Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye kunngjøring fra Tesla

Startet av sebem17, lørdag 27. april 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. mai 2013, klokken 14:32
Summa sumarum: har du 20km igjen iflg GOM og 19km igjen å kjøre til Svinesundparken, så er det intet poeng å sjanse på å komme frem (kan jo alltid redusere hastighet til 60km/t og være garantert å komme frem, men det er uaktuelt i 100-sonen).

20km på GOM bør holde fint til 19km, for da er man et godt stykke unna LBW ennå. Ihvertfall bør det være helt uproblematisk i 85km/t (lastebilhastighet) med klimaanlegget av.

GOM begynner å bli veeeldig pessimistisk når den nærmer seg 30km. Tydelig at Nissan ikke vil at folk skal ta sjanser og kjøre tomme.

Med SOC-meter er det mye lettere å beregne hva som går bra.

Forøvrig har jeg kjørt ca. 23km etter LBW (Rygge-Sarpsborg fordi hurtigladeren var defekt) i ca. 60-70km/t. Da hadde jeg fortsatt ikke fått skilpadde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eivisa

#31
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. mai 2013, klokken 11:35
Og low battery warning, får du det før eller etter GOM har telt ned til null?
Edit: er vel ganske sikker på at du får det før GOM når null, for jeg fikk det selv en gang på vei hjem fra byen.

Har vel mellom15-20 km igjen på GOM når LWB kommer på.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Øyvind.h

#32
Fortsetter å fylle på denne tråden med erfaringer, for dette er en strekning jeg kjører ganske ofte pga. hytte på Sveriges vestkyst....

Lørdag formiddag var det dags for en ny tur. Pga. div. shopping hadde jeg bare 9 streker når jeg kjørte fra Nordstrand. La cruise på 90km/t og kjørte direkte til Svinesundparken med AC på. Kom frem med 5km igjen iflg GOM, men når jeg plugget i laderen stod det at jeg hadde 14% SOC.
Ladet i 25 minutter (mye lenger enn jeg trengte!) før jeg kjørte de siste fire milene til hytta i ca 120km/t. Kom frem med rundt 5-6 streker.


På Svinesundparken er det dobbel CHAdeMO, 43kW AC + et rødt stikk. Mao. mange forskjellige ladere! Og CHadeMo laderen jeg brukte der er uendelig mye bedre enn den hos eks Brennes, Marche Rygge og Statoil Økern. Rask respons, lyssterk skjerm og gode knapper. Jeg fikk nesten 39kW ladeeffekt i snitt fra 14%-86% SOC. 25 grader (6 på batteriet) ute. Vesentlig raskere enn 30kW effekt jeg fikk hos Brennes når det bare var 8-10 grader ute (5 på batteriet).

På vei hjem i dag startet jeg også med ni streker og kjørte direkte til Brennes. Ladet i 15 min, men når jeg kom til Marche Rygge var datteren min i særdeles dårlig humør så det var bare å ta en stopp der. En haug motorsykler blokkerte hurtigladeren, men etter en vennlig forespørsel til de jeg antok eide dem så ble de flyttet :)
Hørte en kommentar om at "dette er grunnen til at jeg ikke kjører elbil". Vurderte å spørre om han mente at folk feilparkerte, eller om han trodde jeg ikke hadde rekkevidde. Men lot det være, smilte og takket for at de flyttet syklene. Ladet i 5 minutter under bleieskiftet før jeg kjørte videre. Lå i 110km/t resten av veien og kom hjem med 25km igjen på batteriet. Stressende hjemtur, men det var i hovedsak halvannetåringens dårlige humør, ikke frekvensen på ladestoppene :)

Fra Svinesundparken:









Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Vikingo

Det var annerledes å ikke være blant de som dundrer på. Egentlig en positiv opplevelse å senke hastigheten, og vi hadde det veldig hyggelig! Mindre stress og penere kjøring! Frister absolutt til gjentakelse.


Som Øyvind sa med desse orda, det har eg opplevd no i dag og i går. Vanleg når eg kjøyrer på desse vegane i fosilen så fyker eg avgårde (som alle andre), men i dag når eg kjørde i Leafen i tempo 90 og alle andre sussssa forbi så hedde eg ikkje stress i d heile!!!  Rart.   :)   Men ein endrar meir en mindre helt stil når ein kjøyrer El.  :)

Happy driving.
I drive for Leaf.  :)
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Trond Arve

Sitat fra: Vikingo på søndag 19. mai 2013, klokken 20:35
Det var annerledes å ikke være blant de som dundrer på. Egentlig en positiv opplevelse å senke hastigheten, og vi hadde det veldig hyggelig! Mindre stress og penere kjøring! Frister absolutt til gjentakelse.

Som Øyvind sa med desse orda, det har eg opplevd no i dag og i går. Vanleg når eg kjøyrer på desse vegane i fosilen så fyker eg avgårde (som alle andre), men i dag når eg kjørde i Leafen i tempo 90 og alle andre sussssa forbi så hedde eg ikkje stress i d heile!!!  Rart.   :)   Men ein endrar meir en mindre helt stil når ein kjøyrer El.  :)
Vi som har kjørt P106, Saxo og desslike har kjørt stressfritt i mange år 8) Med Leafen er det alt for fristende ligge i venstrefeltet, bare for for å spare 4 minutter på fem pendlermil...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Øyvind.h

Sitat fra: Trond Arve på mandag 20. mai 2013, klokken 10:24
Sitat fra: Vikingo på søndag 19. mai 2013, klokken 20:35
Det var annerledes å ikke være blant de som dundrer på. Egentlig en positiv opplevelse å senke hastigheten, og vi hadde det veldig hyggelig! Mindre stress og penere kjøring! Frister absolutt til gjentakelse.

Som Øyvind sa med desse orda, det har eg opplevd no i dag og i går. Vanleg når eg kjøyrer på desse vegane i fosilen så fyker eg avgårde (som alle andre), men i dag når eg kjørde i Leafen i tempo 90 og alle andre sussssa forbi så hedde eg ikkje stress i d heile!!!  Rart.   :)   Men ein endrar meir en mindre helt stil når ein kjøyrer El.  :)
Vi som har kjørt P106, Saxo og desslike har kjørt stressfritt i mange år 8) Med Leafen er det alt for fristende ligge i venstrefeltet, bare for for å spare 4 minutter på fem pendlermil...
Det er behagelig å ikke være blant de som peiser på godt over fartsgrensen! Men jeg må også si at jeg opplever det som mest behagelig å ligge i 95km/t og opp. Snakker vi 90 eller lavere opplever jeg at hastighetsforskjellen begynner å bli litt for stor, og jeg får en begynnende følelse av å være en propp. Snakker vi 85 og nedover er man en propp, for svært mange ligger i 110-120 på speedometeret (sier ikke at det er mer riktig å ligge i 120 enn 80, men da er vi tilbake til hva slags oppfatning medtraffikanter får av elbiler/elbilister). Lastebilene holder 90km/t.

Med litt kjapp hoderegning fant jeg ut at Leafen gir meg 22,8kWh tilgjengelig energi (regnet totalt påfylt energi og endring i SOC på Svinesundparken). Skal jeg ligge i 100km/t ned til Svinesundparken med AC og med grei sikkerhetsmargin føler jeg at batteriet burde være rundt 30kWh. Og en gang i blant kunne man faktisk tenke seg å være blant de som peiser på i venstrefeltet. Da er det synd at batterikapasiteten holder igjen (frem til i høsten når Model S kommer). Men så er det vel engang slik at Leaf ikke er en bil beregnet for hyttetur 14 mil avgårde i 100km/t+, selv om den fungerer til det også!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. mai 2013, klokken 12:14
Med litt kjapp hoderegning fant jeg ut at Leafen gir meg 22,8kWh tilgjengelig energi (regnet totalt påfylt energi og endring i SOC på Svinesundparken). Skal jeg ligge i 100km/t ned til Svinesundparken med AC og med grei sikkerhetsmargin føler jeg at batteriet burde være rundt 30kWh. Og en gang i blant kunne man faktisk tenke seg å være blant de som peiser på i venstrefeltet. Da er det synd at batterikapasiteten holder igjen (frem til i høsten når Model S kommer). Men så er det vel engang slik at Leaf ikke er en bil beregnet for hyttetur 14 mil avgårde i 100km/t+, selv om den fungerer til det også!

10 minutters stopp på Rygge for å kjøpe is fikser den biffen, da har du ~30kWh tilgjengelig ;)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gizmo

Det ble nevnt i denne tråden at Ishavsveien-laderne skulle holdes gratis til juni(?). Må man betale nå? Eller er de gratis en stund til? (Hilsen en som vil til Svinesund neste helg...:-)
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

KaiRK

Sitat fra: Gizmo på søndag 02. juni 2013, klokken 19:33
Det ble nevnt i denne tråden at Ishavsveien-laderne skulle holdes gratis til juni(?). Må man betale nå? Eller er de gratis en stund til? (Hilsen en som vil til Svinesund neste helg...:-)

De var gratis på fredag.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

el-fanboy

#39
Fortsatt ikke betaling pr idag på Marché Rygge hvertfall. Heller ikke betaling på Siemens-laderen på Svinesund. Hvem drifter den sistnevnte, er det også Ishavsveien? Takk for strømmen, hvertfall  :D

Tok harrytur idag fra Oslo øst, 10 mil i overkant av fartsgrensen (100km/t) til Svinesund, 25 minutter hurtiglading, 20 km til Nordby, 1 time træglading, full fart til Marché Rygge med 15 minutter hurtiglading og helt hjem med 2 streker igjen. Litt mindre pes enn i vinter, gitt. Sommer og elbil er finfin kombo!
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

el nino

Til dere som har kjørt denne strekningen: Ligger Svinesundparken lett tilgjengelig fra E 6 (lett å se) ::) og er det gratis for elbiler å kjøre Svinesundbroen?

Griffel

Sitat fra: el nino på torsdag 06. juni 2013, klokken 10:50
Til dere som har kjørt denne strekningen: Ligger Svinesundparken lett tilgjengelig fra E 6 (lett å se) ::) og er det gratis for elbiler å kjøre Svinesundbroen?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7898.msg90842.html#msg90842
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

el-fanboy

Sitat fra: el nino på torsdag 06. juni 2013, klokken 10:50
Til dere som har kjørt denne strekningen: Ligger Svinesundparken lett tilgjengelig fra E 6 (lett å se) ::) og er det gratis for elbiler å kjøre Svinesundbroen?

Lett tilgjengelig, men du ser den ikke fra E6. Jeg kjørte på GPSen i Leafen, rett på, muligens må du kjøre 50 meter til etter at "damen" har annonsert at du er fremme. Laderne står godt synlig på venstre side av den lille veien, rett etter turistinfo og cafe. Sjekk evt adressen på laderen på ladestasjoner.no
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Limodriver

Vestby og Svinesundparken var fremdeles gratis i går.

Øyvind.h

Nå er det vel blitt betaling på alle laderne til Ishavsveien på strekket Oslo-Svinesund. Med mitt bruksmønster, og kun 10-15 min ladebehov, blir det rundt 15-20kr per kWh. Da ble det ingen ishavskunde av meg gitt. Gidder ikke lade så lenge som mulig for å få ned pris per kWh. Og jeg tror heller ikke de ønsker at folk skal blokkere laderen så lenge som mulig....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA