Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruk av skjøteledning ved lading av Model S

Startet av MR Tesla, torsdag 25. april 2013, klokken 11:27

« forrige - neste »

Amper

Balrog,

takk for innleggene dine  :)   nytting med ta med seg din innsikt i denne sammenheng å slippe og bruke mye tid på det selv..  :D ;D :D
P85D :o)

Grønn Bil

Hei igjen,

Da har jeg kost meg en del i Excel. Som Balrog helt riktig konkluderte med: Dette blir rimelig komplisert dersom man skal være nøyaktig med skatteberegningen - og det skal man jo.

Se oppdatert regneark, her: http://www.gronnbil.no/getfile.php/FILER/tesla.xlsx

Ved å putte inn noen parametre, blant annet pris på nybil og ønsket nettoinntekt før bilholdskostnader, regner arket ut kostnadene ved å sette bilen på firmaet kontra kostnadene ved å kjøpe bilen privat. Arket hensyntar både privatskatt og firmaskatt.

På generelt grunnlag ser det fortsatt ut til å være lønnsomt å ta bilen på firmaet - men ikke like lønnsomt som i mitt forrige anslag.

Kommentarer og tilbakemeldinger mottas med takk. Jeg tror dette skal være rimelig riktig nå - men dersom noen ser noen feil eller mangler, er det bare å gi beskjed, så skal jeg rette.

Mvh Ole Henrik

(PS: Dersom noen vil ha utledning av skatteberegningsformelen, dvs det som ligger i f.eks celle B21 i arket 'Kontantstrøm firmabil', er det bare å spørre. En liten smakebit er vedlagt...)


Balrog

Denne begynner å bli riktig så komplisert, og jeg kan ikke umiddelbart se noen logiske brist i modellen.

Jeg har for øvrig bitt meg merke i at mye av "elbil-fordelen" ved firmabilløsning spises opp ved at driftskostnadene er svært lave i forhold til fossilbiler. Dette fordi service, årsavgift og drivstoff utgjør så lite og strømmen betaler jo folk stort sett selv på "sin egen bil" uansett. Firmabil er jo "mer lønnsomt" desto større årlige kostnader er, og det er litt vanskelig å få høye driftskostnader på elbiler - det er avskrivningene som utgjør det aller vesentligste.

Her ligger også et stort usikkerhetsmoment: Jeg sjekka på finn.no etter biler med mer enn 400 HK og ser vi bort fra hjemmemekka biler fra bygda kan modellens forutsetning om såpass stort verditap være i overkant. Det er svært lite helt opp i 10 år gamle biler som tilbys for under 300.000kr med såpass motorkraft. Men dette er antagelig et nisjemarked - jeg vet ikke hvor enkelt det er å selge slike biler, ettersom det er langt utenfor Hvermansens lommebok og antagelig interessesfære. Hvermansen kommer nok til å fortsette å søke etter "Toyota - maks4 år og maks 100.000 km, sølv/grå og diesel, maks 200.000kr" på finn.no.

Konsekvensen er jo at desto mindre TMS synker i verdi, jo mer lønnsomt å ha bilen privat. Jeg skulle gjerne sett litt forutsigbarhet i hva ligningskontoret vil akseptere som "utkjøpsverdi" ift skattemessig avskrevet verdi (som jeg tror er alt for tøff i forhold til fremtidig markedspris).
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Grønn Bil

Takk for tilbakemelding,  godt å høre at du ikke har funnet større feil - enda :)

Om jeg tolker det riktig, viser modellen at elbil som firmabil vs elbil som privatbil blir mer lønnsomt med


  • Høyere inntekt
  • Høyere bilpris
  • Høyere driftskostnader
  • Høyere rente

Derimot vil bedre restverdi enn antatt vippe regnestykket kraftig i favør av å ta bilen på privaten. Men om vi følger Teslas egne antagelser om 60% restverdi etter 3 år, er det så vidt jeg kan se mest lønnsomt å ta bilen på firmaet nærmest uansett forutsetninger

Mvh Ole Henrik


noto

Hegnars artikkel er basert på et annet scenario enn det hovedtyngden av innleggene i denne tråden dreier seg om, nemlig ikke den samlede kostnaden for firma og ansatt totalt, men derimot det rent privatøkonomiske resultatet av å ha en Tesla som firmabil sammenlignet med en fossilbil i samme prisklasse. Der er det ingen diskusjon og har aldri vært. Skal du ha firmabil uansett, så er Tesla økonomisk gunstigere enn fossil til samme pris.

Eier du firma selv blir regnestykket et annet, og viser pluss/minus null forskjell mellom firma og privatekjøp når alle faktorer tas med.

kjølholdt

Har en kompis som har firmabil, dvs ansatt i firma og da bil i tjenesten. Han har veldig lyst til å overbevise sjefen sin om at en model s er tingen. Men autolease tar 10400 kr pr mnd er ikke dette dyrt for en bil som kan sammenlignes med en godt spekket Passat / Volvo v 70??
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

RunarBT

Sitat fra: kjølholdt på mandag 03. juni 2013, klokken 09:15
Har en kompis som har firmabil, dvs ansatt i firma og da bil i tjenesten. Han har veldig lyst til å overbevise sjefen sin om at en model s er tingen. Men autolease tar 10400 kr pr mnd er ikke dette dyrt for en bil som kan sammenlignes med en godt spekket Passat / Volvo v 70??

Aiai... Sammenligne med Passat og Volvo? Da er det kun pris du sikter til, intet annet.

Husk og sparte utgifter til drivstoff, bom, kollektiv kjøring, ansatte som ikkje kjem for seint, sparer tid er gull verdt!!

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

cdabel

Fikk en telefon fra en saksbehandler hos Skattvest.  Han forteller at hvis bilen ikke kjøres minst 6000km i jobbsammenheng, at firmaet ikke får fradrag for bilkostnader. Stemmer dette? Hvis ikke, kan noen henvise til regelverket?
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Roger Kolbu

P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

Elmo

Sitat fra: kjølholdt på mandag 03. juni 2013, klokken 09:15Men autolease tar 10400 kr pr mnd er ikke dette dyrt for en bil som kan sammenlignes med en godt spekket Passat / Volvo v 70??
Sitat fra: kjølholdt på mandag 03. juni 2013, klokken 11:07
Jada det var pris jeg siktet til :)

Ved leasing av elbil så er ikke bilen momsfri. Dvs månedsprisen regnes ut fra nybilprisen PLUSS MOMS. 
Det er problemet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

aslam

Jer er ny her, og har lest gjennom de fleste innleggene om dette temaet.

Syntes det er merkelig at det ikke kommenteres at man faktisk får et gode gjennom at firmaet holder bilen. I praksis betyr dette at jeg slipper å betale kostnader på bil jeg har i dag. Da kan jeg for det første selge Mercedesen, sikre meg personlig likviditet og renteinntekter. Samtidig slipper jeg personlig å ta kostnadene ved bilhold inklusive verdifall. Har regnet ut at jeg trenger ca 100.000 kr brutto lønn for å dekke bilholdet i dag (verditap, diesel, forsikring, årsavgift, service og reparasjoner). For selskapet betyr det en kostnad på 114.100 (100+14,1% arb giver avg). Da har jeg ikke regnet inn pensjon og feriepenger.

I den sammenhengen blir påslag på inntekten på inntekten på ca 88.000 og dermed 36.000 i skatt lite. I praksis kan jeg da ta ut ca 50.000 mindre i lønn i året, ha samme levestandard og kjøre en TMS. 50.000 mindre i lønn er 57.000 spart for firmaet. Kommentarer?

JohanH

Kommentar: "There are no free lunches" dvs blir det til slutt billigere for deg så blir det dyrere for don arb. giver.

Maartensommer

Sitat fra: JohanH på lørdag 15. juni 2013, klokken 17:11
Kommentar: "There are no free lunches" dvs blir det til slutt billigere for deg så blir det dyrere for don arb. giver.

Jeg har firmabilordning.  Samtlige firmabiler på jobben leases.  Den årlige leiekostnaden (inkl. service, årsavgift, forsikring etc) er lavere (marginalt) på TMS, enn den Skoda Superben jeg kjører i dag, hvis du legger til drivstoffkostnadene på Skodaen.

Det vil med andre ord si:

- arbeidsgiver sparer i dette tilfellet ca. kr. 4.000 årlig.
- jeg sparer mye i skatt og tid - så lenge kollektivfeltet holder åpnet for elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA