Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: New options for Europe

Startet av Vikinger87, torsdag 25. april 2013, klokken 19:06

« forrige - neste »

Oreo

SitatThe 71-year old female driver claims she hit the brake, but instead of stopping the Tesla shot forward, through the wall of the restaurant, giving it a new centerpiece for the dining room of the Lure Fish House.
Yeah right! lukter fishy laaaaang vei.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Gjermund

Frykter slike bilder fra Norge vil komme også og at forsikringspremien øker.

Havebigfun

Mtp forsikringen er vel ikke disse uhellene det som driver. Her i Horge tenker jeg at uhell av typen "elbil i høy hastighet på kollektivfil kræsjer i uoppmerksom fossilbil som skal av veien" eller annen atferd relatert til "aggressiv kjørestil i potent bil" som koster forsikringspremie etterhvert.

jkirkebo

Sitat fra: Gjermund på søndag 14. april 2013, klokken 08:09
Frykter slike bilder fra Norge vil komme også og at forsikringspremien øker.

Jeg tviler på at vi får så mange sjåfører i 70-årene med blått hår og Model S her i Norge ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gjermund

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 08:45
Sitat fra: Gjermund på søndag 14. april 2013, klokken 08:09
Frykter slike bilder fra Norge vil komme også og at forsikringspremien øker.

Jeg tviler på at vi får så mange sjåfører i 70-årene med blått hår og Model S her i Norge ;)

Ikke så mange helt like, men en god del av for rask bil i forhold til sjåfør.

Nuvolari

Sitat fra: Gjermund på søndag 14. april 2013, klokken 09:04
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 08:45
Sitat fra: Gjermund på søndag 14. april 2013, klokken 08:09
Frykter slike bilder fra Norge vil komme også og at forsikringspremien øker.

Jeg tviler på at vi får så mange sjåfører i 70-årene med blått hår og Model S her i Norge ;)

Ikke så mange helt like, men en god del av for rask bil i forhold til sjåfør.

Hvorfor tror du Tms blir mer utsatt for det fenomenet enn BMW, Audi og Porsche eiere?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: Gjermund på søndag 14. april 2013, klokken 09:04
Ikke så mange helt like, men en god del av for rask bil i forhold til sjåfør.

Det _kan_ være tilfellet for den ene ulykken men den der "kjørte bil gjennom veggen"-saken er typisk forvirring som fører til at man trykker på gass istedenfor brems. Det er drøssevis av slike ulykker i USA årlig, og Florida er mystisk overrepresentert på statistikken ;)

Ellers setter jo prisen en noenlunde effektiv stopper for at disse bilene foreløpig havner i hendene på 18-åringer med ferskt sertifikat og høyt behov for selvhevdelse.

Er det ellers statistikk for at nyere biler med kraftig motor er ofte innblandet i ulykker i Norge? F.eks Porsche 911 eller Panamera, BMW M5, Mercedes C/E 63 osv.? Blant SUVene Cayenne, X5 og lignende antar jeg statistikken er verre da disse er typisk "fotballfrue"-biler ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gjermund

Dette er en bil som veldig mange som aldri har kjørt rask bil tiligere vil kjøre, fryktet at det vil føre til en del, "kom brått opp i for høy fart" ulykker.

Håper jeg tar feil slik t vi ikke får sykt høy forsikring.

Havebigfun

I Norge er det to faktorer som øker den relative risikoen
1. Bilpriser- fordi slike biler er svært dyre er det "bare" folk som er svært bilopptatte som prioriterer slike potente biler. Ettersom de er svært bilopptatte har de ogse gjort segrefleksjoner rundt sin kjørestil. En del har absolvert kjøretrening og kjørt på bane. TMS er relativt gunstig og gir alle muligheten til å kjøre en slik bil uansett hvor rusten kjøreferdighetene er.
I Tyskland hvor sportsbilene er relativ gunstige er det regelmessig drepte unge sjåffører i alt for potente biler. Kjøreferdighetene og reaksjonsevnen bør være utsagsgivende for kjørestilen- mange har antakelig et urealistisk selvbilde der.

2. Kollektivmulighetene: Å suse forbi langsom kø er svært fristende. Jo høyere fartsforskjell jo større ulykkesrisiko. I den settingen er kollektifilene inn til de store byene en utfordring- jeg tror elbilene blir kastet fort ut av disse filene dersom slike uhell skjer

Øyvind.h

#10
Sitat fra: Nuvolari på søndag 14. april 2013, klokken 09:07
Sitat fra: Gjermund på søndag 14. april 2013, klokken 09:04
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 08:45
Sitat fra: Gjermund på søndag 14. april 2013, klokken 08:09
Frykter slike bilder fra Norge vil komme også og at forsikringspremien øker.

Jeg tviler på at vi får så mange sjåfører i 70-årene med blått hår og Model S her i Norge ;)

Ikke så mange helt like, men en god del av for rask bil i forhold til sjåfør.

Hvorfor tror du Tms blir mer utsatt for det fenomenet enn BMW, Audi og Porsche eiere?
Nordmenn er ikke vant med spreke biler, for spreke biler er kraftig avgiftsbelagt. Nå får folk som normalt har biler med 100-150hk tilgang til 362/416hk bakhjulstrekk til samme pris.

Selv går jeg fra 105hk til 362hk. Jeg har en del erfaring med spreke biler både på vei og bane, så jeg skal nok holde meg tilstrekkelig i skinnet. Men risikoen for at folk drar av veien med Model S er jeg sikker på at er høyere enn for Passaten for det er mange dårlige sjåfører på veiene! Folk flest tror jo de er bedre enn gjennomsnittet til å kjøre  :)

Sitat fra: Havebigfun på søndag 14. april 2013, klokken 10:04
2. Kollektivmulighetene: Å suse forbi langsom kø er svært fristende. Jo høyere fartsforskjell jo større ulykkesrisiko. I den settingen er kollektifilene inn til de store byene en utfordring- jeg tror elbilene blir kastet fort ut av disse filene dersom slike uhell skjer

Hvis noen tror motorkraften avgjør hvilken hastighetsforskjell man kan ha ift køen i feltet ved siden av bør man levere inn sertifikatet sitt umiddelbart. Men du skal ikke se bort ifra at noen ikke forstår det....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2013, klokken 10:44
Sitat fra: Havebigfun på søndag 14. april 2013, klokken 10:04
2. Kollektivmulighetene: Å suse forbi langsom kø er svært fristende. Jo høyere fartsforskjell jo større ulykkesrisiko. I den settingen er kollektifilene inn til de store byene en utfordring- jeg tror elbilene blir kastet fort ut av disse filene dersom slike uhell skjer

Hvis noen tror motorkraften avgjør hvilken hastighetsforskjell man kan ha ift køen i feltet ved siden av bør man levere inn sertifikatet sitt umiddelbart. Men du skal ikke se bort ifra at noen ikke forstår det....
Det er ikke nødvendigvis motorkraften men heller stillegående bil som gir en undervurdering av hastigheter- å skli i 70km/h forbi stillestående kø kjennes sikkert ganske avslappet- frem til møtet med filskifteren som starter med 0 km/h uten den samme aksellerasjonen :o

Elmo

Sitat fra: Havebigfun på søndag 14. april 2013, klokken 11:01
Det er ikke nødvendigvis motorkraften men heller stillegående bil som gir en undervurdering av hastigheter- å skli i 70km/h forbi stillestående kø kjennes sikkert ganske avslappet- frem til møtet med filskifteren som starter med 0 km/h uten den samme aksellerasjonen :o

BTDT, med Saxo.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

stor66

Sitat fra: Elmo på søndag 14. april 2013, klokken 11:41
Sitat fra: Havebigfun på søndag 14. april 2013, klokken 11:01
Det er ikke nødvendigvis motorkraften men heller stillegående bil som gir en undervurdering av hastigheter- å skli i 70km/h forbi stillestående kø kjennes sikkert ganske avslappet- frem til møtet med filskifteren som starter med 0 km/h uten den samme aksellerasjonen :o

BTDT, med Saxo.
AU!
Care to elaborate?
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Elmo

Sitat fra: stor66 på mandag 15. april 2013, klokken 11:35
Sitat fra: Elmo på søndag 14. april 2013, klokken 11:41
Sitat fra: Havebigfun på søndag 14. april 2013, klokken 11:01
Det er ikke nødvendigvis motorkraften men heller stillegående bil som gir en undervurdering av hastigheter- å skli i 70km/h forbi stillestående kø kjennes sikkert ganske avslappet- frem til møtet med filskifteren som starter med 0 km/h uten den samme aksellerasjonen :o

BTDT, med Saxo.
AU!
Care to elaborate?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2146.msg17078.html#msg17078
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA