Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Undersøkelse-Hvilken farge velger du? (stem på nytt!)

Startet av Foleson, torsdag 02. mai 2013, klokken 08:22

« forrige - neste »

georglu

Virker ikke som om leasing av Tesla eller el-biler generelt er så veldig populært i Norge. Finnes det noen her på forumet som har leaset en Tesla? Er det noe poeng? Det var en gang snakk om momsfri leasing av el-biler, men er dette bli implementert i lovverket?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Leafy

Utfordringen med leasing av Tesla er at leasingselskapene er ganske så lunkne til å gjøre dette. Det betyr at de gir Tesla en lav restverdi og dermed en høy månedssum man må betale. Såpass høy at det i mange tilfeller er billigere å lease en god fossilbil. Hvorfor? Fordi elbil utfordrer hele businesscasen til leasingselskapene.

Husk at de har sin avanse på drivstoff, service, bomring, dekk, parkering og alt man foretar seg med en bil. I tillegg har de betydelige volumrabatter når de kjøper inn bilene. På toppen av dette er det bonuser som slår inn om man kjøper biler for en viss verdi og som de får av importørene. De får INGENTING av dette fra Tesla. Deres rabatt er fri bomring, fri drivstoff, parkering etc.

På toppen av dette er kvaliteten på Tesla litt så som så og de har veldig lange køer for å få fikset ting. Dette kan til syvende og sist slå tilbake til leasingselskapet som da må ordne opp ovenfor kunden. Det koster penger.

Har selv prøvd å ta ut TMS på leasing via Leaseplan og Autolease (DnB). Kostnaden de gir meg er så drøy at jeg kan ta ut en svært velutstyrt A6, 5-serie eller V90 for en lavere sum. Og i den summen for en fossil er alle kostnader rundt bilen dekket bortsett fra bomring! Riktignok er min kostnad som lønnsmottaker lavere siden det er halv firmabilskatt, men for min arbeidsgiver går ikke regnestykket opp, selv om man legger inn drivstoffbesparelse, service, bomring osv.
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

SurSnasen

Sitat fra: Leafy på onsdag 17. august 2016, klokken 17:08
Fordi elbil utfordrer hele businesscasen til leasingselskapene.

Husk at de har sin avanse på drivstoff, service, bomring, dekk, parkering og alt man foretar seg med en bil. I tillegg har de betydelige volumrabatter når de kjøper inn bilene. På toppen av dette er det bonuser som slår inn om man kjøper biler for en viss verdi og som de får av importørene. De får INGENTING av dette fra Tesla. Deres rabatt er fri bomring, fri drivstoff, parkering etc.

Eh, nei?
Leasingselskapene har nada med drivstoff å gjøre, nada med service, nada med bomring, nada med dekk, nada med parkering, nada med bomring. Eller er det månedsleie du snakker om, med noe slags all inclusive? Drivstoff bestemmer du selv hvor du vil fylle. Leasingselskapene får ikke noe fordel av dette. Service er opp til deg selv hvor du vil ta (og betale). Leasingselskapene får ikke noe av den potten heller. Dekkene koster du selv dersom de er slitt nok i løpet av leasingperioden. Helt likt hvordan det er i tilfelle Tesla.

Prisforskjellene går nok heller på den risiko de er villig til å ta. Nå har riktignok verdifallet på Tesla vært ekstremt lavt, men det tilskrives ene og alene den ekstreme valutautviklingen. Fremover er det derimot stor risk for verdifall. Dollaren kan fort bevege seg nedover mot norskekrona = prisreduksjon tilsvarende = torpedert bruktmarked. Nye og mer attraktive modeller kommer, flere konkurrenter kommer. Også dette får innvirkning på bruktmarkedet.

Jeg spurte selv på leasing av Model S tidligere i år. Jeg ble spurt om jeg virkelig ønsket å få et tilbud, for det kom ikke til å bli billig. Begrunnelsen var risikoen.

plvr

Fikk mail fra tesla i dag med info om leasingpriser. Er dette gammelt nytt?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

GoProne

Sitat fra: plvr på fredag 02. september 2016, klokken 18:31
Fikk mail fra tesla i dag med info om leasingpriser. Er dette gammelt nytt?

Det sto i mailen at de 'introduserer' privatleasing. Skulle tro det var noe nytt. Ble litt nysgjerrig på dette jeg!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Beamer Screamer

Jeg snuser på leasing av ny stor familiebil og fikk også denne mailen i dag. Rimelig friske priser synes jeg: totalkostnad fra 382.000 for en TMS i 4 år. Det er vel for modellen som koster fra 585.000, så man betaler 65% av bilens pris over 4 år. I tillegg har man risikoen for moms på leasing som trolig kommer etterhvert.

En Audi Q7 plugin koster 480.000 over samme periode, kjøpspris er 1 mill = 48% av bilens pris.

Differansen skyldes vel risiko mtp. annenhåndsverdi. Den risikoen tar man jo på egen kappe hvis man kjøper bilen, så ikke sikkert det blir noe billigere.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Behage

Noen av dere som har firma leaset en Tesla model S/X? Lønner dette seg?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA