Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp Autofil..!

Startet av kjølholdt, torsdag 25. april 2013, klokken 08:38

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 09:30Er du opptatt av behov når du snakker om størrelse bør du også ta i betraktning reelt behov når det kommer til rekkevidde? Og reelt behov for rekkevidde er jo dekket for de aller fleste med Leaf eller Model S?
JA, de aller fleste bruker jo bilen som erstatning for sykkel, spasersko og lokalbuss. Her rekker Leaf i massevis. Kjører du i tillegg noen Harry- og hytteturer, klarer bare S jobben. Ulempen med den er at den ikke akkurat er en billigbil for de små inntekter.

Leaf ville jeg uansett aldri kjøpt. For Nissan scorer som merke dårlig på Autoindex. Og alt tyder på dette har ikke endret seg med elbilene fabrikken nå har utvidet modelpaletten med. Skal jeg skifte bilmerke, går jeg heller opp i kvalitet fra Toyota til Lexus enn ned til Nissan.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 09:49
Vi får håpe de finner ut av det, men dette har vært feil som eiere har opplevd siden dag 1 og enda har man ikke funnet software fix på dette noe som kan indikere at det ikke nødvendigvis er helt enkelt å løse....
Kan bety det er vrient å løse. Men det er en annen mulig forklaring:
Husker ikke når og hvor. Men leste engang en uavhengig institusjon som hadde sjekket hvordan nåværende og tidligere ansatte beskrev det å jobbe hos TM. Alle var enige om det var høyst interessant og givende, men ikke stedet dersom du hadde krav til normal fritid, familieliv og tidkrevende hobbyer. Derimot var det bare noen få som framholdt det var karrieremessig en fordel å være typisk JA-menneske.

Dersom dette mindretallet har rett, betyr det i en viss utstrekning negativ kritikk med forslag til forbedringer preller av både når kilden er ansatte og kunder.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#77
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 09:49
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 09:39

Spørs om du får låst opp bilen om den er død. Mangler du nøkkel derimot kan du åpne den med telefonen din. Med batteribanken Model S sitter på er det bare en sw-tweak som skal til for å holde 12v skikkelig ved like. Regner med det står på to-do listen til Tesla sammen med mye annet. Mao. får du såvidt jeg vet ikke fikset bilen selv om boosteren ligger inni bilen. Det du må gjøre (om denne feilen mot formodning skulle oppstå) er å koble til en 12v lader eller et annet 12v batteri med startkabler, slik du ville gjort for en død fossilbil.
Egentlig bør bilen fortsette å levere 12V dersom spenningen på 12V batteriet faller, og heller vise en varselmelding om at spenning på 12V batteriet er lavt. Er jo en uendelig kilde å ta av, så det burde være null stress å opprettholde 12-13V lavspenning selv om 12v batteriet er kaputt.

Vi får håpe de finner ut av det, men dette har vært feil som eiere har opplevd siden dag 1 og enda har man ikke funnet software fix på dette noe som kan indikere at det ikke nødvendigvis er helt enkelt å løse....
Den ene 12V feilen som ble rapportert var feilaktig alarm på lav spenning på 12V batteri. Den ble rettet med sw-oppdatering (eller kanskje den var reell og sw oppdateringen gjorde at problemet er under teppet frem til skikkelig fix kommer?)

Strengt talt burde hele 12V batteriet vært droppet, men jeg har forstått det slik at 12V egentlig er til for backup i krisetilfeller hvor hovedbatteriet streiker under kjøring. 12V gir nødstrøm til du får stoppet bilen. Ironisk nok er det 12V batteriet som gir trøbbel, mens hovedbatteriet virker dønn solid.

Nissan klarte vel å løse 12V problemene sine?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

#78
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 10:41
Strengt talt burde hele 12V batteriet vært droppet.
ENIG.
Elbilen burde fra børjan av ha blitt konstruert med en elkilde for alle behov.
Eneste biltype som trenger 2 kilder, er campingbilen for å unngå bodelen tømmer startbatteriet (fossilbil) eller  batteripakka (elbil).
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

RunarBT

#79
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. april 2013, klokken 10:50
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 10:41
Strengt talt burde hele 12V batteriet vært droppet.
ENIG.
Elbilen burde fra børjan av ha blitt konstruert med en elkilde for alle behov.
Eneste biltype som trenger 2 kilder, er campingbilen for å unngå bodelen tømmer startbatteriet (fossilbil) eller  batteripakka (elbil).

En får ikkje 12volt rett fra batteriet, så for å ha buffer til å drifte alt elektronisk, dører, skjerm, stoler m.m. Så er vel 12 volt obligatorisk. Tviler på at det er mulig å omforme på direkten fra høyspenning til et varierende behov i kabinen.

Kompromiss på strøm til lavspenning i bilen og høyspenning til fremdrift i et batteri vil være umulig

tk74

Største problemet med bilen per dags dato er at den ikke står i min garasje NÅ... :)
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Gjermund

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. april 2013, klokken 09:19
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 08:58
Etter mitt syn er ikke akkurat biler i Polo-klassen langtur-biler, men alle har forskjellige krav og behov :
Den tiden da bare store biler egnet seg til langturer, er definitivt forbi. Kjørekomforten til de beste småbilene er i dag bedre enn komforten til de dårligste storbilene. Stor bil har du i dag bare bruk for dersom/når du frakter mye med deg.

For familier på 5 blir småbil sykt trangt. Model S ser ut til å være perfekt størrelse, for mitt bilbehov i hvert fall.

OleJA

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. april 2013, klokken 10:50
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 10:41
Strengt talt burde hele 12V batteriet vært droppet.
ENIG.
Elbilen burde fra børjan av ha blitt konstruert med en elkilde for alle behov.
Eneste biltype som trenger 2 kilder, er campingbilen for å unngå bodelen tømmer startbatteriet (fossilbil) eller  batteripakka (elbil).
Dette er helt sikkert teknisk mulig, men 12V batteriet har en meget viktig sikkerhetsfunksjon:

I utgangspunktet er driftsbatteriet alltid frakoblet alle strømførende kabler, omformere, motor etc. Ved 'start' av bilen er det en kontaktor som drives av 12V batteriet som kobler til driftsbatteriet. Jeg vil anta at dette også er integrert med kollisjonsensorer slik at høyspentsiden kobles fra i forbindelse med ulykker. I tillegg ligger en bit av kabelen som styrer denne kontaktoren tilgjengelig under panseret og skal kuttes av redningsmanskapet under større ulykker. Tilsvarende konstruksjon har man på alle nyere elbiler, og er trolig et sertifiseringskrav uten at jeg vet det helt sikkert.
Ulempen er selvfølgelig at dersom 12V batteriet er dødt så er bilen helt død - man får ikke engang ladet 12V batteriet selv om man har 85kWt 'på tanken'
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

JohanH

Angivelig trenges det kun 12V på batterikontaktene i et øyeblikk for at kontaktorn skal koble til, og så lades 12V fra store batteriet (hvis det ikke vært så utladet at det er ødelagt). Dette øyeblikk kan du få til ved hjelp av en annen bils batteri (klassiker) eller en liten bærbar booster.

RunarBT

Sitat fra: JohanH på torsdag 18. april 2013, klokken 18:49
Angivelig trenges det kun 12V på batterikontaktene i et øyeblikk for at kontaktorn skal koble til, og så lades 12V fra store batteriet (hvis det ikke vært så utladet at det er ødelagt). Dette øyeblikk kan du få til ved hjelp av en annen bils batteri (klassiker) eller en liten bærbar booster.

Kunne kanskje vert en ide med håndsveiv i frunken?;)

Kallagtunet

Sitat fra: RunarBT på torsdag 18. april 2013, klokken 18:53
Sitat fra: JohanH på torsdag 18. april 2013, klokken 18:49
Angivelig trenges det kun 12V på batterikontaktene i et øyeblikk for at kontaktorn skal koble til, og så lades 12V fra store batteriet (hvis det ikke vært så utladet at det er ødelagt). Dette øyeblikk kan du få til ved hjelp av en annen bils batteri (klassiker) eller en liten bærbar booster.

Kunne kanskje vert en ide med håndsveiv i frunken?;)

Du må ha strøm for å åpne frunken :-D

Øyvind.h

Korreksjon til det jeg skrev på forrige side: Det er ikke elektrisk Golf som kommer med 28kWh, det er Mercedes B-klasse (viktige komponenter leveres av Tesla).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

"""Joseph Rescott
..... you can have a 12v power supply fed from your motor controller that will feed your entire 12v system no problem, most AC motor controllers are starting to standardize this, not sure why they want to use an extra old technology battery there when you can just feed the wiring harness from a controller and your main battery, seems like they just want an extra part you have to replace."""

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 26. april 2013, klokken 20:36
"""Joseph Rescott
..... you can have a 12v power supply fed from your motor controller that will feed your entire 12v system no problem, most AC motor controllers are starting to standardize this, not sure why they want to use an extra old technology battery there when you can just feed the wiring harness from a controller and your main battery, seems like they just want an extra part you have to replace."""

Jeg tror nok det er en god ide å ha 12V batteriet. Tesla prøvde seg uten på Roadsteren i starten og det falt ikke heldig ut.

Men det trenger jo ikke være et gammeldags blybatteri da. Et LiFePO4-batteri med 4 celler i serie gir 12,8V, perfekt. Og med BMS som beskytter det.

Det er enkelt å bygge et slikt, f.eks for 30Ah trengs følgende:

8x http://www.bmsbattery.com/lifepo4-cell/392-headway-40152s-lifepo4-battery-cell.html
1x http://www.bmsbattery.com/bmspcm/405-10s-lithium-ion-bms-for-bottle-battery-case.html (80A/160A versjonen)

Samlet pris $250 + litt deler til å sette det sammen, f.eks følgende:
http://www.bmsbattery.com/lifepo4-cell/190-headway-40160-40152-connector.html
http://www.bmsbattery.com/lifepo4-cell/189-headway-40160-40152-holder.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Hva de største problemene kommer til å bli, vet vi vel ikke enda.
I Verste fall, hvis tesla forsvinner, tror jeg nok det ikke vil være noe som helst problem å vedlikeholde bilen med slitedeler.
Dette er da ike ting som tesla har laget selv.
Bremsene er levert av brembo, så naturlig nok bår reservedeler være mulig å få tak i der.
Samme tror jeg er tilfelle med ledd og foringer, som kommer til å slites. Kanskje også fortere enn vanlige biler, siden det er avsindige krefter i tms.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA