Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av Leaffen, torsdag 02. mai 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

D.O

Sitat fra: Bowers på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:35
Jeg håper faktisk at TMS lykkes og viser vei for mange andre produsenter i en elektrisk bil-fremtid.
Kunne jeg betalt en mill for en hel-elektrisk 5 serie med 400hk og tilhørende kvalitet, garanti og serviceapparat så hadde jeg bestilt uten å nøle.

Takk til dere som står løpet ut på tross av noe usikkerhet og baner vei for oss andre som sitter eller har falt ned fra gjerdet ;)

Takk, takk, takk! :)
Jeg er helt enig i det meste. Nyter hverken godt av kollektivfelt, bompengefritak eller parkering. Hadde også gått for BMW, fordi jeg alltid har vært fornøyd med BMW. Har hatt mange merker og faktisk kun vært plaget med Nissan Deprimera. Syns bagateliseringen av feil som kommer frem her, på model S er feil... Vi skal ikke måtte kjøpe nødutstyr for å vekke en ny bil til live. Dette må Tesla selv ordne. Og utstyrsmessig og interiørmessig henger ikke Tesla med sine Tyske konkurenter.
Men jeg avbestiller ikke!
Fordi at der er ikke noen annen ekbil med slik rekkevidde.
Jeg digger Elon og at han satte bilverden på plass med å oppnå en revolusjon fra blanke ark.
Økonomisk sett kommer jeg også greit ut, da jeg benytter bilen på jobb og dermed sitter igjen med 38kr pr mil etter mine strømmregninger er trukket fra. Så summen av utgiftene blir lik det jeg har i dag, men jeg kan kjøre en ny rask elbil istedet for en gammel treg bensinbil. :)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Øyvind.h

Sitat fra: D.O på fredag 04. oktober 2013, klokken 21:15og interiørmessig henger ikke Tesla med sine Tyske konkurenter.
Kvalitetsmessig? Enig. Designmessig? Smakssak. Foretrekker helt klart det moderne og stilrene interiøret i Model S foran 5-serie. Men det er ett av mange områder hvor folk er forskjellige :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bowers

Øyvind.H:

Og jeg er så hjertens enig med deg :) Drivlinjen i TMS er fantastisk, uten tvil! Jeg har selv kjørt flere timer under varierte forhold og i 3 forskjellige TMS'er og det er ingen tvil. Å trå ned gassen på denne bilen er usammenlignbart med stort sett alt annet.

Det som imidlertid var en av grunnene til at jeg falt ned på feil side av gjerdet var at jeg var helt ærlig med meg selv. Ca 98-99% (og ja, jeg er nerd nok til at jeg har gjort matematikken) av tiden så aksellererer jeg ikke i nevneverdig grad når jeg kjører.
Mesteparten av tiden i bilen er mer eller mindre transportetapper og da har jeg betydelig mer glede av å slippe å gasse og bremse siden bilen fikser det selv, mer glede av å sitte i seter som få andre biler kan konkurrere med og nyte et merkbart lavere støynivå enn TMS har mens jeg hører på musikk og iallefall på vintertid holder labbene rundt et godt oppvarmet ratt.
Dette er selvsagt bare de tingene som har betydning for meg og jeg har all respekt for at andre ting er viktigere for andre mennesker.
Det er veldig viktig for meg å få frem at jeg på ingen måte "disser" de som står løpet ut, tvert imot var jeg veldig nære selv og jeg er veldig glad for at dere hjelper til å gi fremtidens biler fotfeste slik at vi alle en dag kjører rundt i biler med el-motor. Forhåpentligvis uten tunge batterier og et og annet rekkeviddeproblem, men like fullt... Jeg applauderer hver eneste en av dere som gjennomfører kjøpet og koser dere med en flott ny TMS :)


Øyvind.h

#228
Sitat fra: Bowers på fredag 04. oktober 2013, klokken 22:10
Øyvind.H:

Og jeg er så hjertens enig med deg :) Drivlinjen i TMS er fantastisk, uten tvil! Jeg har selv kjørt flere timer under varierte forhold og i 3 forskjellige TMS'er og det er ingen tvil. Å trå ned gassen på denne bilen er usammenlignbart med stort sett alt annet.

Det som imidlertid var en av grunnene til at jeg falt ned på feil side av gjerdet var at jeg var helt ærlig med meg selv. Ca 98-99% (og ja, jeg er nerd nok til at jeg har gjort matematikken) av tiden så aksellererer jeg ikke i nevneverdig grad når jeg kjører.
Mesteparten av tiden i bilen er mer eller mindre transportetapper og da har jeg betydelig mer glede av å slippe å gasse og bremse siden bilen fikser det selv, mer glede av å sitte i seter som få andre biler kan konkurrere med og nyte et merkbart lavere støynivå enn TMS har mens jeg hører på musikk og iallefall på vintertid holder labbene rundt et godt oppvarmet ratt.
Dette er selvsagt bare de tingene som har betydning for meg og jeg har all respekt for at andre ting er viktigere for andre mennesker.
Det er veldig viktig for meg å få frem at jeg på ingen måte "disser" de som står løpet ut, tvert imot var jeg veldig nære selv og jeg er veldig glad for at dere hjelper til å gi fremtidens biler fotfeste slik at vi alle en dag kjører rundt i biler med el-motor. Forhåpentligvis uten tunge batterier og et og annet rekkeviddeproblem, men like fullt... Jeg applauderer hver eneste en av dere som gjennomfører kjøpet og koser dere med en flott ny TMS :)
Hatten av for et velformulert og velbegrunnet innlegg :) Får nesten dårlig samvittighet for min manglende forståelse for valget, og bombastiske uttalelser :) (men jeg står for det jeg skriver 100%). Bra du tar det på en så god måte. Folk har heldigvis forskjellige preferanser og ønsker! Om ikke hadde verden vært et kjedelig sted å leve.

ACC er tydeligvis en viktig mangel for mange, og selv om Model S har veldig effektiv forvarming av kupe så har den ikke rattvarme. Rattvarme likte jeg godt i Leaf``en jeg disponerte tidligere (har fortsatt tilgang, men ikke lenger lyst :)

Summa sumarum, fortsatt uenig. Men med den aller største respekt!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Brede

Personlig så har jeg aldri vært inne på tanken om å kansellere.
Delvis selvsagt fordi at bilen er alldeles fantastisk, men vel så mye fordi jeg har funnet en bilprodusent som appelerer til meg, et bilmerke med et mål!
Audi reklamerer med sitt "overlegne quattro-system. Vi har de beste bilene, kom og kjøp!" Volvo sier "våre biler er sikrest i verden, dette er bilen for deg" osv, osv..
Tesla sier heller "vi skal revolusjonere bilproduksjonen og stake ut kursen for fremtiden. Model S er vårt utstillingsvindu og vil danne grunnlaget for fremtidig markedsdominans. Vil du være med?"
Og jeg sier JA! Jeg bruker gjerne pengene hos noen som har en visjon jeg tror på, og jeg gjør det absolutt ikke i blinde.

Lille Lance

Sitat fra: Brede på fredag 04. oktober 2013, klokken 22:30
Personlig så har jeg aldri vært inne på tanken om å kansellere.
Delvis selvsagt fordi at bilen er alldeles fantastisk, men vel så mye fordi jeg har funnet en bilprodusent som appelerer til meg, et bilmerke med et mål!
Audi reklamerer med sitt "overlegne quattro-system. Vi har de beste bilene, kom og kjøp!" Volvo sier "våre biler er sikrest i verden, dette er bilen for deg" osv, osv..
Tesla sier heller "vi skal revolusjonere bilproduksjonen og stake ut kursen for fremtiden. Model S er vårt utstillingsvindu og vil danne grunnlaget for fremtidig markedsdominans. Vil du være med?"
Og jeg sier JA! Jeg bruker gjerne pengene hos noen som har en visjon jeg tror på, og jeg gjør det absolutt ikke i blinde.
Bra sagt!  :)
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Også_Øyvind_H

Og takk til Bowers, som Øyvind.H sier, ga oss et velformulert og balansert innlegg fra en som falt ned på den fossile siden  8)

Jeg tror mange av oss i menigheten er enig i det du skriver, men vi falt ned på Model S FØR vi hadde prøvekjørt - vi har rett og slett ventet så lenge på en elektrisk bil som gjør jobben at vi ble medlem av menigheten umiddelbart.

For min del handler det rett og slett om at jeg mener at dette er, for samfunnet, en god løsning i fremtiden for personlig persontransport.

Jeg må i tillegg nevne at jeg mener at de som kjøper ICE-biler tar en større risiko når det gjelder verditap (for all del på litt sikt) enn de som kjøper Tesla. Og som du nevner, jeg håper du har gjort et godt kjøp, for 150' i avskrivning på din bil er etter dagens/før Tesla  ;D tiden et kupp - det normale er ca 200'
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

hoffa

Sitat fra: Lille Lance på fredag 04. oktober 2013, klokken 22:34
Sitat fra: Brede på fredag 04. oktober 2013, klokken 22:30
Personlig så har jeg aldri vært inne på tanken om å kansellere.
Delvis selvsagt fordi at bilen er alldeles fantastisk, men vel så mye fordi jeg har funnet en bilprodusent som appelerer til meg, et bilmerke med et mål!
Audi reklamerer med sitt "overlegne quattro-system. Vi har de beste bilene, kom og kjøp!" Volvo sier "våre biler er sikrest i verden, dette er bilen for deg" osv, osv..
Tesla sier heller "vi skal revolusjonere bilproduksjonen og stake ut kursen for fremtiden. Model S er vårt utstillingsvindu og vil danne grunnlaget for fremtidig markedsdominans. Vil du være med?"
Og jeg sier JA! Jeg bruker gjerne pengene hos noen som har en visjon jeg tror på, og jeg gjør det absolutt ikke i blinde.
Bra sagt!  :)
Helt enig!
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Bowers

Øyvind.H:

Jeg ønsker deg lykke til med en flott ny bil også håper jeg du og flere fortsetter å dele ærlige erfaringer med oss "andre" etterhvert som bilen får gått endel km og får noen år på baken. Personlig kommer jeg til å følge med på forumet med jevne mellomrom i månedene og årene som kommer for å se om jeg går en lys tid i møte mht en ny generasjon med biler.

Igjen, lykke til og gratulerer med ny bil :)

OddB

Sitat fra: Lille Lance på fredag 04. oktober 2013, klokken 22:34
Sitat fra: Brede på fredag 04. oktober 2013, klokken 22:30
Personlig så har jeg aldri vært inne på tanken om å kansellere.
Delvis selvsagt fordi at bilen er alldeles fantastisk, men vel så mye fordi jeg har funnet en bilprodusent som appelerer til meg, et bilmerke med et mål!
Audi reklamerer med sitt "overlegne quattro-system. Vi har de beste bilene, kom og kjøp!" Volvo sier "våre biler er sikrest i verden, dette er bilen for deg" osv, osv..
Tesla sier heller "vi skal revolusjonere bilproduksjonen og stake ut kursen for fremtiden. Model S er vårt utstillingsvindu og vil danne grunnlaget for fremtidig markedsdominans. Vil du være med?"
Og jeg sier JA! Jeg bruker gjerne pengene hos noen som har en visjon jeg tror på, og jeg gjør det absolutt ikke i blinde.
Bra sagt!  :)
Ja dette er mye større enn en bil :-)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: daggad på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:52
Men den er ikke for alle. Jeg tror det kommer til å bli mange TMS på Finn.no etterhvert som mange finner den ikke passet behovet og den første forelskelsen har lagt seg.
Og det er også ett av ankepunktene mine, jeg tviler på bruktverdien etter noen år og i mitt regnestykke ser jeg for meg et ganske stort verditap.

Ja, slikt avhenger jo helt av hvor lenge man pleier å beholde bilene sine. Bytter man etter 3 år må man tenke nøye på dette (og jeg synes 400k for en nesten 4 år gammel 5-serie som har gått langt virker i overkant optimistisk).

Personlig beholder jeg sjelden biler mindre enn 8 år (Touranen har passert 9 år nå, forrige bil jeg solgte var en Jetta vi hadde hatt i 10 år) og regner med å beholde Teslaen (og antageligvis Leafen) til den er 10-15 år gammel. Da spiller ikke bruktverdien særlig rolle siden den uansett type bil vil være veldig lav.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

#236
Sitat fra: daggad på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:52
Når du setter på cruise i 100km/t er nok 5-serie en bedre cruiser! Den er også bedre på veldig lange turer i veldig høy hastighet. Men ved aktiv kjøring faller den fullstendig igjennom (når du sammenligner med Model S vel å merke). Null match for enpedals-kjøring, regen og momentane krefter :) Kan ikke sammenlignes.

Enig, BMW er fine biler for de som kjører langt på motorvei i høy hastighet. Selv foretrekker jeg svingete veier med 70/80 grense :) Kjører innimellom Fredrikstad-Kongsvinger-Fredrikstad. Det går raskest å kjøre E6+E16, men jeg kjører alltid gjennom indre østfold. Tar en halvtime ekstra men er 10-15km kortere avhengig av rutevalg og VELDIG mye morsommere :)

På de veiene er en 5-serie ingen match for en P85+, enkelt og greit ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Jkirkebo: Utvilsomt det beste å beholde bilene i lang tid om man passer godt på de ja !
Jeg har i grunn gjort det samme. Alle mine biler har jeg kjøpt nyere brukt og slitt ut til de ble solgt på billigsalg. Ingen av de har kostet meg mer enn rundt 15-20000 i året i avskrivning.
Jag har nå en Leaf og en BMW 316. Blir det TMS på meg så er det Leafen som må gå av økonomiske grunner og da smeller det naturligvis på verditapet.
På den andre siden er totalregnskapet mot for eks en VW Golf ikke så verst om en tar drivstoffet og andre utgifter som fossilene har med. Men saken er jo at regningen kommer nå for det jeg ikke har betalt som elbilsjåfør tidligere om du skjønner..

Derfor velger jeg å beregne et ganske høyt verditap på TMS, og tror nok det vil stemme også.
Samtidig tror jeg vi ikke er mange år unna den endelige revolusjonen og da er det mange dyre fossilbiler som vil få en skrekkelig smell.

Det jeg også tror er at det aller mest fornuftige man kan gjøre er å sette seg opp på Model X listen og spare som en gal ved siden av. Men det er jo så gørrrrkjedelig å vente...  ::) 8)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Ellbil

Hadde i dag min første prøvetur med mod S. Tenkte på forhånd å reservere. Det er lagt på is.

Eter noen meter rulling begynner støyen. Jeg har en Citroen C-zero fra før. Den er ikke støyfri, men den støyer mindre enn Tesla. Min brors Nissan Leaf, derimot, er stille som graven i forhold.

Da vi kom opp i 80 km/t var støyen like omfattende som i min kones Citroen C1. Vanlig samtale kan føres, men ikke uten å øke stemmevolum med et par decibel. Dette står i så sterk kontrast med premiumbiler at sammenligningen blir urettferdig.

Tesla er en umoden bil, og kommer nok med generasjon 2 om ikke så lenge, for dette holder ikke mål. Når inventaret er plastaktig sammenlignet med Audi, Mercedes og ikke minst sammenlignet med min tidligere Jaguar XF, som slettes ikke er en dyr bil, men som oppleves som lysår foran Tesla mht. komfort og luksus, blir prisen for høy, rett og slett. Og setet har dårlig støtte og virker billig, som resten av inventaret. Jeg vet jeg sannsynligvis banner i kirken nå, men noen må ta bladet fra munnen.

Da gjenstår altså denne akselerasjonen. Men såfremt du ikke er en erfaren rally- eller supersportsbilfører, så får du ikke brukt denne akselerasjonen. Den er rett og slett for voldsom. Jeg spår flere Tesla i grøfta etterhvert, om man har tenkt å bånne gassen. For dette er for viderekommende.

Jeg kan komme på å kjøpe en brukt etterhvert, pga rekkevidden, men da må prisen ned med 50 %. Og iflg kommentarer vil nettopp prisen gå raskt ned på Tesla. 

Epleskreller

Det var vel nettopp en lignende tråd.

Konklusjonen er at Model S ikke passer alle :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA