Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla-butikk på Trondheim Arena

Startet av Ebbe, onsdag 01. mai 2013, klokken 23:24

« forrige - neste »

Ebbe

Er ny el-bil eier her i Vestfold. Og opplever både ved Farmandstredet og andre steder der man kan lade el-biler at mange el-bil eiere benytter ladeplassene uten å lade. Sist lørdag var alle ladeplassene (6 stk.) opptatte på Farmandstredet i en periode, enda bare 2 stk. bruke plassen for lading.
Vi som el-bil eiere burde vite at man parkerer gratis på alle offentlige parkeringsplasser og heller benytte en av disse dersom man bare skal parkere og ikke lade.
Min oppfordring til oss som el-bil eiere er å benytte de ladeplassene vi har til lading og ikke å okkupere en ladeplass som ren P-plass!
P39240

leafer

SitatMin oppfordring til oss som el-bil eiere er å benytte de ladeplassene vi har til lading og ikke å okkupere en ladeplass som ren P-plass!

Sikkert mange som er enige i den oppfordring, og vi er nok ikke få som lar oss irritere over dette, men av natur så er vi bedagelig anlagt og velger ofte/dessverre minste motstands vei. Mange plasser hvor jeg ser at det er elbilparkering, er disse enten plassert rett ved handicap-parkering eller rett ved inngangen (til kjøpesenter etc). Gjerne under tak i tillegg. Ikke rart folk vil parkere der. (har mang en gang undret meg over at "næhmen, har BMW X5 også blitt eletrisk nå...") Men elbil-bilister flest er jo ikke handikappet (da kunne de benytte pareringsplasser for handikapp), og vi tåler like mye regn som alle andre. Hvorfor ikke plassere elbilparkeringsplassene litt mer ugunstig? Utendørs, gjerne et godt stykke fra de "beste" plassene? Vi kan vel gå vi som alle andre? Har jeg reelt behov for å lade, vil jeg nok være villig til å gå noen titalls meter ekstra. Vi har ganske mange fordeler i norge som elbil-bilister, og akkurat den fordelen om at alle elbilparkeringsplassene skal være så godt plassert, er nok en av fordelene jeg er villig til å gi fra meg foran mange andre. Ser at det kanskje kan være gunstigere å etablere ladestolper i nærheten av eksisterende elektrisk infrastruktur, fremfor å strekke kabel til "øde" parkeringsplasser.

Ikke for å være (for) pesimistisk, men etterhvert som antall elbilister øker, vil elbilistene i større og større grad representere et snitt av befolkningen, og dermed vil vi nok i økende grad møte elbiler plassert på ebilparkering ikke av andre grunner enn at det er mest komfortabelt å parkere der.

sven erik

jeg leser dette jeg har et forslag å det er å få flere lade plasser  men i tilegg  kunne ha at lade plassene kun er for de som skal lade  at det blir forbutt å stå der uten å lade  så for eksempel er en ferdig å lade så er kan en max stå der 10 min etter  for da kan vaktene  se om du er frerdig så komme til bake er du ikke  borte da er det bot

TorC

Sitat fra: sven erik på fredag 26. april 2013, klokken 15:43
jeg leser dette jeg har et forslag å det er å få flere lade plasser  men i tilegg  kunne ha at lade plassene kun er for de som skal lade  at det blir forbutt å stå der uten å lade  så for eksempel er en ferdig å lade så er kan en max stå der 10 min etter  for da kan vaktene  se om du er frerdig så komme til bake er du ikke  borte da er det bot

Jeg skjønner frustrasjonen, men det er to hindringer for en slik endring:
1) Plassene er stort sett skiltet med en "P", altså en parkeringsplass for el-motorvogn. Hvis det skal være forbudt å parkere der, må det skiltes om til enten "parkering med makstid", eller "Ladeplass med makstid"
2) De fleste elbiler har litt variabel ladetid. Min bil lader iallefall litt ulikt avhengig av "vær og vind" virker det som. Den viser dessuten estimert ladetid  i 30 minutters intervaller, så hvis jeg bare får lov til å stå 10 minutter "overtid" vil jeg ikke tørre å lade fullt opp.

Jeg tror den eneste praktiske løsningen er max tid, OG flere ladeplasser! :-)

Jeg skal innrømme at jeg er en av dem som tar meg litt til rette. Det er ganske ofte at jeg setter bilen på lading og ikke gidder å flytte den selv om jeg vet den er fulladet. I Oslo er det jo makstid, så da flytter jeg den, men hjemme i fjorden lar jeg den gjerne stå over natten på ladestasjonen siden det er 4 punkter der, og få som bruker de. Men jeg har en lapp med navn og telefonnummer liggende på dashen, så hvis noen blir forbanna kan da ta kontakt...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

dette er snakk om et sted kun for elbil med max  parkering på  4 timer  å de fleste som srår parkert står uten å koble seg til   en kan faktisk se på alle biler om de er ferdige og en regner seg fort til hvor lenge bilen skal stå for å bli full jeg har utrolig mange ganger sitti i bilen for å få denne full  å jeg hvet fra tom til full  tar 6 timer  dette slår ikke feil uansett  vær  er kun på hurtiglading jeg har merket forskell
jeg har en i-miev men har ikke du leaf  da har du vel en app  der du kan se om bilen er ferdig og en ser jo ca  er det en time eller er det 2 jeg trenger

men her i Sandefjord  trenger vi å fylle den opp

TorC

Her er mer man bør tenke på for å vise hensyn:

Hvis sikringen går på felles ladestolpe: GJØR NOE MED DET! Sett på sikringen, gi beskjed til evt. betjening. Hvis du ikke klarer å fikse det: så si iallefall ifra til andre som står og forsøker å lade!

18. mai satte jeg min bil til lading, men noen andre klarte å ta sikringen fordi de belastet stolpen for mye. Dermed ble jeg stående med alt for lite strøm og måtte vente enda en time for lade etter at jeg satte på sikringen igjen.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

ja faktisk  jeg satte på sikringen  på din bil å flyttet til den andre stolpen  men da jeg  kom hvar hele  anlegget  mørkt å jeg hadde fått kun 15% men  det er ikke lurt å stå der med 16 a  når sikringen er 16a det vil si at med leaf  som drar  16 a vil du trekke max og når det er varmt da går sikringen 

sven erik

og ps betjeningen vet ikke hvordan man gjør det  og mener at man må ha elektriker  for å sette på sikringen men en trenger kun et skrujern   
men sikringen har ikke gott før  når jeg har ladet kango  eler i-miev  der for de drar ikke 16 a

TorC

Sitat fra: sven erik på tirsdag 21. mai 2013, klokken 12:40
ja faktisk  jeg satte på sikringen  på din bil å flyttet til den andre stolpen  men da jeg  kom hvar hele  anlegget  mørkt å jeg hadde fått kun 15% men  det er ikke lurt å stå der med 16 a  når sikringen er 16a det vil si at med leaf  som drar  16 a vil du trekke max og når det er varmt da går sikringen

Den har aldri gått for meg tidligere, men nå er det jo varmere i været. Sikringene blir jo "slitne" etter hvert, men jeg tipper at grunnen til at anlegget var nede var fordi for mange var på samme stolpe.

Såvidt jeg har forstått har hver stolpe hver sin 16amp sikring på hovedtavlen. Jeg har avtalt med daglig leder at jeg skal sette opp en klistrelapp.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

vi sto litte grann 4 biler  men så dro de 2 andre mens jeg hvar der men da hadde sikringen gått  på den stolpen du sto på  og jeg satte denne på  satte kangoen  på den andre stolpen  og alt fungerte men da jeg kom å henta kangoen  var  begge stolpene mørke men sikringene på stolpene  var på  men har de så dålig sikring inne  er det ikke rart  det går  men var innom bensinstasjonen å han ringte skjefen  og han sa da at det var nå kommunen som hadde ansvar for plassen
et annet  tips  heng opp kladden + sykkel låsen  du har på ledningen sikrer ikke  ledningen bare å tren den ut  men sett  en enkel lås i knappen du trykker for å få den ut av bilen  da må en bryte den opp for å få med seg ledningen   å ja  sikringene blir  slitt å varme når de blir belastet max  å til slutt  brann  og når det er låkt blir det varmere inni kassa en ute  men den må være sikkelig låkt ellers går den etter vert på grunn av fukt   men det vil si at man ikke kan koble seg på mer en en bil på vær ladestolpe +  at en ikke kan  lade med trekk på 16a  da har man mer  å gå på til kommunen  med å få opnet noen av dems  fom for eksempel  vittgården   det hadde vel hvert fint for deg ?  men skal  du snakke med stasjonseieren om dette  kan du da få skriftlig  vilke sikringer som er der ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA