Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: shb på torsdag 02. mai 2013, klokken 18:44
CHAdeMO 50kW er DC og har ikke noe med dobbellader eller ikke å gjøre. Men den leverer bare 100A til Leafen noen sekunder. Etter 5 min har den sunket til 70 så videre til ca 25A etter 20 min. Så å anta 50kW hele tiden er feil. Den leverer typisk 12kWh når jeg starter på 40% på 1 time. Det er bilen som bestemmer,  blir vel det samme med Tesla, om overgangen kommer.
At bilen bestemmer er det samme, men et 85 eller 60 kWh batteri svelger adskillig mer strøm, så ladehastigheten blir ikke den samme.
(Jeg tror forøvrig det vil ta tid før overgangen kommer.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Jimpec på torsdag 02. mai 2013, klokken 15:03
Jeg har finalizet i dag og tok med dobbeltlader. Det gir meg en bedre å følelse å vite at jeg har alt jeg trenger for å få hurtig lading dersom jeg måtte trenge det, fremfor å spare 9550,- på bilen ved kjøp.
Ikke dumt når det allerede har begynt å dukke opp 22kW ladepunkter flere måneder før bilen kommer til Norge :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bruto Maccaroni

Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

kjølholdt

Hadde tenkt å bestille uten dobbelt lader. Men siden det ikke er gitt noe tidspunkt på chademo adapter kommer jeg til å bestille med dobbelt lader, gidder ikke vente 1 år på adapter skal kjøre noen langturer utenfor SC beltet
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Lanber

Bestilte uten dobbel lader, tok den bort til fordel for lydpakke for DAB radio. Ikke at jeg teller kr og ligger våken på nettene, men en post på forumet her som satte meg i tanker vedr valget.

Det var hvor mange ganger pr år man faktisk trenger den dobbel laderen og når jeg tenkte etter fant jeg det var kanskje 1 gang....da sier valget seg selv, det trengs ikke.

tjobben

Sitat fra: fredag på søndag 14. april 2013, klokken 22:30
Sitat fra: toppi på søndag 14. april 2013, klokken 15:25
Skjønner at 32 timer kan bli lenge for mange, men jeg tror mange også bør tenke gjennom behovet sitt før de innstalerer dyre løsninger.

For egen del så står bilen i garasjen hjemme mellom 8 og 12 timer om natta samt minst 7 timer om dagen i garasje på jobben. Begge steder med 16A.

Jeg kjører mellom 5 og 10 mil på hverdager, sjeldent mer.
Enkelte søndagskvelder kan jeg risikere at batteriet nesten er tomt, men uten langkjøring i ukedagene vil det være fullt igjen i løpet av uken.

Ferier er noe annet, men da er det ikke hjemme jeg trenger å lade.

Jeg skjønner virkelig ikke denne tendensen mange her har til å bruke masse på bil, men så lite som mulig på elektriker og dobbeltlader.

Tips fra en som har elbil fra før: Det er ikke gøy å sitte å se på en elbil lade, når man trenger å kjøre.

Tips 2: Stikkontakter med varmgang er skummelt. Det er lurt å få en elektriker til å se over sikringsskap, kurs og stikkontakt før man prøver å belaste denne i timesvis med høy effekt. Så siden du sannsynligvis uansett må betale for å få en elektriker på besøk, hvorfor ikke få ham til å legge en ordentlig trefas-kurs til garasjen?

Tips 3: Hvis du virkelig har tenkt til å prøve å klare deg med 16A, husk at bilen lader vesentlig saktere i minusgrader.

Dette sitatet er tatt fra en annen tråd:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7605.0.html

Men altså....
Blir stadig mer presserende for flere og flere å ta valget, da det dukker opp Finalize knapper i stort tempo om dagen.
Alle dere med el-bil erfaring fra tidligere, velger dere dobbeltlader?
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

DonPedro

Sitat fra: tjobben på tirsdag 07. mai 2013, klokken 14:32Alle dere med el-bil erfaring fra tidligere, velger dere dobbeltlader?

Det virker som om twin chargers nevnes en del av folk i USA som noe de angrer på at de ikke valgte: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16287-Options-you-wish-you-chose-but-didn-t/page3?p=333912&viewfull=1#post333912
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Nuvolari

Bestilte med enkel lader men er usikker på om det var det riktige. Det er vel mulig å etterbestille dette i et par uker fremover i hvertfall?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

eclipse

Sitat fra: DonPedro på tirsdag 07. mai 2013, klokken 14:40
Sitat fra: tjobben på tirsdag 07. mai 2013, klokken 14:32Alle dere med el-bil erfaring fra tidligere, velger dere dobbeltlader?

Det virker som om twin chargers nevnes en del av folk i USA som noe de angrer på at de ikke valgte: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16287-Options-you-wish-you-chose-but-didn-t/page3?p=333912&viewfull=1#post333912

Det er nok fordi det finnes mangen offentelige ladestasjoner på 22 kw AC i USA
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

orjan

Har blitt ganske usikker på dobbeltladeren selv - får neppe utnyttet det hjemme uten større investeringer, og på lengre turer til/fra Oslo så satser jeg på å bruke superchargers.

Har slekt nordpå men kan gjøre turen mellom her og der til en fin båtreise med hurtigruten, og ha bilen trygt plassert inni båten. Antar det ikke har vært nevnt noe som helst om superchargers på E6 nord om Trondheim? Frykter det kan ta mange år før de evnt kommer på plass.
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

DonPedro

Sitat fra: orjan på tirsdag 07. mai 2013, klokken 15:12
Har blitt ganske usikker på dobbeltladeren selv - får neppe utnyttet det hjemme uten større investeringer, og på lengre turer til/fra Oslo så satser jeg på å bruke superchargers.

Har slekt nordpå men kan gjøre turen mellom her og der til en fin båtreise med hurtigruten, og ha bilen trygt plassert inni båten. Antar det ikke har vært nevnt noe som helst om superchargers på E6 nord om Trondheim? Frykter det kan ta mange år før de evnt kommer på plass.

Ikke overvurdér hvor tett superladerne kommer til å stå. Det er snakk om 4-5 stykker i hele Norge til å begynne med. Det kommer sikkert flere etterhvert, men Norge har altså over 90.000 kilometer vei, hvorav halvparten fylkesveier eller bedre.  Selv om det kommer 20 superladere vil det være i snitt én pr. 2.200km fylkesvei...
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Epleskreller

Jeg har gått fra at det var interessant, til helt uaktuelt og nå "kanskje jeg burde hatt det likevel". Valgte å droppe det da jeg kommer til å bassere mine langturer på superchargere og 10kWh er mer enn nok i min hverdag.

En gang i året drar jeg gjerne til Nord-Norge (Hamarøy), men da får jeg evt. fly og leie bil om ikke det kommer superladere langs E6 etter hvert. Ni superladere trenger vi for å dekke hele E6 nord av Trondheim
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Epleskreller

Sitat fra: DonPedro på tirsdag 07. mai 2013, klokken 15:28
Ikke overvurdér hvor tett superladerne kommer til å stå. Det er snakk om 4-5 stykker i hele Norge til å begynne med.

Det kommer vel to mellom hhv. Oslo-Berger, Trondheim og Stavanger. Tipper det kommer 6 før oktober.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

tjobben

Sitat fra: DonPedro på tirsdag 07. mai 2013, klokken 15:28
Sitat fra: orjan på tirsdag 07. mai 2013, klokken 15:12
Har blitt ganske usikker på dobbeltladeren selv - får neppe utnyttet det hjemme uten større investeringer, og på lengre turer til/fra Oslo så satser jeg på å bruke superchargers.

Har slekt nordpå men kan gjøre turen mellom her og der til en fin båtreise med hurtigruten, og ha bilen trygt plassert inni båten. Antar det ikke har vært nevnt noe som helst om superchargers på E6 nord om Trondheim? Frykter det kan ta mange år før de evnt kommer på plass.

Ikke overvurdér hvor tett superladerne kommer til å stå. Det er snakk om 4-5 stykker i hele Norge til å begynne med. Det kommer sikkert flere etterhvert, men Norge har altså over 90.000 kilometer vei, hvorav halvparten fylkesveier eller bedre.  Selv om det kommer 20 superladere vil det være i snitt én pr. 2.200km fylkesvei...

Godt poeng. De vil slett ikke være overalt. På hovedfartsårer ok. Men litt utafor allfarvei...
Hjemme kan jeg være enig i at det trolig ikke trengs dobbeltlader. Bilen står gjerne 12 timer i garasjen allikevel. Dessuten krever det nok en del arbeid.
Tenker mer ute på veien.
Det er noe med å ha alle muligheter, uten at jeg selv har noe erfaring med el-bil.
CHAdeMO adapter kommer helt sikkert, men spm. er når vi kan få kjøpt det her i Europa. Jeg tror Tesla bommer i Japan dersom de leverer biler uten adapter eller en mulighet til å kjøpe adapteret. Tross alt nesten 1700 CHAdeMO stasjoner der. De første leveransene i Japan er i løpet av Q42013, trolig mer desember enn oktober.
Og er det slik at med et CHAdeMO adapter, så er dobbeltlader så godt som overflødig? Ganske mange CHAdeMO ladere i Europa, snaut 700 stykker.
Undre undre...
10 lapper er 10 lapper, men fordelt over fx. fem år så er det egentlig ubetydelig, og dermed bare å legge til på lista, som stadig vokser...
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på tirsdag 07. mai 2013, klokken 14:50
Det er nok fordi det finnes mangen offentelige ladestasjoner på 22 kw AC i USA

Ikke heeelt riktig, 22kW finnes ikke i USA. Det vanligste av kraftigere AC-ladestasjoner er 70A enfase, dvs. 16,8kW. J1772-standarden går opp til 80A, 19,2kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA