Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S - reservasjonsoversikt

Startet av nettknut, mandag 29. april 2013, klokken 13:32

« forrige - neste »

nettknut

Foreslår at Jernbaneverket stiller sin infrastruktur til rådighet for hurtigladere, og lager et produkt med videresalg av sin strøm langs linjenettet. Da får vi nesten nasjonal dekning på kort tid. Dette gir også en trygghet for elbilistene om hvor hurtigladere faktisk er. Jeg ønsker å kunne koble meg på lading på togstasjoner å betale via mobilapp.
Hva mener du om dette?

Siter


jkirkebo

#1
Sitat fra: nettknut på onsdag 17. april 2013, klokken 17:52
Foreslår at Jernbaneverket stiller sin infrastruktur til rådighet for hurtigladere, og lager et produkt med videresalg av sin strøm langs linjenettet.

Hvilken infrastruktur? Mener du kjøreledningen? Som har 16,67Hz frekvens? Og en spenning som er på 16kV nominell men kan variere fra 12kV til 17,25kV?

Tror du skal slite for å finne noen hurtigladere som er glade i 16,67Hz 1-fase strøm.

Forøvrig er da vanlig 11kV/22kV 3-fase distribusjonsnett svært mye mer omfattende enn JBVs kjøreledningsystem.

På stasjonene vil jeg påstå at vanlig Mode 3 lading på 1x32A er det beste valget.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. april 2013, klokken 19:05
Hvilken infrastruktur? Mener du kjøreledningen? Som har 16,67Hz frekvens? Og en spenning som er på 16kV nominell men kan variere fra 12kV til 17,25kV?

Tror du skal slite for å finne noen hurtigladere som er glade i 16,67Hz 1-fase strøm.

Forøvrig er da vanlig 11kV/22kV 3-fase distribusjonsnett svært mye mer omfattende enn JBVs kjøreledningsystem.

På stasjonene vil jeg påstå at vanlig Mode 3 lading på 1x32A er det beste valget.

En krokodilleklemme til kjøreledningen, en diode og en motstand gjør nok susen! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nettknut

Lærer stadig noe nytt. Ideen var god, kompetanse på El. Ikke så god.

Rio

Hei Nettknut,

Det er alltid bra med nye idéer. :-)  Å bruke "togstrømmen" funker nok ikke, men det er jo ofte nok kraft tilgjengelig på industriområder.

For bilistene er det ofte best å ha hurtigladeren plassert nær store veikryss, for da dekker den flere som kjører.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: nettknut på onsdag 17. april 2013, klokken 17:52
Foreslår at Jernbaneverket stiller sin infrastruktur til rådighet for hurtigladere
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. april 2013, klokken 19:05
Hvilken infrastruktur? Mener du kjøreledningen? Som har 16,67Hz frekvens? Og en spenning som er på 16kV nominell men kan variere fra 12kV til 17,25kV?

Tror du skal slite for å finne noen hurtigladere som er glade i 16,67Hz 1-fase strøm.

Det burde vel være mulig å lade opp batteribanker som igjen kan DC-DC hurtiglade bilene ?!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JohanH


thoru

Det koster 800 000kr for utbyggingen av hver hurtiglader 50 kW, som tar ca 30min å lade en leaf med batteri på 24 kWh
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/24-hva-er-hurtiglading

Denne er jo litt interssant. små 10kW hurtigladere, billige nok til at flere kan kjøpe de og i tillegg kanskje ikke kreve så mye stømutbygging:
http://www.nichicon.co.jp/english/product_news/new123.html
med 10kW burde vel ladningen ta 2 timer og 30min, på en nissan leaf. Kunne kanskje vært noe for de små fjerne kommunene.


Vidre interessant lesning på planene som transnova har publisert:
http://www.transnova.no/skal-du-etablere-ladepunkt/utredning-om-hurtiglading

Jeg grøsser når jeg leser om hvordan de skal gjøre hurtigladning til butikk:
http://www.transnova.no/wp-content/uploads/2012/04/Alternative-forretningsmodeller-for-utplassering-av-hurtigladestasjoner_Del-2_mai-16.pdf
side6 og side10
SitatBasert på vårt salgsbånd og foreslått timing i utplasseringsstrategien kan et første
grovanslag tilsi at man får omtrent 200 elbiler pr. punkt. Om vi ut fra bruksmønster antar at
snittbilen lader to ganger i måneden til 50 eks mva kroner pr. gang, gir dette et inntektsgrunnlag
på 240.000 kroner årlig for en hurtigladestasjon plassert i tettsted/byregion med ca 20.000
innbyggere.


Det som irriterer meg mest er at det ikke prioriteres å binde sammen distansene vi har i Norge.
Det er jo gjerne når man skal reise gjennom landet at hurtigladere blir så viktige.

http://www.transnova.no/wp-content/uploads/2012/03/R-2012-007-MFA-Strategi-og-kriteriesett-for-utplassering-av-hurtigladestasjoner-Del-1-30-mars-20121.pdf
SitatI det øvrige Norge vil det være formålstjenlig med en strategisk utplassering av hurtigladestasjoner
for å sikre optimal dekning av landet. Topografi og bosettingsmønster tilsier at
dette skjer som
- punktplasseringer i tettsteder langs E18/E39/E6 langs hele kysten fra Vestfold til
Nord-Trøndelag,
- etablering av 3 innlandskorridorer; Indre Telemarkskorridor, Indre Sørlandskorridor
og Indre Vestlandskorridor
- etablering av maksimalt 3 fjellkorridorer E6 over Dovre, E16 over Filefjell og E134
over Haukeli
- organisk vekst rundt bysentra i de 3 nordligste fylkene; Nordland, Troms og
Finnmark

side 35
ser ut som fjellovegangene er langt nede på prilistene...
Men det positive er at de er tatt med i planene.

sven erik

ser tanke gangen  men tror ikke hurtiglading er det som  er mest aktuelt i byer  men mer på  hovedvei å da og legge  de sån at de i byen kan kjøre ut til hurtigladeren  mens de som kjører for bi ikke har langt inn  er bra  men ikke begge deler   tror nokk  de på hovedveien  er mest lønnsomme

Elmo

Sitat fra: thoru på søndag 28. april 2013, klokken 00:34
Jeg grøsser når jeg leser om hvordan de skal gjøre hurtigladning til butikk:

Hvorfor skal ikke folk som tilbyr deg en tjeneste få lov til å (forsøke å) tjene penger ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

thoru

#10
Sitat fra: Elmo på søndag 28. april 2013, klokken 15:38
Sitat fra: thoru på søndag 28. april 2013, klokken 00:34
Jeg grøsser når jeg leser om hvordan de skal gjøre hurtigladning til butikk:

Hvorfor skal ikke folk som tilbyr deg en tjeneste få lov til å (forsøke å) tjene penger ??

Synes du 50kr eks moms er billig? (det holder med ett spørsmålstegn for å understreke mitt poeng)

Til den prisen må nesten hurtigladeren stå på dovre, for at jeg skal være interessert.

Elmo

Sitat fra: thoru på søndag 28. april 2013, klokken 17:51
Sitat fra: Elmo på søndag 28. april 2013, klokken 15:38
Sitat fra: thoru på søndag 28. april 2013, klokken 00:34
Jeg grøsser når jeg leser om hvordan de skal gjøre hurtigladning til butikk:

Hvorfor skal ikke folk som tilbyr deg en tjeneste få lov til å (forsøke å) tjene penger ??

Synes du 50kr eks moms er billig? (det holder med ett spørsmålstegn for å understreke mitt poeng)

Jeg tok ikke standpunkt til prisen i det hele tatt. Jeg sa bare at folk som tilbyr en tjeneste må få lov til å forsøke å tjene på det.
Erfaringsmessig er for høy pris like feil som for lav pris hvis man vil tjene penger - forutsatt at man ikke har monopol da.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

thoru

Sitat fra: Elmo på søndag 28. april 2013, klokken 21:12
Sitat fra: thoru på søndag 28. april 2013, klokken 17:51
Sitat fra: Elmo på søndag 28. april 2013, klokken 15:38
Sitat fra: thoru på søndag 28. april 2013, klokken 00:34
Jeg grøsser når jeg leser om hvordan de skal gjøre hurtigladning til butikk:

Hvorfor skal ikke folk som tilbyr deg en tjeneste få lov til å (forsøke å) tjene penger ??

Synes du 50kr eks moms er billig? (det holder med ett spørsmålstegn for å understreke mitt poeng)

Jeg tok ikke standpunkt til prisen i det hele tatt. Jeg sa bare at folk som tilbyr en tjeneste må få lov til å forsøke å tjene på det.
Erfaringsmessig er for høy pris like feil som for lav pris hvis man vil tjene penger - forutsatt at man ikke har monopol da.

Det var prisen de så for seg som gjorde at jeg grøsset.

Griffel

Sitat fra: thoru på søndag 28. april 2013, klokken 17:51
Synes du 50kr eks moms er billig? (det holder med ett spørsmålstegn for å understreke mitt poeng)
Ja egentlig synes jeg det.
Strøm, Investering, Vedlikehold etc. alt skal betales.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 29. april 2013, klokken 00:59
Sitat fra: thoru på søndag 28. april 2013, klokken 17:51
Synes du 50kr eks moms er billig? (det holder med ett spørsmålstegn for å understreke mitt poeng)
Ja egentlig synes jeg det.
Strøm, Investering, Vedlikehold etc. alt skal betales.

Uten å vite lengden på ladesesjonen er det umulig å si om det er billig eller dyrt. For 15 minutter er det relativt dyrt. For én ladesesjon, uansett tid, kan det bli meget billig om man trenger mye strøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA