Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Renault Twizy

Startet av kodalse, fredag 26. april 2013, klokken 00:03

« forrige - neste »

kodalse

Første postingen på dette forumet.

Jeg tok, etter lang tids overveielse skrittet over til å kjøpe en brukt elbil til en rimelig penge.
Nå er denne konvertert til Litium batterier og med relativt lang kjørelengde på sommers tid, men heller dårlig i vinterhalvåret da den har elektrisk varmer.

Er det noen som kan gi tips om følgende:

Effektiv kjørelengde ved ulike temperaturområder
Monitorering av forbruk underveis utenom guessometer.
Kan ettermontering av webasto være aktuellt for å øke kjørelengden på vinter?
Kan det være lurt å lage en "varmesløyfe" rundt batteriene for å øke kjørelengde på vinteren?
[/list]

Ellers må det sies at jeg ser frem til å kunne befordre husstandens medlemmer noe mer miljøvennlig enn i en stor dieselbil i byen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Elmo

Kjørelengde på en lithium Saxo må du nok spørre tidl eier om eller erfare selv for det kommer jo anpå kapasiteten på batteriene som er brukt. Med PSA classic er trippteller og eget hode det beste guessometeret.

Antar du kjøpte denne ?? for det er første gang jeg har hørt om Saxo med elektrisk varmeapparat.
Originalt trodde jeg alle PSA-classic har Webasto. Har du bensinlokk over høyre bakhjul ??

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kodalse

Du traff midt i blinken der ja.
Kommer vel til å krabbe over/under/frem/bak og teste litt i starten nå.

Lademessig har den trinnløs lader mellom 1 - 20A Så det blir å dra med et bensinagregat på de første turene når rekkevidde testes. Blir spennende det.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Hejduk

Jeg har selv en Lithium Saxo. Med 115 Ah batteri.

Jeg har bensinvarmer, men merker fortsatt litt dårligere rekkevidde på vinteren. Spesielt merkes når det når det er mye slaps i veien,

Sommertid har jeg kjørt fra Larvik-Asker uten lading (var spent på hvordan Elbil dødaren, Lierbakkene gikk).

Jeg har vurdert å montere følgende:

http://blog.evtv.me/store/proddetail.php?prod=JLD404AH

Ligger en detaljert vide fra 24.02.12 i arkivet.

Hvis du er interessert, så kanskje vi skulle gå sammen og bestille for å spare litt frakt?
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Ladefabrikken

Jeg har akuratt fått montert inn JLD404 i Clioen min, veldig fornøyd med den så langt. Jeg bestilte min fra denne nettsiden http://www.lightobject.com/Programmable-Digital-AH-meter-Ideal-for-battery-monitoring-P278.aspx De selger den for en mye bedre pris. Det geniale med den er at den har to stk rele innebygd som kan stilles inn på V,A eller ah. Bruker den for å slå av laderen ved full ladet batteripakke.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

kodalse

Det var åpenbart en veldig god pris.

Kunne tenkt meg en løsning der Raspberry PI hadde vært senter for overvåkning av batteritilstand, GPS logg med info om KW/kilometer, lærekurve for høydemeter osv.
Spørsmålet er hvordan man kan få samlet info fra både ampere/voltmeter, gps, ODBII osv i en enhet.

Kanskje et vinterprosjekt om tiden strekker til.
Trondheim

Hejduk

Sitat fra: 2EL på søndag 14. april 2013, klokken 19:08
Jeg har akuratt fått montert inn JLD404 i Clioen min, veldig fornøyd med den så langt. Jeg bestilte min fra denne nettsiden http://www.lightobject.com/Programmable-Digital-AH-meter-Ideal-for-battery-monitoring-P278.aspx De selger den for en mye bedre pris. Det geniale med den er at den har to stk rele innebygd som kan stilles inn på V,A eller ah. Bruker den for å slå av laderen ved full ladet batteripakke.

Artig at noen allerede har testet den.

Et lite spørsmål: EVTV nevner at man bør ha en DC/DC konverter samt en shunt i tillegg. Bestilte du dette fra samme webside?
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Ladefabrikken

Sitat fra: kodalse på søndag 14. april 2013, klokken 19:30
Det var åpenbart en veldig god pris.

Kunne tenkt meg en løsning der Raspberry PI hadde vært senter for overvåkning av batteritilstand, GPS logg med info om KW/kilometer, lærekurve for høydemeter osv.
Spørsmålet er hvordan man kan få samlet info fra både ampere/voltmeter, gps, ODBII osv i en enhet.

Kanskje et vinterprosjekt om tiden strekker til.
Ja det var mye du skulle ha i en enhet. Bruk heller første tia med å lære batteriene å kjenne. Når man kan overvåke batterien så blir det litt som å følge med på et levende vesen ;D
De oppfører seg veldig forskelig etter vilken temratur man kjører i. Mange av de BMSene som man får kjøpt i dag tar ikke høyde for at batteriene oppfører seg anderledes i forskelig tempratur og da blir det fort krøll.

Sikker derfor du har så ekstremt kortere kjørelengde om vinteren. Litt rart at den skal kunne gå 180km om sommeren men går bare 50km om vinteren.
Tipper den BMSen din er litt overivrig og stopper bilen lenge før batteripakken er tom.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Sitat

Artig at noen allerede har testet den.

Et lite spørsmål: EVTV nevner at man bør ha en DC/DC konverter samt en shunt i tillegg. Bestilte du dette fra samme webside?
Sitat

Shunten kjøpte jeg fra samme sted, tok en 500A DC/DC så jeg senere var lurt å ha så det må jeg bestille nå. Hvis du finner en så sifra.
1 Stk sort Leaf
1 1/2Stk Clio electric
Salg av ladekabler

kodalse

Sitat fra: 2EL på søndag 14. april 2013, klokken 20:34

Sitat
Ja det var mye du skulle ha i en enhet. Bruk heller første tia med å lære batteriene å kjenne. Når man kan overvåke batterien så blir det litt som å følge med på et levende vesen ;D
De oppfører seg veldig forskelig etter vilken temratur man kjører i. Mange av de BMSene som man får kjøpt i dag tar ikke høyde for at batteriene oppfører seg anderledes i forskelig tempratur og da blir det fort krøll.

Sikker derfor du har så ekstremt kortere kjørelengde om vinteren. Litt rart at den skal kunne gå 180km om sommeren men går bare 50km om vinteren.
Tipper den BMSen din er litt overivrig og stopper bilen lenge før batteripakken er tom.

Tror det har med å gjøre at varmeapparatet har en 3,5KW elektrisk varmer og ikke webasto.
Ved pluss 7 grader går den sikkert brukbart godt, ved -7 tipper jeg det er full spiker og bruker mesteparten av energien på oppvarming.
Bilen ble jo logget med 220 km på en lading under EV Viking Rally i 2009. Ser det ikke som unaturlig at rekkevidden på soomern har gått ned noe på fire år og 30.000 kilometer. Likevel, dette er jo reell rekkevidde tidligere eier har loggført ved sin bruk siste året. Synes det virker bra, men bare tiden vil vise hvordan tilstanden er nå.
Trondheim

Hejduk

Sitat
DC/DC så jeg senere var lurt å ha så det må jeg bestille nå. Hvis du finner en så sifra.

Denne kan kanskje brukes.

http://www.lightobject.com/1212CS-DC-DC-12V-2Watt-Isolated-Power-Module-Ideal-for-12V-system-P209.aspx

Ikke like liten og nett som EVTV sin, men...
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

elektrolux

Ellers kan også RoboMeteret brukes som Ahr teller. Dette er jo en av funksjonene uansett.

Koster nok noe mer, men er meget monteringsvennlig, og tilpasset bruk i Elbil.

Har selv montert det i egen Citroen C1 for å ha litt kontroll over hva som egentlig skjer med batteriet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kodalse

Har hørt mye bra om Robometeret så det er nok ikke utenkelig.
Driver å fundere på om installasjon av batterivarmer kan hjelpe på vinterrekkevidde, men nå står heldigvis sommeren for tur.
Bilen ankommer først neste uke så jeg får smøre meg med tålmodighet så lenge.
Trondheim

Elmo

Sitat fra: kodalse på mandag 15. april 2013, klokken 18:23
Driver å fundere på om installasjon av batterivarmer kan hjelpe på vinterrekkevidde, men nå står heldigvis sommeren for tur.

Batterivarme er nok litt av en prosess for batteriene er spredd over 2 eller 3 kasser (3 originalt). Jeg vet at noen støper ned gulvvarmekabel eller folie i bunnen av kassene før nye batterier settes inn, men det er jo i praksis som å gjøre ombyggingen om igjen.

Tror heller "problemet" med så veldig kort rekkevidde i kulda har med dårlig temperaturkompensasjon i BMSen. Kanskje det går an å få byttet programmet, eller byttet hele BMSen ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ladefabrikken

Sitat fra: Elmo på mandag 15. april 2013, klokken 20:43
Sitat fra: kodalse på mandag 15. april 2013, klokken 18:23

Batterivarme er nok litt av en prosess for batteriene er spredd over 2 eller 3 kasser (3 originalt). Jeg vet at noen støper ned gulvvarmekabel eller folie i bunnen av kassene før nye batterier settes inn, men det er jo i praksis som å gjøre ombyggingen om igjen.

Tror heller "problemet" med så veldig kort rekkevidde i kulda har med dårlig temperaturkompensasjon i BMSen. Kanskje det går an å få byttet programmet, eller byttet hele BMSen ?
Ja bra Elmo du fikk sakt det på en mye bedre måte enn det jeg skrev :P Hvis det går ann programer om verdien i BMSen så kan vi sikker hjelpe deg med å få inn riktige verdier. 
1 Stk sort Leaf
1 1/2Stk Clio electric
Salg av ladekabler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA