Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av MR Tesla, torsdag 02. mai 2013, klokken 12:44

« forrige - neste »

MR Tesla

Sjekk denne linken
http://www.lagunabeachindependent.com/2013/04/19/crash-inquiry-focuses-on-teslas-black-box/

Tesla har en Black Box installert i bilen, de kan sjekke alt vi gjør med bilen
Liker vi dette ? Kjør debatt !

Øyvind.h

Kan man ikke lese ut ganske mye data fra alle biler ved behov? Trodde ikke dette var spesielt for Model S?

Fjernavlesningen er derimot mer sjelden.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

PerBear

Tror SAAB hadde rimelig mye prekrasjlogging i sine biler. Også tyske og japanske biler har hatt slikt lenge.

I USA er det i 96% av bilene:
http://www.usatoday.com/story/opinion/2013/01/06/black-boxes-cars-edr/1566098/

Story closed?  8)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

fredag

Sitat fra: MR Tesla på fredag 19. april 2013, klokken 19:38
Sjekk denne linken
http://www.lagunabeachindependent.com/2013/04/19/crash-inquiry-focuses-on-teslas-black-box/

Tesla har en Black Box installert i bilen, de kan sjekke alt vi gjør med bilen
Liker vi dette ? Kjør debatt !

Ikke akkurat noe nytt. Think hadde noe lignende. Jeg tror alle elbiler som har mulighet for batterileie har slik telematikk, slik at firmaet du leier batteriet av kan se hvordan det går med batteriet.

Jeg har hørt rykter om at du kan skru telematikken av, men jeg finner ikke noe info om hvordan i bruksanvisningen.

Innen 2015 skal alle europeiske biler ha en svart boks uansett, som bla automatisk skal varsle nødtjenester ved kollisjon og lignende:
http://en.wikipedia.org/wiki/ECall

Litt dumt at telematikkdataene sikkert lagres hos Tesla i USA, siden utlendingers data ikke har samme personvern-beskyttelse som statsborgere har. Mhp EUs personverndirektiv hadde jeg foretrukket at dataene var lagret hos et europeisk firma i Europa.

Jeg synes ikke lagringen av telematikken er noe større problem for meg. Jeg tror dataene kan hjelpe Tesla mye med bruksstatistikk for bilene, som kan hjelpe dem med å lage bedre biler i fremtiden.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

RunarBT

Hadde gladelig delt data fra bilen min, om det kunne resultert i oppdatert rekkevidde estimat basert på topografi, temp og f.eks vær/vind (værmelding koblet mot sted og tid) fra alle bilene som kjører.

Et par års data, og en kunne hatt estimat med nøyaktighet ned på kWen om en har nok til å nå frem.;-)

Wenche

Deler gladelig data med Tesla  :) Men ønsker ikke å få ettersendt fartsbøter, etter gjennomgang av Black Box  :-[
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Hyperstress

Da har vi noen års erfaring, og har fått en urovekkende fasit:
Før en har kommet seg på beina igjen etter en ulykke så har Tesla med stor iver delt dine data med verden! Sjokkerende. >:(
Virker som at i det øyeblikk det stilles kritiske spørsmål til Tesla ifm ulykker så publiserer de detaljerte data om hendelsesforløpet på internett. Om jeg kommer i en ulykke så vil jeg selv ha kontroll på hvilke data jeg vil gi fra meg. Det kan være ulykker der det er en tredjepart involvert, og det er ikke spesielt trivelig at han får servert hele hendelsesforløpet på et sølvfat fra Tesla uten at jeg har bedt om det.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 13. juli 2016, klokken 08:41
Virker som at i det øyeblikk det stilles kritiske spørsmål til Tesla ifm ulykker så publiserer de detaljerte data om hendelsesforløpet på internett.
Hvordan stiller dette seg juridisk i Norge?

Selv etter dødsulykken i USA var de fort ute med info om AP var aktivert, og mer eller mindre faktabaserte spekulasjoner - lenge før ulykken var ferdig etterforsket. Det er problematisk på veldig mange måter, og framstår ekstremt uprofesjonelt. Det kan tyde på at selskapet prioriterer å skjerme aksjekursen over personvern, diskresjon og generell folkeskikk.

Hyperstress

Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. juli 2016, klokken 08:51
Sitat fra: Hyperstress på onsdag 13. juli 2016, klokken 08:41
Virker som at i det øyeblikk det stilles kritiske spørsmål til Tesla ifm ulykker så publiserer de detaljerte data om hendelsesforløpet på internett.
Hvordan stiller dette seg juridisk i Norge?


Lunitiks? Du har vel greie på slikt?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Bare for å presisere, jeg ser på det som en fordel at slik info samles. Men jeg er kritisk til måten den er blitt brukt i en del tilfeller vi har sett i det siste.

lunitiks

Holder ikke på med denne sorten juss (personvern), dessverre... Et møkkaområde, se bare på alt Apple, Microsoft, Google osv. samler inn om deg. Blir bare paff
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 13. juli 2016, klokken 08:41
Da har vi noen års erfaring, og har fått en urovekkende fasit:
Før en har kommet seg på beina igjen etter en ulykke så har Tesla med stor iver delt dine data med verden! Sjokkerende. >:(
Virker som at i det øyeblikk det stilles kritiske spørsmål til Tesla ifm ulykker så publiserer de detaljerte data om hendelsesforløpet på internett. Om jeg kommer i en ulykke så vil jeg selv ha kontroll på hvilke data jeg vil gi fra meg. Det kan være ulykker der det er en tredjepart involvert, og det er ikke spesielt trivelig at han får servert hele hendelsesforløpet på et sølvfat fra Tesla uten at jeg har bedt om det.

Nja og tja... De tilfellene jeg har sett at Tesla har delt data ifm ulykker så har det vært når det har blitt påstått - eller i det minste mer enn antydet - i det offentlige rom at "det var Tesla (autopiloten) sin feil!". Akkurat som du har rett til å dele din versjon av ulykken (dersom du vil) for å renvaske deg, så må de også ha rett til å renvaske seg når de blir beskyldt for å ha (i det minste delvis) forårsaket ulykken.

Men ja, forstår meget godt at du reagerer, men regner også med at de ikke hadde kunnet gå ut så offentlig her i Norge, i alle fall om du ikke selv går offentlig ut å legger skylda på Tesla/autopilot.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Muffinman

#12
Sitat fra: Amoss på onsdag 13. juli 2016, klokken 10:00
så må de også ha rett til å renvaske seg når de blir beskyldt for å ha (i det minste delvis) forårsaket ulykken.
Veldig uenig i dette. Man gjør da slettes ikke slikt i det offentlige rom. En ting er om privatpersoner gjør det, men et stort selskap må opptre mer profesjonelt enn som så. Å imøtegå "sladder" i media med informasjon som strengt tatt burde være fortrolig mellom dem og kunden er ikke bra.


Muffinman

Se her:   https://twitter.com/elonmusk/status/753699861636128768

Nå var ikke autopilot på likevel, og det påstås at ulykken ikke ville skjedd om den var det. Det var litt av en kuvending i forhold til at autopiloten ikke så hinderet fordi det var lyst mot lys bakgrunn. Lite troverdig, og ikke betryggende at informasjon fra bilens logger publiseres offentlig når noe så alvorlig som en dødsulykke fremdeles etterforskes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA