Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: tjobben på tirsdag 07. mai 2013, klokken 15:34
Godt poeng. De vil slett ikke være overalt. På hovedfartsårer ok. Men litt utafor allfarvei...
Hjemme kan jeg være enig i at det trolig ikke trengs dobbeltlader. Bilen står gjerne 12 timer i garasjen allikevel. Dessuten krever det nok en del arbeid.
Tenker mer ute på veien.
Det er noe med å ha alle muligheter, uten at jeg selv har noe erfaring med el-bil.

Nettopp. Ofte trenger man kanskje bare 20kWh ekstra for å komme frem (f.eks om man kjører Østerdalen til Trondheim, over Haukeli til Bergen osv. og det ikke er kommet SC der ennå). Popper det opp 22kW ladepunkter på veikroer og lignende er det kjekt å kunne lade det man trenger på en time istedenfor på 2...

Men de som ikke har tenkt å kjøre ladet på kryss og tvers eller på bilferie nedover i Europa har kanskje ikke så mye bruk for det. Så man bør vel vurdere bruksområdet til bilen først.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

DonPedro

Uansett er 9k en billig "forsikring" for ikke å angre på et kjøp på 500-700k.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

tjobben

Ja, jeg kommer frem til det jeg også ser det ut til.
Litt samme med lydpakka, som trengs for DAB sin del. Tjipt å sitte kun med internetradio som hakker i grisgrendte strøk pga. varierende mobildekning når de kutter ut FM nettet.
Jeg bruker radio MYE i bil.
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

TW838

Sitat fra: tjobben på tirsdag 07. mai 2013, klokken 14:32
Alle dere med el-bil erfaring fra tidligere, velger dere dobbeltlader?

Ja, jeg kommer til å velge dobbeltlader. Etter at jeg hadde kjøpt elbil jan 2008 var jeg mye på langtur, kjørte 45.000km i løpet av 1,5 år. Hadde kun vanlig lader (16A) den gangen, men har ønsket meg dobbeltlader mange ganger for å kunne redusere ladepausene.

Dobbeltlader har lite med hjemmelading å gjøre for min del. Men blir det langtur med elbil, er man takknemelig for all strømmen man bare kan få!
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Nuvolari

Sitat fra: TW838 på tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:24
Sitat fra: tjobben på tirsdag 07. mai 2013, klokken 14:32
Alle dere med el-bil erfaring fra tidligere, velger dere dobbeltlader?

Ja, jeg kommer til å velge dobbeltlader. Etter at jeg hadde kjøpt elbil jan 2008 var jeg mye på langtur, kjørte 45.000km i løpet av 1,5 år. Hadde kun vanlig lader (16A) den gangen, men har ønsket meg dobbeltlader mange ganger for å kunne redusere ladepausene.

Dobbeltlader har lite med hjemmelading å gjøre for min del. Men blir det langtur med elbil, er man takknemelig for all strømmen man bare kan få!

Så vidt jeg kan forstå så tar det ca 2 timer med dbl lader å lade batteriet 50% på et 22kw uttak?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

gbzdoc

Jeg er fortsatt 100% sikker på at for vår bruk er dobbeltlader bortkastede penger.

På alle strekninger vi potensielt sett KAN trenge lading på vei til målet så er det allerede i dag god dekning med Chademo. Og flere skal det bli, både Chademo og CCS.

Og så kommer superchargers i tillegg...

Gidder ikke å bruke 10k på noe vi KANSKJE kan få bruk for en vakker dag for å spare en times lading.

Dessuten kan den ettermonteres om jeg mot formodning skulle ha skutt skivebom.

Har forøvrig godt med erfaring rundt vårt behov for lading da vi har hatt både Buddy, i-Miev og nå Leaf. Teslaen er faktisk den fjerde elbilen vi står i kø for å kjøpe. ;) Har tenkt mye på familiens kjørebehov siste året og konklusjonen for oss er klar. 99% av alle turer foregår innenfor bilens (TMS) rekkevidde med lading hjemme og på destinasjonen.

Morten Sandvik

#126
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 08. mai 2013, klokken 00:02
Jeg er fortsatt 100% sikker på at for vår bruk er dobbeltlader bortkastede penger.



Helt til bilen skal selges ....
Bergen

2891 .... Svart/ svart Performance Plus

5YJSA2DP1DFP19452

gbzdoc

Sitat fra: Morten Sandvik på onsdag 08. mai 2013, klokken 06:38
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 08. mai 2013, klokken 00:02
Jeg er fortsatt 100% sikker på at for vår bruk er dobbeltlader bortkastede penger.



Helt til bilen skal selges ....

Sludder og pølsevev!... ;)

Tror de fleste som kjøper dobbeltlader bare fordi de ikke tør noe annet vil bli overrasket over hvor sjelden de får brukt den.

Får neppe 10k mer for en bil med dobbeltlader. Er ikke det som vil være avgjørende for bilens annenhåndsverdi eller salgbarhet. Spesielt siden den er en av få ting som vi faktisk vet kan ettermonteres.

Sett heller 10k på TSLA og få litt ekstra spenning i hverdagen. Laderen gir bare mer Watt... ;)

Morten Sandvik

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 08. mai 2013, klokken 07:16

Sett heller 10k på TSLA og få litt ekstra spenning i hverdagen. Laderen gir bare mer Watt... ;)

Satset på REC og Sevan i 2009, det var nok spenning ....
Bergen

2891 .... Svart/ svart Performance Plus

5YJSA2DP1DFP19452

Havebigfun

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 08. mai 2013, klokken 07:16

Tror de fleste som kjøper dobbeltlader bare fordi de ikke tør noe annet vil bli overrasket over hvor sjelden de får brukt den.

Får neppe 10k mer for en bil med dobbeltlader. Er ikke det som vil være avgjørende for bilens annenhåndsverdi eller salgbarhet. Spesielt siden den er en av få ting som vi faktisk vet kan ettermonteres.

Sett heller 10k på TSLA og få litt ekstra spenning i hverdagen. Laderen gir bare mer Watt... ;)
For meg er dobbeltlader som en slags forsikring- greit sålenge man ikke trenger den men svært kjekk når man har behov. Antall ganger jeg har bruk for den er vesentlig mindre relevant enn situasjoner hvor den utgjør en vesentlig forskjell. ;)
Hvis vi får trefas 32 A 230 V som benytter seg av alle fasene kan mange tom. lade hjemme.

Øyvind.h

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 08. mai 2013, klokken 21:12
Antall ganger jeg har bruk for den er vesentlig mindre relevant enn situasjoner hvor den utgjør en vesentlig forskjell. ;)
Det var akkurat det jeg også tenkte når jeg valgte å gå for dobbeltlader allikevel, selv om jeg først var fast bestemt på enkeltlader. Ettersom det allerede nå popper opp 22kW ladestasjoner flere måneder før Tesla kommer til Norge tror jeg jkirkebo har hatt et poeng når han påpeker at de vil bli vanlige (for de er rimelige å sette opp sammenlignet med DC!) Dobbel AC ladehastighet de gangene jeg får brukt det er verd noen kroner. Og til en bil til 5-600K landet jeg på at det var verd pengene for meg.

Men skal man kutte noen steder forstår jeg at dobbeltlader ryker ut!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Epleskreller

Menneh, er vi sikre på at vi kan utnytte 22kW på disse laderne? Krevde ikke det HPWC?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

glaserud

Sikker? Nei.

Derfor valgte jeg dobbeltlader. Når bilen koster rundt 700.000,-, så er ikke 9550,- det jeg har tenkt å irritere meg over.

Og jeg kommer antakelig til å irritere meg mer over å *ikke* ha den den dagen jeg trenger den, enn den dagen jeg selger den og ser at jeg ikke har brukt den.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Øyvind.h

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 08. mai 2013, klokken 21:24
Menneh, er vi sikre på at vi kan utnytte 22kW på disse laderne? Krevde ikke det HPWC?
Leverandører (eks. ABB) har allerede proklamert at de kan lade Tesla med 22kW AC og har satt opp ladere, så jeg føler meg trygg på at det går. At det krever noe elektronikk før bilen kan godt være, men at det kun går med HPWC har jeg ikke inntrykk av (dvs. du trenger HPWC eller eks Salto 400v 3-fas 32a for å få utnyttet full kapasitet).

Viser det seg at dobbetladeren kun kan utnyttes med HPWC kommer jeg til å kreve at den fjernes fra bestillingen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 08. mai 2013, klokken 21:24
Menneh, er vi sikre på at vi kan utnytte 22kW på disse laderne? Krevde ikke det HPWC?

Niks, det krever fast montert ladeboks av ett eller annet slag, f.eks en HPWC. Eller en annen type. Men det går ikke med den medfølgende mobile ladekabelen (UMC) etter hva jeg skjønner. Så røde 32A CEE-stikk får vi ikke utnyttet, annet enn til 16A (11kW) om man har med seg en overgang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA