Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp Autofil..!

Startet av kjølholdt, torsdag 25. april 2013, klokken 08:38

« forrige - neste »

timingbeltkiller

#60
Satt på spissen er hovedproblemene med S muligens upraktisk til tross for størrelsen + (foreløbig) rikelig med barnesykdommer.

X er heller ikke en praktisk SUV. Det sørger dørene for. Hva er det TM mener er feil med konvensjonell stv eller SUV?
Uimotståelig trang til å være originell? Eller er svaret helt enkelt i USA dekker familien behovet for praktisk bil med pickupen den har som en av flere biler?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Nuvolari

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 06:32
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 17. april 2013, klokken 21:41
Har aldri voksne i baksetet og såvidt jeg kan forstå er de høye nok til barn opp til 12års alderen.

Nakkestøtte bak har jo en dårlig konstruksjon selv om det ikke er et like stort problem for alle...

Enig. Poenget var at folk bør reflektere over hvor ofte de faktisk har voksne i baksetet. Jeg tror mange aldri har det. For dem er ikke dette et problem. For noen er det klart et problem.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 18. april 2013, klokken 07:54
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 06:32
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 17. april 2013, klokken 21:41
Har aldri voksne i baksetet og såvidt jeg kan forstå er de høye nok til barn opp til 12års alderen.

Nakkestøtte bak har jo en dårlig konstruksjon selv om det ikke er et like stort problem for alle...

Enig. Poenget var at folk bør reflektere over hvor ofte de faktisk har voksne i baksetet. Jeg tror mange aldri har det. For dem er ikke dette et problem. For noen er det klart et problem.

Godt poeng. Jeg er enig i at nakkestøttene burde vært justerbare/vært høyere, men de siste to årene har jeg hatt voksne baki kanskje 3-4 ganger? At baksetet er mindre komfortabelt enn eksempelvis i en E-klasse for passasjerer et par ganger i året er definitivt et marginalt problem for meg. Den overlegne deformasjonssonen foran setter jeg pris på 365 dager i året....

For andre som ofte har voksne passasjerer bak er saken annerledes, men jeg er 187cm høy og syntes det var helt ok å sitte bak. Ikke trangt eller ubehagelig, men mindre romfølelse enn i Passaten pga lav taklinje (designet er slik det er pga mål om lav luftmotstand for de som måtte lure....).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 18. april 2013, klokken 07:54
Poenget var at folk bør reflektere over hvor ofte de faktisk har voksne i baksetet. Jeg tror mange aldri har det. For dem er ikke dette et problem.
Og da blir neste trinn i refleksjonen: Hvor stor bil har jeg egentlig bruk for?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. april 2013, klokken 08:11
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 18. april 2013, klokken 07:54
Poenget var at folk bør reflektere over hvor ofte de faktisk har voksne i baksetet. Jeg tror mange aldri har det. For dem er ikke dette et problem.
Og da blir neste trinn i refleksjonen: Hvor stor bil har jeg egentlig bruk for?
Du skrev på forrige side at en Polo, evt. Golf, hadde vært drømmen. Så da har du kanskje ikke behov for noe mer enn en Polo/Golf?

Gleder meg til jeg er ferdig med barnevogn-stadiet (sikkert noen år til, for nestemann kommer antakelig mot slutten av 2014....). Og vi kommer til å ta pause i hundeholdet om 3-5 år (avhengig av hvor lenge hunden lever). Da går plassbehovet vårt vesentlig ned. Resultatet blir nok dog bare at skiboksen parkeres permanent, og at skiene får klare seg på takstativet de gangene vi har behov for det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

#65
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 08:23
Du skrev på forrige side at en Polo, evt. Golf, hadde vært drømmen. Så da har du kanskje ikke behov for noe mer enn en Polo/Golf?
Og knapt det!  Grunnen til at jeg kjører Avensis stv må enten være snobberi eller for mye lommerusk/Kleingeld det er vanskelig å bli kvitt på noen annen måte.

Men mitt personlige bilhold er selvsagt av null interesse. Derimot er det viktig behovet mitt deles nok av en betydelig prosentdel av bileierne. Bare synd statistisk sett transporteres matpakka med den  største og dyreste  bilen Ola Bilist (knapt) har råd til i stedet for den minste og billigste som dekker hans daglige behov.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#66
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. april 2013, klokken 08:49
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 08:23
Du skrev på forrige side at en Polo, evt. Golf, hadde vært drømmen. Så da har du kanskje ikke behov for noe mer enn en Polo/Golf?
Og knapt det!  Grunnen til at jeg kjører Avensis stv må enten være snobberi eller for mye lommerusk det er vanskelig å bli kvitt på noen annen måte.
Vi er nok 5-6 år frem i tid før du finner en elbil som møter dine krav mtp. størrelse og rekkevidde. Leste et eller annet sted at nye Golf kommer med 28kWh batteri. Dvs rundt 35% mer enn det som er tilgjengelig i Leaf (21kWh av totalt 24kWh). Da snakker vi fortsatt bare om ca 15 mil rekkevidde vinterstid, og ca 20 sommerstid (reell, ikke teoretisk).

Du trenger Teslas batteri i en Polo samtidig som prisen holdes nede. Og det tar fort 5-6 år med utvikling og prisfall før vi er der dessverre. Og da er det fortsatt ikke mer enn 50 mil rekkevidde vinterstid og 60-70 sommerstid. Mtp utbygging av hurtigladere er jeg ikke sikker på om det i overskuelig fremtid kommer en bil med 100 mil + rekkevidde. Ikke sikkert det er kostnadseffektivt, men vi får se. Etter mitt syn er ikke akkurat biler i Polo-klassen langtur-biler, men alle har forskjellige krav og behov :)

Til og med Gen3 fra Tesla blir antakelig for stor.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Nuvolari

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. april 2013, klokken 08:11
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 18. april 2013, klokken 07:54
Poenget var at folk bør reflektere over hvor ofte de faktisk har voksne i baksetet. Jeg tror mange aldri har det. For dem er ikke dette et problem.
Og da blir neste trinn i refleksjonen: Hvor stor bil har jeg egentlig bruk for?

Stemmer. Med 3 barneseter bak og mye bagasje er tms perfekt.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 08:58
Etter mitt syn er ikke akkurat biler i Polo-klassen langtur-biler, men alle har forskjellige krav og behov :
Den tiden da bare store biler egnet seg til langturer, er definitivt forbi. Kjørekomforten til de beste småbilene er i dag bedre enn komforten til de dårligste storbilene. Stor bil har du i dag bare bruk for dersom/når du frakter mye med deg.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#69
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 08:58
Da snakker vi fortsatt bare om ca 15 mil rekkevidde vinterstid, og ca 20 sommerstid (reell, ikke teoretisk).
Når Avensisen viser "Range 150" begynner jeg å bli nervøs og stopper på neste Esso (Esso pga 365-kortet).
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. april 2013, klokken 09:19
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 08:58
Etter mitt syn er ikke akkurat biler i Polo-klassen langtur-biler, men alle har forskjellige krav og behov :
Den tiden da bare store biler egnet seg til langturer, er definitivt forbi. Kjørekomforten til de beste småbilene er i dag bedre enn komforten til de dårligste storbilene. Stor bil har du i dag bare bruk for dersom/når du frakter mye med deg.
For rundt 4 år siden kjørte jeg en ny Polo helt ned til nord-Tyskland. Småbilene har virkelig kommet seg, og noen er helt kurante langturbiler. Men kan jeg velge er helt klart en Passat eller bedre å foretrekke på langtur. Bedre støydemping, bedre stabilitet og ikke minst sikrere! I tillegg er det for meg slik at langturer som oftest innebærer behov for en del bagasje.

Du får sikkert dekket dine behov i en elbil om 5-6 år. Mine dekkes nå :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 18. april 2013, klokken 09:26
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 08:58
Da snakker vi fortsatt bare om ca 15 mil rekkevidde vinterstid, og ca 20 sommerstid (reell, ikke teoretisk).
Når Avensisen viser "Range 150" begynner jeg å bli nervøs og stopper på neste Esso (Esso pga 365-kortet).
Uffda. Ingen grunn til å bli nervøs? Hadde 2 mil igjen på tanken på Passaten i forrige uke uten å bli nervøs :) Er du opptatt av behov når du snakker om størrelse bør du også ta i betraktning reelt behov når det kommer til rekkevidde? Og reelt behov for rekkevidde er jo dekket for de aller fleste med Leaf eller Model S?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kallagtunet

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 06:52
Virker som om 12V batteri er vanskelig å få til for EV produsenter (ref. Nissans problemer med 12V), men vi får håpe de har fått på plass et bedre batteri nå.

Polene til 12V batteriet er tilgjengelig under nose conen slik at det kan lades/boostes om uhellet skulle være ute.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11851-Procedure-for-exposing-the-nose-cone-charging-lugs-for-the-12V-battery

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 06:39
Å ha bil som ikke starter med mor og unger på tur er noe som kan få familiens entusiasme for ny bil til å synke kjapt og drastisk.

Det kan jeg skrive under på. Har opplevd flatt 12V batteri på fjellet et par ganger. Lønner seg å ha lader/booster tilgjengelig.

Hvis en må ha med seg booster i bagasjerommet og man må vite hvordan man tar av snuten så opplever jeg vel at "premium" følelsen fort forsvinner. Vi får håpe at de har funnet ut av det før biler kommer til norge men med mikro 12v batteriet de har installert i bilen og så mye som henger på dette så er dette en stor X faktor sepesielt i kaldt klima som vårt for nye biler men ikke minst når bilen blir nor år gammel. Det hjelper ikke at det ikke har vedlikehold med å skifte registerreim hvis operasjonen med å skifte 12v batterie er like stor og kostbar.

Noen som vet om en får åpnet dørene (vet at lade luken låses i alle fall) fra utsiden hvis 12v batteriet dør (dvs kommer under kritisk spenning? Handtakene og låsene er vel som sådan elektrisk operert. Det hjelper ikke å ha booster i bagasjrerommet hvis en ikke får låst opp bilen når batteriet er flatt :-D

Øyvind.h

#73
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 09:30
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 06:52
Virker som om 12V batteri er vanskelig å få til for EV produsenter (ref. Nissans problemer med 12V), men vi får håpe de har fått på plass et bedre batteri nå.

Polene til 12V batteriet er tilgjengelig under nose conen slik at det kan lades/boostes om uhellet skulle være ute.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11851-Procedure-for-exposing-the-nose-cone-charging-lugs-for-the-12V-battery

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 06:39
Å ha bil som ikke starter med mor og unger på tur er noe som kan få familiens entusiasme for ny bil til å synke kjapt og drastisk.

Det kan jeg skrive under på. Har opplevd flatt 12V batteri på fjellet et par ganger. Lønner seg å ha lader/booster tilgjengelig.

Hvis en må ha med seg booster i bagasjerommet og man må vite hvordan man tar av snuten så opplever jeg vel at "premium" følelsen fort forsvinner. Vi får håpe at de har funnet ut av det før biler kommer til norge men med mikro 12v batteriet de har installert i bilen og så mye som henger på dette så er dette en stor X faktor sepesielt i kaldt klima som vårt for nye biler men ikke minst når bilen blir nor år gammel. Det hjelper ikke at det ikke har vedlikehold med å skifte registerreim hvis operasjonen med å skifte 12v batterie er like stor og kostbar.

Noen som vet om en får åpnet dørene (vet at lade luken låses i alle fall) fra utsiden hvis 12v batteriet dør (dvs kommer under kritisk spenning? Handtakene og låsene er vel som sådan elektrisk operert. Det hjelper ikke å ha booster i bagasjrerommet hvis en ikke får låst opp bilen når batteriet er flatt :-D

Å ta av nose-conen er like greit å kunne som det å kunne åpne panseret på en fossilbil.

Spørs om du får låst opp bilen om den er død. Mangler du nøkkel derimot kan du åpne den med telefonen din. Med batteribanken Model S sitter på er det bare en sw-tweak som skal til for å holde 12v skikkelig ved like. Regner med det står på to-do listen til Tesla sammen med mye annet. Mao. får du såvidt jeg vet ikke fikset bilen selv om boosteren ligger inni bilen. Det du må gjøre (om denne feilen mot formodning skulle oppstå) er å koble til en 12v lader eller et annet 12v batteri med startkabler, slik du ville gjort for en død fossilbil.
Egentlig bør bilen fortsette å levere 12V dersom spenningen på 12V batteriet faller, og heller vise en varselmelding om at spenning på 12V batteriet er lavt. Er jo en uendelig kilde å ta av, så det burde være null stress å opprettholde 12-13V lavspenning selv om 12v batteriet er kaputt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kallagtunet

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 18. april 2013, klokken 09:39

Spørs om du får låst opp bilen om den er død. Mangler du nøkkel derimot kan du åpne den med telefonen din. Med batteribanken Model S sitter på er det bare en sw-tweak som skal til for å holde 12v skikkelig ved like. Regner med det står på to-do listen til Tesla sammen med mye annet. Mao. får du såvidt jeg vet ikke fikset bilen selv om boosteren ligger inni bilen. Det du må gjøre (om denne feilen mot formodning skulle oppstå) er å koble til en 12v lader eller et annet 12v batteri med startkabler, slik du ville gjort for en død fossilbil.
Egentlig bør bilen fortsette å levere 12V dersom spenningen på 12V batteriet faller, og heller vise en varselmelding om at spenning på 12V batteriet er lavt. Er jo en uendelig kilde å ta av, så det burde være null stress å opprettholde 12-13V lavspenning selv om 12v batteriet er kaputt.

Vi får håpe de finner ut av det, men dette har vært feil som eiere har opplevd siden dag 1 og enda har man ikke funnet software fix på dette noe som kan indikere at det ikke nødvendigvis er helt enkelt å løse....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA