Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp Autofil..!

Startet av kjølholdt, torsdag 25. april 2013, klokken 08:38

« forrige - neste »

kjølholdt

Har en kompis som vurderer å kjøpe model s, og jeg har vel fremstilt bilens positive sider i all hovedsak.Men i korte ordelag hva tenker vi er de største problemene med model s etter at man har hatt den et par års tid.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Celter

Misunnelige naboer? Fra spøk til alvor, jeg tror dette er vanskelig å svare på, da de første eierne kun har hatt bilen i 10mnd. Vi er vel alle klar over at vi tar en viss risiko ved å kjøpe en bil som er såpass lite gjennomprøvd. Det er ikke alle som er villig til å ta denne risiko og de bør vente å se hvordan Model S vil holde seg. På den annen side går de glipp av den pionerfølelsen som jeg tror mange av oss føler på.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Nuvolari

Det største problemet kan være at bilen må innom verkstedet noe oftere enn en annen bil. Det koster selvsagt ingenting de første 5 årene så lenge garantien gjelder.

Hva som skjer etter 5 år er umulig å si. Det kan være at bilen har langt mindre feil enn fossilbiler til at den har et betydelig behov for service.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Flere feil enn gjennomsnittet? Dårlig hurtiglader-infrastruktur pt? Fersk produsent?

Be han reservere og prøvekjøre :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kallagtunet

Den MYE større sannsynligheten for å sitte med en bil fra en produsent som har gått konkurs og som det vil være enda vanskeligere å holde på veien hvis dette inntreffer. Dvs en bør i alle fall tenke at en har råd til å kjøpe en "bokstøtte" til 500 - 600 - 700k. 

Nuvolari

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 10:47
Den MYE større sannsynligheten for å sitte med en bil fra en produsent som har gått konkurs og som det vil være enda vanskeligere å holde på veien hvis dette inntreffer. Dvs en bør i alle fall tenke at en har råd til å kjøpe en "bokstøtte" til 500 - 600 - 700k.

Dyr bokstøtte men usannsynlig fet gravstein. Beklager OT :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

krish

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 10:47
Den MYE større sannsynligheten for å sitte med en bil fra en produsent som har gått konkurs og som det vil være enda vanskeligere å holde på veien hvis dette inntreffer. Dvs en bør i alle fall tenke at en har råd til å kjøpe en "bokstøtte" til 500 - 600 - 700k.

Hva legger du til grunn når du sier dette? Softwareoppdateringer vil vel slutte å komme, men er det mulig at man ikke klarer å holde bilen på veien tror du? Og er det ikke stor sannsynlighet for at noen vil overta Tesla hvis de går konkurs? Evnt. er det vel nok av elbilfantaster her i Norge som vil hjelpe oss og holde bilene på veien? Eller? :)

Nuvolari

Sitat fra: krish på lørdag 13. april 2013, klokken 12:24
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 10:47
Den MYE større sannsynligheten for å sitte med en bil fra en produsent som har gått konkurs og som det vil være enda vanskeligere å holde på veien hvis dette inntreffer. Dvs en bør i alle fall tenke at en har råd til å kjøpe en "bokstøtte" til 500 - 600 - 700k.

Hva legger du til grunn når du sier dette? Softwareoppdateringer vil vel slutte å komme, men er det mulig at man ikke klarer å holde bilen på veien tror du? Og er det ikke stor sannsynlighet for at noen vil overta Tesla hvis de går konkurs? Evnt. er det vel nok av elbilfantaster her i Norge som vil hjelpe oss og holde bilene på veien? Eller? :)

Som jeg har sagt tidligere. Dersom Tesla går konk innen de neste 4-5 mnd kan vi få et problem. Dersom Tesla overlever i 5 mnd til er det mange nok Tms i Norge til at noen vil etablere et Tesla servicesenter.  Deler får man alltid tak i det er bare å bytte til noe uorginalt i verste fall.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Kallagtunet

Dette er alt for for optimistisk i mine øyne, ryker motorer, batteri eller eller inverterer i stor skala blir dette pyntegjenstander, da skader det ikke at den er fin å se på... bare husk å kjøp en fin farge :-D

Nuvolari

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 14:50
Dette er alt for for optimistisk i mine øyne, ryker motorer, batteri eller eller inverterer i stor skala blir dette pyntegjenstander, da skader det ikke at den er fin å se på... bare husk å kjøp en fin farge :-D

Men vi kommer nok ikke dit engang om Tesla går konk blir de selvsagt kjøpt opp. Selv think ble kjøpt og det mer enn en gang :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Celter

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 13. april 2013, klokken 14:56
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 14:50
Dette er alt for for optimistisk i mine øyne, ryker motorer, batteri eller eller inverterer i stor skala blir dette pyntegjenstander, da skader det ikke at den er fin å se på... bare husk å kjøp en fin farge :-D

Men vi kommer nok ikke dit engang om Tesla går konk blir de selvsagt kjøpt opp. Selv think ble kjøpt og det mer enn en gang :)

Enig, det er noe alle med 3-sifra IQ forstår. De verdiene som ligger i Tesla og kundebasen vil selvfølgelig noen andre overta.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

laumb

Jeg tror det største problemet med Model S blir om noen skal selge den.
Det blir en sorg å selge den, så da blir den prissatt etter egne følelser og frykt for å måtte la den gå.

Nordtroms

Jeg vurderer selv sterkt å skaffe en model S og har saumfart nettet i større skala for å skaffe info. Jeg har tidligere holdt på med RC helikopter og om jeg overføre mine erfaringer til elbiler så vil jeg si at det er ingen grunn til å tro at det skal bli noen problemer med drivlinjen som sådan. Jeg tipper tvert i mot at Tesla er bedre enn tilsvarende fossilbil når det kommer til motor, gir akslinger, differensialer etc. Når det er sagt så har man jo selvsagt det faktum at Model S er et helt nytt bilkonsept. Å tro at det ikke kommer til å være barnesykdommer på den er vel litt i overkant optimistisk. Det som har dukket opp til nå så langt som jeg har funnet ut er: Duggproblematikk på frontruten, "vampire drainig" og at den kan slite bakdekken på grunn av hjulstillingen bak. Egentlig forbausende lite.  For egen del så velger jeg likevel å vente litt, mest for at jeg ikke vil ha en slik nybil levert på høsten, vinteren. Men selvkontrollen er vaklende her!
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

heimabrygg

Usikkerhet rundt batteriets levetid - hvor mange prosenter tapes hvert år og ved hvilken grense vil Tesla kategorisere det som defekt. Mer enn 75 prosent restkapasitet etter 8 år bør en håpe på med f.eks. 20k km per år. Og ikke minst kostnader for nytt batteri.

Tror Teslaen kan bli en bil å trives i i mange år. Håper derfor at den er godt sammenskrudd slik at en unngår skranglelyder osv. når bilen eldes.

Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

Bent

Sitat fra: Nordtroms på lørdag 13. april 2013, klokken 17:02
(...) Å tro at det ikke kommer til å være barnesykdommer på den er vel litt i overkant optimistisk. Det som har dukket opp til nå så langt som jeg har funnet ut er: Duggproblematikk på frontruten, "vampire drainig" og at den kan slite bakdekken på grunn av hjulstillingen bak. Egentlig forbausende lite.  For egen del så velger jeg likevel å vente litt, mest for at jeg ikke vil ha en slik nybil levert på høsten, vinteren. Men selvkontrollen er vaklende her!
Tesla tok en smell på drivlinjen sin på Roadsteren, på et tidlig stadium, når det viste seg at det var fånyttes å få lagd en togirs girkasse til den (de bare gikk i stykker etter noen få tusen miles). Det er vel muligens det nærmeste de har vært klippekanten på den helt fundamentale teknologien.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA