Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye kunngjøring fra Tesla

Startet av sebem17, lørdag 27. april 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

kjbu

Jeg synst det er dårlig at strømprisen på hurtigladerene ser ut til å bli sinnsyk dyr. Kan godta dobbel pris i forhold til hjemmelading, men nå leser jeg om pris-planer på 5-10-gangeren! Det blir ikke riktig miljøpolitikk, og medfører at vi tar fossil-bilen på turer der det er behov for en eller flere hurtigladinger.

Vi med elbil har en skjult kostnad med tanke på defekt batteri etter en del år, og gudene vet hva det blir omregnet til pr. km. Når strømprisen blir veldig høy i tillegg, så kan det faktisk lønne seg med fossilbil.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. juli 2013, klokken 23:11
Nå er det vel blitt betaling på alle laderne til Ishavsveien på strekket Oslo-Svinesund. Med mitt bruksmønster, og kun 10-15 min ladebehov, blir det rundt 15-20kr per kWh. Da ble det ingen ishavskunde av meg gitt. Gidder ikke lade så lenge som mulig for å få ned pris per kWh. Og jeg tror heller ikke de ønsker at folk skal blokkere laderen så lenge som mulig....

Har du fått tilsendt Ishavnsveiens ladekort? De fleste elbilister fikk dette uoppfordret i posten for et halvår siden sånn omtrent. Det skal liksom aktiveres med abonnement for å virke, men foreløpig virker også uaktiverte kort på ihvertfall Delta og Efacec-laderne. Har ikke testet Siemens og SGTE, på DBT virker det ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. juli 2013, klokken 00:10
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. juli 2013, klokken 23:11
Nå er det vel blitt betaling på alle laderne til Ishavsveien på strekket Oslo-Svinesund. Med mitt bruksmønster, og kun 10-15 min ladebehov, blir det rundt 15-20kr per kWh. Da ble det ingen ishavskunde av meg gitt. Gidder ikke lade så lenge som mulig for å få ned pris per kWh. Og jeg tror heller ikke de ønsker at folk skal blokkere laderen så lenge som mulig....

Har du fått tilsendt Ishavnsveiens ladekort? De fleste elbilister fikk dette uoppfordret i posten for et halvår siden sånn omtrent. Det skal liksom aktiveres med abonnement for å virke, men foreløpig virker også uaktiverte kort på ihvertfall Delta og Efacec-laderne. Har ikke testet Siemens og SGTE, på DBT virker det ikke.
Da jeg ikke eier bilen jeg disponerer selv har jeg ikke noe ishavskort, men på McDonalds koster det 30,- å lade (har jeg lest et eller annet sted) og hos Brennes er det gratis. Så da blir det de to alternativene inntil videre.

Hvorfor ikke ta betalt slik:
3,- per kWh
3kr per min (2kr fra oktober-april kanskje for å kompensere for tregere lading? Tar disse tallene litt ut av luften).

Ankommer du med nesten tomt batteri og trenger nesten fullt snakker vi kanskje 16-17Wh påfyll, og det tar noe sånt som 30 minutter?
17x3= 51,-
30x3=90,-
Full tank vil da koste 141,- noe som virker dyrt men levbart mtp. hva du får for pengene. Med rundt 25% belegg vil det gi rundt 1700,- i inntekter per dag per ladepunkt. Da er ikke råvarekost, driftskost, transaksjonskost etc tatt med.

Trenger du bare 6kWh som meg på vei til hytta snakker vi 6x3 + ca 12min x 3 = 54,-. Også en pris jeg kan leve med. Langt mer enn de 5kr per kWh jeg har satt som tak tidligere, men jeg mener det er viktig å ta betalt for tid for å unngå at folk står mye lenger enn de må. Med fastpris 100 (eller i verste fall 150!) for lading legger de opp til at kundene skal maksimere ladetiden. Hva tenker de med? At de forsøker seg med en abbonnementsløsning a la Spotify viser at de forsøker å styre markedet uten helt å forstå varen de selger.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kjbu

Jeg kjøpte ikke el-bil for å lade til bensin-pris.

Her må miljøpolitikerene gå inn og bruke bensin-avgifter til å sponse drift av ladestasjoner.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Elmo

Sitat fra: kjbu på onsdag 31. juli 2013, klokken 14:43
Jeg kjøpte ikke el-bil for å lade til bensin-pris.
Her må miljøpolitikerene gå inn og bruke bensin-avgifter til å sponse drift av ladestasjoner.

Optimistenes julenummer ;D

Må nok heller la markedskreftene ta seg av det. Hvis alle konsekvent holder seg unna de hurtigladerene som har "feil" pris eller prismodell, så skjerper de seg vel etter hvert >:(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

silverwrx

Hadde jomfrutur Lillestrøm-Strømstad(tjarnø) i helgen.

Toppladet hjemmefra og ankom svinesundparken med 1strek igjen. Lå etter lastebiler og campingvogner i 90. Ikke hyggelig å tvile på om man kommer frem. Men det gikk.

Kjørte innom Fortum på Sarpsborg (med god batterikapasitet) og endte opp med å betale 25.- for 3kwh! (8.- kWh ). Lader ikke med nesten full tank.

Betalingsløsninger: Tommelen opp for fortums sms baserte betalingsløsning uten kort og abbonement. Hadde man hatt abbonement på telefon nummer, så har man alltid kort med. Enkelt og greit. Enkel administrasjon!

Med seilbåt i Sverige så blir det en ladekort hos ishavsveien. Elbil uten mulighet til å hurtiglade blir bare håpløst. 
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

OddB

Hadde ikke det vært bedre å betale pr kWh med et vanlig bankkort ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Arha

Sitat fra: OddB på søndag 04. august 2013, klokken 09:30

+1
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

erikf

+1
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Starfox

1+

Øyvind.h

Bør legge på litt for tidsbruken også. For at det skal lønne seg å fylle det man trenger istedenfor å fylle helt opp(okkupere laderen kortest mulig).
Evt sette opp litt mer enn en lusen hurtiglader hvert sted :)
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OddB

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 04. august 2013, klokken 13:18
Bør legge på litt for tidsbruken også. For at det skal lønne seg å fylle det man trenger istedenfor å fylle helt opp(okkupere laderen kortest mulig).
Evt sette opp litt mer enn en lusen hurtiglader hvert sted :)
Det bør selvsagt være nok ladere. Det må jo leverandøren sørge for. At kunder kjører forbi pga kø ved "pumpene" er jo ingen god butikk ?
Selvsagt må man få lov å fylle så mye man vil, enkelte har stort batteri og skal kjøre langt og bør vel ikke straffes for det ?
(En annen ting er om bilen okkuperer laderen etter at bilen er fulladet... Det kan vel kanskje løses ved å la "taksameteret gå" med samme rate som når bilen ladet ? )
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

rossifan46

+1
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

Øyvind.h

Sitat fra: OddB på søndag 04. august 2013, klokken 19:04
Selvsagt må man få lov å fylle så mye man vil, enkelte har stort batteri og skal kjøre langt og bør vel ikke straffes for det ?
Det er ikke snakk om straff, det er snakk om at hurtigladere blir en knapphetsressurs om folk tar seg veldig god tid. Er det ingen betaling for tid vil mange bruke mye lenger tid ved laderen enn nødvendig. Uten betaling for tid har man ingen incentiver for å flytte bilen før man selv finner det for godt, og da kan man jo bare bli sittende lenge på cafeen og nye lunsjen, gå en lang tur eller kose seg på shoppingsenteret.

Har du stort batteri takler bilen gjerne også høyere ladeeffekt, noe som gjør at du ikke bruker så mye lenger tid ved ladestasjonen enn om du ankommer i en bil med lite batteri.
Mercedes EQC AMG 2020
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Balrog

+1
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA