Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye kunngjøring fra Tesla

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 19:49

« forrige - neste »

flux

#270
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 13. august 2013, klokken 08:03
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 13. august 2013, klokken 00:48
Nei desverre :( Du må bytte ut kontakten med noe slikt: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/ Det er da denne som tar over ladingen av bilen istedenfor kladden på UMC kabelen som følger med bilen.

Her har du 2 alternativer:

Alternativ 1: Vegglader med 5 meter fastmontert type 2 kabel. (Se vedlegg) Den har en nettopris til installatører på 4900,- eks mva. Tipper prisen kommer på ca 9000,- inkl ferdig montert.

Alternativ 2: Vegglader med type 2 støpsel. Den har en nettopris til installatører på 5500,- eks mva. Da må du ha kabel i tillegg. (se vedlegg) Så Tipper vi sier ca 10.000,- for installasjonen. Også kommer kabelen i tillegg. I forhold til andre leverandør priser jeg har sett så koster denne ca 3-4000,- inkl mva, vedleggs eksempelet er 4 meter lang. Da er du fort oppe imot 15.000,- men kan ta med deg kabelen på langtur for å lade på Type 2 stasjoner.

Alternativt bytter han ut 32 A kontakten med en 16 A kontakt og  ny sikring og ser om det holder. Man skal kjøre ekstremt mye før dette ikke lader fort nok.
Siden UMC og kabelen er dimensjonert for 32A (230V 1fase), trenger han kanskje ikke skifte sikring og kontakt for å lade med 11kw?

En billigere løsning er en overgang fra 32A rød til den 16A rød stikk som Tesla leverer. Så lenge den kun brukes med kabel / utstyr som er dimensjonert for 32A er det vel ok?

Tesla kan kanskje lage/levere en slik adapter. Selv om den kun kan brukes med 11kw, vil den være nyttig, siden det finnes en del 32A rød kontakter i Norge.

ebbrey

11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Muffinman

Sitat fra: flux på tirsdag 13. august 2013, klokken 09:24
Selv om den kun kan brukes med 11kw, vil den være nyttig, siden det finnes en del 32A rød kontakter i Norge.
Dette er et veldig godt poeng, og det er ikke vanskelig å løse. Selv vil jeg ta bilen med både blå 32A enfas og 400V trefas adaptre, og har laget meg overganger slik at jeg kan koble meg til følgende:


  • Shuko
  • 32A enfas
  • 16A enfas
  • 16A 230V trefas (tar ut en fase)
  • 32A 230V trefas (tar ut en fase)
  • 16A 400V trefas
  • 32A 400V trefas
  • Komfyrstikk 25A (takk til jkirkebo for tipset)

I tillegg har jeg et par greit dimensjonerte skjøteledninger som kan brukes mellom adapter og ladekladden om det skulle bli nødvendig.  Ble vel ikke mer enn maks et par tusenlapper totalt. Har ikke tenkt å sulte ihjel ved matfatet, for å si det slik. Har jeg glemt noe?

glaserud

    Sitat fra: Muffinman på tirsdag 13. august 2013, klokken 19:08
    • Shuko
    • 32A enfas
    • 16A enfas
    • 16A 230V trefas (tar ut en fase)
    • 32A 230V trefas (tar ut en fase)
    • 16A 400V trefas
    • 32A 400V trefas
    • Komfyrstikk 25A (takk til jkirkebo for tipset)
    Har jeg glemt noe?

    Ja, flatstift, ref. http://www.abb.no/cawp/seitp202/eaf69f49a9f96c8fc1257662003f95de.aspx

    [/list]
    P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
    Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

    Muffinman

    Hmm....har sett disse på nedlagte fiskebrygger med frakoblet elanlegg. Hva "finner" man i et slik uttak (en/trefas, spenning)?

    Tror egentlig ikke denne er så aktuell i første omgang. Har vanskelig å se for meg et scenario hvor jeg får bruk for det. Hvor kan man regne med å finne slike uttak?

    valvolainen

    Hvis du ikke vet at du trenger denne så trenger du nok ikke denne.
    Huset jeg er vokst opp i, bygd i 1976 har dette. Vet ikke årstall for når rund plugg kom, men er jo definitivt ikke noe hokus-pokus å bytte, så mange har sikkert gjort det.
    Martin Nystrand
    Råde, Østfold.

    Nordtroms

    Når så bilen nå er bestilt så begynner jeg å tenke på hvilket ladeopplegg som er lurt å innstallere. Har som nevnt lagt inn en kurs til garasjen på 400 V 32A trefas og har dermed ca 20 kw til rådighet etter som jeg forstår.

    Dobbeltlader er bestilt men 20 kv er vel ikke akkurat noe man MÅ ha tilgjengelig til den daglige bruken. Likevel, kjekt å ha når man først har muligheten. Noe annet jeg tenker på er at det jo kan komme noen forbipasserende Tesla eiere som har behov for litt halvhurtig støm på ferien/langturen. Strekningen Tromsø Alta er ikke akkurat noen elbilhimmel når det kommer til lademuligheter.

    Er det noen som vet hva en slik løsning kan komme til å koste når jeg allerede har strømkursen klar? For det er vel slik at medfølgende kladd ikke takler mer enn 7 kw?
    P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

    glaserud

    P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
    Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

    Nuvolari

    Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 13. august 2013, klokken 21:22
    Er det noen som vet hva en slik løsning kan komme til å koste når jeg allerede har strømkursen klar? For det er vel slik at medfølgende kladd ikke takler mer enn 7 kw?

    Medfølgende UMC takler 400v 16A som er 11kW.
    Nordstrand, Oslo
    Tesla P85+ mottatt 21.11.13
    eGolf
    Porsche Mission E reservert

    petersv

    Ingen som svarer på spørsmålet, kun henger seg opp i en liten detalj...

    Det koster ca 5500 for de billigste type 2 hjemmeladerne jeg har sett med 22kW. Installasjon kommer da i tillegg. Salto og andre selger slike. Med den kan du plugge rett i din, og andres bil :-)

    flux

    Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 13. august 2013, klokken 21:22
    Når så bilen nå er bestilt så begynner jeg å tenke på hvilket ladeopplegg som er lurt å innstallere. Har som nevnt lagt inn en kurs til garasjen på 400 V 32A trefas og har dermed ca 20 kw til rådighet etter som jeg forstår.

    Dobbeltlader er bestilt men 20 kv er vel ikke akkurat noe man MÅ ha tilgjengelig til den daglige bruken. Likevel, kjekt å ha når man først har muligheten. Noe annet jeg tenker på er at det jo kan komme noen forbipasserende Tesla eiere som har behov for litt halvhurtig støm på ferien/langturen. Strekningen Tromsø Alta er ikke akkurat noen elbilhimmel når det kommer til lademuligheter.

    Er det noen som vet hva en slik løsning kan komme til å koste når jeg allerede har strømkursen klar? For det er vel slik at medfølgende kladd ikke takler mer enn 7 kw?
    Et 22kw type-2 ladepunkt koster fra ca. 5.000 kr til ca. 15.000, pluss tilkoblingen av elektriker som ikke bør ta mer enn en  time om kabel og kurs ligger klar.

    Det rimeligste og enkleste jeg har sett er dette:

    http://www.sedlbauer.de/files/datenblatt_de_slimbox_3_standsaeule_mit_slimbox_op_1.pdf

    Som koster ca. 650 Euro

    Nordtroms

    Sitat fra: flux på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:37
    Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 13. august 2013, klokken 21:22
    Når så bilen nå er bestilt så begynner jeg å tenke på hvilket ladeopplegg som er lurt å innstallere. Har som nevnt lagt inn en kurs til garasjen på 400 V 32A trefas og har dermed ca 20 kw til rådighet etter som jeg forstår.

    Dobbeltlader er bestilt men 20 kv er vel ikke akkurat noe man MÅ ha tilgjengelig til den daglige bruken. Likevel, kjekt å ha når man først har muligheten. Noe annet jeg tenker på er at det jo kan komme noen forbipasserende Tesla eiere som har behov for litt halvhurtig støm på ferien/langturen. Strekningen Tromsø Alta er ikke akkurat noen elbilhimmel når det kommer til lademuligheter.

    Er det noen som vet hva en slik løsning kan komme til å koste når jeg allerede har strømkursen klar? For det er vel slik at medfølgende kladd ikke takler mer enn 7 kw?
    Et 22kw type-2 ladepunkt koster fra ca. 5.000 kr til ca. 15.000, pluss tilkoblingen av elektriker som ikke bør ta mer enn en  time om kabel og kurs ligger klar.

    Det rimeligste og enkleste jeg har sett er dette:

    http://www.sedlbauer.de/files/datenblatt_de_slimbox_3_standsaeule_mit_slimbox_op_1.pdf

    Som koster ca. 650 Euro

    Den var jo liten og lekker! Den er vel laget for direkte tilkobling men tro om det er noe problem å bruke vanlig rød kontakt? Det ville være lett å ta den med på tur da.  :)
    P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

    flux

    Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:49
    Sitat fra: flux på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:37
    Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 13. august 2013, klokken 21:22
    Når så bilen nå er bestilt så begynner jeg å tenke på hvilket ladeopplegg som er lurt å innstallere. Har som nevnt lagt inn en kurs til garasjen på 400 V 32A trefas og har dermed ca 20 kw til rådighet etter som jeg forstår.

    Dobbeltlader er bestilt men 20 kv er vel ikke akkurat noe man MÅ ha tilgjengelig til den daglige bruken. Likevel, kjekt å ha når man først har muligheten. Noe annet jeg tenker på er at det jo kan komme noen forbipasserende Tesla eiere som har behov for litt halvhurtig støm på ferien/langturen. Strekningen Tromsø Alta er ikke akkurat noen elbilhimmel når det kommer til lademuligheter.

    Er det noen som vet hva en slik løsning kan komme til å koste når jeg allerede har strømkursen klar? For det er vel slik at medfølgende kladd ikke takler mer enn 7 kw?
    Et 22kw type-2 ladepunkt koster fra ca. 5.000 kr til ca. 15.000, pluss tilkoblingen av elektriker som ikke bør ta mer enn en  time om kabel og kurs ligger klar.

    Det rimeligste og enkleste jeg har sett er dette:

    http://www.sedlbauer.de/files/datenblatt_de_slimbox_3_standsaeule_mit_slimbox_op_1.pdf

    Som koster ca. 650 Euro

    Den var jo liten og lekker! Den er vel laget for direkte tilkobling men tro om det er noe problem å bruke vanlig rød kontakt? Det ville være lett å ta den med på tur da.  :)
    Har tenkt på det samme selv:)

    Jeg kan sende en epost å høre om de evt. kan lage en variant som er beregnet for montering med løs kabel.


    Griffel

    Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:49
    Sitat fra: flux på tirsdag 13. august 2013, klokken 22:37
    Et 22kw type-2 ladepunkt koster fra ca. 5.000 kr til ca. 15.000, pluss tilkoblingen av elektriker som ikke bør ta mer enn en  time om kabel og kurs ligger klar.
    Det rimeligste og enkleste jeg har sett er dette:
    http://www.sedlbauer.de/files/datenblatt_de_slimbox_3_standsaeule_mit_slimbox_op_1.pdf

    Som koster ca. 650 Euro

    Den var jo liten og lekker! Den er vel laget for direkte tilkobling men tro om det er noe problem å bruke vanlig rød kontakt? Det ville være lett å ta den med på tur da.  :)
    Denne er nok beregnet på at sikring og jodfeilbryter sitter i sikringskapet og vil derfor ikke bli en lovlig erststter for en kabelkladd.
    Hyundai Ionic.
    Tidliger mange år i PSA klasiker.

    jkirkebo

    Sitat fra: Griffel på onsdag 14. august 2013, klokken 00:28
    Denne er nok beregnet på at sikring og jodfeilbryter sitter i sikringskapet og vil derfor ikke bli en lovlig erststter for en kabelkladd.

    Det går vel fint å sette på en kapsling med jordfeilautomat i mellom plugg og boks...
    Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
    Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

    © 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA