Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høyspent feil og power limit =((

Startet av Nuvolari, mandag 29. april 2013, klokken 17:54

« forrige - neste »

Nuvolari

I utgangspunktet tenkte jeg å betale 50% av bilen med egenkapital og resten som lån med sikkerhet i bolig.

For å få Tesla sin tilbakekjøpsgaranti må man vel fullfinanisere (lease) bilen til en rente på nivå med annen bilfinansiering, altså en god del høyere enn ved f.eks å ta opp lån med sikkerhet i bolig.

Jeg vurderer likevel denne formen for finasiering/leasing for å få Tesla sin tilbakekjøpsgaranti.

Hva tenker dere?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Havebigfun

Jeg oppfatter tilbakekjøpsgaranti mer som et symbol- Elon vil overbevise tvilerne at han tror på sitt produkt. Det er en slags forsikring.
Her gjelder som ved alle forsikringer: du betaler ekstra for trygghet-har du råd til å bære risken er det billigere å la være.
Jeg betaler cash og regner med at bruktbilprisen i markedet er minst like bra som Tesla sin- spes hvis du legger på kostnadene ved leasingavtalen.

Dr.Ling

Jeg tror heller ikke Model S vil falle like mye i verdi som en Mercedes S-klasse, men hvem vet? Og da er en slik deal / forsikring kjekt å ha.

Men renten som tilbys amerikanerne (folk har rapportert fra 1,99%, men også opp til 6%) er vel for god til å være sann? Hadde jeg fått tilbud om 2% rente hadde jeg finansiert maks beløp, uten tvil.

Hva er vanlig å få i rente om en tar opp lån med sikkerhet i bolig?
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

Nuvolari

Sitat fra: Dr.Ling på onsdag 17. april 2013, klokken 22:15
Jeg tror heller ikke Model S vil falle like mye i verdi som en Mercedes S-klasse, men hvem vet? Og da er en slik deal / forsikring kjekt å ha.

Men renten som tilbys amerikanerne (folk har rapportert fra 1,99%, men også opp til 6%) er vel for god til å være sann? Hadde jeg fått tilbud om 2% rente hadde jeg finansiert maks beløp, uten tvil.

Hva er vanlig å få i rente om en tar opp lån med sikkerhet i bolig?

Rentene i USA er lavere enn i Norge for tiden. Kombiner det med dårlige tider i USA og lavt bilsalg og man får et marked hvor renten på bilfinansiering er svært lav.

Jeg er sikker på at renten vi får tilbud om å finansiere Teslaen for i Norge via leasingprogrammet kommer til å være langt høyere. Jeg tipper 4,5%.

Renten man får med sikkerhet i bolig er den samme som du betaler for boliglånet ditt forutsatt at du holder lånet innenfor 75% av boligens verdi. Beste flytende boliglånsrente i DNB er vel ca 3,6%.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

RunarBT

Sitat fra: Dr.Ling på onsdag 17. april 2013, klokken 22:15
Jeg tror heller ikke Model S vil falle like mye i verdi som en Mercedes S-klasse, men hvem vet? Og da er en slik deal / forsikring kjekt å ha.

Men renten som tilbys amerikanerne (folk har rapportert fra 1,99%, men også opp til 6%) er vel for god til å være sann? Hadde jeg fått tilbud om 2% rente hadde jeg finansiert maks beløp, uten tvil.

Hva er vanlig å få i rente om en tar opp lån med sikkerhet i bolig?

Eg har fått tilbud på 4-4.3% med sikkerhet i bolig, 75%-80% belåning.

JohanH

Sitat fra: Dr.Ling på onsdag 17. april 2013, klokken 22:15
Jeg tror heller ikke Model S vil falle like mye i verdi som en Mercedes S-klasse, men hvem vet? Og da er en slik deal / forsikring kjekt å ha.

Men renten som tilbys amerikanerne (folk har rapportert fra 1,99%, men også opp til 6%) er vel for god til å være sann? Hadde jeg fått tilbud om 2% rente hadde jeg finansiert maks beløp, uten tvil.

Hva er vanlig å få i rente om en tar opp lån med sikkerhet i bolig?

Om "Dr" i ditt nick betyr at du er lege så tar ordner du ditt boliglån via Legeforeningens avtale med DnB. Da får du et rammelån på inntil 75% av boligens verdi. Nominell rente på mitt lån per idag er 3,50%. Ved å ta ut fra rammelånet - d.v.s. i prinsippet belåne boligen for å så kjøpe bilen med disse pengene blir det billig: 650.000 kr, 3,5% rente, 28% skatteavdrag, fordelt på 12 mndr = 1365 kr per måned i ren kostnad for å låne disse pengene.

Så regner jeg konservativt med et verditap til c.a. 50% av nypris over de første tre årene, d.v.s. 325000 kr over 3 år = c.a. 9000 per måned i verditap, mest i starten naturlig nok.

timingbeltkiller

#6
Dersom bruktbilprisen på S faller mer enn TM regner med når de kalkulerer betingelsene, kan du være bombesikker de ved gjenkjøpet kommer til å gå over bilen med enda skarpere  forstørrelsesglass enn vanlig og trekke deg for hver minste skramme. Så den garanterte gjenkjøpsprisen kan lett bli alt annet enn garantert.

Med leasing er du også bundet til et bestemt km-tall. Det er en ulempe dersom kjørebehovet endrer seg.

Eneste fornuftige reaksjon på en altfor lav bruktbilpris er å beholde bilen.
For avskriving definert som forskjell mellom kjøpesum og bruktbilpris er sterkt degressiv. Det lønner seg derfor alltid å beholde en bil lenge. Selv når reparasjonene begynner å komme. For disse blir uansett (mye) lavere enn første års avskriving på en ny bil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kallagtunet

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 17. april 2013, klokken 21:57
For å få Tesla sin tilbakekjøpsgaranti må man vel fullfinanisere (lease) bilen til en rente på nivå med annen bilfinansiering, altså en god del høyere enn ved f.eks å ta opp lån med sikkerhet i bolig.

Jeg vurderer likevel denne formen for finasiering/leasing for å få Tesla sin tilbakekjøpsgaranti.


Er ikke dette kun et tilbud i 8 stater i USA? Noen som har sett at denne "garantien" og finansieringen blir tilbudt Europa?

Nuvolari

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 20:57
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 17. april 2013, klokken 21:57
For å få Tesla sin tilbakekjøpsgaranti må man vel fullfinanisere (lease) bilen til en rente på nivå med annen bilfinansiering, altså en god del høyere enn ved f.eks å ta opp lån med sikkerhet i bolig.

Jeg vurderer likevel denne formen for finasiering/leasing for å få Tesla sin tilbakekjøpsgaranti.


Er ikke dette kun et tilbud i 8 stater i USA? Noen som har sett at denne "garantien" og finansieringen blir tilbudt Europa?

Tesla rep på alnabru sa at dette lanseres i norge til uken.

Jeg vet at Elon hadde samtaler med leasplan 6 mars så jeg blir ikke overrasket om det er leasplan som blir leasingpartner i norge.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Kallagtunet

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 18. april 2013, klokken 21:00

Tesla rep på alnabru sa at dette lanseres i norge til uken.

Jeg vet at Elon hadde samtaler med leasplan 6 mars så jeg blir ikke overrasket om det er leasplan som blir leasingpartner i norge.

"Konstruksjonen" i USA er vel lån ikke en tradisjonell lease, det vil sikkert være fornuftig også i Norge hvis en vil unngå MVA som en vel må med en privat leasing avtale. Men jeg trodde ikke leaseplan drev med utlån av penger?

Nuvolari

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 21:23
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 18. april 2013, klokken 21:00

Tesla rep på alnabru sa at dette lanseres i norge til uken.

Jeg vet at Elon hadde samtaler med leasplan 6 mars så jeg blir ikke overrasket om det er leasplan som blir leasingpartner i norge.

"Konstruksjonen" i USA er vel lån ikke en tradisjonell lease, det vil sikkert være fornuftig også i Norge hvis en vil unngå MVA som en vel må med en privat leasing avtale. Men jeg trodde ikke leaseplan drev med utlån av penger?

Det slo meg og. Så det blir spennende å se hva som lanseres. Muligens tradisjonell leasing med leasplan og den amerikanske kvasileasingen med et tradisjonelt finansieringsselskap.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Teslafrank

Til info så finansierer AS Finaciering ikke Tesla. (!).  De mente produktet er for usikkert og tar derfor "ansvar" for forbrukeren og tilbyr ikke lån til disse "ukjente" fabrikantene, fikk jeg til svar:)

Tilbud på vanlig billån har variert fra 4,95% til 6,50% etter en kjapp søknadsrunde på mandag:)

jkirkebo

Sitat fra: Teslafrank på torsdag 18. april 2013, klokken 21:59
Til info så finansierer AS Finaciering ikke Tesla. (!).  De mente produktet er for usikkert og tar derfor "ansvar" for forbrukeren og tilbyr ikke lån til disse "ukjente" fabrikantene, fikk jeg til svar:)

Tilbud på vanlig billån har variert fra 4,95% til 6,50% etter en kjapp søknadsrunde på mandag:)

Skandiabanken tilbyr "grønt billån" med 25% EK til 4,90% effektiv rente. Tesla står på lista over godkjente biler, både Model S og Roadster. Slettes ikke umulig at jeg ender opp med å bruke de, om ikke eksisterende bank matcher tilbudet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AttackOfTheMac

Jeg syntes det er rart vi ikke har hørt noe fra Tesla om finansiering enda.
Her sitter jeg med Finalize button og vet ikke helt hva jeg har råd til eller ikke.
Dersom Tesla tilbyr en finansiering som er bra i forhold til vanlig billån vil jeg ha råd til å velge en god del bedre konfig og føle meg konfortabel med det.(Jeg regner med det blir gunstigere i og med at Tesla har gått aggresivt ut i USA og at poenget er litt vekke om det ikke er billigere enn standard 5-7%)  I og med at jeg nå kun kan forholde meg til 3part "dyre" billån vil jeg måtte velge mer konservativt. Jeg vil si dette er en tap/tap situasjon.


jkirkebo

Sitat fra: Thorbjorn på torsdag 09. mai 2013, klokken 19:02
Dersom Tesla tilbyr en finansiering som er bra i forhold til vanlig billån vil jeg ha råd til å velge en god del bedre konfig og føle meg konfortabel med det.(Jeg regner med det blir gunstigere i og med at Tesla har gått aggresivt ut i USA og at poenget er litt vekke om det ikke er billigere enn standard 5-7%)  I og med at jeg nå kun kan forholde meg til 3part "dyre" billån vil jeg måtte velge mer konservativt. Jeg vil si dette er en tap/tap situasjon.

Skandiabanken har grønt billån til 4,9% med 25% egenandel. Det vil jeg tro er en relativt god deal for lån med pant i bil.

På et lån på 500k (bil til 666k) over 8 år får du en rentekostnad på ca. 780,- pr. måned og en månedskostnad på ca. 6000,- etter skattefradrag for renter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA