Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av MR Tesla, torsdag 02. mai 2013, klokken 12:44

« forrige - neste »

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman


joda

Korrekt at dette gjelder Model X hendelsen, og ikke dødsulykken (Model S).

Og her er info om hva Tesla sier om selve hendelsesforløpet:

Sitat"We got access to the logs.
Data from the vehicle shows that Autosteer was not engaged at the time of this collision.
Prior to the collision, Autosteer was in use periodically throughout the approximately 50-minute trip.
The most recent such use ended when, approximately 40 seconds prior to the collision, the vehicle did not detect the driver's hands on the wheel and began a rapidly escalating set of visual and audible alerts to ensure the driver took proper control.
When the driver failed to respond to 15 seconds of visual warnings and audible tones, Autosteer began a graceful abort procedure in which the music is muted, the vehicle begins to slow and the driver is instructed both visually and audibly to place their hands on the wheel.
Approximately 11 seconds prior to the collision, the driver responded and regained control by holding the steering wheel, applying leftward torque to turn it, and pressing the accelerator pedal to 42%.
Over 10 seconds and approximately 300m later and while under manual steering control, the driver drifted out of the lane, collided with a barrier, overcorrected, crossed both lanes of the highway, struck a median barrier, and rolled the vehicle."
TMS 85D

E_S

#18
Sitat fra: Muffinman på fredag 15. juli 2016, klokken 17:39
Se her:   https://twitter.com/elonmusk/status/753699861636128768

Nå var ikke autopilot på likevel, og det påstås at ulykken ikke ville skjedd om den var det. Det var litt av en kuvending i forhold til at autopiloten ikke så hinderet fordi det var lyst mot lys bakgrunn. Lite troverdig, og ikke betryggende at informasjon fra bilens logger publiseres offentlig når noe så alvorlig som en dødsulykke fremdeles etterforskes.

Det der er to forskjellige hendelser. Model S som kræsjet i en kryssende semi er en annen ulykke, dette var en Model X som 1. juli kjørte av veien i Pennsylvania uten noe annet enn materiell skade så vidt jeg vet.

EDIT: Sånn er det å åpne posten, lese den flere timer senere og svare uten å tenke over at det har skjedd ting her i det siste.. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Spinner

Sitat fra: Muffinman på fredag 15. juli 2016, klokken 17:39Lite troverdig, og ikke betryggende at informasjon fra bilens logger publiseres offentlig når noe så alvorlig som en dødsulykke fremdeles etterforskes.
Men dette var ikke en dødsulykke... ::)

Muffinman

Flere enn siste taler som gjerne kan titte på svar #16.

Tuxedo

#22
Og sånn generelt, så er det jo mulig å slette sine egne svarinnlegg selv om man skulle ha vært litt kjapp, når andre allerede har påpekt det samme. Jeg var også nummer åtte i køen til å korrigere Muffinman, men innlegget mitt tok jeg jo vekk etter 30 sekunder når jeg så at andre hadde postet den samme korreksjonen i sakens anledning.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

E_S

Sitat fra: Tuxedo på fredag 15. juli 2016, klokken 20:45
Og sånn generelt, så er det jo mulig å slette sine egne svarinnlegg selv om man skulle ha vært litt kjapp, når andre allerede har påpekt det samme. Jeg var også nummer åtte i køen til å korrigere Muffinman, men innlegget mitt tok jeg jo vekk etter 30 sekunder når jeg så at andre hadde postet den samme korreksjonen i sakens anledning.

Eller kanskje man bare skal bla forbi innlegg man ikke gidder å lese uten å tenke noe mer over det for å ikke få dette forumet (som så mange andre fora på nett) til å fremstå som en gutteklubb hvor man må passe inn blant en haug uskrevne regler og normer før man tør å åpne munnen uten å risikere en haug flåsete bilder som kommenterer brudd på disse normene og en kultur som fremstår uinntrengelig på utenforstående. ;) Jeg er mer enn gammel og hardhudet nok til å tåle slikt, men det er det ikke alle som er, og Tesla-eiere har allerede et imageproblem i Norge, ingen grunn til å gjøre det enda verre. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Hyperstress



Sitat fra: Muffinman på onsdag 13. juli 2016, klokken 10:04
Sitat fra: Amoss på onsdag 13. juli 2016, klokken 10:00
så må de også ha rett til å renvaske seg når de blir beskyldt for å ha (i det minste delvis) forårsaket ulykken.
Veldig uenig i dette. Man gjør da slettes ikke slikt i det offentlige rom. En ting er om privatpersoner gjør det, men et stort selskap må opptre mer profesjonelt enn som så. Å imøtegå "sladder" i media med informasjon som strengt tatt burde være fortrolig mellom dem og kunden er ikke bra.

Og nå er de i gang igjen. Dødsulykke i Nederland. Tesla er ikke anklaget for noe som helst, likevel er de raskt ute i media og deler data til verden fra loggen, blant annet at personen kjørte bilen selv, at han kjørte over 155 km/t osv.
Hva i all verden et det de holder på med!??
Her burde kanskje TOCN stilt noen kritiske spørsmål.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Lynet

Alle som ser bildene skjønner at dette har gått veldig fort, det uttalte vel politiet også. At dette blir bekreftet ser jeg ikke på som noe problem.

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

lunitiks

Teslas loggførte kjøredata er åpenbart av stor interesse for etterforskningen. Har selskapet taushetsplikt om disse opplysningene? Neppe.

Er det moralsk OK å dele opplysningene til media? Tvilsomt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

OlafGTE

Sitat fra: krl på torsdag 08. september 2016, klokken 18:26Hva skjer med personvernet......? Har ikke ledelsen i Tesla peiling på hva de driver med?
De er amerikanere. Amerikanere hadde ikke kjent igjen personvern hvis det så kom og beit dem i baken.

Øggen

#28
Mange som he lest kontraktene deira ser ej ja. Tesla kan i teorien gjere det dei vil med dine data fra bilen. Måten det bli gjort på, kan det naturligvis stilles spørsmål om.

(som fotnote e det artig at dei i det eine øyeblikket tar på seg ansvar for personopplysningane dine, men ikkje om dei blir stjelt:)

Utdrag fra kontrakt:

Kjøretøy-telematikk-abonnement. Kjøretøyet ditt har en aktivert abonnementstjeneste som registrerer og sender diagnostiske data og systemdata til Tesla, for å
sikre at bilen fungerer som det skal, for å veilede fremtidige forbedringer, og for å tillate oss å lokalisere bilen under visse begrensede omstendigheter. Det er ingen
kostnader tilknyttet denne tjenesten. Tilgang til posisjonsdata er strengt kontrollert innenfor Tesla, og en historie av slike data er ikke lagret på våre servere. Vi
setter pris på at kundens personvern er av avgjørende betydning (se våre personvernregler angående kjøretøy-telematikk, som er tilgjengelig på
www.teslamotors.com/about/privacy)
. Ved å godta denne Avtalen, godtar du betingelsene i våre personvernregler. Ta gjerne kontakt med oss på +1 (877) 798-
3752 hvis du ønsker å oppheve abonnementet ditt til disse tjenestene.

Utdrag fra deler av "privacy" forskriftene:
Juridisk

OmKarriereKontaktJuridiskInvestorerLeverandører
Teslas personvernerklæring for kunder

Innledning
Tesla Motors, Inc. med tilknyttede selskaper («Tesla») respekterer personvernet. Denne personvernerklæringen forklarer Teslas retningslinjer og prosedyrer for personopplysninger og annen informasjon om kundene våre. Tesla skal gjøre rede for hvordan selskapet innhenter, bruker, videreformidler og beskytter personopplysninger og annen informasjon som innhentes av oss, eller som du oppgir til Tesla. Personvernerklæringen forklarer også hvordan du kan ta kontakt hvis du lurer på noe.

Personvernerklæringen beskriver hvilke metoder som benyttes i forbindelse med informasjon som innhentes gjennom vår(e) nettsteder, programvare, sider i sosiale medier, e-post og kjøp eller bruk av Tesla-kjøretøyet, eller personopplysninger du oppgir til Tesla på annet vis. Når du oppgir personopplysninger eller bruker våre produkter eller tjenester, godtar du samtidig bestemmelsene og vilkårene i denne personvernerklæringen.

Personopplysninger som kan innhentes
Denne personvernerklæringen gjelder for personopplysninger, det vil si informasjon som kan brukes til å kontakte eller identifisere deg. Personopplysninger omfatter navn, postadresse privat og på jobb, telefonnummer, e-postadresse, informasjon om betalingskort, informasjon om elektronisk sjekk (ACH) eller annen faktureringsinformasjon, identifikasjon på kontoer i sosiale medier, førerkortnummer, skatteidentifikasjonsnummer, offentlige personnumre, fapiaos i Asia, fødselsdato og visse opplysninger om Tesla-kjøretøyet (nærmere beskrevet nedenfor).

Personopplysninger kan innhentes på ulike måter, blant annet:

Via tjenestene: Personopplysninger kan innhentes via vår(e) nettsteder, programvare, sider i sosiale medier, e-post eller andre digitale tjenester ("tjenestene"), for eksempel når du kjøper en vare eller registrerer deg for å få tilsendt et nyhetsbrev.
Fra andre kilder: Vi kan få tilsendt personopplysninger om deg fra andre kilder, blant annet offentlig tilgjengelige databaser, samarbeidspartnere for felles markedsføring og sosiale medier.
My Tesla: Kunder som kjøper et Tesla-kjøretøy, får en My Tesla-konto, som ligger på nettstedet vårt. Selskapet kan innhente og behandle følgende typer informasjon, som du velger å oppgi, for My Tesla-kontoen: registreringsinformasjon om kunden, bestillingsstatus for kjøretøyet, garanti og annen dokumentasjon om kjøretøyet, og generell informasjon om kjøretøyet (herunder kjøretøyets identifikasjonsnummer, informasjon om serviceplan, tilkoblingspakke og andre brukertilpassede opplysninger, som kontoinformasjon for Internett-radio), forsikringsskjemaer, førerkort og finansieringsavtaler.
Data fra telematikklogg: Selskapet har et mål om å forbedre kjøretøyene og tjenestene som leveres, og innhenter i denne forbindelse en del telematikkdata om Tesla-kjøretøyets ytelse, bruk, drift og tilstand, blant annet følgende: kjøretøyets identifikasjonsnummer, hastighetsinformasjon, turtellermålinger, informasjon om administrasjon av batteribruk, batteriets ladehistorikk, funksjoner i det elektriske systemet, programvareversjon, data fra informasjons-/underholdningssystemet, sikkerhetsdata (herunder informasjon om kjøretøyets SRS-systemer, bremser, sikkerhet, parkeringsbrems) og andre data som kan vise og analysere kjøretøyets ytelse. Slik informasjon kan innhentes personlig (for eksempel som et ledd i en serviceavtale) eller via ekstern tilgang.
Ekstern kjøretøyanalyse: Selskapet kan muligens koble til Tesla-kjøretøyet dynamisk for å diagnostisere og løse problemer som eventuelt oppstår. Som et ledd i denne prosessen kan selskapet få tilgang til personlige innstillinger i kjøretøyet (f.eks. kontaktpersoner, søkehistorikk, navigasjonshistorikk og radiohistorikk). En slik dynamisk tilkobling kan også gi informasjon om hvor kjøretøyet befinner seg. Slik tilgang gis bare til et begrenset antall personer hos Tesla.
Andre data om kjøretøyet: Selskapet kan, for å forbedre sine produkter og tjenester, innhente og oppbevare data om eventuelle ulykker som Tesla-kjøretøyet blir involvert i (for eksempel gjennom utløsing av kollisjonsputer), og følgende typer data: data om eksterne tjenester (for eksempel ekstern låsing/opplåsing, ladestatus ved start/stopp og bilhornkommandoer), en datarapport for å bekrefte at kjøretøyet er tilkoblet, med informasjon om gjeldende programvareversjon og visse telematikkdata, data om eventuelle problemer som i vesentlig grad kan påvirke driften av kjøretøyet negativt, data om eventuelle sikkerhetskritiske problemer, og data om programvare- og fastvareoppdateringer. Slik informasjon kan innhentes personlig (for eksempel som et ledd i en serviceavtale) eller via ekstern tilgang.
Servicehistorikk: Vi innhenter og behandler informasjon om servicehistorikken til alle Tesla-kjøretøy, herunder kundens navn, kjøretøyets identifikasjonsnummer, reparasjonshistorikk, utestående tilbakekallinger, forfalte fakturaer, klager fra kunder og annen informasjon som har med servicehistorikken å gjøre.
Informasjon om ladestasjoner: Vi innhenter informasjon om ladefrekvens og ladestasjonene som brukes (herunder stikkontakter), for å analysere hvilke ladestasjoner som brukes, hvor langvarige og effektive batterioppladingene er, og hvor det er behov for flere ladestasjoner.
Frakoblet: Selskapet kan innhente personopplysninger når du er frakoblet, for eksempel når du besøker en Tesla-butikk eller et Tesla-verksted, besøker en av messene våre, melder deg på prøvekjøring, legger inn en bestilling per telefon eller tar kontakt med kundeservice- eller salgsavdelingen.
Slik kan personopplysningene brukes
Selskapet regulerer tilgangen til personopplysninger, blant annet ved bare å gi tilgang til personer hos Tesla som trenger opplysningene for å kunne utføre jobben sin, og som har plikt til å behandle opplysningene konfidensielt. Personopplysninger kan brukes til mange ulike formål, blant annet disse:

Svare på henvendelser og forespørsler fra deg, for eksempel sende ut nyhetsbrev eller produktinformasjon, informasjonsvarsler for kjøretøyet eller brosjyrer.
Avtale, evaluere og gi tilbakemelding i forbindelse med prøvekjøring.
Fullføre og avslutte kjøpet, for eksempel behandle innbetalinger, få bestillingen levert til deg, kommunisere med deg angående kjøpet, og levere aktuell kundeservice.
Levere service for Tesla-kjøretøyet, herunder ta kontakt i forbindelse med serviceanbefalinger, og levere oppdateringer til kjøretøyet trådløst.
Opplyse om viktig sikkerhetsinformasjon.
Sende ut administrativ informasjon, for eksempel informasjon om tjenestene og endringer i bestemmelser, vilkår og retningslinjer.
Overvåke Tesla-kjøretøyets ytelse og levere tjenester i forbindelse med kjøretøyet.
Presentere skreddersydde produkter og tilbud og forbedre listene med informasjon fra andre kilder.
Gjøre det mulig for deg å delta i konkurranser og lignende reklamekampanjer, og administrere disse aktivitetene.
Legge til rette for funksjoner i tilknytning til sosial deling og kommunikasjon.
Selskapets forretningsformål, for eksempel: dataanalyse, kontroller, overvåking og forebygging av bedrageri, utvikling av nye produkter og tjenester, forsterkning, forbedring eller modifisering av produkter og tjenester, herunder kjøretøy, kjøretøyteknologi og tilhørende tjenester, kartlegging av brukstrender, fastslåelse av hvor effektive reklamekampanjer er, samt drift og utvidelse av forretningsaktiviteter.
Slik kan personopplysningene videreformidles
Innhentede personopplysninger kan videreformidles til tredjeparter når det er nødvendig for å utføre tjenester på selskapets eller dine vegne, herunder følgende:

Til Teslas tilknyttede selskaper, med formålene som er beskrevet i denne personvernerklæringen. Med Teslas tilknyttede selskaper menes selskaper som eies eller styres av Tesla Motors, Inc., og selskaper som Tesla Motors, Inc. har vesentlige eierinteresser i.
Til tredjeparts tjenesteleverandører for å levere tjenester som drifting av nettsted, dataanalyse og -lagring, betalingsbehandling, oppfylling av bestillinger, trådløs tilkobling til Tesla-kjøretøy, informasjonsteknologi og tilknyttet infrastruktur, kundeservice, vedlikehold av kjøretøy eller tilhørende tjenester, levering av e-post, behandling av kredittkort, revisjon, markedsføring eller andre lignende tjenester.
Til tredjeparts servicesentre, hvis du velger å bruke slike. En del personopplysninger lagres i Tesla-kjøretøyet og kan være tilgjengelige direkte for et tredjeparts servicesenter som du eventuelt velger til å utføre diagnostikk og service på kjøretøyet.
Til andre tredjeparts samarbeidspartnere i den grad de er involvert i kjøpet av eller service på Tesla-kjøretøyet eller tilknyttede produkter. Vi videreformidler en begrenset mengde personopplysninger til samarbeidspartnere innen finans, leasing, registrering og eierskapsforsikring, for at du skal kunne bruke disse tjenestene hvis du velger det.
Til tredjeparts sponsorer av konkurranser og lignende reklamekampanjer, hvis du velger å delta.
Til arbeidsgiveren din, en annen bilflåteoperatør eller eieren av Tesla-kjøretøyet, hvis du ikke eier det direkte, så fremt gjeldende lovgivning tillater det.
Til leverandøren av kontoen din i sosiale medier, hvis du kobler tjenestekontoen til kontoen din i sosiale medier. I så fall godkjenner du at selskapet videreformidler opplysninger til leverandøren av kontoen din i sosiale medier, og du er innforstått med at bruken av de videreformidlede opplysningene er underlagt personvernerklæringen til leverandøren av denne kontoen i sosiale medier.
Til en tredjepart i forbindelse med omorganisering, sammenslåing, salg, et fellesprosjekt, tildeling, overføring eller annen disposisjon av hele eller deler av vår(e) virksomhet, aktiva eller aksjer (herunder i forbindelse med konkurs eller lignende prosess).
Tesla kan overføre og videreformidle informasjon, herunder personopplysninger og opplysninger som ikke er personidentifiserbare, til tredjeparter for å etterkomme rettslige krav (inkludert, men ikke begrenset til, stevninger) hvis vi i god tro mener at lovgivningen krever det, hvis offentlige myndigheter krever det som ledd i en granskning, for å verifisere eller håndheve våre retningslinjer og prosedyrer, som respons i en krisesituasjon, for å hindre eller stanse aktiviteter som vi mener er – eller kan være – ulovlige eller uetiske eller kan tenkes å gi opphav til søksmål, eller for å beskytte rettighetene, eiendommen, tryggheten eller sikkerheten til/av tjenestene, Tesla, tredjeparter, gjester på tjenestene eller offentligheten, ut fra vårt eget skjønn.
Personopplysninger videreformidles ikke til tredjeparter som selskapet ikke har noen tilknytning til, for markedsføringsformål, med mindre du selv velger det.

Slik kan selskapet innhente eller videreformidle opplysninger som ikke er personidentifiserbare
Selskapet kan også innhente og videreformidle opplysninger som ikke i seg selv kan brukes til å identifisere deg. Selskapet og dets tredjeparts tjenesteleverandører kan innhente slike opplysninger på ulike måter, blant annet:

Via kjøretøyet: Selskapet kan levere funksjoner via Tesla-kjøretøyet, for eksempel en sanntids trafikkfunksjon som benytter kjøretøyets faktiske hastighet på veisegmentet. Disse dataene kan videreformidles til samarbeidspartnere som leverer lignende data og dermed hjelper oss med å levere tjenesten. Slike data blir bare innhentet og videreformidlet hvis disse funksjonene er tilgjengelige i kjøretøyet og du velger å bruke dem. Dataene blir dessuten bare innhentet og videreformidlet på en måte som ikke identifiserer deg og kjøretøyet. Selskapet innhenter ikke data om starten eller slutten på kjøreturer. Lignende data kan innhentes i forbindelse med andre funksjoner og videreformidles til samarbeidspartnere når det er nødvendig for å kunne levere funksjonen. Dataene innhentes og videreformidles i så fall bare på måter som ikke identifiserer deg personlig.
Via nettleseren eller enheten: Visse typer informasjon innhentes av de fleste nettlesere eller automatisk gjennom enheten, for eksempel MAC-adresse (Media Access Control), type datamaskin (Windows eller Macintosh), skjermoppløsning, operativsystemets navn og versjon, enhetsprodusent og -modell, språk, nettlesertype og -versjon og navnet på og versjonen av tjenestene (for eksempel Tesla-appen) som brukes. Denne informasjonen brukes til å påse at tjenestene fungerer som de skal.
Bruke informasjonskapsler i forbindelse med My Tesla-kontoen og nettstedet vårt: Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som lagres direkte i datamaskinen som brukes. Informasjonskapsler brukes til å innhente informasjon, for eksempel nettlesertype, mengden tid som brukes på tjenestene, sider som besøkes, språkinnstillinger og andre data om nettrafikk. Selskapet og dets tjenesteleverandører bruker informasjonen til sikkerhetsformål, for å forenkle navigasjon på Internett, vise informasjon på en mer effektiv måte og brukertilpasse bruken av tjenestene, samt til sporingsformål på Internett. Selskapet kan gjenkjenne datamaskinen din for å bistå i bruken av tjenestene. Selskapet innhenter også statistikkopplysninger om bruken av tjenestene for å kunne forbedre design og funksjonalitet kontinuerlig, forstå hvordan tjenestene brukes og som hjelp med å løse spørsmål som oppstår rundt bruken av tjenestene. Informasjonskapsler er dessuten til hjelp når selskapet skal velge hvilke annonser eller tilbud som sannsynligvis vil appellere til deg, og for å vise dem. Informasjonskapsler kan også brukes i annonser på Internett for å spore responsen på annonser, og selskapet kan bruke informasjonskapsler eller andre filer til å spore din bruk av andre nettsteder.
Hvis du ikke vil at informasjon skal innhentes ved hjelp av informasjonskapsler når du bruker My Tesla-kontoen eller nettstedet vårt, kan du i de fleste nettlesere – ved hjelp av en enkel prosedyre – avvise informasjonskapsler direkte eller velge å godta eller avvise en bestemt informasjonskapsel (eller informasjonskapsler) fra et bestemt nettsted. Les også http://www.allaboutcookies.org/manage-cookies/index.html. Hvis du ikke godtar informasjonskapsler, kan du oppleve at bruken av tjenestene blir noe tungvint. For eksempel vil vi ikke klare å gjenkjenne datamaskinen din, slik at du må logge på hver gang du går til de aktuelle tjenestene.

Analyse av nettsted og programmer: Selskapet bruker analysetjenester for nettstedet og programmer, som leveres av tredjeparter. Disse tredjepartene bruker informasjonskapsler og lignende teknologi til å innhente informasjon om bruken av nettstedet og programmer og for å rapportere om trender, uten at individuelle gjester blir identifisert. Tredjeparter som leverer disse tjenestene til oss, kan også innhente informasjon om din bruk av tredjeparters nettsteder. Les mer om Googles praksis i forbindelse med slik informasjonsinnhenting, og om hvordan du kan avvise denne praksisen ved å laste ned Google Analytics' tilleggsprogram for avvisning, som er tilgjengelig på https://tools.google.com/dlpage/gaoptout.
Bruk av pikselkoder og lignende teknologi: Pikselkoder (også kalt websignaler og usynlige GIF) kan brukes i forbindelse med visse tjenester for blant annet å spore aktivitetene til personer som bruker tjenestene (herunder mottakere av e-post), måle hvor vellykket markedsføringskampanjer er, og kompilere statistikk om bruken av tjenestene og responsfrekvensen. Denne informasjonen identifiserer ikke deg eller andre brukere av tjenestene personlig, med mindre den slås sammen med annen informasjon.
Tesla kan, med unntak av det som er beskrevet ovenfor, bruke eller videreformidle informasjon som ikke er personidentifiserbar, for eksempel til formål som har med drift eller undersøkelser å gjøre, til bransjeanalyse, for å forbedre produkter eller tjenester, til å skreddersy produkter og tjenester til våre behov, eller hvis det er rettslig påkrevd.

Koblinger
Denne personvernerklæringen gjelder ikke, og selskapet er ikke ansvarlig for, tredjeparters personvern, informasjon eller annen praksis, herunder eventuelle tredjeparter som driver nettsteder eller tjenester som tjenestene er koblet til. Det at en kobling finnes på tjenestene, betyr ikke at selskapet eller dets tilknyttede selskaper godkjenner det/den tilkoblede nettstedet eller tjenesten, eller har noen tilknytning til tredjeparten.

Selskapet er heller ikke ansvarlig for andre organisasjoners retningslinjer eller metoder for innhenting, bruk eller videreformidling (også metoder for datasikkerhet), herunder app-utviklere, app-leverandører, leverandører av plattformer for sosiale medier, leverandører av operativsystemer eller leverandører av trådløse tjenester, herunder eventuelle personopplysninger som du oppgir til andre organisasjoner gjennom, eller i forbindelse med, våre programvarer eller sider i sosiale medier.

Sikkerhet
Vi har implementert rimelige organisasjonsmessige, tekniske og administrative tiltak for å beskytte personopplysninger i organisasjonen. Dessverre er ingen systemer for dataoverføring eller -lagring hundre prosent sikre. Hvis du har grunn til å tro at din interaksjon med oss ikke lenger er sikker (for eksempel hvis sikkerheten til en konto du har hos oss, er svekket), skal du straks melde fra ved å ta kontakt som forklart under "Ta kontakt med oss" nedenfor.

Hvis du selger eller overfører Tesla-kjøretøyet til en annen person, bes du underrette oss slik at vi kan fastslå om det er nødvendig å iverksette ytterligere tiltak for å beskytte personopplysningene dine slik at kjøperen, eller mottakeren, av Tesla-kjøretøyet ikke får tilgang til dem.

Rettigheter og valg
Du har mange valg når det gjelder måten personopplysningene dine skal brukes og videreformidles på. Du kan når som helst og kostnadsfritt avslå følgende:

Å motta elektronisk kommunikasjon fra selskapet eller dets tilknyttede selskaper: Hvis du ikke lenger ønsker å få tilsendt e-post med markedsføringsinnhold fra oss eller våre tilknyttede selskaper, kan du takke nei ved å følge anvisningene for å avslå slik kommunikasjon, som er vedlagt i alle e-poster som sendes ut, eller ved å ta kontakt på adressen nedenfor. Vi kan likevel sende ut viktige meldinger som har med administrasjon og sikkerhet å gjøre, selv om du har takket nei til e-post med markedsføringsinnhold.
Å motta telefonhenvendelser om markedsføring: Hvis du får en telefonhenvendelse fra oss om markedsføring og du ikke ønsker å få slike henvendelser i fremtiden, kan du rett og slett be om å bli oppført på «ikke ring»-listen. Vi kan likevel ringe i forbindelse med administrasjon og sikkerhet, selv om du har takket nei til telefonhenvendelser om markedsføring.
Behandling av personopplysninger, når du uttrykkelig har gitt samtykke ved å kontakte oss som forklart under "Ta kontakt med oss" nedenfor.
Innhenting av data om Tesla-kjøretøyet: Hvis du ikke lenger vil at vi skal innhente data fra telematikkloggen eller andre data fra Tesla-kjøretøyet, bes du ta kontakt som beskrevet under «Ta kontakt med oss» nedenfor. Hvis du ikke vil at selskapet skal innhente data fra telematikkloggen eller andre data fra Tesla-kjøretøyet, må du være oppmerksom på at vi ikke vil kunne underrette deg om eventuelle problemer som gjelder kjøretøyet, i sanntid. Dette kan igjen medføre at kjøretøyets funksjonalitet svekkes, at det påføres alvorlig skade eller at det ikke kan brukes. I tillegg kan flere funksjoner i kjøretøyet deaktiveres, blant annet periodiske oppdateringer av programvare og fastvare, eksterne tjenester og interaksjon med mobilapper og bilfunksjoner som stedssøk, Internett-radio, talekommandoer og nettleserfunksjonalitet.
Innhenting av sanntids trafikkdata: : Selskapet innhenter bare slike data hvis sanntids trafikkfunksjonen er tilgjengelig og du velger å bruke den. Hvis du ikke lenger vil at selskapet skal innhente eller videreformidle data fra kjøretøyet for denne funksjonen, kan du når som helst deaktivere funksjonen ved å slå av både den og datainnhenting via innstillingen «TRAFFIC-BASED ROUTING» (trafikkbasert ruting) under Controls > Settings > Apps > Maps & Navigation (kontroller – innstillinger – apper – kart og navigasjon).
Forespørselen/forespørslene fra deg etterkommes så snart det er praktisk mulig.

Du kan, i tråd med gjeldende lovgivning, ha rett til å kreve tilgang til og få tilsendt informasjon om personopplysningene som oppbevares om deg, oppdatere og rette feil i personopplysningene og få opplysningene blokkert eller slettet, avhengig av hva som er aktuelt. Lokal lovgivning kan, i enkelte tilfeller, begrense disse rettighetene. Du kan benytte flere metoder for å få tilgang til, rette, oppdatere eller blokkere eller slette personopplysninger, blant annet:

Du kan når som helst gå til My Tesla-kontoen og oppdatere personopplysninger.
Hvis du vil kontrollere, rette, oppdatere, blokkere eller slette personopplysninger du har sendt oss tidligere, kan du ta kontakt på adressen nedenfor.
Det er viktig at du i henvendelsen gjør klart rede for hvilke personopplysninger som skal endres, om du vil at personopplysninger skal blokkeres fra databasen, eller at du på annen måte gir uttrykk for hvilke begrensninger som skal legges på personopplysninger du har oppgitt. Selskapet kan, for å beskytte deg, beslutte bare å etterkomme forespørsler om personopplysninger som er tilknyttet e-postadressen som brukes til å sende forespørselen. Det kan også bli aktuelt å kontrollere identiteten din før forespørselen etterkommes. Forespørselen etterkommes så snart det er praktisk mulig.

Det kan være nødvendig å beholde visse opplysninger av hensyn til regnskap eller rettslige krav og/eller for å fullføre eventuelle transaksjoner som ble påbegynt før forespørselen om endring eller sletting ble sendt. (Hvis du for eksempel kjøper en vare eller melder deg på en reklamekampanje, er det ikke sikkert at du kan endre eller slette de innsendte personopplysningene før kjøpet eller kampanjen er fullført.) Det kan også bli liggende igjen rester av opplysninger i databaser eller andre registre, som ikke blir slettet.

Oppbevaringsperiode
Personopplysninger beholdes så lenge som nødvendig for å oppfylle formålene som er beskrevet i denne personvernerklæringen, med mindre lovgivningen krever eller tillater en lengre oppbevaringsperiode.

Mindreårige
DTjenestene retter seg ikke mot personer under seksten (16) år, derfor skal slike personer ikke oppgi personopplysninger til Tesla.

Overføring til andre land
Tjenestene styres og drives fra USA. Personopplysninger kan oppbevares og behandles i et hvilket som helst land der selskapet driver virksomhet eller har engasjert tjenesteleverandører. Disse landene har ikke nødvendigvis de samme datavernlovene som landet du opprinnelig oppga opplysningene i. Når personopplysninger overføres til andre land, blir de beskyttet slik som beskrevet i denne personvernerklæringen. Når du bruker tjenestene eller på annen måte oppgir personopplysninger, godtar du samtidig at personopplysningene overføres til land utenfor bopelslandet ditt, herunder USA.

Hvis du befinner deg i et EØS-land eller Sveits, etterkommer vi gjeldende rettslige krav som gir tilstrekkelig beskyttelse ved overføring av personopplysninger utenfor EØS-området eller Sveits. Vi har implementert Europakommisjonens standard kontraktklausuler for å beskytte personopplysningene dine når vi deler dem med Tesla Motors, Inc. Tesla Motors, Inc. har også sluttet seg til EU-U.S. Safe Harbor-avtalen og Swiss-U.S. Safe Harbor-avtalen, som er utviklet av USAs handelsdepartement, Europakommisjonen og Sveits og gjelder innhenting, oppbevaring, bruk, overføring og annen behandling av personopplysninger som overføres fra et EØS-land eller Sveits til USA. Les mer om Safe Harbor på http://www.export.gov/safeharbor/. Du finner en kopi av Tesla Motors, Inc.s personvernerklæring i tråd med U.S. Safe Harbor-avtalen ved å klikke her https://www.teslamotors.com/about/legal#us-safe-harbor.

Oppdatering av personvernerklæringen
Denne personvernerklæringen kan endres. Se «Sist oppdatert» nederst på denne siden for å få vite når personvernerklæringen sist ble endret. Eventuelle endringer i personvernerklæringen trer i kraft når den endrede personvernerklæringen legges ut på tjenestene. Når du bruker tjenestene eller på annen måte oppgir personopplysninger i etterkant av slike endringer, godtar du samtidig den endrede personvernerklæringen.

Ta kontakt med oss
Hvis du har et spørsmål eller en kommentar, vil takke nei til visse tjenester eller vil be om tilgang til, retting av eller sletting av personopplysninger, bes du ta kontakt med oss:

Via e-post på privacy@tesla.com;
Via post til Tesla Motors, Inc., Attn: Legal, 3500 Deer Creek Road, Palo Alto, California 94304, USA.
E-postkommunikasjon er ikke alltid sikker, derfor skal du ikke legge ved kredittkortinformasjon eller sensitive opplysninger i e-post til oss.


Hvis du befinner deg i et EØS-land eller Sveits, har ditt lokale, tilknyttede Tesla-selskap eneansvaret for å behandle personopplysninger. Tesla Motors, Inc. har ansvaret for å behandle personopplysninger som brukes felles.

Sist oppdatert: Januar 2016

AMERIKANSKE SAFE HARBOR-RETNINGSLINJER FOR PERSONVERN FOR KUNDER

Tesla Motors, Inc. og alle dets heleide amerikanske datterselskaper og tilknyttede selskaper (samlet under betegnelsen «Tesla U.S.») har utarbeidet disse Safe Harbor-retningslinjene for personvern for å informere om hvordan vi behandler kunders personopplysninger som blir overført fra våre datterselskaper i Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet («EØS») og Sveits til Tesla U.S. Disse Safe Harbor-retningslinjene for personvern supplerer Tesla Customer Privacy Statement [Teslas erklæring om personvern for kunder]. Med mindre det er spesielt definert i disse retningslinjene, har betingelsene i Safe Harbor-retningslinjene for personvern den samme betydningen som i Tesla Customer Privacy Statement [Teslas erklæring om personvern for kunder].

Tesla U.S. har erklært å følge og overholde Safe Harbor-avtalene for USA-EU og USA-Sveits ved å adoptere og implementere Safe Harbor-prinsippene, som er belyst gjennom et sett med spørsmål som ofte stilles (samlet under betegnelsen «prinsippene»). Du finner mer informasjon om Safe Harbor-prinsippene på http://export.gov/safeharbor/. Disse retningslinjene gjelder for Tesla U.S.

Personopplysninger som overføres fra EØS og Sveits
Tesla U.S. kan motta fra entiteter i EØS og Sveits deler av eller alle opplysninger i vår Customer Privacy Statement [erklæring om personvern for kunder], som du finner på http://www.teslamotors.com/about/privacy.

Bruk av personopplysninger
Alle personopplysninger som overføres til oss, kan brukes av Tesla U.S. og dets agenter til formålene som er gitt i Teslas Employee Privacy Statement [erklæring om personvern for kunder]. Hvis vi har planer om å bruke dine personopplysninger til formål som er uforenlige med disse formålene, eller hvis vi har planer om å formidle disse opplysningene til en type tredjepart som ikke tidligere er identifisert, vil du bli underrettet og få muligheten til å forby en slik bruk og/eller formidling når det gjelder ikke-sensitiv personopplysninger, og til å akseptere en slik bruk og/eller formidling når det gjelder sensitive personopplysninger.

Agenter og tjenesteleverandører
Noen ganger inngår vi kontrakter med andre selskaper og personer som skal utføre funksjoner eller tjenester på våre vegne. De kan ha tilgang til personopplysninger som er nødvendige for å utføre disse funksjonene, men har ikke lov til å bruke personopplysningene til andre formål enn å levere tjenester for oss eller til oss. Tesla U.S. krever at agenter og tjenesteleverandører som har tilgang til personopplysninger som er overført fra EØS og Sveits, erklærer at de følger Safe Harbor-prinsippene, eller at de er underlagt EU Privacy Directive [EUs direktiv for personvern] og den sveitsiske Federal Act on Data Protection [føderal lov om datavern] eller annen instans som sørger for tilstrekkelig vern, eller at de inngår en skriftlig avtale med oss der det kreves at de opprettholder minst samme vernenivå for personopplysninger som kreves av de relevante Safe Harbor-prinsippene.

Datasikkerhet
Vi bruker rimelig fysisk, elektronisk og administrativ beskyttelse for å sikre personopplysninger mot tap, misbruk og uautorisert tilgang, formidling, endring og ødeleggelse.

Dataintegritet
Vi iverksetter rimelige tiltak for å påse at personopplysninger som vi behandler, er pålitelige for tiltenkt bruk, og at de er nøyaktige, fullstendige og gyldige i den grad det er nødvendig for de formålene som personopplysningene skal brukes til.

Tilgang til personopplysninger
Du kan be om å få gjennomgå og rette personopplysningene som vi har om deg, ved å sende en skriftlig forespørsel til privacy@tesla.com eller via brev til Tesla Motors, Inc., Attn: Legal, 3500 Deer Creek Road, Palo Alto, California 94304, U.S.A.

Håndheving av Safe Harbor og konfliktløsning
Vi utfører en årlig selvsertifisering av vår praksis i forhold til personopplysninger for å verifisere at bekreftelsene og påstandene som framsettes i Safe Harbor-prinsippene, er riktige og har blitt implementert som framstilt.

Hvis du har spørsmål eller bekymringer, skriv til oss på adressen som står nedenfor. Vi vil etterforske og forsøke å løse klager og konflikter angående bruk og formidling av personopplysninger i henhold til Safe Harbor-prinsippene. Hvis det ikke lar seg gjøre å løse et problem gjennom Teslas interne rutiner for konfliktløsing, kan enkeltpersoner innlevere klager til Judicial Arbitration and Mediation Services/Endispute (JAMS), som bistår Tesla som tredjepart i konfliktspørsmål.

Kontaktinformasjon
Hvis du har spørsmål angående disse Safe Harbor-retningslinjene for personvern, kontakt oss via e-post på privacy@tesla.com, eller skriv til følgende adresse:

Tesla Motors, Inc.
Attn: Legal Department
3500 Deer Creek Road
Palo Alto, California 94304
U.S.A.

Endringer i retningslinjer for personvern
Disse retningslinjene kan endres fra tid til annen i samsvar med kravene for Safe Harbor. «SIST OPPDATERT»-datoen øverst på denne siden angir når retningslinjene sist ble revidert. Alle endringer av retningslinjene gjelder fra det tidspunktet de reviderte retningslinjene legges ut på nettområdet.

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Christopher Neumann Ruud

Sitat fra: Øggen på torsdag 08. september 2016, klokken 19:35
..."for å beskytte rettighetene, eiendommen, tryggheten eller sikkerheten til/av tjenestene, Tesla, tredjeparter, gjester på tjenestene eller offentligheten, ut fra vårt eget skjønn..."

Her er vel mye av problemet. Teslas "skjønn" for å verne om eget selskap er åpenbart å være raskt ute med å føre bevis for at deres teknologi ikke er årsaken, for å hindre fall i aksjekurser, omdømme mm.

Det at denne klausulen blir brukt såpass hyppig er dog ganske spesielt, siden det virker som om hensynet til forholdet mellom kunden og Tesla bør veie tyngre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA