Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: stopper ladnig ved 40%

Startet av cra, fredag 28. mars 2008, klokken 11:23

« forrige - neste »

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Når Benjamin Franklin foreslo sommertid for energisparing i 1784 var det vell ikke air-conditioning han tenkte mest på, men olje til lampene.

Størst betydning nå er det for den nye folkesporten; golf, for temaparker og lignende parker og baner som kan holde oppe en time lenger opp om kvelden.

Siden air-conditioning ikke er så vanlig i Norske hjem slipper jeg å rettet et tidligere innlegg.

http://elbil.no/forum/index.php?topic=169.0

Uansett husk å stille klokka en time frem natt til siste søndag i Mars.

Og husk å lade opp bilen etter at den har stått stille en uke i påsken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sommertid har vel mer for seg nær ekvator. Nærmere en pol, der vi holder hus, trenger ikke naturen hjelp. Helt naturlig blir dagen forlenget både morgen og kveld om sommeren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Så forresten en artikkel i en svensk avis som hevdet at det ikke var bilene som forårsaket global oppvarming, men sommertiden.
En time lengre dagslys gir også en time lengre soloppvarming, og da sier det seg selv at temperaturen må stige.....!  ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: hens på torsdag 13. mars 2008, klokken 19:52
Så forresten en artikkel i en svensk avis som hevdet at det ikke var bilene som forårsaket global oppvarming, men sommertiden.
En time lengre dagslys gir også en time lengre soloppvarming, og da sier det seg selv at temperaturen må stige.....!  ;)


BBWWAAAAAAHHHAHAHAHahahahahahaa!!!!  :D  :D  Det tror jeg må være boretimot DET dummeste jeg har hørt! iiiihihihihiii.... oj oj oj oj oj.... Den artikkelen MÅ da hj stått trykt den første april?

Vel skal jeg kunne være med på den biten om at sola har mya av skylda for temperaturøkningene på jorda osv, men denne var i drøyeste laget......  Men det ga meg i alle fall et smil å starte dagen med!   ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#5
Jeg hørte den Svenskehistorien i radioen for noen uker siden og lo godt. Men så viser det seg altså i følge første innlegg i denne tråen at det er (nesten) sant, i alle fall i Indiana. (Og kanskje i Sverige).

Indiana er nok litt spesielt for fram til 2006 hadde 15 av 92 fylker (county) sommertid de øvrige brukte standard tid hele året. Innføring av sommertid 2006 i hele staten da derfor en mulighet for en studie. Praktisk talt alle husholdninger i Sør Indiana (7 millioner målere) ble sammenlignet før og etter innføringen, og sammenlignet mot kontroll grupper som hadde sommertid fra før slik at det ble justert for årlige variasjoner i klima.

Resultatet var:
" Research on the impact of extending daylight-saving time across Indiana found:
• Residential electricity usage increased between 1% and 4%, amounting to $8.6 million a year.
• Social costs from increased emissions were estimated at between $1.6 million and $5.3 million per year.
• Possible social benefits -- enhanced public health and safety and economic growth -- were not studied."

Konklusjon var: redusert lys om kvelden blir mer enn oppveid av air condition på lengre kvelder og oppvarming kalde morgner.

Nå er vell ikke energisparing lenger brukt som argument, men folkehelse, og det avr altså ikke en del av studien.


Sitat fra: El rayo på torsdag 13. mars 2008, klokken 19:04
Sommertid har vel mer for seg nær ekvator.

Når det er sommer hele året og dagen er nær 12 timer hele året. Har det vell ikke så stor interesse å flytte klokken fram og tildake.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA