Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye kunngjøring fra Tesla

Startet av sebem17, lørdag 27. april 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. april 2013, klokken 18:10
Der er det CHAdeMO hurtiglader som visstnok er gratis for øyeblikket, men etter mitt syn er det uaktuelt (og også ulovlig!) å lusekjøre i 100-sonen, så jeg lå stort sett med cruise på 100km/t og ble fortsatt kontinuerlig forbikjørt.

Niks, ikke ulovlig. Om du f.eks kjører med henger uten brems som har tillatt totalvekt over 350kg er maks tillatt hastighet kun 60km/t.

85-90 er en helt grei hastighet å kjøre, det er samme som lastebilene er sperret på. Da tar du de ikke igjen, og de tar ikke deg igjen. Dvs. speedometer på ca. 95.

Sitat
Og jeg hadde null rekkeviddeangst! Det er et tilstrekkelig antall hurtigladere på strekningen nå (Vestby, Rygge, Sarpsborg og Svinesund), så du kan fint justere ladeplass ut fra rekkevidde. Det eneste som skuffet litt var at jeg beregnet ladehastigheten i Sarpsborg til kun å være ca 30kW. Langt under 50kW  :-\

Flere er på vei, Vinterbro ihvertfall og jeg har hørt rykter om en ved tårnet i Skjeberg. 30kW er forøvrig et greit snitt om du lader opp til 80%. Du starter på ~45kW men ender fort nede på under 20kW etterhvert som batteriet fyller seg opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#16
Sitat fra: jkirkebo på søndag 21. april 2013, klokken 18:26
Niks, ikke ulovlig. Om du f.eks kjører med henger uten brems som har tillatt totalvekt over 350kg er maks tillatt hastighet kun 60km/t.

85-90 er en helt grei hastighet å kjøre, det er samme som lastebilene er sperret på. Da tar du de ikke igjen, og de tar ikke deg igjen. Dvs. speedometer på ca. 95.

....
30kW er forøvrig et greit snitt om du lader opp til 80%. Du starter på ~45kW men ender fort nede på under 20kW etterhvert som batteriet fyller seg opp.
Å ha 90-95 km/t på cruise var egentlig ikke det jeg siktet til med ulovlig. Jeg har opplevd å passere en Leaf som antakelig ikke holdt mer enn 50, toppen 60 i 100-sonen. Det opplevde jeg som farlig, for alle andre lå i minst dobbel hastighet. Cruise på 80km/t tror jeg ikke politiet vil bry seg om, men jeg håper de slår ned på folk som kjører vesentlig under 80km/t (bortsett fra henger u/brems med totaltvekt over 300kg) i 100-sonen. Underliggende er ønsket mitt at elbilister ikke oppfattes som sinker, og at elbilen ikke oppfattes som et digert kompromiss som må kjøres i lusefart for å i det hele tatt rekke frem. Hurtigladere løser dette :)

Ift ladehastighet var 30kW snitthastighet fra 26-72%. Batteriet hadde 5 varmestreker. Godt mulig dette er helt grei ladehastighet, men allikevel skuffende langt unna 50kW som jeg trodde var maks når man var så langt ned som 26%.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

el-fanboy

Finfin tur ja! Var laderen på Rygge fortsatt gratis, eller har Ishavskraft begynt betalinga på den nå? Må man isåfall ha "Ishavskortet"? Tok samme turen for etpar uker siden, men med stopp i Særp både ned og opp. Kom hjem med en strek :-)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 21. april 2013, klokken 18:45
Ift ladehastighet var 30kW snitthastighet fra 26-72%. Batteriet hadde 5 varmestreker. Godt mulig dette er helt grei ladehastighet, men allikevel skuffende langt unna 50kW som jeg trodde var maks når man var så langt ned som 26%.

50kW vil du aldri få på Leaf, batterispenningen er for lav. Laderne leverer 120A, 50.000W/120A=416V. Leaf topper ut på 394V men ved den spenningen er ladestrømmen vesentlig redusert.

Min erfaring er at omkring 45kW er det meste du kan påregne å få. Hvor høyt opp du får 120A ladestrøm varierer med temperatur, 6 streker er bedre enn 5 slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: el-fanboy på søndag 21. april 2013, klokken 19:17
Finfin tur ja! Var laderen på Rygge fortsatt gratis, eller har Ishavskraft begynt betalinga på den nå? Må man isåfall ha "Ishavskortet"? Tok samme turen for etpar uker siden, men med stopp i Særp både ned og opp. Kom hjem med en strek :-)
Turen gikk veldig bra! Blir ikke siste gangen :)
Laderen på Rygge var fortsatt gratis.

BTW: Den i Salto som har utformet det fysiske grensesnittet bør få sparken sammen med han som har skrevet software. Fatter ikke at det er mulig å lage så elendige løsninger nå i 2013! Ryker avgårde en e-post til Salto nå i kveld, for de kan virkelig ikke levere fra seg slikt makkverk....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Har et spørsmål til dere som kan litt om lav SOC på Leaf.

Når jeg kom til Sarpsborg hadde jeg ca 2 mil igjen iflg. guessometeret, og to batteristreker. I laderen hadde jeg 26% igjen på batteriet. 

Spørsmålet er: når man har brukt de to milene som står på guessometeret, er det da fortsatt noe rekkevidde igjen? Ligger deler av de to milene jeg fikk oppgitt ved 2 barer/26% under siste strek, eller finnes en form for reservetank (før bilen går i turtle mode?).

Jeg syntes 2 mil igjen på guessometeret (sank helt korrekt ift. kjørt distanse) var litt for lite når jeg hadde 19km igjen til Svinesundparken. Men kanskje det hadde gått fint egentlig?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Starfox

Henger meg på her uten å stjele tråden.

Noen som kan laste opp bilde av montert SoC i sin leaf?

Joakim Sveli

I løpet av to uker åpner det en hurtiglader til på Marche, Rygge, denne gang langs sørgående løp. Dette for å avlaste den eksisterende på Rygge og redusere usikkerheten ved kun å ha en lader der. Det vil bli to uttak ved sørgående løp, utenfor Marche- restauranten.
Ishavsveien er det som bygger og skal drifte

Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Trond Arve

Tabellen på denne siden gir en god oversikt over streker og rekkevidde i ulik hastighet: http://www.elbil.no/wiki/Leaf:Rekkevidde

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Øyvind.h

Sitat fra: ElRey på mandag 06. mai 2013, klokken 08:58
I løpet av to uker åpner det en hurtiglader til på Marche, Rygge, denne gang langs sørgående løp. Dette for å avlaste den eksisterende på Rygge og redusere usikkerheten ved kun å ha en lader der. Det vil bli to uttak ved sørgående løp, utenfor Marche- restauranten.
Ishavsveien er det som bygger og skal drifte

Veldig bra! Når jeg ankom var noen ferdig for 7-8 minutter siden, og en ny ankom når jeg hadde 5 minutter igjen. Kapasiteten opplevde jeg med andre ord som litt knapp allerede!

Sitat fra: Trond Arve på mandag 06. mai 2013, klokken 09:32
Tabellen på denne siden gir en god oversikt over streker og rekkevidde i ulik hastighet:
Synes først den var litt vanskelig å lese, men ser at min rekkevidde iflg GOM var vesentlig lavere enn tabellen angir.

Skal tabellen være mer korrekt enn GOM, eller skal den være så og si lik med GOM? Dvs. ville det stått "battery low" og fortsatt 6-18km rekkevidde iflg GOM?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trond Arve

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. mai 2013, klokken 09:42
Sitat fra: Trond Arve på mandag 06. mai 2013, klokken 09:32
Tabellen på denne siden gir en god oversikt over streker og rekkevidde i ulik hastighet:
Synes først den var litt vanskelig å lese, men ser at min rekkevidde iflg GOM var vesentlig lavere enn tabellen angir.

Skal tabellen være mer korrekt enn GOM, eller skal den være så og si lik med GOM? Dvs. ville det stått "battery low" og fortsatt 6-18km rekkevidde iflg GOM?
GOM tar nok større sikkerhetsmargin enn tabellen ja, i tillegg til at GOM reflekterer faktisk energiforbruk (vind, rullemotstand, varmeapparat osv.). Når du får low battery warning (LBW) viser vel GOM etterhvert --; noen hevder man kan kjøre 10-20 km i lav fart etter LBW.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

eivisa

 Etter LBW kjører jeg fint 20km i ca60-70km/t. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Øyvind.h

Sitat fra: eivisa på mandag 06. mai 2013, klokken 11:09
Etter LBW kjører jeg fint 20km i ca60-70km/t. ;)
Og low battery warning, får du det før eller etter GOM har telt ned til null?
Edit: er vel ganske sikker på at du får det før GOM når null, for jeg fikk det selv en gang på vei hjem fra byen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Thomas Parsli

#28
På lørdag kjørte jeg (med vilje) til LBW selv om jeg hadde nesten 10km igjenn.
Når jeg nådde den siste bakken (bratt og ca 1km lang) viste GOM 9km, men når jeg kom på toppen av bakken beregnet GOM distansen på nytt og gikk  til LBW og "--" på displayet.
Det morsomme var at dette skjedde akkurat når jeg begynte på en 100m nedoverbakke frem til huset.

LBW -> VLBW -> Turtle er mao. neppe så forutsigbar som tidligere, hvis man har mye stigninger på slutten.
Og når man får LBW avhenger av batteritemperatur og forbruk...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Summa sumarum: har du 20km igjen iflg GOM og 19km igjen å kjøre til Svinesundparken, så er det intet poeng å sjanse på å komme frem (kan jo alltid redusere hastighet til 60km/t og være garantert å komme frem, men det er uaktuelt i 100-sonen).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA