Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye kunngjøring fra Tesla

Startet av Hanna, fredag 26. april 2013, klokken 20:40

« forrige - neste »

Hanna

Hei,

jeg er elbil-fersking. I den forstand at jeg ikke har det. Enda.

Men, jeg pendler hver dag i bil fra Drammen til Sandvika (6,4 mil til sammen) og vurderer å kjøpe en Nissan Leaf. Grunnen til at jeg vurderer Leaf fremfor de bittesmå el-bilene er at jeg har tre barn som er i bilstolalder og vil være det i noen år til. Jeg har parkeringsplass i garasje på jobb, men tror ikke jeg har strømuttak der. Det må jeg sjekke nærmere. Kan ved behov lade i storsenterets p-hus.

Mannen min var akkurat og prøvekjørte en demomodell hos Buskerud bilsenter i Lier. Han sa den var grei å kjøre, men at bilselger ikke var helt sikker på om jeg vil kunne kjøre tur/retur på full lading midtvinters. Hva tror dere? Regner med at Lierbakkene på vei til jobb er den store bøygen her som vil tappe batteriet for streker?

Så var det prisen. De vil ha 239.000 for en 2013-modell som har gått 380 km, og det er visst ikke oppe for pruting. Greit nok at han ikke vil gå ned i pris om han mener han får solgt uansett, men da lurer vi på om det er like greit å vente til den nye versjonen kommer i sommer? Regner med at vi for samme utstyr vil måtte ut med omkring 250.000. Denne nye versjonen, tror dere den har det lille ekstra i rekkevidde som skal til for å få meg til jobb og hjem igjen uten lading, selv om vinteren?

På forhånd tusen takk for alle svar, fra en elbilnovise.  :D
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

Rasmus.B

Hei Hanna.
Der er ikke noe problem å kjøre Drammen - Sandvika t/r selv om vinteren. Når det gjelder prisen er jeg ikke sikker på om det er en god pris for en brukt Leaf. Det kommer jo en ny modell nå ganske snart, så det burde være mulig med litt prutningsmonn, kanskje hos en annen forhandler? Var dette med både sommer og vinter hjul? Nissan tar jo også betalt for gummi matter, skvettlapper, dørlister, solcelle panel, metallic lakk. Er alt dette inkludert er det jo kanskje ikke så aller værst like vel. Der er også noen firma som driver med paralell import fra både Europa og USA. En lett brukt USA Leaf får du nå for 160 -170.000,- men de er uten garanti fra Nissan, samt at det er en del ting som ikke fungerer f.eks. navigasjon og Carwings.

Lykke til.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Hanna

Takk for svar.

239.000,- prisen er med varme i ratt og seter, solcellepanel, to sett hjul.

"
SitatNissan Leaf demobil til salgs!
- 2013 modell
- Norsk bil, med varmepakke på batteriet.
- 5 års Norgesgaranti

Av utstyr kan det nevnes:
- Navigasjon med oversikt over ladestasjoner, Ryggekamera, Bluetooth, CD, USB og analog inngang (AUX)
- LED kjørelys, Regnsensor, Cruisekontroll og Nøkkelfri tilgang
- Varme i ratt, seter foran og bak
- 6 kollisjonsputer, 2 x ISOFIX
- M.m!
"

Har sett på disse importbilene til 180.000ish tusen med varme i ratt og seter og to sett hjul, men er ikke overbegeistret for den manglende garantien kan du si, hehe.
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

Thomas Parsli

Nå begynner vel leveransen av den nye modellen rett etter sommerferien og det er jo rart hvis det ikke påvirker bruktprisene. Forhandlerene vil også sitte med en del "gamle" modeller de sannsynligvis må senke prisen på for å få solgt.

Hvis dere ikke "må" ha ny bil nå kan de mao. lønne seg å vente til september.

Etter å ha opplevd servicenivået til BNH ved flere anledninger føler jeg at terskelen for å kjøpe importert bil har blitt langt lavere :o  (det skal de ha!)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RunarBT

Synes 238.000,- var fælt dyrt for gammel modell.

Den har mindre bagasjerom (40l) og kortere rekkevidde.
Da ville eg ventet til ny versjon, og heller gått for minste pakke. 220.000,- + klargjøring(?).

Drammen-sandvika går fint. Går med strøm opp lier bakken, men heim igjen går det som ein drøm.:-)100+ og likevel lader du ein del.

Ronny

Jeg hadde heller kjøpt en som hadde gått 38 mil til 238', enn å betalt 255' for en som har gått 20-30 mil kortere.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

petwi

Pendler Askim/Drammen minst 2 ganger i uken og det går fint. Må jo selvsagt ha fullt batteri før jeg drar. Litt snaut og kaldt de aller kaldeste dagene, men går helt fint. Så Drammen/Sandvika er ikke noe problem. Tror det skal går greit å kun lade i Drammen. Men husk på at du bruker mer strøm fra Sandvika til Drammen enn fra Drammen til Sandvika.
Både Sandvika og Drammen ligger jo ved havoverflaten slik at utgangspunktet blir likt. Og siden Liertoppen er det høyeste punktet er det lett og sammenligne forbruket. Det jeg har kommet frem til er at du bruker mer strøm i en lang og slakere oppoverbakke enn en kort og bratt.

Men alt i alt, er det ikke noe å lure på. Det er bare å løpe og kjøpe. Leafen er en knallgod bil å pendle med. Har kjørt 12.000km med min fra jeg kjøpte den i desember 2012. Så det sier jo litt om at det faktisk har blitt bil nummer 1 for familien.
2019 Grå Renault Zoe 4.0
2011 Hvit Mercedes Benz 220 CDI E-klasse Stasjonsvogn
2012 Antrasitt Mercedes Benz 200 CGI E-klasse Cabriolet

RunarBT

Sitat fra: Ronny på tirsdag 16. april 2013, klokken 12:08
Jeg hadde heller kjøpt en som hadde gått 38 mil til 238', enn å betalt 255' for en som har gått 20-30 mil kortere.

Eller 220.000 for ny modell som går 20km lengre og har 40l ekstra plass bak?

gbzdoc

Siden den pendlingen er helt på grensen om vinteren hadde jeg nok heller ventet på den nye modellen.

Den har det lille ekstra med rekkevidde som kan gjøre pendlingen til en hyggelig affære hele året, uten å fryse og uten hjertet i halsen på vei hjem. :)

Hanna

Takk for gode svar.

Vi har bestemt oss for å vente på den nye versjonen, og venter på pristilbud.

Ut fra de ulike utstyrklassene på den nye versjonen, skulle jeg gjerne likt å vært et sted mellom den billigste og den mellomste klassen, men siden man kun kan velge klasse og ikke utstyr fritt blir det nok den mellomste klassen.
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

Ronny

Sitat fra: RunarBT på tirsdag 16. april 2013, klokken 15:56
Sitat fra: Ronny på tirsdag 16. april 2013, klokken 12:08
Jeg hadde heller kjøpt en som hadde gått 38 mil til 238', enn å betalt 255' for en som har gått 20-30 mil kortere.

Eller 220.000 for ny modell som går 20km lengre og har 40l ekstra plass bak?

Visst den har samme utstyr, garanti og jeg får den nå så er det jo fantastisk ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Hanna

Pristilbud fra Buskerud bilsenter var ikke akkurat noe å rope hurra for. Mellomodell Acenta med metallic lakk og vinterhjul koster 265000,-.  ::) Jaja, vi får nå se.
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

X-Trail

Husk at euro leaf kun har varmepumpe på acenta og tekna modellene. Billigste visia har ikke dette.
Stolt eier av ELise♡

Hanna

Takk for tips. Mannen var klar over det, men det hadde gått meg hus forbi.

Vi sitter fortsatt på gjerdet om hva vi skal velge. Vi MÅ ikke ha ny bil akkurat nå, så kan vente til evt. demobiler av nyversjonen selges ut, men det vil kanskje ta en stund? Hva tror dere?
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA