Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bruk av skjøteledning ved lading av Model S

Startet av MR Tesla, torsdag 25. april 2013, klokken 11:27

« forrige - neste »

cdabel

Har du kilde på kravet om at bilen brukes i næring og at man må ha behov for bilen i utførese av yrket?
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

JohanH

Et spørsmål fra en amatør på området: Jeg er selvstendig næringsdrivende som lege, som er en ikke MVA pliktig virksomhet. Frem til nå har det ikke hatt noen økonomisk hensikt for meg å danne et AS og ta mine inntekter inn i AS:et for å så ansette meg selv og lønne meg selv via AS, og ta en del som utbytte. Skattemessig er det ingen fordeler med dette, gjør bare ting unødvendig komplisert i forhold til slik jeg gjør det idag: tar all inntekt opp som næringsinntekt, all overskudd av nærings overføres til personinntekt og betales vanlig inntektsskatt på.

Da kommer spørsmålet: Nå som disse reglene for elbil er så gunstige, må det være et AS som eier bilen. Eller kan det være et enkeltmannsforetak (ikke AS)???

Teslafrank

Kilden er startebedrift.no

Jeg mener også at du som lege vil kunne kjøpe denne som firmabil som enkeltmannsforetak. Lege er faktisk brukt som eksempel i ovenfor nevnte artikkel:)

Søk på "avskrivninger firmabil" og finn linken til starte bedrift.no

PHsigP85

#18
Sitat fra: cdabel på mandag 15. april 2013, klokken 21:44
Har du kilde på kravet om at bilen brukes i næring og at man må ha behov for bilen i utførese av yrket?

Kan avkrefte at det er et krav i AS som var problemstillingen tråden startet med. Så lenge man skattes for fri bil kan man benytte den som man vil uavhengig av behovet i/utenfor næring. Er jo egentlig bare en annen form for skattbar "belønning" (lønn).
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

MR Tesla

Betyr det at det er ok å ha 2-3 firmabiler i AS?
Man skatter jo av dem på privat hånd og det blir påslag på bruttoinntekten så futen burde jo bare være fornøyd jo flere biler man har ?

MR Tesla

Noen regler for prising av bil som selges fra eget AS til en selv etter man har hatt den i 5 år og fått full avskrivning ? Man sitter jo da på begge sider av forhandlingsbordet !

Balrog

Firmabilregnestykket er ganske komplisert, og blir ikke enklere av at "økonomiklovner" som Otto Risanger og "journalistene" i Hegnar Media til stadighet lager artikler om temaet som kun tar for seg deler av regnestykkene og gjerne med fundamentale feil/uteglemmelser.

Jeg er ydmyk nok til at det også kan være feil i mine beregninger nedenfor som jeg har brukt ganske mye tid på.

Firmabil er en gunstig ordning for den ansatte som har firmabilen. For selskapet er det en dyr "avlønning" av ansatte. Totalt sett med gunstig firmabilskatt for elbiler er det "omtrent ett fett" over tid om du tar ut en Tesla som firmabil hvis du selv er eneeier av et AS og velger firmabilløsning eller om du tar ut lønn og betaler bilen selv. De første årene som firmabil er mest gunstig og fordelen blir etterhvert negativ, selv med reduksjon som følge av at kjøretøyet er eldre enn 3 år. Det er ikke krav til mengde firmabilkjøring eller hvor mye lønn man skal ta ut ved siden av firmabilen (bekreftet av ligningskontoret i Oslo)

Scenario lønn: Hvis ditt eget selskap skal betale deg lønn blir regnestykket slik:
Totalkostnad firma 100.000
Arbeidsgiveravgift 14,1%: 12.358
Lønn/ferielønn: 87.642
Skatt (marginalsats ca 48%): 42.068
Netto inn på lønnsmottakers konto til å betale bil med: 45.574 som tilsvarer 45,5% av hva det koster bedriften.
NB! Her opparbeider den ansatte pensjonsrettigheter i form av trygdeavgift til forskjell fra om tilsvarende ble tatt ut som utbytte med 28% selskapsskatt + 28% skatt på utbytte.

Scenario firmabil (pris i mitt eksempel er en P85 med litt tillegg):
Skattemessig avskrivning 1. år (20% av 606.750): 121.350
Forsikring/årsavgift/service: 11.405
Netto bilkostnad  (uten renter på evt. billån): 132.755
Skattetillegg (på den ansatte): 39.905.
Arbeidsgiveravgift på fordel fri bil (betales av AS): 12.371
Sum kostnader 184.431 - foreløpig...

Men for at den ansatte skal få 39.905 til å betale denne skatten med viste eksempel 1 at det koster 39.905/45,5% = 86.204 kr for selskapet å dekke dette.

Med andre ord blir de totale kostnadene (132.755+12371+86.204)= 231.370kr. Av dette utgjør de direkte bilkostnadene 57,3%.

Denne fordelen (57,3% vs 45,5% "effektivitet" i forholdet bilkostnader/total kostnad firma+ansatt) reduseres hvert år etterhvert som bilkostnadene avtar, ettersom den skattemessige fordelen er konstant, med en justering av at skattefordelen for en 3 år gammel elbil reduseres til 75%.

Kort oppsummert: Firmabil er jævlig mye regnskapsakrobatikk for en ganske marginal total skattebesparelse over bilens levetid om du selv eier selskapet. Husk også at både finansiering og forsikring koster mer for selskapet enn for en privatperson (har nettopp kjørt denne prosessen selv). Jeg tror mange Teslaeiere kommer til å ha bilen i mer enn 3-4 år og da er skatteregnskapet slett ikke så gunstig.

Ovenstående eksempel er nemlig basert på at bilen UTELUKKENDE benyttes privat, som strengt tatt er misbruk av intensjonene bak en firmabilløsning. Kjører man også i næring er det ikke mange kilometrene som skal til i form av kilometergodtgjørelse basert på godkjent kjørebok (strenge dokumentasjonskrav) for at regnestykket tipper i favør lønn/kilometergodtgjørelse i stedet for firmabil.


Om alternativet er å ta ut en Audi A6, MB E-klasse eller BMW 5-serie firmabil er Teslaen SYKT mye rimeligere BÅDE for den ansatte OG for selskapet. Men landet er smekkfullt av fossifanatikere som tror det er smart med en slik firmabil.

Skulle derimot Tesla gå dukken og alle bilene bli verdt tilnærmet 0 i løpet av kort tid vil det selvsagt være billigst at bilen er firmabil fordi selskapet da får fradrag for hele tapet ved salg. Dette er ikke mye sannsynlig.

Oppsummering: Bruker du bilen utelukkende til privatkjøring, bulker mye og kjøper mye stæsj til bilen og bytter bil ofte er firmabil svært gunstig for den ansatte (ikke særlig lønnsomt for selskapet)

Er du derimot forsiktig med kostnader, beholder bilen i mange år og kjører en del i næring og gidder skrive skikkelig kjørebok vil det lønne seg å få høyere lønn.

Sjablongreglene for firmabil er blitt såpass ugunstige på grunn av ekstremt mye misbruk av ordningen. Noen av oss husker kanskje sportsbiler som ble registrert som varebiler og de klassiske børstraktorene?

En liten påminnelse til slutt: Om man betaler noen kroner mer i skatt er ikke det så jævlig farlig. Det går tross alt til deg og andre nordmenn, våre barn og gamle. Verden er ikke slik FrP tror at vi ved å fjerne avgifter på alkohol og biler, fjerne bompenger, redusere merverdiavgiften, redusere skattene og heve frikortgrensa til 100.000kr, samt åpne for fri import samtidig skal kunne bygge mer og bedre veier, få bedre skoler, bedre eldreomsorg og raskere og bedre sykehusbehandling, styrke forsvaret og mer synlig politi og bli kvitt alle med feil hudfarve og innvandrere uten komplett sett norskavlede tippoldeforeldre på begge sider.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

vrom

Skatten går vel i første rekke til å dekke privatfly og limousin for Jens, samt brød og sirkus til stemmekveget.. Betaler du din skatt med glede, så kalles det "donasjon". For meg kalles det "penger ut av vinduet", slik som landet drives. Så spar oss for den formaningen :) Forøvrig bra oppsett..

Thinker

#23
Sitat fra: Balrog på tirsdag 16. april 2013, klokken 17:34
Firmabilregnestykket er ganske komplisert, og blir ikke enklere av at "økonomiklovner" som Otto Risanger og "journalistene" i Hegnar Media til stadighet lager artikler om temaet som kun tar for seg deler av regnestykkene og gjerne med fundamentale feil/uteglemmelser.

Jeg er ydmyk nok til at det også kan være feil i mine beregninger nedenfor som jeg har brukt ganske mye tid på.

Firmabil er en gunstig ordning for den ansatte som har firmabilen. For selskapet er det en dyr "avlønning" av ansatte. Totalt sett med gunstig firmabilskatt for elbiler er det "omtrent ett fett" over tid om du tar ut en Tesla som firmabil hvis du selv er eneeier av et AS og velger firmabilløsning eller om du tar ut lønn og betaler bilen selv. De første årene som firmabil er mest gunstig og fordelen blir etterhvert negativ, selv med reduksjon som følge av at kjøretøyet er eldre enn 3 år. Det er ikke krav til mengde firmabilkjøring eller hvor mye lønn man skal ta ut ved siden av firmabilen (bekreftet av ligningskontoret i Oslo)

Scenario lønn: Hvis ditt eget selskap skal betale deg lønn blir regnestykket slik:
Totalkostnad firma 100.000
Arbeidsgiveravgift 14,1%: 12.358
Lønn/ferielønn: 87.642
Skatt (marginalsats ca 48%): 42.068
Netto inn på lønnsmottakers konto til å betale bil med: 45.574 som tilsvarer 45,5% av hva det koster bedriften.
NB! Her opparbeider den ansatte pensjonsrettigheter i form av trygdeavgift til forskjell fra om tilsvarende ble tatt ut som utbytte med 28% selskapsskatt + 28% skatt på utbytte.

Scenario firmabil (pris i mitt eksempel er en P85 med litt tillegg):
Skattemessig avskrivning 1. år (20% av 606.750): 121.350
Forsikring/årsavgift/service: 11.405
Netto bilkostnad  (uten renter på evt. billån): 132.755
Skattetillegg (på den ansatte): 39.905.
Arbeidsgiveravgift på fordel fri bil (betales av AS): 12.371
Sum kostnader 184.431 - foreløpig...

Men for at den ansatte skal få 39.905 til å betale denne skatten med viste eksempel 1 at det koster 39.905/45,5% = 86.204 kr for selskapet å dekke dette.

Med andre ord blir de totale kostnadene (132.755+12371+86.204)= 231.370kr. Av dette utgjør de direkte bilkostnadene 57,3%.

Denne fordelen (57,3% vs 45,5% "effektivitet" i forholdet bilkostnader/total kostnad firma+ansatt) reduseres hvert år etterhvert som bilkostnadene avtar, ettersom den skattemessige fordelen er konstant, med en justering av at skattefordelen for en 3 år gammel elbil reduseres til 75%.

Kort oppsummert: Firmabil er jævlig mye regnskapsakrobatikk for en ganske marginal total skattebesparelse over bilens levetid om du selv eier selskapet. Husk også at både finansiering og forsikring koster mer for selskapet enn for en privatperson (har nettopp kjørt denne prosessen selv). Jeg tror mange Teslaeiere kommer til å ha bilen i mer enn 3-4 år og da er skatteregnskapet slett ikke så gunstig.

Ovenstående eksempel er nemlig basert på at bilen UTELUKKENDE benyttes privat, som strengt tatt er misbruk av intensjonene bak en firmabilløsning. Kjører man også i næring er det ikke mange kilometrene som skal til i form av kilometergodtgjørelse basert på godkjent kjørebok (strenge dokumentasjonskrav) for at regnestykket tipper i favør lønn/kilometergodtgjørelse i stedet for firmabil.


Om alternativet er å ta ut en Audi A6, MB E-klasse eller BMW 5-serie firmabil er Teslaen SYKT mye rimeligere BÅDE for den ansatte OG for selskapet. Men landet er smekkfullt av fossifanatikere som tror det er smart med en slik firmabil.

Skulle derimot Tesla gå dukken og alle bilene bli verdt tilnærmet 0 i løpet av kort tid vil det selvsagt være billigst at bilen er firmabil fordi selskapet da får fradrag for hele tapet ved salg. Dette er ikke mye sannsynlig.

Oppsummering: Bruker du bilen utelukkende til privatkjøring, bulker mye og kjøper mye stæsj til bilen og bytter bil ofte er firmabil svært gunstig for den ansatte (ikke særlig lønnsomt for selskapet)

Er du derimot forsiktig med kostnader, beholder bilen i mange år og kjører en del i næring og gidder skrive skikkelig kjørebok vil det lønne seg å få høyere lønn.


Mye god info her, men jeg må spørre om regnestykket blir noe annerledes om man selv er eier av selskapet? Er det ikke slik at avskrivningene reduserer overskuddet og derved skatten på dette med 28%? Tenker her på ett scenario hvor man tar ut minimalt av lønn, en Tesla S, og resten evt. som utbytte?
Think, Des 08, 50000 ++ km. Zebra..
Tesla S P#2052 VIN#16790 P85, Grå, 19" ellers alt utenom barneseter. In production fra 20. august.... Production Complete 4. september...
Tlf. 13 sept, utlevering 8 oktober....

MR Tesla

Enig med Thinker- de 28 prosent i spart skatt når man eier aset selv dekker vel nesten hele ekstraskatten på den personlige inntekten?

Balrog

Regnestykket er basert på eget AS. Det er ingen skatt som spares ut over det som er anført. Dessverre...

Tar man ut overskudd på ordinær måte (ikke lønn) blir regnestykket slik:

Overskudd i AS: 100.000
- selskapsskatt 28%: 28.000
=Til utbytte/opptjent egenkapital: 72.000
Tas alt ut som utbytte vil det bli 28% skatt på finansinntekt: 20.160
Netto til utbetaling etter skatt: 51.840

Dette gir altså en "effektivitet" på 51,8% til å betale bilkostnader med, dvs tilsynelatende mer gunstig enn uttak som lønn. Dog tar man ikke høyde for at kapitalinntekt IKKE er pensjongivende, noe som med stigende gjennomsnittlig levealder og et SPFU (Statens Pensjonsfond Utland, aka "oljefondet") som er ALT for lite til å dekke framtidige pensjonsforpliktelseer kan bli svært viktig. (Å diskutere framtidige pensjons- og levealderscenarier gir jeg meg ikke ut på - i likhet med alle ledende samfunnsøkonomer er dette en "tikkende bombe" der eneste usikkerhet er når den går av - sannsynligvis omtrent når jeg blir pensjonist...)
Derfor: Tar man ut overskuddet som kapitalinntekt anbefaler alle økonomer at man setter av en andel av overskuddet til privat pensjonssparing, eller investerer i "trygge" finansobjekter (- jeg er usikker på om eiendom er å anbefale, mange har lenge ment at eiendomsboblen sprekker snart, men det har jo ennå ikke skjedd.) De eneste som er garantert avkastning på pensjonssparing er Pensjonsselskapet (forsikringsselskapet).

Om man gjør disse firmabilregnestykkene ift fossilbiler og trekker inn både merverdiavgift og bilavgifter blir tallene såpass stygge (forholdet mellom reell bilkostnad og kostnad for bedriften og den ansatte) at selv jeg begynner å snakke som Margareth Thatcher. Dette er jo også litt av grunnen til det vanvittig høye lønns- og lønnsnivået i Norge.

MR Tesla: Så langt jeg har klart å nøste det opp kan du "ta ut" så mange firmabiler du måtte ønske, men du beskattes etter sjablongregelen på alle sammen. Jeg klarer ikke helt å se at det skal bli lønnsomt, men det hadde unektelig vært stilfullt med 4-5 Teslaer i oppkjørselen, absolutt. "Hmm - det er vår i lufta - jeg tar den grønne"

Kjære vrom: Hvemsomhelst kan finne eksempler på bruk av fellesmidler som man ikke er enig i, om det så er borettslaget, fotballklubben eller speidern. Jeg også. Privatfly til Jens er i beste fall sløseri. Signaleffekten er grusom. Og det skal vi selvsagt ha fokus på. Spesielt alt som lukter korrupsjon. Men at borettslaget "kasta bort" 500 kr på blomster til Olga i oppgang C som fylte 70 år betyr selvsagt ikke at alt borettslaget foretar seg er på trynet. Antar at innlegget ditt var ironisk. Vi som elbilister bidrar minimalt til felleskassa for veibygging og -vedlikehold og skal holde veldig kjeft om høye skatter. Politikerne som vi elsker å hate skal ha honnør for å lytte til fagfolk ift. insentiver for økt elbilisme (med unntak av Opel Ampera) midt oppi hylekoret av Jeremy Clarksons (Top Gear-wannabies) som prøver å få det til å være miljøfientlig å kjøre på den fæle strømmen som er laget av olje. Selvsagt hater de vindmølleparker også, og oljen i nordsjøen må pumpes opp fort som fy fordi noen sikkert finner opp at biler kan gå på lukta av kaninbæsj om kort tid.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Balrog

Enda et lite tillegg:

Som nevnt er den skattemessige avskrivningssatsen 20% av SALDO. (Dvs. synkende avskrivninger hvert år). Det er forhåpentlig solid mer enn den reelle kostnaden (20% av 600.000 er 120.000 i avskrivning for de 2-4 månedene vi har Teslaen i 2013). Dette gir selvsagt en solid skatteKREDITT. Dvs at skatten forskyves til senere år, ikke at den fjernes. Dette innebærer (om man har lavere bedriftsøkonomiske avskrivnger) et lavere skattemessig overskudd enn bedriftsøkonomisk. For mange kan denne boosten i form av bedret likviditet (mindre skatt i år, mer om 4-5 år) være et kjærkomment bidrag fra regjerningens representant fra Flåklypa og Reodor Felgens assistent gjennom en årrekke; Sigbjørn Johnsen.

Tror jeg snart har brukt flere dager på vurderingen om Teslaen blir firmabil eller ikke. Oppi det hele har man momentet om at firmabiler gjerne har lavere annenhåndsverdi enn privateide.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

noto

Forstår ikke regnestykkene helt. AS'et tar jo driftsutgifter som man ellers måtte tatt privat. Avskrivningene sparer 28% skatt på ASets hånd. Hva om man så kjøper bilen fra eget AS for nedskrevet verdi (ca. 50%) etter 3 år?

Er det ikke mulig å ta forsikringen privat og sende regningen til AS'et?

stjernen

Jeg klarer ikke helt å se at det skal være lønnsomt å ha Tesla som firmabil kontra privateid. Det er vel kun dersom en har bestemt seg for firmabil uansett? For da sammenligner elbil med fosilbil?

I mitt tilfelle er jeg ansatt i eget AS, dersom jeg da skal ha Tesla som firmabil sitter jeg vel med utgiftene på bilen privat (fordelsbeskattning), og selskapet (som er meg) betaler resten av driftsutgifter og lån etc.

Jeg slipper jo fordelsbeskatningen dersom jeg eier Tesla privat. Stemmer tankegangen min?

Blir det ikke da et spm. om avskrivningen på bilen er høyere enn fordelsbeskatningen, for at dette skal lønne seg?


MR Tesla

OK for å sette tingene i perspektiv.
Ønsker å kjøpe Teslaen Cash enten at Aset kjøper den Cash eller kjøpe den Cash privat- Jeg hater gjeld og leasing.

Da blir Cashflowen slik:

Kjøpe helt privat:
Med utbytte: 730.000/0.5184= 1.408.179 må ut av firmaets kasse
Med Lønn: 730.000/0.41232 = 1.770.469 må ut av firmaets kasse

Eget As kjøper: 730.000 ut av firmaets kasse
Da har man  stående i firmaet 678.179 vs ta ut utbytte for å betale eller  1.040.469 vs ta ut lønn for å betale : Dette  kan stå igjen til firmaets disposisjon enten til utbytte eller lønnsutbetaling eller aksjeinvesteringer eller høyrente konto etc.

Hovedpoenget er at man kjøper bilen med delvis "uskattede" penger (sparer minst 28 %), man kan avskrive hele beløpet til full pris(reduserer firmaets overskudd : 121.000 første år: dette medfører ekstra utbytte fordi : 121.000x0.28=33800 spart skatt x 0.72netto til utbytte24.600 rett i foret) og man frigjør nye midler til utbytte eller lønn)  men skatter bare av halve fordelen av firmabil.  Driftsutgiftene blir jo også til halv pris da man bruker "bruttopenger"- da føles det ikke så smertefullt å børne litt etc- dekkene kommer jo da til halv pris

Kanskje man også kan få en og god deal med selgeren innefor rimelighetens grenser(futen følger alltid med) etter 3 år å kjøpe bilen privat når aset har tatt ut det verste verditapet etter 3 år og da vet man jo også hvem som har kjørt bilen før....

Dersom man har annen jobb ved siden av AS et slipper man jo å ta ut så mye lønn av aset og det med pensjon etc spiller da ingen rolle.

Dette må da være et Colombi egg ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA