Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avsemning: Har fått Finalize knapp

Startet av frankols, onsdag 01. mai 2013, klokken 21:49

« forrige - neste »

frankols

Når jeg tar bilen om morgenen etter å ha ladet om natten pleier rekkevidden å være ca 130 km.
(Varierer litt etter temperaturen)
Nå i går morges og i morges viste den ca 100 km (101 i dag).
Etter noen km kjøring så stiger rekkevidden, i dag f. eks. til 118 km, for så å langsomt minke igjen.
Restrekkevidde ved ankomst jobben var i dag 95 km, omtrent det den pleie å være.
Noen som har vært borti lignende ?

cra

Dette er desverre ikke uvanlig, og er en av årsakene til at vi kaller funksjonen for "Guess'O'Meter" (GOM).  ;)
Ofte kan man oppleve dette hvis man f.eks. "kjører rally" for å rekke middagen hjemme. Da husker bilen at det går mye strøm, og kalkulerer ny rekkevidde ut fra det. Når du så tar det piano på vei til jobb neste morgen endres og oppdateres kriteriene for utregning, og tallene endrer seg deretter. DEt samme oppleves hvis du kjører opp på fjellet. Har selv oplevd å komme hjem med mer rekkevidde igjen på GOM enn da jeg startet på hjemturen mer enn en gang. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ladefabrikken

Sitat fra: frankols på fredag 19. april 2013, klokken 10:39
Når jeg tar bilen om morgenen etter å ha ladet om natten pleier rekkevidden å være ca 130 km.
(Varierer litt etter temperaturen)
Nå i går morges og i morges viste den ca 100 km (101 i dag).
Etter noen km kjøring så stiger rekkevidden, i dag f. eks. til 118 km, for så å langsomt minke igjen.
Restrekkevidde ved ankomst jobben var i dag 95 km, omtrent det den pleie å være.
Noen som har vært borti lignende ?


Jeg bruker ikke å bry meg om hva gettometer mener, bruk anntall batteristreker som er igjen den gir deg en mye bedre oversikt over hvor mye du har igjen. Man blir bare stressa av GOM metere.
Den funker bra når man er i Danmark og kjører på helt flat vei i jevn fart.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

frankols

OK, dette var jo avklarende.
Må være at bilen husker at jeg har oppoverbakke den siste kilometera hjem da.
Når jeg tenker meg om så var faktisk kjøremønsteret mitt litt uvanlig i forgårs kveld og i går kveld.
Overtid på jobben, og flat pedal hjem, i stedet for kjøring i kø som jeg pleier å gjøre :-)

cra

Høres ut som en plausibel forklaring, ja. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trond Arve

Reklamerer litt for elbilwiki

Sitat fra: Gjettometer (aka. Guess-o-meter og rekkeviddeindikator)Gjettometeret estimerer gjenstående rekkevidde basert på energiforbruk de siste kilometerene (noen som vet eksakt hvor mange kilometer?). Problemet er at dette gir en enorm variasjon:
o Når du kjører opp en lang bakke kan du oppleve at estimert rekkevidde faller med flere titalls kilometer.
o Om du kjører i høy hastighet vil rekkeviddeindikasjonen falle raskt.
o Når du kjører nedover en bakke vil estimert rekkevidde øke raskt.

Summasummarum gir gjettometeret ofte mer bekymring enn nytte, spesielt for ferske elbilsjåfører. Etterhvert som man lærer bilen å kjenne blir man mindre opptatt av å følge med på gjettometeret.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

snudet

Vi hadde samme km hele formiddagen med småkjøring i byen. Fant ut at væromslag kombinert med at bilen ble hardt kjørt dagen før gjorde utslaget eller mangel på utslag for å si det sånn.

Thomas Parsli

Etter siste firmware-oppgradering ble GOM helt ubrukelig for min del.

Tidligere har det fått kritikk (her) for at det brukt for lang strekning (km kjørt) for å beregne kjørelengde, nå endres rekkevidden bare man ser en bakke.

Det virker som om algoritmen er fordummet av to grunner: klaging fra kunder som mener den er "feil" -og klager fra kunder som ikke rekker helt frem.

Førstnevnte orker jeg ikke å diskutere lenger (ref. lange tråder her), men sistnevnte kunne de løst ved å minske beregningsintervallet linjert med estimert rekkevidde.
Mitt inntrykk er også at GOM ikke korrigerer riktig for temperatur og klimaanlegg, da den er langt er nøyaktig om sommeren (da kjører jeg som regel uten AC).

Thomas

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

calefranco

Vet at man ikke skal legge så mye vekt på dette med "Guessometer" men ble overrasket over å se et så høyt antall kilometer på displayet i går. Antall km riktignok raste nedover etter noen oppoverbakker på vei hjem.  ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA