Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye kunngjøring fra Tesla

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 19:49

« forrige - neste »

Griffel

#255
Sitat fra: eclipse på lørdag 13. juli 2013, klokken 14:53
Sitat fra: Griffel på torsdag 11. juli 2013, klokken 21:22
Så spørs det jo da hva de mener med en "hjemmelader-insatallasjon":
1  En ekte hjemmelader som leverer DC utenom bliens innebygde lader.
eller
2 En ladestasjon (ladekontakt, EVSE, HPWC) som mange feilaktig kaller hjemmelader og som leverer AC til bilens innebygde lader.

Tesla kaller jo ikke sin HPWC for en lader men High Power Wall Conector altså en type vegg kontakt som det jo er.

Her bør en nok vente til en ser spesifikasjonene for mulighetene er mange.
Dersom de virkelig mener en hjemmelader kan den ha en annen ytelse enn bilens innebygde lader.

Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at en hjemmelader installasjon er en AC lader, f.eks av type Salto.

Det finnes allerede 230 3-fas Salto hjemmelader, en må bare få disse til å kommunisere med TSM
Hvor har du det ifra? EU standarden er 400V 3-fas og 230V 1-fas så jeg tviler på at Salto omtaler noen av sine standardproduketer som 3 fas 230V.

Kommunikasjonen med TSM er ikke problemet. Den er for AC ladekontakter harmonisert mellem US og EU så ladepunketen som Salto leverer følger denne standard, det samme gjør Tesla. Saltos ladekontakter er jo heller ikke hjemmeladere selv om de ofte feilaktig omtales som dette. Teslas US betgenelse HPWC direkte oversatt blir jo veggkontakt og det er jo det det er.

Produsenten som Salto benytter ABL SURSUM benytter betegnelsen "Charging station" altså ladestasjon som også er en bra betegnelse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JohanH

"Charging station", EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment), Veggkontakt er alle bra navn.

"Lader" er det kun hvis bilens innebyggede ladere (single eller twin) ikke blir nødt til å gjøre noe, d.v.s. dersom boksen på veggen leverer DC (likstrøm) ut rett inn i batteriet. Jeg tror det ville være eneste muligheten for å få en løsning hvor du faktiskt bruker alle 3 fasene i et 230V IT system. Men om det kommer - neppe spør du meg.

ebbrey

Hvis det viser seg at de aldri kommer med noen 3-fas løsning for 230v. Noe som vil være langt inne i gråsonen for lureri etter mediauttalelser og "kompetente" ansatte som har sagt det samme.

Om trafo blir eneste løsning, har vi mulighet til å overstyre ampere via bilen? Tenker at hvis jeg sikrer en trafo med 63A men kun for å få den til å slå inn, og ønsker ikke belaste med mer enn ca 50A 230V, som betyr ca 30A 400V. Kan jeg stille dette i bilen eller må dette stilles på vegglader/kladd/andre steder?
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Nuvolari

Sitat fra: Griffel på mandag 22. april 2013, klokken 15:17
Sitat fra: glaserud på mandag 22. april 2013, klokken 15:08
Skal vi se om jeg forvirrer eller oppklarer nå, da:

Et tre-fassystem (230V IT) består av 3 ledere (fysiske ledninger); L1, L2 og L3.
Du kan fra disse lederne trekke 3 1-fas-strømmer, kalt F1 (L1L2), F2 (L1L3) og F3 (L2L3).

Hvis du da setter opp en 32A 1-fas-sikring for lading, vil du trekke 32A på F1, F2 eller F3.
Det betyr at du har trukket 32A på to av lederne L1, L2 eller L3 (f.eks. L1 og L2).

Hvis du har 63A hovedsikring, vil du da ha igjen:

L1: 63A - 32A = 32A
L2: 63A - 32A = 32A
L3: 63A - 0 A = 63A

Hovedsikringen vil gå i det *en* av lederne L1, L2, L3 går over 63A. Så det viktige er her å fordele de andre kursene s.a. du fordeler halvparten av det resterende strømtrekket på henholdsvis L1 og L2, og 100% på L3.

F.eks. om du har en 20A-kurs for platetopp og en 16A-kurs for varmtvann, så ønsker du:

Platetopp: L1+L3
Varmtvann: L2+L3

Da får du totalt:
L1: 32A + 20A = 52A
L2: 32A + 16A = 48A
L3: 20A + 16A = 36A
Godt forsøk men dessverre ble det ikke riktig siden strømmene ligger faseforskjøvet og derfor må summeres vektorielt. Bare de belastningene som er tilkoblet de samme to faseledninger kan summeres direkte. Viser til vedlegg et par innlegg lenger opp (svar på # 115).

L1: 32AL1-L2+20AL1-L3=45 A
L2: 32AL1-L2+16AL2-L3=42 A
L3: 20AL1-L3+16AL2-L3=31 A
(om regnearket var snilt med meg, og dette er såkalt ohmsk last, har en induktiv eller kapasitiv last blir det litt mer komplisert)

Jeg skal lade bilen med 32A 1 fase. Jeg trekker dette fra en 63A 3 fase kurs. Utfordringen er at denne kursen også benyttes til en varmepumpe.

Jeg har tenkt å legge bilens 32A kurs på den minst belastede fasen.

Spørsmålet er:

Jeg trekker 40,7A fra en fase. Hvor mye kan jeg da trekke fra de 2 andre fasene på 63A kursen?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Nuvolari

#259
Sitat fra: Nuvolari på søndag 11. august 2013, klokken 21:05
Sitat fra: Griffel på mandag 22. april 2013, klokken 15:17
Sitat fra: glaserud på mandag 22. april 2013, klokken 15:08
Skal vi se om jeg forvirrer eller oppklarer nå, da:

Et tre-fassystem (230V IT) består av 3 ledere (fysiske ledninger); L1, L2 og L3.
Du kan fra disse lederne trekke 3 1-fas-strømmer, kalt F1 (L1L2), F2 (L1L3) og F3 (L2L3).

Hvis du da setter opp en 32A 1-fas-sikring for lading, vil du trekke 32A på F1, F2 eller F3.
Det betyr at du har trukket 32A på to av lederne L1, L2 eller L3 (f.eks. L1 og L2).

Hvis du har 63A hovedsikring, vil du da ha igjen:

L1: 63A - 32A = 32A
L2: 63A - 32A = 32A
L3: 63A - 0 A = 63A

Hovedsikringen vil gå i det *en* av lederne L1, L2, L3 går over 63A. Så det viktige er her å fordele de andre kursene s.a. du fordeler halvparten av det resterende strømtrekket på henholdsvis L1 og L2, og 100% på L3.

F.eks. om du har en 20A-kurs for platetopp og en 16A-kurs for varmtvann, så ønsker du:

Platetopp: L1+L3
Varmtvann: L2+L3

Da får du totalt:
L1: 32A + 20A = 52A
L2: 32A + 16A = 48A
L3: 20A + 16A = 36A
Godt forsøk men dessverre ble det ikke riktig siden strømmene ligger faseforskjøvet og derfor må summeres vektorielt. Bare de belastningene som er tilkoblet de samme to faseledninger kan summeres direkte. Viser til vedlegg et par innlegg lenger opp (svar på # 115).

L1: 32AL1-L2+20AL1-L3=45 A
L2: 32AL1-L2+16AL2-L3=42 A
L3: 20AL1-L3+16AL2-L3=31 A
(om regnearket var snilt med meg, og dette er såkalt ohmsk last, har en induktiv eller kapasitiv last blir det litt mer komplisert)

Jeg skal lade bilen med 32A 1 fase. Jeg trekker dette fra en 63A 3 fase kurs. Utfordringen er at denne kursen også benyttes til en varmepumpe.

Jeg har tenkt å legge bilens 32A kurs på den minst belastede fasen.

Spørsmålet er:

Jeg trekker 40,7A fra en fase. Hvor mye kan jeg da trekke fra de 2 andre fasene på 63A kursen?

Jeg tror jeg kanskje har stilt spørsmålet feil (vanskelig dette her).

Nytt forsøk: Hvor mange amper kan jeg trekke fra 32A kursen til teslaen (ligger 20A inne nå i beregningen) uten at sikringen på 63A 3 fase kursen skal slå ut:

                                                                                      L1         L2        L3
Varmepumpe                                                             15,7       27        25
32A kurs til tesla                                                           20                     20
16A Schuko kurs til motorvarmer på fossilbil            8            8   
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Griffel

#260
Sitat fra: Nuvolari på søndag 11. august 2013, klokken 22:19
                                                                                   L1         L2        L3
Varmepumpe                                                             15,7       27        25
32A kurs til tesla                                                           20                     20
16A Schuko kurs til motorvarmer på fossilbil            8            8
Forstår ikke helt dette med varmepumpe. Hadde første linje vært delt i 3, kunne vedlegget til 116 denne tråd vært brukt til beregningen (L1-L2, L2-L3, L1-L3) Husk at L1-L2 + L1-L3 blir større enn 15,7A etc. (Løses greit med 3 stk 2 gradsligninger med 3 ukjente, men det gidder jeg ikke nå)
Derimot om du bare legger sammen kolonnene vil du uansett få et tall som er større en virkelig last, og ha litt å gå på.
Altså L3 vil bli mindre enn 25+20.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#261
Sitat fra: Griffel på mandag 12. august 2013, klokken 00:56
Sitat fra: Nuvolari på søndag 11. august 2013, klokken 22:19
                                                                                   L1         L2        L3
Varmepumpe                                                             15,7       27        25
32A kurs til tesla                                                           20                     20
16A Schuko kurs til motorvarmer på fossilbil            8            8
Forstår ikke helt dette med varmepumpe. Hadde første linje vært delt i 3, kunne vedlegget til 116 denne tråd vært brukt til beregningen (L1-L2, L2-L3, L1-L3) Husk at L1-L2 + L1-L3 blir større enn 15,7A etc. (Løses greit med 3 stk 2 gradsligninger med 3 ukjente, men det gidder jeg ikke nå)
Derimot om du bare legger sammen kolonnene vil du uansett få et tall som er større en virkelig last, og ha litt å gå på.
Altså L3 vil bli mindre enn 25+20.

I stedet for å regne kan man tegne, godt nok for nominelle verdier.
En relativt rask grafisk løsning ga:
                     L1     L2      L3
Varmepumpe ++        10     10
                      8              8
                            20      20
(Totalt              15,7   27      25)

Tesla                20             20
Motor varmer          8      8
Altså L1-L2 18A
      L2-L3 20A
og    L3-L1 28A

Totalt               L1     L2      L3
                     40     33      42

Øker vi til 36A på tesla (L3-L1 = 44A)
Totalt               L1     L2      L3
                     56     33      57
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Quintilian

Hei!

Jeg har lest deler av tråden men uten å egentlig få noe helt 100% svar ...

Er det noen som vet om Model S kan lades med "rød industrikontakt" 32 Amp 400v?

Jeg betalte en hel del ekstra for å få dette montert i garasjen i ny-huset med tanke på Tesla, så håper for Bobs' skyld at det vil fungere å lade med den :)

Og et lite oppfølgingsspørsmål: Er det ved 400v 32 amp man behøver "dobbeltlader"? :)

På forhånd takk for svar
Quinti

glaserud

Medfølgende UMC (ladekabel m/elektronikk) kan kun lade på opp til 16A 400V trefase (11kW). Om du skal lade raskere (og har dobbeltlader), må du ha en type 2-ladestasjon (evt. Teslas HPWC).
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

ebbrey

Sitat fra: Quintilian på mandag 12. august 2013, klokken 23:34
Hei!

Jeg har lest deler av tråden men uten å egentlig få noe helt 100% svar ...

Er det noen som vet om Model S kan lades med "rød industrikontakt" 32 Amp 400v?

Jeg betalte en hel del ekstra for å få dette montert i garasjen i ny-huset med tanke på Tesla, så håper for Bobs' skyld at det vil fungere å lade med den :)

Og et lite oppfølgingsspørsmål: Er det ved 400v 32 amp man behøver "dobbeltlader"? :)

På forhånd takk for svar
Quinti

Ja det er ved 400V 32A man behøver dobbeltlader for å ta imot :) Men, UMC'en som følger bilen støtter ikke mer enn 400v 3fas 16A (11kw) altså "enkeltlader". Om du ønsker å ha maks fart må du bytte ut 32 amp kontakten din med en vegglader/wall connector med type 2 utgang. Og en type 2 til type 2 kabel.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

ebbrey

11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Quintilian

@ Ebbrey & Glaserud:

Takk for svar!

Betyr det at jeg i praksis bare trenger å skru av selve "pluggen" på veggen, koble på en ny "type 2"-kontakt på eksisterende 400v-anlegg og deretter ha en kabel som passer mellom den "nye kontakten" og bilen?

Det hørtes billig ut! ;)

ebbrey

#268
Nei desverre :( Du må bytte ut kontakten med noe slikt: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/ Det er da denne som tar over ladingen av bilen istedenfor kladden på UMC kabelen som følger med bilen.

Her har du 2 alternativer:

Alternativ 1: Vegglader med 5 meter fastmontert type 2 kabel. (Se vedlegg) Den har en nettopris til installatører på 4900,- eks mva. Tipper prisen kommer på ca 9000,- inkl ferdig montert.

Alternativ 2: Vegglader med type 2 støpsel. Den har en nettopris til installatører på 5500,- eks mva. Da må du ha kabel i tillegg. (se vedlegg) Så Tipper vi sier ca 10.000,- for installasjonen. Også kommer kabelen i tillegg. I forhold til andre leverandør priser jeg har sett så koster denne ca 3-4000,- inkl mva, vedleggs eksempelet er 4 meter lang. Da er du fort oppe imot 15.000,- men kan ta med deg kabelen på langtur for å lade på Type 2 stasjoner.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Nuvolari

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 13. august 2013, klokken 00:48
Nei desverre :( Du må bytte ut kontakten med noe slikt: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/ Det er da denne som tar over ladingen av bilen istedenfor kladden på UMC kabelen som følger med bilen.

Her har du 2 alternativer:

Alternativ 1: Vegglader med 5 meter fastmontert type 2 kabel. (Se vedlegg) Den har en nettopris til installatører på 4900,- eks mva. Tipper prisen kommer på ca 9000,- inkl ferdig montert.

Alternativ 2: Vegglader med type 2 støpsel. Den har en nettopris til installatører på 5500,- eks mva. Da må du ha kabel i tillegg. (se vedlegg) Så Tipper vi sier ca 10.000,- for installasjonen. Også kommer kabelen i tillegg. I forhold til andre leverandør priser jeg har sett så koster denne ca 3-4000,- inkl mva, vedleggs eksempelet er 4 meter lang. Da er du fort oppe imot 15.000,- men kan ta med deg kabelen på langtur for å lade på Type 2 stasjoner.

Alternativt bytter han ut 32 A kontakten med en 16 A kontakt og  ny sikring og ser om det holder. Man skal kjøre ekstremt mye før dette ikke lader fort nok.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA