Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zebra batteri til salgs

Startet av Trond.Strom, lørdag 27. april 2013, klokken 19:09

« forrige - neste »

Trond.Strom

Sikkert mange som har lest denne, men sikkert mange som ikke har lest den også så poster link.

Oppsummert virker det som om Norge, representert ved Rygge i tabellen, har på grunn av temperaturforholdene noe av verdens lengste forventede levetider for batteritypen som sitter i leaf. Forventet levetid på 16,7 år før batteriet er nede på 70% av ny kapasitet.

http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Battery_Capacity_Loss

tomrh

Ja, og forutsetningene er:
Sitat
These figures assume 12500 miles driven per year at 4.0 miles per hour efficiency, and do not include solar loading losses. The model also does not account for leaving the Leaf at 100% charge for significant periods of time (bad for the battery), frequent Quick Charging (bad for the battery), the average SOC the Leaf is kept at (lower is better, down to about 30%), the average depth of discharge (shallower is better), or the fact that the DOD will increase as the battery ages in order to cover the same distance on a charge.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trond.Strom

Virker ganske realistisk utifra min bruk, jeg er ikke spesielt komfortabel med US måle enheter, men oversatt til Norsk har du
20 tusen kilometer kjørt / år
6,4km / Kwh effektivitet eller ca 135 kilometer/100%ladning(21KWh)

snitt på 30% SOC er kanskje litt lavt for meg
jeg lader opp til 80% og tapper meg ned til 20-30% før jeg lader igjen så snittet er vel 50% og ikke 30%.

Etter Birger N Haug startet å ta voksent betalt for bruk av hurtiglader har jeg ikke brukt den så bilen har vel vært hurtigladet under 10 ganger på 1,5 år

Bilen har ennå ikke stått stille i lengre perioder så det punktet bortfaller for meg også


tomrh

Vet ikke om batterikjemien på Leaf og trillinger er så voldsomt ulik, men GS Yuasa-batteriene i trililingene ble jo i test redusert til 81% etter 1500 sykluser fra 4,1V-2,75V ved 25oC. (Enda en lenke som sikkert alle har lest.) Dette tallet blir doblet (minst!) om man lader bare til 80%. Og med 100 kjørte kilometer pr. syklus blir dette minst 300.000 km. I Norge er det 25oC utetemperatur i beste fall om sommeren. Så batteriene på Leaf og trilling bør absolutt holde lengre enn selve bilen, anslaget på 16,7 år for Rygge anser jeg som svært realistisk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

RuneW

Snitt på 30% SOC er alt for lavt for meg. Vil tro 60-70% er mer realistisk. 6.4 km/Kwh er nok også optimistisk (mye korte turer).

Men om batteriet bare holder i 14 år før 70% kapasitet er det helt ok det også :-)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Per Øyvind

så dere mener at spekulasjoner om at batteriene på Leaf kutter ut før bilen er gammel, ikke har noe rot i virkeligheten da?

Rasmus.B

Hvor gammelt er gammel da?
Jeg har blitt forespeilet 80 % restkapasitet etter 5 år og 70% etter 10 år. Er batteriet bedre en dette ser jeg på det som bonus. Så får vi se hva nye batterier koster om 10 år, og om bilen er verdt nok da til å investere i nye batterier.

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

tomrh

#7
Sitat fra: Per Øyvind på tirsdag 16. april 2013, klokken 19:22
så dere mener at spekulasjoner om at batteriene på Leaf kutter ut før bilen er gammel, ikke har noe rot i virkeligheten da?
Spekulasjonene har i høyeste grad rot i virkeligheten, men gjelder i varmt klima, det er der rapportene om eksepsjonelle batteritap kommer fra. Noe batteritester også gjenspeiler. Batteriene liker ikke temperaturer særlig over 25oC.

Norge har helt ideelle klimaforhold for batterilevetid. Den typiske bruken av elbil er pendling og småkjøring som gir opphav til mange små klattladinger som er veldig bra (se denne linken, tabell 2). Når man i tillegg kun lader til 80% til hverdagskjøring, noe som også mangedobler levetiden i forhold til oppladning til 100% (se tabell 4, samme link), så skal batteriene være så gode at de faktisk vil kunne ha en bruktverdi lenge etter at bilen er vraket. Man skal ikke se bort fra at det blir bra butikk i å eksportere pent brukte batterier fra kollisjonsskadede biler i Norge.  ;)

Se forøvrig min utregning her for trillingbatteri basert på testdata fra batteriprodusenten. Jeg finner at trillingene skal klare minst 400.000 km før man når 80% kapasitet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Da er det på tide at Nissan i Norge / Nissan Nordic i det minste innfører samme batterigaranti som i US med 100.000 miles / 160.000 km. Regner med å nå 100.000km etter ca 3 år, kjipt å miste garanti uten grunn hvis Nissan virkelig har tro på sitt eget produkt :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA