Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: toS på torsdag 04. juli 2013, klokken 22:36
Etter kontakten i eu bilene å dømme blir det vel CHAdeMO fra start vil jeg anta.
Dette er et uforstårlig utsagn. Denne kontakten er vel like forskjellig fra en CHAdeMO standard kontakt som US modellens. Det evt. første adapteret blir nok for US biler som selges i Japan.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Ettermontert twincharger til 13-15 høres ut som et drømmetall. Bare momsen vil dra laderen opp i 12-13000,-. Husker ikke USA prisen for øyeblikket, men regn med 20.000 pga arbeidskost i Norge.

Når det er sagt er argumentet om ettermontering fortsatt kurant.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. juli 2013, klokken 07:16
Ettermontert twincharger til 13-15 høres ut som et drømmetall. Bare momsen vil dra laderen opp i 12-13000,-. Husker ikke USA prisen for øyeblikket, men regn med 20.000 pga arbeidskost i Norge.

Når det er sagt er argumentet om ettermontering fortsatt kurant.

20.000 tror jeg er for lavt. I USA koster det $3500. Om vi bare regnet dollarkurs på 6,2 + mva. blir det 27.125,-. Men arbeidet er dyrere i Norge så den summen har jeg ikke noe tro på.

Sammen med bilen koster den $1500. Det er altså $2000 i arbeid for å ettermontere den. Servicen har "dollarkurs" på 10. Så om vi tar (1500*6,2)+(2000*10) og plusser på mva. blir det faktisk 36.625,-
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

toS

Sitat fra: Griffel på fredag 05. juli 2013, klokken 01:14
Sitat fra: toS på torsdag 04. juli 2013, klokken 22:36
Etter kontakten i eu bilene å dømme blir det vel CHAdeMO fra start vil jeg anta.
Dette er et uforstårlig utsagn. Denne kontakten er vel like forskjellig fra en CHAdeMO standard kontakt som US modellens. Det evt. første adapteret blir nok for US biler som selges i Japan.
Det jeg mente å si er at kontakten for EU og Asia visstnok er designet spesielt for å dekke behovene i Norge og Japan hvor bl.a CHAdeMO er viktig. Jeg tror dette derfor er tenkt på fra starten.

Griffel

Sitat fra: toS på fredag 05. juli 2013, klokken 09:16
Sitat fra: Griffel på fredag 05. juli 2013, klokken 01:14
Sitat fra: toS på torsdag 04. juli 2013, klokken 22:36
Etter kontakten i eu bilene å dømme blir det vel CHAdeMO fra start vil jeg anta.
Dette er et uforstårlig utsagn. Denne kontakten er vel like forskjellig fra en CHAdeMO standard kontakt som US modellens. Det evt. første adapteret blir nok for US biler som selges i Japan.
Det jeg mente å si er at kontakten for EU og Asia visstnok er designet spesielt for å dekke behovene i Norge og Japan hvor bl.a CHAdeMO er viktig. Jeg tror dette derfor er tenkt på fra starten.
De som er optimister må gjerne få tro at når Tesla installerer en kontakt som stemmer med EUs standard for en og trefase AC lading er det for å kunne tilby et CHAdeMO (DC) adapter.
De øvrige bør heller forholde seg til at at kanskje, før eller siden, kommer et CHAdeMO adapter og bli gledelig overasket om og når det skjer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Balrog

chademo eller ikke, må man lade og kun 400V 3 fas er tilgjengelig, setter i hvert fall jeg stor pris på å halvere ladetiden. Men dette er et valg hver enkelt får gjøre basert på sitt eget kjøremønster.

Det strømmer ikke akkurat på med ladefasiliteter rundt omkring, og langt verre er det i andre land, så har man tenkt seg litt av sted er dobbeltlader en naturlig gardering.

Uansett gir en dobbeltlader større fleksibilitet ift valg av ladestasjon, slik at man med tiden for eksempel kan velge noe annet enn Ishavsveien som tar svimlende 150 kr for bruk av chademo.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Celter

På hytta har jeg 400V 3-fase. Snakket med elektriker i dag. Han sa han kunne sette opp en 25A kontakt. Men skal jeg ha full nytte av den trenger jeg kanskje dobbeltlader?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Jimpec

Jeg har 400V TN anlegg hjemme. Jeg får vel ikke brukt kapasiteten då ofte, men jeg er mer enn villig til å dele med gjester eller andre Teslaeiere på tur. Derfor kjøper jeg dobbeltlader selv i tilfelle jeg måtte støte på en god mulighet for plugsharing.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jkirkebo

Sitat fra: Celter på fredag 05. juli 2013, klokken 16:12
På hytta har jeg 400V 3-fase. Snakket med elektriker i dag. Han sa han kunne sette opp en 25A kontakt. Men skal jeg ha full nytte av den trenger jeg kanskje dobbeltlader?

Ja, det gjør du. Da kan du lade med 17,25kW. Men har du behov for det på hytta? Hvis ikke, be ham sette opp en 16A kontakt. Det er mye lettere å trekke 5x2.5mm2 kabel også, fremfor 5x6mm2.

Du må også sette opp en fast ladestasjon om du vil utnytte 25A. Disse skal normalt kobles direkte, så om du vil ha 25A trenger du ingen plugg i det hele tatt.

Jeg ville nok gått for 16A plugg. Fulladet på 8 timer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

shb

Men det er en liten hake til. 400V 16A går rett inn i bilen. Men over må en ha veggmontert lader. Det blir mange lapper ekstra det. Den ligger  vel på 1200 dollar i USA.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Celter

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. juli 2013, klokken 18:47
Sitat fra: Celter på fredag 05. juli 2013, klokken 16:12
På hytta har jeg 400V 3-fase. Snakket med elektriker i dag. Han sa han kunne sette opp en 25A kontakt. Men skal jeg ha full nytte av den trenger jeg kanskje dobbeltlader?

Ja, det gjør du. Da kan du lade med 17,25kW. Men har du behov for det på hytta? Hvis ikke, be ham sette opp en 16A kontakt. Det er mye lettere å trekke 5x2.5mm2 kabel også, fremfor 5x6mm2.

Du må også sette opp en fast ladestasjon om du vil utnytte 25A. Disse skal normalt kobles direkte, så om du vil ha 25A trenger du ingen plugg i det hele tatt.

Jeg ville nok gått for 16A plugg. Fulladet på 8 timer.

Takk for råd. Da går jeg for 16A.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

mutz

Hoppet i det og bestillte standard 85.
Bilen kommer til å få base i Tromsø. Pr. nå er det ingen ladestasjoner nord for Trondheim hvor jeg får utnyttet dobbeltladeren om man skal tro på hurtigladekartet. http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet.  Noen som vet om det er utbyggingsplaner? I en perfekt verden hadde det blitt bygget superchargere nordover, men jeg baserer ikke kjøpet på det. I en litt mindre perfekt verden blir det bygget nok type-2 stasjoner til å komme seg til Trondheim.

Svært usikker om jeg skal ha dobbeltladeren :-\

OleJA

Sitat fra: mutz på fredag 06. september 2013, klokken 13:47
Hoppet i det og bestillte standard 85.
Bilen kommer til å få base i Tromsø. Pr. nå er det ingen ladestasjoner nord for Trondheim hvor jeg får utnyttet dobbeltladeren om man skal tro på hurtigladekartet. http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet.  Noen som vet om det er utbyggingsplaner? I en perfekt verden hadde det blitt bygget superchargere nordover, men jeg baserer ikke kjøpet på det. I en litt mindre perfekt verden blir det bygget nok type-2 stasjoner til å komme seg til Trondheim.

Svært usikker om jeg skal ha dobbeltladeren :-\

Pr. idag så er det vel ikke så mange plasser bortsett fra noen få på Østlandet hvor en kan lade 22kW fra type 2 stolper. Så skal en bestille utfra hva som finnes idag er dette bortkastede penger.

Gambler selv på at jeg får glede av min dobbeltlader i løpet av et par år - Tror oddsene for det er ganske gode siden type 2 ganske nylig er vedtatt som ny EU ladestandard.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Amoss

Sitat fra: mutz på fredag 06. september 2013, klokken 13:47
Svært usikker om jeg skal ha dobbeltladeren :-\

Vel, skal ikke påstå at jeg vet så mye om planer etc... Men, i den grad det bygges ut noe fremover nå vil jeg nok tro det først og fremst blir type2 stasjoner. I Oslo ser jeg de går for 16a, men for å bygge ut en landsdel uten noen infrastruktur og med lange avstander antar jeg at de vil gå for 32a.

Så om man ser bort i fra superchargere ville ikke jeg i ditt sted turt annet enn å kjøpe dobbeltlader. Dersom utbyggingen av SC kommer nordover raskt, så kan det kanskje være litt "bortkastet".

Når det gjelder SC så er jeg svært sikker på at det vil komme oppover - spørsmålet blir bare når.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

petersv

Sitat fra: mutz på fredag 06. september 2013, klokken 13:47
Hoppet i det og bestillte standard 85.
Bilen kommer til å få base i Tromsø. Pr. nå er det ingen ladestasjoner nord for Trondheim hvor jeg får utnyttet dobbeltladeren om man skal tro på hurtigladekartet. http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet.  Noen som vet om det er utbyggingsplaner? I en perfekt verden hadde det blitt bygget superchargere nordover, men jeg baserer ikke kjøpet på det. I en litt mindre perfekt verden blir det bygget nok type-2 stasjoner til å komme seg til Trondheim.

Svært usikker om jeg skal ha dobbeltladeren :-\

Som tromsøværing selv vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe dobbeltlader. Just face it, når man reiser langt er det fly som gjelder fra Tromsø. Nå har jeg selv emigrert sørover, og her har det nok mer for seg iom. at man kan nå kontinentaleuropa ganske lett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA