasjon 2 om ikke så lenge, for dette holder ikke mål. Når inventaret er plastaktig sammenlignet med Audi, Mercedes og ikke minst sammenlignet med min tidligere Jaguar XF, som slettes ikke er en dyr bil, men som oppleves som lysår foran Tesla mht. komfort og luksus, blir prisen for høy, rett og slett. Og setet har dårlig støtte og virker billig, som resten av inventaret. Jeg vet jeg sannsynligvis banner i kirken nå, men noen må ta bladet fra munnen.

Da gjenstår altså denne akselerasjonen. Men såfremt du ikke er en erfaren rally- eller supersportsbilfører, så får du ikke brukt denne akselerasjonen. Den er rett og slett for voldsom. Jeg spår flere Tesla i grøfta etterhvert, om man har tenkt å bånne gassen. For dette er for viderekommende.

Jeg kan komme på å kjøpe en brukt etterhvert, pga rekkevidden, men da må prisen ned med 50 %. Og iflg kommentarer vil nettopp prisen gå raskt ned på Tesla.

Prøvekjørte du samme modell som du har tenkt til å kjøpe? Demo-bilene til Tesla er vel alle P+ med 21" felger, er de ikke?

21" felger bråker mer enn 19" felger.

P+ bråker mer enn S85 og P85.

Og underlaget har mye å si. Danske veier, med mye mindre grov asfalt enn i Norge, var deilige å kjøre på med min S85.

Jeg har en i-Miev fra før, som er mer eller mindre identisk som en C-Zero, og oppfatter min S85 som hakket mer stillegående enn min i-Miev.

Når det gjelder aksellerasjon, så føles det som min i-Miev aksellerer like bra som min S95. Model S er et tungt beist, og i-Miev veier halvparten så mye. Jeg kan lett brenne av 10-20 km rated rekkevidde i min Model S på å aksellerere tungt i 100m.

P+ er et litt annet dyr, for et litt annet publikum. Der har jeg blitt kvalm av å sitte på som passasjer. Og hørt eieren innrømme at han er redd for kreftene til bilen sin.

Jeg trives fortsatt veldig godt i min i-Miev, og beholder den også etter at jeg fikk en Model S. Er litt usikker på om jeg burde valgt P85 istedet for S85.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fhovlan

Sitat fra: Ellbil på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:05
Hadde i dag min første prøvetur med mod S. Tenkte på forhånd å reservere. Det er lagt på is.

Eter noen meter rulling begynner støyen. Jeg har en Citroen C-zero fra før. Den er ikke støyfri, men den støyer mindre enn Tesla. Min brors Nissan Leaf, derimot, er stille som graven i forhold.

Da vi kom opp i 80 km/t var støyen like omfattende som i min kones Citroen C1. Vanlig samtale kan føres, men ikke uten å øke stemmevolum med et par decibel. Dette står i så sterk kontrast med premiumbiler at sammenligningen blir urettferdig.

Tesla er en umoden bil, og kommer nok med generasjon 2 om ikke så lenge, for dette holder ikke mål. Når inventaret er plastaktig sammenlignet med Audi, Mercedes og ikke minst sammenlignet med min tidligere Jaguar XF, som slettes ikke er en dyr bil, men som oppleves som lysår foran Tesla mht. komfort og luksus, blir prisen for høy, rett og slett. Og setet har dårlig støtte og virker billig, som resten av inventaret. Jeg vet jeg sannsynligvis banner i kirken nå, men noen må ta bladet fra munnen.

Da gjenstår altså denne akselerasjonen. Men såfremt du ikke er en erfaren rally- eller supersportsbilfører, så får du ikke brukt denne akselerasjonen. Den er rett og slett for voldsom. Jeg spår flere Tesla i grøfta etterhvert, om man har tenkt å bånne gassen. For dette er for viderekommende.

Jeg kan komme på å kjøpe en brukt etterhvert, pga rekkevidden, men da må prisen ned med 50 %. Og iflg kommentarer vil nettopp prisen gå raskt ned på Tesla.

Interessant! Eg ser at du i dine tidlegare innlegg har vore i kontakt med både NAF og Forbrukarrådet og at du også har, ikkje berre har satt en Tesla, men også ein Leaf på vent. Det virkar som du er litt pirkete og veldig opptatt av pris, er det rett?. Dersom det stemmer - noko som du sikker er heilt usamd i - så kan du fort bli oppfatta som ein "vanskeleg" kunde. Slike kundar er det vel svært få som orkar å kaste vekk tid på. I alle fall når det står folk i kø og vil kjøpe ein bil som du i utgangspunktet er negativ til. Om det er slik det bør vere, er ein anna diskusjon! :)

eledille

Sitat fra: fredag på onsdag 09. oktober 2013, klokken 16:22
Når det gjelder aksellerasjon, så føles det som min i-Miev aksellerer like bra som min S95. Model S er et tungt beist, og i-Miev veier halvparten så mye.

Ehum. Jeg har også kjørt i-Miev, og enten er batteriet gåent i Teslaen din, eller så har noen installert et Tesla-drivverk i i-Miev'en uten å si noe om det til deg :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

a72

Personlig synes jeg Tesla er en pen bil, at den likner på Mazda 6 stemmer nok litt, selv om jeg synes Tesla er penere. Tesla designer kommer vel tidligere fra Mazda også, så kanskje ikke så rart at han er inspirert av Mazda.

Er dessverre litt redd for at Tesla aldri kommer på premium nivå når det gjelder seter og interiør med tanke på at de er en amerikansk bilprodusent.

Er litt redd for at trådstarter og andre som ønsker en premium elbil må vente lenge. BMW og andre tyske merker virker å ikke ha noe tro på elbiler utenfor byen, slik at de som ønsker en elbil som eneste bil er forvist til Tesla.




Espen Hugaas Andersen

#281
Sitat fra: fredag på onsdag 09. oktober 2013, klokken 16:22Når det gjelder aksellerasjon, så føles det som min i-Miev aksellerer like bra som min S95. Model S er et tungt beist, og i-Miev veier halvparten så mye. Jeg kan lett brenne av 10-20 km rated rekkevidde i min Model S på å aksellerere tungt i 100m.
Det tviler jeg litt på. 6 sekunder med full effekt (270 kW) brenner av 375 Wh, eller 0,46% av rekkevidden, noe som tilsvarer ca 1,8 km.

Om rated range faller med 10-20 km handler det kun om hvordan utregningene utføres. Om akselerasjonen er fra null vil også traction control spille inn ved å begrense effekten.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Trøndertesla

Sitat fra: fhovlan på onsdag 09. oktober 2013, klokken 16:40
Sitat fra: Ellbil på onsdag 09. oktober 2013, klokken 00:05
Hadde i dag min første prøvetur med mod S. Tenkte på forhånd å reservere. Det er lagt på is.

Eter noen meter rulling begynner støyen. Jeg har en Citroen C-zero fra før. Den er ikke støyfri, men den støyer mindre enn Tesla. Min brors Nissan Leaf, derimot, er stille som graven i forhold.

Da vi kom opp i 80 km/t var støyen like omfattende som i min kones Citroen C1. Vanlig samtale kan føres, men ikke uten å øke stemmevolum med et par decibel. Dette står i så sterk kontrast med premiumbiler at sammenligningen blir urettferdig.

Tesla er en umoden bil, og kommer nok med generasjon 2 om ikke så lenge, for dette holder ikke mål. Når inventaret er plastaktig sammenlignet med Audi, Mercedes og ikke minst sammenlignet med min tidligere Jaguar XF, som slettes ikke er en dyr bil, men som oppleves som lysår foran Tesla mht. komfort og luksus, blir prisen for høy, rett og slett. Og setet har dårlig støtte og virker billig, som resten av inventaret. Jeg vet jeg sannsynligvis banner i kirken nå, men noen må ta bladet fra munnen.

Da gjenstår altså denne akselerasjonen. Men såfremt du ikke er en erfaren rally- eller supersportsbilfører, så får du ikke brukt denne akselerasjonen. Den er rett og slett for voldsom. Jeg spår flere Tesla i grøfta etterhvert, om man har tenkt å bånne gassen. For dette er for viderekommende.

Jeg kan komme på å kjøpe en brukt etterhvert, pga rekkevidden, men da må prisen ned med 50 %. Og iflg kommentarer vil nettopp prisen gå raskt ned på Tesla.

Interessant! Eg ser at du i dine tidlegare innlegg har vore i kontakt med både NAF og Forbrukarrådet og at du også har, ikkje berre har satt en Tesla, men også ein Leaf på vent. Det virkar som du er litt pirkete og veldig opptatt av pris, er det rett?. Dersom det stemmer - noko som du sikker er heilt usamd i - så kan du fort bli oppfatta som ein "vanskeleg" kunde. Slike kundar er det vel svært få som orkar å kaste vekk tid på. I alle fall når det står folk i kø og vil kjøpe ein bil som du i utgangspunktet er negativ til. Om det er slik det bør vere, er ein anna diskusjon! :)

+10  :)
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. oktober 2013, klokken 17:08
Det tviler jeg litt på. 6 sekunder med full effekt (270 kW) brenner av 375 Wh, eller 0,46% av rekkevidden, noe som tilsvarer ca 1,8 km.

Om rated range faller med 10-20 km handler det kun om hvordan utregningene utføres. Om akselerasjonen er fra null vil også traction control spille inn ved å begrense effekten.

Jeg har aldri sett typical range falle slik. Men at _projected_ range kan falle såpass stemmer nok bra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: eledille på onsdag 09. oktober 2013, klokken 16:50
Sitat fra: fredag på onsdag 09. oktober 2013, klokken 16:22
Når det gjelder aksellerasjon, så føles det som min i-Miev aksellerer like bra som min S95. Model S er et tungt beist, og i-Miev veier halvparten så mye.

Ehum. Jeg har også kjørt i-Miev, og enten er batteriet gåent i Teslaen din, eller så har noen installert et Tesla-drivverk i i-Miev'en uten å si noe om det til deg :)

Enig og vel så det. Leaf er kjappere enn iMiEV (sjekk dragrace mellom disse på Youtube) og etter å ha kjørt P85+ i 2000km tok jeg en tur i Leafen igjen. Synes tidligere den var kjapp men nå rørte den nesten ikke på seg selv med pedalen i bunn. Skikkelig treg greie ;)

Om S85 føles ut som en iMiEV må det være ENORM forkjell på S85 og P85+...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA