Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av Leaffen, torsdag 02. mai 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

Woods

Jeg er aktiv på mange fora, men det er to norske som omhandler spesifikt om to bilmerker. Hva har disse til felles?

- En lang liste med diverse feil.

For mange, deriblant meg personlig, stoler jeg ikke blindt på amerikansk kvalitet. Men jeg har erfaring fra flere tyske produkter(les:biler) som heller ikke holder kvaliteten dem er ellers kjent for.

Ta for eksempel Mercedes-Benz. Hvor mange pene E-klasser fra 1995-2001 finnes det på veiene? Mercer i denne perioden har en lei tendens til å gå i oppløsning, og dem er ikke alene. Var ikke lenge siden jeg leste om Audi A6 fra 2004-2010 som lider samme skjebne.

På et forum diskuteres gjerne problemer - og det er helt naturlig. Trådstarter, måten du presenterer din sak på er helt rettferdig, men svært spydig. Jeg mener vi må ta imot Tesla med store åpne armer, men vi må ikke glemme å være kritiske. De fleste av oss er nettopp dette, selv om det finnes med-brukere som ikke tåler såkalt "syting".

For meg er Tesla den eneste fabrikanten som tar el-bil på alvor. Tesla ønsker å kapre meg, som fortsatt er glad i såkalte" fossilbiler". Mi-EV har og blir aldri et alternativ for meg - heller ikke LEAF vant mitt hjerte. Jeg ser på bil som en hobby og ikke rent transportmiddel, og her vinner Tesla mitt hjerte.

Jeg har tidligere nevnt at jeg har blant annet kjørt Ferrari Italia på bane. Dette var en fantastisk bil, men Model S(hånd på hjertet) ga meg større kjøreglede. Italian er kjappere, men Tesalen føltes som noe helt annet - i tillegg til at jeg kan frakte en familie med unger i bagasjerommet. Ikke at dem er sammenlignbare, men Italian skuffet etter noen testrunder i Model S......

Det ble mange tanker i dette innlegget, men poenget mitt er at ingen er feilfrie. Tesla er nye i spillet, og jeg syns dem gjør en fantastisk bra jobb.


valvolainen

Kos deg i nissanen din på vestlandet - og kun på vestlandet.
Jeg er også GLAD DU KANSELLERTE.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Ingez

Nissan Leaf juni 2013 Solgt
S85 #22105

Foleson

Hvordan kan du være glad for at du kansellerte?

Greit nok at ikke du vil ha bilen, men hadde du ikke kansellert så kunne du enkelt solgt den med god fortjeneste. Antar at du har veldig god råd da, siden du er glad for at du slapp å få litt mer penger.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

valvolainen

Vedkommende er tydeligvis ikke rett person for bilen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Kristian

Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Woods

Sitat fra: valvolainen på fredag 04. oktober 2013, klokken 18:34
Kos deg i nissanen din på vestlandet - og kun på vestlandet.
Jeg er også GLAD DU KANSELLERTE.

Hva er galt med vestlandet?

daggad

Sitat fra: Woods på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:20
Sitat fra: valvolainen på fredag 04. oktober 2013, klokken 18:34
Kos deg i nissanen din på vestlandet - og kun på vestlandet.
Jeg er også GLAD DU KANSELLERTE.

Hva er galt med vestlandet?

Hmm...ja hva er galt med vestlandet !?
jeg har jo Nissan også ... ;D

Enig i at overskriften burde være noe som "Hvorfor jeg kansellerte" og mer nyansert beskrivelse av hvorfor. Ellers er det ikke mye å lage styr om, det er en manns mening og ikke noe mer.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

valvolainen

Ikke noe galt med vestlandet, det er bare veldig lite iforhold til resten av landet med aksjonsradiusen til en lif.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Bowers

#219
Jeg er også en av de som har kansellert.

Min TMS havnet på 655k ferdig konfigurert og for min del ble regnestykket enkelt.

Det er ingen bomringer her jeg bor (Østfold) så min autopass-regning ligger på ca 500.- i året.
Reduserte drivstoffutgifter ville vært en fin bonus, men på totalregnskapet er drivstoff en forsvinnende liten del av regningen.
Som vi alle vet er det verditapet på bilen som utgjør den absolutt største posten og jeg er overbevist (inntil fasiten foreligger) om at mitt valg er økonomisk fornuftig i den grad det er fornuftig å kjøpe en bil til over en halv mill.

Jeg endte med å kjøpe en 6mnd gammel BMW 5-serie med vesentlig mer utstyr enn en TMS tør å drømme om i sleepmode ;)

Jeg betalte ca 550k, dvs at jeg har 105k å "gå på"
Denne bilen selger jeg om 3 år med 1,5 år/115.000km gjenværende fabrikkgaranti for ca 400k.
Jeg vil altså ha et tap på denne bilen på 150k + drivstoff/service/avgifter på ca 80k. Totalt: 220k over 3 år.
Det må legges til at jeg gjorde et veldig godt kjøp, noe som ikke kan påberegnes å oppnå hver gang man kjøper bil.


En TMS ville kostet meg ca 25k i drivstoff/service/avgifter + verditap.
Jeg er sterkt tvilende til at jeg ville fått igjen langt over 400k for en TMS etter 3 år når jeg må selge den uten garanti. (Etter 3 år har jeg kjørt nesten 80k og garantien er omtrent utløpt)

Om regnestykkene ender opp omtrent likt økonomisk sett så er fremdeles avgjørelsen en av de tryggeste jeg har tatt mht bil.

Mye gjetning og synsing her, men nattesøvnen er utvilsomt intakt når jeg vet at det står en bunnsolid BMW fullspekket med utstyr i gården som ikke vil gi meg det minste problem hverken sommer eller vinter.
Den har ikke 400hk (den har 218hk), men den har webasto, aktivt understell, hifi-pakke, adaptiv cruise, HUD, lane-warning, skilt-kamera, pano-tak, comfort-access, Bi-Xenon uten nedjustert lysstyrke, 1250km rekkevidde, el-justerbare varmeseter foran og bak, oppvarmet ratt, bluetooth, internett, navi-proff m/google maps, sort innertak, run-flat dekk og masse mer og sist men ikke minst en opplevd kvalitet som er milevis foran TMS.
Jeg mener ikke dette som en "skryteliste" over utstyr, men en hel del av disse tilvalgene var noe jeg savnet når jeg bestilte min TMS.
Spesielt oppvarmet ratt, HUD, adaptiv cruise, skikkelige seter både foran og bak og fullstyrke Xenon.

Joda, jeg sammenligner nok litt epler og bananer her og mange bryr seg ikke om følelsen av kvalitet så jeg mener absolutt ikke å tråkke noen på tærne. Jeg har kjørt både to av demobilene (US og EU) og en helt ny bil som en kompis har kjøpt.
Den er hysterik morsom å tråkke ned gassen på, men for min egen del så blir jeg fort vant til dette og tilbake vil jeg bli sittende med en bil som irriterer meg til daglig fordi den er så mye simplere enn f.eks en MB, BMW eller andre premiumbiler når det kommer til opplevd kvalitet.

"Heldigvis" for meg så roter Tesla Norge utrolig mye når det kommer til kundeservice, tilbakemeldinger og hastighet på levering så jeg rakk å ta et skritt tilbake og tenke meg om før bilen sto klar hos forhandler. Jeg har ikke angret et sekund på kanselleringen, men jeg er samtidig ikke i tvil om at veldig mange andre nettopp har kjøpt drømmebilen eller venter på den og til dere vil jeg si gratulerer og lykke til. (Det var ikke ironisk ment)
Jeg håper faktisk at TMS lykkes og viser vei for mange andre produsenter i en elektrisk bil-fremtid.
Kunne jeg betalt en mill for en hel-elektrisk 5 serie med 400hk og tilhørende kvalitet, garanti og serviceapparat så hadde jeg bestilt uten å nøle.

Takk til dere som står løpet ut på tross av noe usikkerhet og baner vei for oss andre som sitter eller har falt ned fra gjerdet ;)

Takk, takk, takk! :)

Olemann

Morsom debatt.  Minner meg litt om debatten mellom Hedningesamfunnet og karismatiske kristne på 70-80 tallet.  Sterke posisjoner der evnen til å lytte er mindre påtagelig enn lysten til å formidle egne meninger....

Men ikke så rart dette, noen har ventet i 4 år på sin bil, og med et par daglige Tesla timer på nett i ventetiden så antar det hele menighets-dimensjoner.  Og mye fint kan sies om entusiastiske menighets-medlemmer som virkelig vet hva de tror på, så ingen sur kritikk fra meg. 

Jeg husker Leaf forum for ikke så lang tid siden, der mange ventet med yr spenning på sitt nye "blad", nå ligger 90 brukte på FINN.
Ser også ut til at det allerede er slutt på bilder av Model S på diverse trailere, havna i Drammen etc., så ting normaliseres....I dag under spinning på Elixia Sandvika (og jeg orket ikke engang hele timen) fikk jeg med meg hele 6 Model S på E18, og det var tilfeldig kikk ut vinduet. 

Men igjen; det er lov å være entusiast, ja, bruker man 600.000.- på en bil så er det vel nesten å forvente at man jakter bekreftelse på det Gode Valg?   Likevel; Det må gå an å leve med at andre ikke deler drømmen.  (Så kan man diskutere om det passer at dette framkommer i menighets-salen, det har jeg forståelse for.)

Har forresten vært på nære nippet til å trykke bestill selv, og Model X frister.  Så da entrer jeg kanskje menighets-salen som fullverdig medlem en gang der framme.

Mvh Ole

Øyvind.h

#221
Sitat fra: Bowers på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:35
Jeg er også en av de som har kansellert.

Min TMS havnet på 655k ferdig konfigurert og for min del ble regnestykket enkelt.
.....
Jeg endte med å kjøpe en 6mnd gammel BMW 5-serie med vesentlig mer utstyr enn en TMS tør å drømme om i sleepmode ;)

Jeg betalte ca 550k, dvs at jeg har 105k å "gå på"
Interessant å høre at det finnes noen som kjøper fossilbil etter å ha prøvekjørt Tesla! Etter en måneds eierskap må jeg si jeg ikke klarer å forstå valget, men folk er forskjellige! Blir nok færre og færre av dere med tiden, men godt luften ikke har gått helt ut av det markedet foreløpig :) Jeg hadde ikke sovet godt om natten om jeg eide en fossildrevet 5-serie i Norge nå, men det er nå meg da....

PS: Min 370hk Model S med største batteripakken, luft, glasstak og det meste av utstyr endte på 587.000,- uten vinterdekk. Mer krefter enn jeg kan drømme om, og en kjøreopplevelse 5-serie bare kan glemme før elektrisk drivlinje er på plass.

Sitat fra: Olemann på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:40
Men igjen; det er lov å være entusiast, ja, bruker man 600.000.- på en bil så er det vel nesten å forvente at man jakter bekreftelse på det Gode Valg?   Likevel; Det må gå an å leve med at andre ikke deler drømmen.  (Så kan man diskutere om det passer at dette framkommer i menighets-salen, det har jeg forståelse for.)
Min opplevelse av Model S er som Nokia 9110 vs iPhone. Du må kjøre og leve med en for å forstå hvilket skifte vi er i ferd med å oppleve.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

christian1986

Sitat fra: Bowers på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:35
Jeg er også en av de som har kansellert.

Min TMS havnet på 655k ferdig konfigurert og for min del ble regnestykket enkelt.

Det er ingen bomringer her jeg bor (Østfold) så min autopass-regning ligger på ca 500.- i året.
Reduserte drivstoffutgifter ville vært en fin bonus, men på totalregnskapet er drivstoff en forsvinnende liten del av regningen.
Som vi alle vet er det verditapet på bilen som utgjør den absolutt største posten og jeg er overbevist (inntil fasiten foreligger) om at mitt valg er økonomisk fornuftig i den grad det er fornuftig å kjøpe en bil til over en halv mill.

Jeg endte med å kjøpe en 6mnd gammel BMW 5-serie med vesentlig mer utstyr enn en TMS tør å drømme om i sleepmode ;)

Jeg betalte ca 550k, dvs at jeg har 105k å "gå på"
Denne bilen selger jeg om 3 år med 1,5 år/115.000km gjenværende fabrikkgaranti for ca 400k.
Jeg vil altså ha et tap på denne bilen på 150k + drivstoff/service/avgifter på ca 80k. Totalt: 220k over 3 år.
Det må legges til at jeg gjorde et veldig godt kjøp, noe som ikke kan påberegnes å oppnå hver gang man kjøper bil.


En TMS ville kostet meg ca 25k i drivstoff/service/avgifter + verditap.
Jeg er sterkt tvilende til at jeg ville fått igjen langt over 400k for en TMS etter 3 år når jeg må selge den uten garanti. (Etter 3 år har jeg kjørt nesten 80k og garantien er omtrent utløpt)

Om regnestykkene ender opp omtrent likt økonomisk sett så er fremdeles avgjørelsen en av de tryggeste jeg har tatt mht bil.

Mye gjetning og synsing her, men nattesøvnen er utvilsomt intakt når jeg vet at det står en bunnsolid BMW fullspekket med utstyr i gården som ikke vil gi meg det minste problem hverken sommer eller vinter.
Den har ikke 400hk (den har 218hk), men den har webasto, aktivt understell, hifi-pakke, adaptiv cruise, HUD, lane-warning, skilt-kamera, pano-tak, comfort-access, Bi-Xenon uten nedjustert lysstyrke, 1250km rekkevidde, el-justerbare varmeseter foran og bak, oppvarmet ratt, bluetooth, internett, navi-proff, sort innertak og masse mer og sist men ikke minst en opplevd kvalitet som er milevis foran TMS.
Jeg mener ikke dette som en "skryteliste" over utstyr, men en hel del av disse tilvalgene var noe jeg savnet når jeg bestilte min TMS.
Spesielt oppvarmet ratt, HUD, adaptiv cruise, skikkelige seter både foran og bak og fullstyrke Xenon.

Joda, jeg sammenligner nok litt epler og bananer her og mange bryr seg ikke om følelsen av kvalitet så jeg mener absolutt ikke å tråkke noen på tærne. Jeg har kjørt både to av demobilene (US og EU) og en helt ny bil som en kompis har kjøpt.
Den er hysterik morsom å tråkke ned gassen på, men for min egen del så blir jeg fort vant til dette og tilbake vil jeg bli sittende med en bil som irriterer meg til daglig fordi den er så mye simplere enn f.eks en MB, BMW eller andre premiumbiler når det kommer til opplevd kvalitet.

"Heldigvis" for meg så roter Tesla Norge utrolig mye når det kommer til kundeservice, tilbakemeldinger og hastighet på levering så jeg rakk å ta et skritt tilbake og tenke meg om før bilen sto klar hos forhandler. Jeg har ikke angret et sekund på kanselleringen, men jeg er samtidig ikke i tvil om at veldig mange andre nettopp har kjøpt drømmebilen eller venter på den og til dere vil jeg si gratulerer og lykke til. (Det var ikke ironisk ment)
Jeg håper faktisk at TMS lykkes og viser vei for mange andre produsenter i en elektrisk bil-fremtid.
Kunne jeg betalt en mill for en hel-elektrisk 5 serie med 400hk og tilhørende kvalitet, garanti og serviceapparat så hadde jeg bestilt uten å nøle.

Takk til dere som står løpet ut på tross av noe usikkerhet og baner vei for oss andre som sitter eller har falt ned fra gjerdet ;)

Takk, takk, takk! :)
Poenget for de fleste som bestiller denne er nok nettopp fritak for bompenger, ingen betaling på ferger, gratis parkering og minimalt med utgifter til drivstoff som får regnestykket til å se bra ut. Når du ikke har noe av dette, så forsvinner mye av det som gjør at andre kjøper den.

Når det gjelder verditapet så er det veldig vanskelig å si noe om hvor stort dette vil bli på Model S. Legger en til grunn at prisen har steget i USA, og sannsynligvis vil stige også her snart så spiser det på verditapet. Det samme gjør muligheten for avgift/moms på ELbiler noen år fram. En konkurs for Tesla, selv om jeg ikke har tro på dette vil selvsagt virke veldig negativt.

Poenget mitt her er at det er vanskelig å sitte her å anta at en vet noe som helst om verditapet på en Model S. Det eneste som er sikkert i dag er at det er høyst usikkert.

Ellers gleder jeg med til å bytte ut min 10 år gamle SAAB med en ny Model S, da uten at mine totale månedlige utgifter øker. Dette selv med et høyt verditap priset inn.

daggad

Jeg er enig i at Tesla var herlig å kjøre. (men kom ikke hit å si at en nesten ny BMW 5-serie ikke er helt på høyde når det kommer til cruisekjøring....og den har gode bakseter !  ;) )

Men den er ikke for alle. Jeg tror det kommer til å bli mange TMS på Finn.no etterhvert som mange finner den ikke passet behovet og den første forelskelsen har lagt seg.
Og det er også ett av ankepunktene mine, jeg tviler på bruktverdien etter noen år og i mitt regnestykke ser jeg for meg et ganske stort verditap.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Øyvind.h

#224
Sitat fra: daggad på fredag 04. oktober 2013, klokken 20:52
Jeg er enig i at Tesla var herlig å kjøre. (men kom ikke hit å si at en nesten ny BMW 5-serie ikke er helt på høyde når det kommer til cruisekjøring....og den har gode bakseter !  ;) )
Når du setter på cruise i 100km/t er nok 5-serie en bedre cruiser! Den er også bedre på veldig lange turer i veldig høy hastighet. Men ved aktiv kjøring faller den fullstendig igjennom (når du sammenligner med Model S vel å merke). Null match for enpedals-kjøring, regen og momentane krefter :) Kan ikke sammenlignes.

Ref min sammenligning av iPhone og Nokia Communicator. Nokia``en var bedre å skrive e-post med, men den er fortsatt gammeldags ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA