Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av Leaffen, torsdag 02. mai 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

Gjermund


DonPedro

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. april 2013, klokken 10:16
Sitat fra: Gjermund på mandag 22. april 2013, klokken 09:32Tror egentlig ikke Model S kommer til snu så mange hoder i Norge bortsett fra helt i begynnelsen, det blir nok for mange av dem til det etter hvert.
Det var egentlig det jeg prøvde å si. ;)

Det man får igjen for å være early adopter er wow-faktoren der folk snur seg etter bilen din, kommer opp til deg og spør hva dette er for noe rart, osv. På US forumet forteller de historier der folk har til og med fulgt etter de hjem, for så å spørre spørsmål om bilen. Og "Tesla time" er et helt vanlig begrep. En del eiere har brosjyrer i bilen om Model S de kan dele ut til de som kommer opp til de med spørsmål.

Når jeg kjøper min bil vil nok denne tiden være forbi, i hvert fall i Norge. Dette er prisen man betaler for et mer uttestet produkt.

Jeg tror dere overvurderer hvor synlig et par tusen Teslaer kommer til å være blant nesten 3 millioner biler i Norge...
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

laumb

Sitat fra: DonPedro på tirsdag 23. april 2013, klokken 13:47
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. april 2013, klokken 10:16
Sitat fra: Gjermund på mandag 22. april 2013, klokken 09:32Tror egentlig ikke Model S kommer til snu så mange hoder i Norge bortsett fra helt i begynnelsen, det blir nok for mange av dem til det etter hvert.
Det var egentlig det jeg prøvde å si. ;)

Det man får igjen for å være early adopter er wow-faktoren der folk snur seg etter bilen din, kommer opp til deg og spør hva dette er for noe rart, osv. På US forumet forteller de historier der folk har til og med fulgt etter de hjem, for så å spørre spørsmål om bilen. Og "Tesla time" er et helt vanlig begrep. En del eiere har brosjyrer i bilen om Model S de kan dele ut til de som kommer opp til de med spørsmål.

Når jeg kjøper min bil vil nok denne tiden være forbi, i hvert fall i Norge. Dette er prisen man betaler for et mer uttestet produkt.

Jeg tror dere overvurderer hvor synlig et par tusen Teslaer kommer til å være blant nesten 3 millioner biler i Norge...

Jeg tror du tar feil. Jeg så en knall blå RS4 forrige dagen. Den var rimelig synlig. Tenk deg så 2-3-4000 sånne med samme tiltrekningskraften. Jeg tror de blir "overalt".

DonPedro

Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

ErlingH

Sitat fra: laumb på tirsdag 23. april 2013, klokken 14:18
Sitat fra: DonPedro på tirsdag 23. april 2013, klokken 13:47
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. april 2013, klokken 10:16
Sitat fra: Gjermund på mandag 22. april 2013, klokken 09:32Tror egentlig ikke Model S kommer til snu så mange hoder i Norge bortsett fra helt i begynnelsen, det blir nok for mange av dem til det etter hvert.
Det var egentlig det jeg prøvde å si. ;)

Det man får igjen for å være early adopter er wow-faktoren der folk snur seg etter bilen din, kommer opp til deg og spør hva dette er for noe rart, osv. På US forumet forteller de historier der folk har til og med fulgt etter de hjem, for så å spørre spørsmål om bilen. Og "Tesla time" er et helt vanlig begrep. En del eiere har brosjyrer i bilen om Model S de kan dele ut til de som kommer opp til de med spørsmål.

Når jeg kjøper min bil vil nok denne tiden være forbi, i hvert fall i Norge. Dette er prisen man betaler for et mer uttestet produkt.

Jeg tror dere overvurderer hvor synlig et par tusen Teslaer kommer til å være blant nesten 3 millioner biler i Norge...

Jeg tror du tar feil. Jeg så en knall blå RS4 forrige dagen. Den var rimelig synlig. Tenk deg så 2-3-4000 sånne med samme tiltrekningskraften. Jeg tror de blir "overalt".

Er det ikke rundt 3000 Leaf i Norge? De ser du jo ganske ofte i trafikken...
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

PHsigP85

Tror nok ikke den blir så sjelden nei. Bare i gata er det tre biler ;D.

En rask kikk på kartet: http://www.zeemaps.com/map?group=295135 eller http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/6995-World-Map-of-Model-S-Reservation-Holders viser også at tettheten i og rundt byene blir ganske så stor. Særlig med tanke på at flesteparten ikke har markert sin bil.
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

Elmo

Sitat fra: ErlingH på torsdag 25. april 2013, klokken 20:52
Er det ikke rundt 3000 Leaf i Norge? De ser du jo ganske ofte i trafikken...

Nissan sa på årsmøtet idag at de har solgt 4100 til nå
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

RuneW

Sitat fra: PHsigP85 på torsdag 25. april 2013, klokken 21:29
Tror nok ikke den blir så sjelden nei. Bare i gata er det tre biler ;D.

En rask kikk på kartet: http://www.zeemaps.com/map?group=295135 eller http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/6995-World-Map-of-Model-S-Reservation-Holders viser også at tettheten i og rundt byene blir ganske så stor. Særlig med tanke på at flesteparten ikke har markert sin bil.

Hehe. De nøyaktige plasseringene på disse kartene bør nok tas med et trillebårlass med salt. De 3 i Fredrikstad er, så vidt jeg kan se:

- I en rundkjøring
- På parkeringsplassen til en Ishall
- På en kirkegård...  ::)

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Havebigfun

Sitat fra: RuneW på fredag 26. april 2013, klokken 11:34
De 3 i Fredrikstad er, så vidt jeg kan se:

- I en rundkjøring
- På parkeringsplassen til en Ishall
- På en kirkegård...  ::)
De andre 12-27 er ikke markert- jeg ville sett naboene dypt i øynene og spurt om de også er med i menigheten ;)
Om man ikke vil bli identifisert er det naturlig å være litt upresis ;)

Milzit

Sitat fra: RuneW på fredag 26. april 2013, klokken 11:34
Sitat fra: PHsigP85 på torsdag 25. april 2013, klokken 21:29
Tror nok ikke den blir så sjelden nei. Bare i gata er det tre biler ;D.

En rask kikk på kartet: http://www.zeemaps.com/map?group=295135 eller http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/6995-World-Map-of-Model-S-Reservation-Holders viser også at tettheten i og rundt byene blir ganske så stor. Særlig med tanke på at flesteparten ikke har markert sin bil.

Hehe. De nøyaktige plasseringene på disse kartene bør nok tas med et trillebårlass med salt. De 3 i Fredrikstad er, så vidt jeg kan se:

- I en rundkjøring
- På parkeringsplassen til en Ishall
- På en kirkegård...  ::)
Jeg har satt min på samfunnshuset i nærheten, jeg setter den ikke på eget hus.

OleJA

#115
Tenkte det var på plass å starte en tråd for oss som har fått litt kalde føtter og velger å se ann litt før vi iverksetter bestilling. For min egen del har jeg ikke tatt noen beslutning enda, men har gått litt i tenkeboksen etter at jeg fikk 'Finalize' knappen for ca en uke siden.

Årsaker til at jeg evt utsetter bestilling:

  • Tesla har store voksesmerter for tiden og det er fremdeles ting som er uavklart med 3fase lader, vinterpakke mm. Til og med ting som vi trodde var klart blir plutselig endret (Ekstra batterivarmer, fjerning av tåkelys). En kan håpe på en bedre kundeopplevelse om en utsetter til etter det store rushet i sommer/høst.
  • Det kan være nyttig å la bilen få en vinter i Norge til å bevise at det ikke er problemer.
  • Ny bil på høsten er ikke ideelt, vil heller spare dette til våren 2014.
  • En kan håpe på et bedre produkt og nye options om en venter litt - Kanskje tom AWD ::)
  • Kommende 6-9mnd vil være kritisk for om Tesla klarer seg som selskap. Litt kjipt å ende opp med en bil fra et konkursbo
  • Familiens andre bil blir byttet ut i nybil på torsdag :D Et bilkjøp pr. år får kanskje holde?
  • Det kan være fint å få avklart at superladerne kommer slikt som lovet først, og at de blir plassert langs veistrekninger som en selv har nytte av.

Opp mot dette har en jo rabatten på 12.600,- som en da går glipp av :'( samt gleden av å få en kul bil litt tidligere.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

kimlillebo

Sitat fra: OleJA på mandag 29. april 2013, klokken 09:09
Tenkte det var på plass å starte en tråd for oss som har fått litt kalde føtter og velger å se ann litt før vi iverksetter bestilling. For min egen del har jeg ikke tatt noen beslutning enda, men har gått litt i tenkeboksen etter at jeg fikk 'Finalize' knappen for ca en uke siden.

Årsaker til at jeg evt utsetter bestilling:

  • Tesla har store voksesmerter for tiden og det er fremdeles ting som er uavklart med 3fase lader, vinterpakke mm. Til og med ting som vi trodde var klart blir plutselig endret (Ekstra batterivarmer, fjerning av tåkelys). En kan håpe på en bedre kundeopplevelse om en utsetter til etter det store rushet i sommer/høst.
  • Det kan være nyttig å la bilen få en vinter i Norge til å bevise at det ikke er problemer.
  • Ny bil på høsten er ikke ideelt, vil heller spare dette til våren 2014.
  • En kan håpe på et bedre produkt og nye options om en venter litt - Kanskje tom AWD ::)
  • Kommende 6-9mnd vil være kritisk for om Tesla klarer seg som selskap. Litt kjipt å ende opp med en bil fra et konkursbo
  • Familiens andre bil blir byttet ut i nybil på torsdag :D Et bilkjøp pr. år får kanskje holde?
  • Det kan være fint å få avklart at superladerne kommer slikt som lovet først, og at de blir plassert langs veistrekninger som en selv har nytte av.

Opp mot dette har en jo rabatten på 12.600,- som en da går glipp av :'( samt gleden av å få en kul bil litt tidligere.

Hei Ole JA

Du burde kanskje heller kallt deg Ole Nei :p

For meg hørest det ut som du burde la være å fullføre bestillingen din, og heller ta en ny reservasjon (dersom ønskelig) i februar neste år. Ved å være så tidlig ute som de fleste av oss er, så må vi nok forvente at alt ikke går på skinner. Der vil nok sikkert være noen små feil her og der, noe alle som bestiller nå bør vere inneforstått med.
Dersom du vil redusere risikoen din og foreta et "trygt" valg, så er det rette å vente et år.

Men jeg har altså valgt å fullføre bestillingen min, og jeg tenkte å lufte hvorfor (som motvekt til skepsisen din).

* Tesla er et firma som har alle muligheter til å lykkes. Økonomisk forventes det å gå i pluss allerede Q1/2 2013, noe som er tidligere en forventet. I tillegg har de planer om å betale tilbake lån 5 år før de opprinnelig skulle. Dette tyder på et firma som det går bra med.
Kombinert med at milliardær Musk står bak og engasjerer seg så sterkt gjør at jeg føler meg bittelitt tryggere.

* Tesla har ikke råd til dårlig PR, og dersom det oppstår en produksjonsfeil så vil de nok rette opp dette (garantien på 5 år samt batteri garantien på 8 år er veldig trygg og god).

* I tillegg så har Tesla sagt at service er valgfritt, og vil ikke påvirke/redusere garantien dersom de annbefalte servicene ikke følges. Det betyr at de har stor tro på sitt produkt. US modeller har trots alt rullet på veiene i snart et år.

* Det at jeg får en lekker bil, med det aller råeste av teknologi samt 416hk for prisen av en godt spekket Audi A6 det gjør det enkelt for meg. Dette vil bli min første nye bil, og jeg gleder meg noe enormt. Jeg kommer til å spare ca.20.000,- i året på drivstoff (ja dette er motvektet mot hva jeg må betale i strøm), ca. 2.500,- i året på årsavgift, ca 2.500,- i året på ferge / bom samt kanskje 5.000,- i året på service. Det er 30.000,- NOK i året mer i nedbetaling på bilen en hva jeg hadde hatt mulighet til på en konvensjonell bil.

* Som siste punkt så vil jeg lufte en påstand. Jeg tror at Tesla sine biler vil holde seg høyere i pris en "vanlige fossilbiler" på bruktmarkedet. Dette blir jo hovedsaklig styrt av tilbud / etterspørsel, og slik jeg tolker det nå så er det veldig mange som sitter å har veldig lyst på Model S, men som avventer pga usikkerhet rundt batteriteknologi, ny bil i nytt klima, relativt nytt bilmerke osv.osv. Jeg tror at om 3 år så er teknologien (forhåpentligvis) godt testet ut og "akseptert" blandt den gemene hop. Da vil nok mange synest at det er interessant å bruke penger på en bruktbil med fortsatt 2 år garanti samt 5 år garanti på batteriene.
Med en batteriutvikling som fører til at det blir billigere å erstatte pakken om 8 år så er heller det ingen hindring.

Dette er som sagt bare synsing, men det er slik jeg velger å tolke det å det er derfor jeg fullfører bestillingen min. (I tillegg til at den lille gutten i meg står å hopper å gleder seg).

Ble kanskje litt VEL halleluja stemning dette, men noe motvekt måtte til ;)

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

TS

Sitat fra: OleJA på mandag 29. april 2013, klokken 09:09
Tenkte det var på plass å starte en tråd for oss som har fått litt kalde føtter og velger å se ann litt før vi iverksetter bestilling. For min egen del har jeg ikke tatt noen beslutning enda, men har gått litt i tenkeboksen etter at jeg fikk 'Finalize' knappen for ca en uke siden.

Årsaker til at jeg evt utsetter bestilling:

  • Tesla har store voksesmerter for tiden og det er fremdeles ting som er uavklart med 3fase lader, vinterpakke mm. Til og med ting som vi trodde var klart blir plutselig endret (Ekstra batterivarmer, fjerning av tåkelys). En kan håpe på en bedre kundeopplevelse om en utsetter til etter det store rushet i sommer/høst.
  • Det kan være nyttig å la bilen få en vinter i Norge til å bevise at det ikke er problemer.
  • Ny bil på høsten er ikke ideelt, vil heller spare dette til våren 2014.
  • En kan håpe på et bedre produkt og nye options om en venter litt - Kanskje tom AWD ::)
  • Kommende 6-9mnd vil være kritisk for om Tesla klarer seg som selskap. Litt kjipt å ende opp med en bil fra et konkursbo
  • Familiens andre bil blir byttet ut i nybil på torsdag :D Et bilkjøp pr. år får kanskje holde?
  • Det kan være fint å få avklart at superladerne kommer slikt som lovet først, og at de blir plassert langs veistrekninger som en selv har nytte av.

Opp mot dette har en jo rabatten på 12.600,- som en da går glipp av :'( samt gleden av å få en kul bil litt tidligere.

Selv er jeg veldig klar for bilen og stor fan av TM.  Men, til dels enig med OleJa

Jeg fikk den røde knappen litt for tidlig..Det som i hovedsak hindrer meg i å fullføre nå er at det ikke foreligger noen offisielle testresultater på crashtest.
Jeg teller ned dagene til rabatten forsvinner . .. Har ikke bestemt meg ennå.
(Dersom jeg får bekreftet at jeg "kun " risikerer 31k på å fullføre nå og trekke meg før levering, så kan jeg kanskje ta sjansen..)


Det andre som begynner å beskymre meg, er at hele salgssystemet med "Tesla Store" konseptet faller i grus i USA pga lover som tilsier at disse er ulovelige i de fleste stater.
Sitat fra Elon Musk selv: "Musk said Tesla needs the freedom to sell directly to consumers if his fledgling car company is to survive"
http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130415/RETAIL07/304159943/teslas-musk:-ill-take-store-fight-federal#

Nå er ikke jeg jurist i USA, men håper på at det fakta at man ikke signerer eller betaler for bilen i butikk burde være et smutthull i loven..
Bilen kjøper man jo via Internett..
Håper noen d ialle fall har undersøkt dette før de skal gå til federal rettsak..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Kallagtunet

Appropos internett salg. Hvordan stiller det seg i Norge. Betyr det 14 dagers angrerett hvis noen ikke skulle være fornøyd...

Apropos US utfordringene så er vi tilbake til å være klar over at det er en mye mer vesentlig og reell risiko for at Tesla går overende enn ved kjøp av en bil av ett annet merke. Det kommer en utfordrende tid nå for Tesla når mange av de forhåndsbestilte bilene er levert i US og etter hvert når de blir levert i Europa. Det vil være krevende å klare opprettholde resevasjonstakten og salgstakten samtidig som en skal betale ned lån, finansiere nye modeller etc.

Dvs en Model S er et risiko kjøp ikke la deg lure til noe annet. Det er en enda større risiko for oss i Norge enn ved ett vanlig biljøp da vel Tesla også eier salgsleddet (og som er den som vi som kunde må rette reklamasjon mot, og som for eksempel for Think har forhandlere sittet igjen med regningen etter konkursen(e)).

Om risikoen er akseptabel og oppsiden med å kjøre en så flott bil som Model S i alle fall en stund er verd det er jo selvsagt en individuell vurdering som den ekelte må ta i forhold til egen økonomiske evne til å bære et tap en Model S vil kunne representere...

laumb

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 01. mai 2013, klokken 11:59
Appropos internett salg. Hvordan stiller det seg i Norge. Betyr det 14 dagers angrerett hvis noen ikke skulle være fornøyd...

Det er faktisk slik at norsk lov gir dette. Enda lengre angrefrist om ikke Tesla gir oss informasjon om retten til å angre.
Dette er nok en utfordring som kommer til å overraske Tesla første gangen det skjer - og de havner nok en liten tur i retten før praksisen er satt.

For min del tror jeg ingen kommer til å angre - faen for en digg bil!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA