Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: CityStromer med problemer

Startet av Griffel, fredag 28. mars 2008, klokken 20:35

« forrige - neste »

Griffel

Svensk V politikkers forslag til veldig miljøvennlig lading av elbil.

http://www.youtube.com/watch?v=KLi0potv6_4&feature=related


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

He he he. Ja, og hvorfor ikke bare en dynamo rett på hjulet.  ;D

En helt annen sak ville vel være om man på vanlige biler ville ha noe å vinne på å gjøre energien ved bremsing om til lading av 12V batteriet, slik at man kunne lade dette litt mindre vha forbrenningsmotoren, eller om vinninga ville gå opp i spinninga pga økt vekt på bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Catalyzator

Hehehe Svensker  ;D   men  ::) Han var jo inne på tanken om vindkraft! og hva med
å ha et par små søte vindmøllegeneratorer i luftinntakene på karroseriet ?

Dersom de kan lade litt så er jo ikke tilleggsvekta så mye og dersom de sitter inni
luftinntak osv så er de heller ikke til fare for fotjengere som krabber umotivert oppover
karroseriet....

Motto: Enhver el-bil sin egen mobile vindmøllepark  ;D
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

hens

Jeg kan jo tilstå det nå, ettersom protestfristen for økonomiløpet er gått ut for mange år siden.
I 1980 kjørte jeg en Talbot Horizon med regenerativ bremsing!

Hvordan?

Generatorspenningen ble justert ned til 13 volt,mot normalt 14.2. Dynamoen ladet ikke før batteriet var nesten tomt.
Fra bremselysbryteren la jeg en ledning inn til dynamoen, slik at denne fikk full magnetisering og ladet med 60 A når jeg satte foten på bremsen.

Det var faktisk følbar brems på bilen når generatoren ble aktivisert i nedoverbakker.

Etter målpassering ble ledningen nappet ut.

H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Godt å få ordne opp før det blir for sent. Forumet kan godt fungere som den Katolske kirke og jeg for en, tilgir deg.
Sparte du mye drivstoff da? Kanskje du tok den siste stykke på bare startmotor etter å ha koblet ut tenningen ;)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Griffel

#5
Ta patent på denne løsningen Hens.

I våre CO2 og energisparetider burde dette kanskje bli standard på alle biler med fossilbasert maskineri.

Anslått sparepotensial si 0,02 l/mil ca 20 l/år, blir 20 000m3 brensel på en million biler eller ca 50 000 tonn CO2.
En beskjeden royalty når alle biler i EU som følge av lovendring må justeres og bygges om som du beskriver, finansierer greit en Tesla.

(Men litt synd er det jo om du må levere tilbake en pokal)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA