Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye kunngjøring fra Tesla

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 19:49

« forrige - neste »

Nordtroms

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 14. august 2013, klokken 03:15
Sitat fra: Griffel på onsdag 14. august 2013, klokken 00:28
Denne er nok beregnet på at sikring og jodfeilbryter sitter i sikringskapet og vil derfor ikke bli en lovlig erststter for en kabelkladd.

Det går vel fint å sette på en kapsling med jordfeilautomat i mellom plugg og boks...

Sikring og jordfeilbryter er jo i sikringsskapet for den kursen du kobler den på uansett om den er direktekoblet eller den er på kontakt. Det eneste jeg kan tenke meg er at så store strømmer over så lang tid skal direktekobles. Les. Varmtvannstanker når de er 2000w selv om kursen tåler 3600w.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Griffel

#286
Sitat fra: Nordtroms på onsdag 14. august 2013, klokken 06:32
Sikring og jordfeilbryter er jo i sikringsskapet for den kursen du kobler den på uansett om den er direktekoblet eller den er på kontakt.
Det kan du vel ikke være sikker på, om du skal ha denne med på tur for å plugge inn på ulike steder. (Sikring ja. Jordfeil kanskje-kanskje ikke).

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 14. august 2013, klokken 03:15
Det går vel fint å sette på en kapsling med jordfeilautomat i mellom plugg og boks...
Dobbelkladd istedet for singlekladd? Litt for "hjemmesnekkret" til turbruk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

Sitat fra: Griffel på onsdag 14. august 2013, klokken 00:28
Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:49
Sitat fra: flux på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:37
Et 22kw type-2 ladepunkt koster fra ca. 5.000 kr til ca. 15.000, pluss tilkoblingen av elektriker som ikke bør ta mer enn en  time om kabel og kurs ligger klar.
Det rimeligste og enkleste jeg har sett er dette:
http://www.sedlbauer.de/files/datenblatt_de_slimbox_3_standsaeule_mit_slimbox_op_1.pdf

Som koster ca. 650 Euro

Den var jo liten og lekker! Den er vel laget for direkte tilkobling men tro om det er noe problem å bruke vanlig rød kontakt? Det ville være lett å ta den med på tur da.  :)
Denne er nok beregnet på at sikring og jodfeilbryter sitter i sikringskapet og vil derfor ikke bli en lovlig erststter for en kabelkladd.
IEC 61851 - Mode 3 som dene boksen er laget for krever at ladepunktet har sikring og jordfeil i punktet.

"For Mode 3 charging, defined charging equipment is used in accordance with IEC 61851, the so-called "Electrical Vehicle Supply Equipment" (EVSE), meaning the charging infrastructure. In this case PWMcommunication, RCD, overcurrent protector, switch-off as well as a specific charging socket are mandatory components of the charging station."

http://www.mennekes.de/uploads/media/Infrastructure_GB_110511_low_873000DS.pdf

andvib

Har 230V i garasje (fellesanlegg). Hovedtavle 20 meter unna min plass.
Elektriker skal sette opp eget abb./måler ved siden av hovedtavle og legge opp fast kabel derfra ut til min plass.

Har dobbeltlader pga signatur men ikke behov for raskere lading enn 32A 1-fas. Tror allikevel det kan være greit for fremtiden å legge opp 3-fas i garasjen med en gang. 

1) Er ledningstverrsnitt det samme (6mm) ut til bilen/kontakten ved 32A-3-fas og 32A 1-fas? Tror det er slik at ved 3fas blir det er blå 4pins kontakt ved bilen, mens ved 1-fas blir det en blå 3pins.

2) Finnes Blå 4pins (3fas) til Blå 3pins (1-fas) adapter/ledningsstump å få kjøpt noe sted? Hos Tesla? Eller kan elektriker lage det? Ser det er en del av et adaptersett som tilbys annet sted i forumet men det får evt. komme etterhvert.

Sikkert dumme spm. for endel av dere, har prøvd å lese meg opp på dette men kommer ikke helt i mål.

OleJA

Sitat fra: andvib på onsdag 14. august 2013, klokken 15:13
Har 230V i garasje (fellesanlegg). Hovedtavle 20 meter unna min plass.
Elektriker skal sette opp eget abb./måler ved siden av hovedtavle og legge opp fast kabel derfra ut til min plass.

Har dobbeltlader pga signatur men ikke behov for raskere lading enn 32A 1-fas. Tror allikevel det kan være greit for fremtiden å legge opp 3-fas i garasjen med en gang. 

1) ...

2) Finnes Blå 4pins (3fas) til Blå 3pins (1-fas) adapter/ledningsstump å få kjøpt noe sted? Hos Tesla? Eller kan elektriker lage det? Ser det er en del av et adaptersett som tilbys annet sted i forumet men det får evt. komme etterhvert.

Sikkert dumme spm. for endel av dere, har prøvd å lese meg opp på dette men kommer ikke helt i mål.

Jeg har stort sett de samme planene. Har fått bekreftet fra el-kyndige her på forumet tidligere at det går greit å sette opp både en 1fase og 3fase (blå) 32A kontakt på den samme sikringskursen (også 32A). Disse kan da selvfølgelig ikke brukes samtidig på maks belastning.
Dermed slipper man en ekstra 'dongle' hengende løst på veggen samtidig som en er litt mer fremtidsrettet dersom en får bruk for 3 fase en eller annen gang.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

andvib

Aha, det var lurt. Mye bedre enn å la en dongle dingle;) Takk for tipset!

Griffel

#291
Sitat fra: flux på onsdag 14. august 2013, klokken 11:11
IEC 61851 - Mode 3 som dene boksen er laget for krever at ladepunktet har sikring og jordfeil i punktet.

"For Mode 3 charging, defined charging equipment is used in accordance with IEC 61851, the so-called "Electrical Vehicle Supply Equipment" (EVSE), meaning the charging infrastructure. In this case PWMcommunication, RCD, overcurrent protector, switch-off as well as a specific charging socket are mandatory components of the charging station."

http://www.mennekes.de/uploads/media/Infrastructure_GB_110511_low_873000DS.pdf
IEC 61851 - Mode 3 som dene boksen er laget for krever at ladepunktet har sikring og jordfeilbeskyttelse, er riktig nok, men det er det også om denne er koblet til en dedikert kurs hvor disse komponentene er montert. De er i den sammenheng en del av "the charging station". Ved lavere strømstyrker (16A og mindre) er det naturlig å bygge dette inn i boksen slik at den kan kobles til eksisterend opplegg i garasjen, mens 32A privat nesten alltid vil ha en egen kurs, og da kan penger å plass spares på denne måten.
Nå er imidlertid dette noe jeg antar siden bildet ikke viste en dør med nøkkel hvor en kan komme til disse komponentene, på grunn av størrelsen, og at det ikke var nevnt i spesifikasjonen. Om jeg har rett eller tar feil vil vise seg når du får svar på emailen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gusse

Har postet spørsmål angående mine lademuligheter før, men ser at tittelen på denne tråden er at 3 fas er bekreftet, så spørr jeg igjen.
Med utgangspunkt i mine bilder, hva er enklest/billigs og hva er beste løsning?
Har dobbeltlader i min fremtidige model S...hvis det har noe å si;)
Tenker selvfølgelig å se på muligheten for hurtiglader når det kommer fra Tesla.

Johnny

Tittelen i denne tråden er missvisende. Fabrikanten har ytret en intensjon om å få til dette, men det er alt så langt.

Hadde jeg vert deg, så hadde jeg laget meg en overgang fra den 3 fase 16A kontakten du har, til en 32A enfase som vil passe i ladekabelen du får med bilen. Dette vil begrense ladingen til 3,6kW, og du kan ikke kjøre mer en 400000km i året på den måten. :)
TMS og eGolf.

Gusse

Sitat fra: Johnny på onsdag 14. august 2013, klokken 21:44
Tittelen i denne tråden er missvisende. Fabrikanten har ytret en intensjon om å få til dette, men det er alt så langt.

Hadde jeg vert deg, så hadde jeg laget meg en overgang fra den 3 fase 16A kontakten du har, til en 32A enfase som vil passe i ladekabelen du får med bilen. Dette vil begrense ladingen til 3,6kW, og du kan ikke kjøre mer en 400000km i året på den måten. :)

Ok, det er vel den enkleste måten. Er vel i en sånn hastighet at jeg likevel kan lade med en standard shuko på 16A kurs?
Men hva med den beste måten utifra allerede opplagte kurser?

Johnny

Sitat fra: Gusse på onsdag 14. august 2013, klokken 22:04
Sitat fra: Johnny på onsdag 14. august 2013, klokken 21:44
Tittelen i denne tråden er missvisende. Fabrikanten har ytret en intensjon om å få til dette, men det er alt så langt.

Hadde jeg vert deg, så hadde jeg laget meg en overgang fra den 3 fase 16A kontakten du har, til en 32A enfase som vil passe i ladekabelen du får med bilen. Dette vil begrense ladingen til 3,6kW, og du kan ikke kjøre mer en 400000km i året på den måten. :)

Ok, det er vel den enkleste måten. Er vel i en sånn hastighet at jeg likevel kan lade med en standard shuko på 16A kurs?
Men hva med den beste måten utifra allerede opplagte kurser?

Du har massevis av effekt tilgjengelig ut i fra den kursfortegnelsen, men jeg vet ikke hvilke andre ting du har som bruker strøm.

Har du mulighet til å få montert en 32A enfase kontakt på en av de store sikringene du har der, så vil du være godt skodd for hjemmelading etter mitt syn.
TMS og eGolf.

krister461

Hørte et lite rykte om at støtte for 230V 3 fase kan komme til sommeren - andre som har hørt det samme? Evt. hørt noe annet?

Hvor mye raskere lading i forhold til 230V 1 fase er det i så fall lov å håpe på?

ebbrey

Sitat fra: krister461 på tirsdag 26. november 2013, klokken 11:46
Hørte et lite rykte om at støtte for 230V 3 fase kan komme til sommeren - andre som har hørt det samme? Evt. hørt noe annet?

Hvor mye raskere lading i forhold til 230V 1 fase er det i så fall lov å håpe på?

Lov å håpe på 17kw vel?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Nuvolari

Sitat fra: krister461 på tirsdag 26. november 2013, klokken 11:46
Hørte et lite rykte om at støtte for 230V 3 fase kan komme til sommeren - andre som har hørt det samme? Evt. hørt noe annet?

Hvor mye raskere lading i forhold til 230V 1 fase er det i så fall lov å håpe på?

Hvem hørte du det fra?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

krister461

Via en som skal ha snakket med en hos Tesla Bergen. Men, tar selvsagt forbehold om at jeg eller andre kan ha missforstått. Er derfor spent på om andre har hørt noe lignende evt. noe annet. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA