Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilken "effekt" og hva er viktig utstyr??

Startet av Oesse, onsdag 01. mai 2013, klokken 11:52

« forrige - neste »

Oesse

Hei,

Da er sommeren rundt hjørnet og det er vel på tide å starte en tråd eller to om sommerdekk og felger. :)
Helt siden i fjor har jeg grubblet og fundert på hva som går og ikke går an å ha av dekk og felg dimensjoner. Men først tidliger denne uken fant jeg noe jeg tror burde passe bra på leafen, og som er innen for hva som er lovlig på denne bilen. Jeg har helt siden i fjor hørt og lest at 205 bredde dekk til 17 og 18 tommers dekk ikke er lovlig og ikke går ann å få tak i. Det var derfor til stor glede at jeg etter samtale med en dekkforhandler jeg nå har funnet ut at Dunlop selger 205/45/18 dekk som er innenfor det som er godkjent å bruke på Leaf. :) r (Flere som selger 205/40/18 dekk men de er ikke innenfor det som er lovelig, pga. for stor rotasjons avvik). Støynivå på dekkene er målt til 72dB og rullemotstand skal være relativt lav.

Fikk beskje om at dekkene passer best på 18X7.5 felger men 18X8 skulle visst også gå bra.

Etter min mening burde denne kombinasjonen av dekk/felg ikke gi markant endring av rekkevidde på er Leaf, siden dekkene vil ha lik bredde.
Vet ikke hvor mye vekt spiller inn, for den er nok litt høyere, men går ikke ut i fra at det er veldig avgjørende for min del, siden jeg 95% av tiden kjører på motorvei.

Mulig min tenkegang ang. rekkevidden er feil, så vil gjerne ha andres synspunkter.

Mvh.
Øistein

Horten

Mr_Stian

Kan jo skrive litt her og! ;)

Jeg har 225 40 18 på min Leaf. TSW Nurburgring felger som er 8x18" med ET35. Disse felgene er smidde og veier utrolig lite. Så disse veier faktisk like mye eller kanskje litt mindre enn originale 16" alu felger.

Anngående rekkevidden så aner jeg ikke om den blir bedre eller dårligere da jeg ikke har hatt vanlige sommerdekk. Men i forhold til vinterdekkene i original dimensjon så er de bedre enn disse hvertfall.

Kjøremessig så syns jeg og det er bedre med disse litt større dekkene. Men skulle hatt ett sportsunderstell på bilen og fått senket den litt. Da hadde det blitt helt perfekt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA