Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

toS

Sitat fra: Cecilie på fredag 10. mai 2013, klokken 13:40
Det er veldig interessant å lese disse trådene om ladestandarder, og jeg føler at jeg ligger langt etter på kunnskap på området. Min vurdering av dobbeltladeren ble derfor litt sånn "jeg vet ikke helt om det er nyttig, men tenk så dumt å ikke ha det om det blir det!". Jeg har bestilt Model S fordi det er den første elbilen som faktisk kan erstatte en fossilbil, både i forhold til romslighet inni bilen, og ikke minst, rekkevidde (og selvsagt fordi den er en ultrakul gadget, og jeg er gadget-entusiast :P). Jeg har tenkt å bruke bilen slik jeg bruker den bilen jeg har i dag, og det innebærer også langturer. De strekningene jeg kjører oftest er Oslo-Arendal (regner jeg med å klare uten ladestopp), Oslo-Rena (hytte der vi ikke har tilgang på strøm, og der parkering vinterstid foregår en 20-30 min skitur fra hytta...), Oslo-Trondheim og turer nedover i Danmark, via ferga til Hirtshals. Dette gjør at jeg er opptatt av at elbilen skal kunne lades på så mange forskjellige måter som overhodet mulig, og hvis jeg må betale for en dobbeltlader for å sørge for at jeg også vil kunne lade på eventuelle stasjoner som støtter dette, så betaler jeg for det. Prisen på den er uansett en dråpe i havet i forhold til totalprisen på bilen, og jeg gidder ikke å sitte å angre på at jeg ikke brukte de pengene når jeg skal kjøpe en så dyr bil. Så min bil får dobbeltlader, så får jeg heller tenke "jaja, godt det ikke var andre veien" om den viser seg å forbli ubrukt.

+1 :-)

Griffel

Sitat fra: Cecilie på fredag 10. mai 2013, klokken 13:40
Det er veldig interessant å lese disse trådene om ladestandarder, og jeg føler at jeg ligger langt etter på kunnskap på området. Min vurdering av dobbeltladeren ble derfor litt sånn "jeg vet ikke helt om det er nyttig, men tenk så dumt å ikke ha det om det blir det!". Jeg har bestilt Model S fordi det er den første elbilen som faktisk kan erstatte en fossilbil, både i forhold til romslighet inni bilen, og ikke minst, rekkevidde (og selvsagt fordi den er en ultrakul gadget, og jeg er gadget-entusiast :P). Jeg har tenkt å bruke bilen slik jeg bruker den bilen jeg har i dag, og det innebærer også langturer. De strekningene jeg kjører oftest er Oslo-Arendal (regner jeg med å klare uten ladestopp), Oslo-Rena (hytte der vi ikke har tilgang på strøm, og der parkering vinterstid foregår en 20-30 min skitur fra hytta...), Oslo-Trondheim og turer nedover i Danmark, via ferga til Hirtshals. Dette gjør at jeg er opptatt av at elbilen skal kunne lades på så mange forskjellige måter som overhodet mulig, og hvis jeg må betale for en dobbeltlader for å sørge for at jeg også vil kunne lade på eventuelle stasjoner som støtter dette, så betaler jeg for det. Prisen på den er uansett en dråpe i havet i forhold til totalprisen på bilen, og jeg gidder ikke å sitte å angre på at jeg ikke brukte de pengene når jeg skal kjøpe en så dyr bil. Så min bil får dobbeltlader, så får jeg heller tenke "jaja, godt det ikke var andre veien" om den viser seg å forbli ubrukt.
Med den bruken du antyder her, føler jeg meg sikker på at du har gjordt et bra og riktig valg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. mai 2013, klokken 10:59
Sitat fra: gbzdoc på fredag 10. mai 2013, klokken 10:35
Men har ikke noe tro på at det blir haugevis med 22kw punkter. Hurtigladere vet vi i hvertfall dukker opp som paddehatter, de er jo nøye dokumentert og søkt støtte for.
Jeg opplever det helt motsatt. 22kW punkter dukker allerede opp som paddehatter. Tesla hurtigladere derimot er fortsatt i det blå, og planen er noe sånt som 4-6 i hele Norge ila 2013? Om ikke du tenker på CHAdeMO hurtigladere da, som Model S kanskje vil støtte en gang i fremtiden?

Tenker på Chademo, ja. :)

(Adapter er som nevnt lovet slik at disse kan brukes.)

eledille

#183
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. mai 2013, klokken 21:50
Sitat fra: eledille på torsdag 09. mai 2013, klokken 20:56
Vi kan veldig godt bruke Renault som eksempel, fordi problemene med IT-jording ikke har noe som helst med systemets idé å gjøre.

Er du sikker? Jeg lurer på om det kan ha med isolering av ladesystemet å gjøre. En stand-alone lader kan vel lett lages dobbeltisolert, mens dette systemet bruker bl.a motorviklingene. Jeg kan ikke nok til å vite om det er et problem, men en teori er jo at de krever 100% sikker jording/N-leder pga. måten systemet virker på.

Er du sikker på at Chameleon bruker motorviklingene? Jeg trodde de kun brukte regen-systemet.

Uansett motorviklinger eller ikke, så vidt jeg har forstått var et av hovedargumentene mot AC-motorer i sin tid at motor, motorstyring og batteri alt sammen må være isolert fra resten av bilen. AC forårsaker visst induktive og kapasitive spenninger som kan være livsfarlige hvis ikke hele høyspentanlegget med jord er isolert fra resten av bilen. Så da tror jeg ikke det blir noe verre av å involvere motorstyring og evt. motor i ladingen. Men her er jeg på tynn is.

Men i og med at vi har klart å bygge opp et helt samfunn rundt 230 V IT trefasedistribusjon, så kan jeg ikke forestille meg at dette ikke er løsbart. Hovedforskjellene er at vi ikke har nøytralleder og at vi kan ha større motstand til jord slik at sikringer ikke slår ut ved jordfeil. Dette er en balansert last så nøytralleder skal ikke være nødvendig. Det siste fikses med jordfeilbrytere. Noen har nevnt noe om at nøytrallederen kanskje kan være i bruk ifm støykontroll, men det burde gå an å komme rundt det - vi har jo annet utstyr som trenger støydemping i Norge også.

Jeg holder en knapp på at franskmennene i sin sedvanlige franskhet ikke hadde forutsett at det finnes avkroker på jorden hvor man ikke gjør ting som i Frankrike. Jfr. Obelix som banker fingeren mot tinningen: Vikingene er gærne, de. For øvrig akkurat på samme vis som da det ikke falt amerikanerne inn at det finnes steder hvor man faktisk distribuerer trefase til private husholdninger.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: eledille på fredag 10. mai 2013, klokken 21:22
Er du sikker på at Chameleon bruker motorviklingene? Jeg trodde de kun brukte regen-systemet.

Nei, jeg er ikke sikker på noe ang. Chameleon-systemet siden det finnes lite info om det foreløpig. Men alle andre systemer for sk. "reductive charging" som jeg har sett (f.eks AC Propulsion sitt) har brukt motorviklingene som en del av ladesystemet. Derfor anser jeg det som relativt sannsynlig at Renault gjør det samme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

christian1986

Nå sitter jeg her å prøver å velge. I morges føk vinterpakken overbord, og nå lurer jeg på om denne går samme vei. Kan noen prøve å lage en oppsummering over når/ved hvilke typer lading en vil trenge superladeren?

Dette tror jeg hadde vært til stor hjelp til de av oss som ikke helt har peiling :)

Øyvind.h

#186
Sitat fra: christian1986 på mandag 13. mai 2013, klokken 20:47
Nå sitter jeg her å prøver å velge. I morges føk vinterpakken overbord, og nå lurer jeg på om denne går samme vei. Kan noen prøve å lage en oppsummering over når/ved hvilke typer lading en vil trenge superladeren?

Dette tror jeg hadde vært til stor hjelp til de av oss som ikke helt har peiling :)
De situasjonene jeg har funnet ut at mest mulig AC er verdifullt er:
- På kjøpesentre når du handler - kommer nok en del 22kW punkter der etter hvert (enten sentre der du bor eller butikker/sentre steder du besøker på langtur)
- Veikroer på strekninger der superladerne ikke vil komme på lang tid(eller ikke i det hele tatt)
- Når fruen kommer hjem fra jobb fredag ettermiddag, du skal rett på langtur og må toppe opp batteriet mens du pakker i bilen
- Når du har behov for rask AC lading samtidig som du ønsker kupevarme (såvidt jeg har lest kan kupeoppvarming ryke på 4-6kW alene og batterivarmer det samme).
- På turer i Tyskland som har et veldig stort 22kW ladenettverk

22kW bruksområdene avgjøres egentlig bare av steder som setter dem opp, og de er billige og blir antakelig mange sammenlignet med superladerne.

Jeg kunne eksempelvis tenke meg 22kW punkt i Kongsvinger som jeg kjører via når jeg skal til Borlänge. Solid kW-påfyll mens jeg kjøper med litt snacks til turen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Balrog

jeg er sikker skikkelig amatør, men jeg klarer ikke å finne noen lettfattelig oversikt/kart over 22kW ladere i tyskland/europa har du en kilde til kunnskapen din?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

kjølholdt

Gå på Apple store og last ned e-tankstellen
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Jimpec


Jeg har bestilt min Model S med dobbelt lader. Jeg klarte ikke å finne veldig mange gode grunner for hvorfor dette skulle være verdt prisen akkurat i dag (eller i år).

Det viktigste poenget for at jeg valgte dobbeltlader var for å være bedre rustet for fremtiden. Vi kan være ganske sikre på at det kommer ny batteriteknologi som i første rekke drar oss mot 100Kwh batterikapasitet. Vi vet også at battery swap er noe som Tesla planlegger i fremtiden. Videre vil teknologi på ladesiden også utvikle seg i høyt tempo de kommende årene.

Så de 9550,- som jeg har lagt ned i dag er mer et veddemål med meg selv om at jeg kommer til å få nytte av hurtigere lading i fremtiden. Forøvrig planlegger jeg en HPWC hjemme med mitt 400V anlegg, så jeg kan jo nyte godt av det den første tiden også - selv om jeg sjelden har behov for hastigheten.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Nuvolari

Sitat fra: Jimpec på tirsdag 14. mai 2013, klokken 09:26

Jeg har bestilt min Model S med dobbelt lader. Jeg klarte ikke å finne veldig mange gode grunner for hvorfor dette skulle være verdt prisen akkurat i dag (eller i år).

Det viktigste poenget for at jeg valgte dobbeltlader var for å være bedre rustet for fremtiden. Vi kan være ganske sikre på at det kommer ny batteriteknologi som i første rekke drar oss mot 100Kwh batterikapasitet. Vi vet også at battery swap er noe som Tesla planlegger i fremtiden. Videre vil teknologi på ladesiden også utvikle seg i høyt tempo de kommende årene.

Så de 9550,- som jeg har lagt ned i dag er mer et veddemål med meg selv om at jeg kommer til å få nytte av hurtigere lading i fremtiden. Forøvrig planlegger jeg en HPWC hjemme med mitt 400V anlegg, så jeg kan jo nyte godt av det den første tiden også - selv om jeg sjelden har behov for hastigheten.

Det er faktisk et poeng at med større batteripakker kan jeg faktisk få behov for mer enn 10Kw lading hjemme.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

joern100

Solgt Tesla S60

christian1986

Problemet er bare at den da blir to/tre gnager så dyr :P

Callaway

Har finalizet designet mitt, men har frist frem til 7. juli på å gjøre endringer. Bestilte først uten dobbeltlader, men nå er jeg litt usikker igjen.

Har lest alt som står under tråden angående lading av Model S, men føler at det er litt uklart i hvilke tilfeller man potensielt får bruk for dobbeltladeren. For det er jo en del vilkår som må oppfylles for at denne skal være utnyttbar...

Er det noen som har helt sikker informasjon om når man får bruk for dobbeltladeren, dvs ikke spekulasjoner?


laumb

Flyttet emnet ditt inn hit, da vi allerede har et emne.

Forøvrig får du bruk for dobbeltlader når tidskravet ditt på en reise tilsier at du ikke har tid/lyst/mulighet til å vente lengre enn 1 time for å få mer enn 10-11 kWh inn på batteriet.

F.eks. strømmen storsenter tilbyr 22kW lading, så her vil du kunne få over 60kWh på de tre timene som tilbys med gratis parkering. Andre sentere, butikker, ladestopp vil følge etter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA