Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor er den beste service for c-zero på østlandet?

Startet av Hamiso, tirsdag 30. april 2013, klokken 19:08

« forrige - neste »

Hamiso

Våren kom endeleg. Og masse regn. Så for ein nokså uerfaren elbilist melder spørsmålet seg om det er noko risiko ved å la bilen stå ute og lada i regnværet. Bør ladepunkt og ladar dekkast til med plastpose eller liknande når det høljer ned?
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

erik e

Man skal vel ikke lade i regnvær. Men når skal vi da lade? Det er vel "lagt"inn så mye sikkerhet at det går nok bra.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Det er faktisk et legitimt spørsmål:

J1772 pluggene er mer utsatt for vanninntrengning enn de gamle Defa og Marchall støpselene. Ville derfor vurdert situasjonen før lading.

Studerer en en slik j1772 støpsel ser en at den er splittet langs toppen i stedet for langs siden, noe som er uheldig i denne sammenhengen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hamiso

Ja. Sist det var aktuelt, putta eg ladaren i ein plastpose med eit lite hol i enden, slik at ikkje ladaren skulle bli utsatt, i alle fall. Men heilt optimalt er vel ikkje det, heller. Ein eller annan liten tak-anordning til å setja over hadde kanskje vore kjekt...
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Bjornt

Vet ikke stort om det tekniske, men har ikke hatt noe problemer. Bilen står parkert uten for jobb og lader ved en gammelt DEFA motorvarmer stolpe. I vær og vind. En gang var det 10 cm våt snø som hadde kommet i løpet av arbeidsdagen. Bare børsta vekk snøen, og ikke noe problem, bilen var ladet helt OK. Aldri registrert noe problemer med lading og vær, bortsett fra at "tanklokket" kan fryse fast. Men skader vel ikke å være forsiktig. Strøm vann kontakter osv..
Mao, ikke grunn til engstelse om det begynner å regne snø mens bilen står utendørs og lader.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

sven erik

jeg tror ikke det  er lurt å dekke tingene med  noe  på grunn av varme   men dette med skjøter jeg har lakt en god  teip  som holder tett over skøter  så det kommer ikke vann inn noe sted

Bjornt

SitatSist det var aktuelt, putta eg ladaren i ein plastpose med eit lite hol i enden, slik at ikkje ladaren skulle bli utsatt, i alle fall. Men heilt optimalt er vel ikkje det, heller. Ein eller annan liten tak-anordning til å setja over hadde kanskje vore kjekt...
Med lader mener du den "kladden", boksen på ledningen vil jeg tro. (Selve laderen sitter inne i bilen). Denne boksen er potte tett, så ingen grunn til å dekke til den med noe.
Min står akkurat nå ute i plaskeregn. Har ved flere anledninger i vinter opplevd den tildekket med våt snø. Tidligere pleide jeg å gå ut i løpet av dagen for å sjekke at det ikke var noe problem med ladingen under sånne forhold, men det gjør jeg ikke lenger.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Hamiso

Ja, eg meiner "kladden".

(Akkurat i dag var forresten batteriet flatt på dieselbilen vår, Ford Focus-2007. Så det seier vel litt om kor mykje den bilen blir brukt, for tida.)
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

bruisepristine

Det står i instruksjonsboka til mjauen at man kan fint lade i både snø- og regnvær.
;)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Elmo

#9
Sitat fra: Hamiso på mandag 29. april 2013, klokken 14:14
(Akkurat i dag var forresten batteriet flatt på dieselbilen vår, Ford Focus-2007. Så det seier vel litt om kor mykje den bilen blir brukt, for tida.)

Du er på ingen måte den første som har opplevd det. Jeg kjenner mange, meg selv inkl.  ;D
Kjøp en CTEK 45 intelligent lader og koble (http://www.clasohlson.com/no/Ctek-Zafir-45-batterilader/36-3762)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA