Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp Autofil..!

Startet av kjølholdt, torsdag 25. april 2013, klokken 08:38

« forrige - neste »

F1

Sitat fra: Olemann på tirsdag 16. april 2013, klokken 20:08
Ser ikke bort fra at jeg også hiver meg over en Tesla Model S en gang uti 2014/15, når prisen passer meg og med mindre det kommer noen litt mer parkeringsvennlige biler med samme flotte batterikapasitet.

Mvh Ole

Er ikke det litt sent? Myndighetene har lovet å verne elbil-fordelene bare til 2017.
Da må vi utnytte disse 4 årene og frese gjennom bommen noen ekstra ganger hver dag, parkere gratis på off. plasser.selv om egentlig skal et annet sted :).
Og avgiftskronene bruker vi på ekstra ferier.
Vi må nyte det så lenge vi kan.
Avgiftsstøvsugeren settes nok på igjen i 2017 når "alle" har elbil.

Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

stianrod

Ser at min forrige post var skrevet i litt hallelujamodus. Men som fersk Teslakunde, blir man vel litt fjortis her på forumet også.  (bear with me)  ;)  Skal prøve å holde meg til topic... kort oppsummering...

Jeg skal bruke Tesla som eneste bil. Dvs jeg har ingen ingen "reservebil".  Da blir jeg passe "screwed" om jeg står der en dag og skal på jobb, og bilen ikke funker, pga 12 v batteriet er dødt.  Det er mitt største problem slik jeg ser det akkurat nå.  :o
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Olemann

Sitat fra: F1 på tirsdag 16. april 2013, klokken 20:50
Sitat fra: Olemann på tirsdag 16. april 2013, klokken 20:08
Ser ikke bort fra at jeg også hiver meg over en Tesla Model S en gang uti 2014/15, når prisen passer meg og med mindre det kommer noen litt mer parkeringsvennlige biler med samme flotte batterikapasitet.

Mvh Ole

Er ikke det litt sent? Myndighetene har lovet å verne elbil-fordelene bare til 2017.
Da må vi utnytte disse 4 årene og frese gjennom bommen noen ekstra ganger hver dag, parkere gratis på off. plasser.selv om egentlig skal et annet sted :).
Og avgiftskronene bruker vi på ekstra ferier.
Vi må nyte det så lenge vi kan.
Avgiftsstøvsugeren settes nok på igjen i 2017 når "alle" har elbil.

Joda, freser bomring som bare det jeg, foreløpig med min iOn, så får vi se om det blir bytte om etpar års tid, men har mer tro på bytte når det ligger 77 stk Tesla Model S på FINN, men kan jo hende det går litt tregere enn den tid det tok å gå fra venteliste til FINN for Leafen.  Vi får se, framtiden er alltid morsom fordi den er ukjent.

Ole

timingbeltkiller

#48
Sitat fra: F1 på tirsdag 16. april 2013, klokken 20:50
Sitat fra: Olemann på tirsdag 16. april 2013, klokken 20:08
Ser ikke bort fra at jeg også hiver meg over en Tesla Model S en gang uti 2014/15, når prisen passer meg og med mindre det kommer noen litt mer parkeringsvennlige biler med samme flotte batterikapasitet.

Mvh Ole

Er ikke det litt sent? Myndighetene har lovet å verne elbil-fordelene bare til 2017.
Da må vi utnytte disse 4 årene og frese gjennom bommen noen ekstra ganger hver dag, parkere gratis på off. plasser.selv om egentlig skal et annet sted :).
Og avgiftskronene bruker vi på ekstra ferier.
Vi må nyte det så lenge vi kan.
Avgiftsstøvsugeren settes nok på igjen i 2017 når "alle" har elbil.
Du tjener neppe inn kroner til annet forbruk med å kjøre unødvendig mange ganger gjennom bommene. Forsøk å kjøre en hel dag fram og tilbake gjennom en bom og sjekk etterpå hvor mange kroner som er trillet inn på kontoen.

Om og hvor mye du sparer på å kjøre S, avhenger av hva alternativet ditt er. Jo dyrere dette er i innkjøp og drift, jo mer sparer du. Omvendt taper du dersom alternativet er beskjedent - eksempelvis beholde småbilen du har eller kjøpe en ny småbil.

Er slett ikke sikker stor luksuspreget bil er noe alle blir fornøyd med i lengden. Small is beautiful er ofte en praktisk sannhet.

Min drøm av en elbil er stv i Polo- eller Golfklassen med range ett tusen km. Og med driftsikkerhet og pålitelighet lik Lexus.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OleJA

Alibiet mitt for å kjøpe Model S er at den vil fylle alle behov som familiebil. Siden vi har barn som er iferd med å bli halvstore så har takhøyde og sikkerhet i baksetet blitt en bekymring de siste dagene.

http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/safety-warning-model-s-rear-seats

Jeg regner nok med at alle barna blir minst like høye som meg, dvs 188, i løpet av få år. Blir derfor i tvil om Model S er noe for oss?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Leaffen

Sitat fra: OleJA på onsdag 17. april 2013, klokken 21:21
Alibiet mitt for å kjøpe Model S er at den vil fylle alle behov som familiebil. Siden vi har barn som er iferd med å bli halvstore så har takhøyde og sikkerhet i baksetet blitt en bekymring de siste dagene.

http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/safety-warning-model-s-rear-seats

Jeg regner nok med at alle barna blir minst like høye som meg, dvs 188, i løpet av få år. Blir derfor i tvil om Model S er noe for oss?

Deler din bekymring. Uten justerbare nakkestøtter bak eller en sikker løsning, er Model S uaktuell for meg også.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Nuvolari

Sitat fra: Modelsn på onsdag 17. april 2013, klokken 21:34
Sitat fra: OleJA på onsdag 17. april 2013, klokken 21:21
Alibiet mitt for å kjøpe Model S er at den vil fylle alle behov som familiebil. Siden vi har barn som er iferd med å bli halvstore så har takhøyde og sikkerhet i baksetet blitt en bekymring de siste dagene.

http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/safety-warning-model-s-rear-seats

Jeg regner nok med at alle barna blir minst like høye som meg, dvs 188, i løpet av få år. Blir derfor i tvil om Model S er noe for oss?

Deler din bekymring. Uten justerbare nakkestøtter bak eller en sikker løsning, er Model S uaktuell for meg også.

Har aldri voksne i baksetet og såvidt jeg kan forstå er de høye nok til barn opp til 12års alderen.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Havebigfun

Sitat fra: OleJA på onsdag 17. april 2013, klokken 21:21
Jeg regner nok med at alle barna blir minst like høye som meg, dvs 188, i løpet av få år. Blir derfor i tvil om Model S er noe for oss?
Jeg er akkurat gjennom denne fasen- du kan trygt kjøpe bilen. Barn som er rundt 1.88 gidder som regel ikke å være med pappa allikevel. Om dine barn skulle være annerledes- jeg tviler på det- kan du putte et T4-skrog på batteripakken og understell- teknisk kan det ikke være vanskelig 8)
Du får den råeste minibussen... ;)

RunarBT

Største problemet med Model S, i følge tråder på teslamotors.com forumet, er at det blir så utrulig kjipt å kjøre fossilbil når det blir aktuelt.. og til og med farlig.

De rapporterer at fraværende aksellerasjon under forbikjøring har gitt hjertet i halsen for mange, en trykker pedalen å bånn og skal kjøre forbi men ingenting skjer anna enn lyd.:-P

Bilene blir glemt slått av, nøkkel står i og fossilbilene er tom for strøm om morgenen. m.m. Artige tråder på temaet, anbefales! Det er reelle bekymringer og advarsler.:-)

Wenche

Mulig en liten forvekslig her, det er sete nr 6 og 7 i bagasjerommet som passer barn opp til 12 år. Min mann som er normalt høy, fikk fint plass i baksetet  :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Taxidriver

Eg er forberett på ein god dose med barnesjukdommer på model S. Er også uroleg for sikkerhet og komfort i baksete. Eg skal jo ha denne som taxi i Bergen. Med glasstak bør eg kanskje vurdere å polstre takbjelkene bak. Litt trist at Tesla ikkje har funnet bedre løsning på utformingen av baksete.

Eg velger likevel å gå for denne. Har så veldig lyst til å ta del i dette. Trur Tesla har noko stort på gang tross alt. Håper berre at Tesla raskt klarer å dra lærdom etter respons fra markedet. Og ikkje minst fra det europeiske markedet. Kan resultere i fantastiske biler om 5 år.

Eg er overhode ikkje uroleg for at Tesla skal gå konkurs. Mistenker at dei har ein god kostnadskontroll. Trur salget av Model S gir positiv pengestrøm til å få Model X i produksjon. Eg ville vore meir uroleg om Model S var billigere.
Leaf 2014 24kwt. Omlag 40.000 km
Tesla Model S P85(drosje). des.-13 til feb.-16. 132.000 km Solgt.

Leaffen

Sitat fra: Wenche på torsdag 18. april 2013, klokken 00:32
Mulig en liten forvekslig her, det er sete nr 6 og 7 i bagasjerommet som passer barn opp til 12 år. Min mann som er normalt høy, fikk fint plass i baksetet  :)

Sete 6 og 7 som du sier er forbeholt barn opp til 12 år. Men bekymringen gjelder sete 3, 4 og 5 hvor nakkestøttene er alt for lave, og ikke justerbare, som passer kun for personer som er lavere enn 150-160 cm.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Kallagtunet

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 17. april 2013, klokken 21:41
Har aldri voksne i baksetet og såvidt jeg kan forstå er de høye nok til barn opp til 12års alderen.

Nakkestøtte bak har jo en dårlig konstruksjon selv om det ikke er et like stort problem for alle...

Kallagtunet

Av type feil som har typisk store konsekvenset (les bilen vil ikke "starte", lades eller la seg sette i safe taue modus) og som opptrer for ofte er problemer knyttet til 12 volt batteriet. Ekstra kipt er det at det virker som det både er vanskelig å diagnostisere og i tillegg at det er påassert så langt nede i frunken at det er en flere timers jobb å bytte. Dette er noe som typisk kan koste Tesla mye å fikse og skape masse irritasjon for mange. Å ha bil som ikke starter med mor og unger på tur er noe som kan få familiens entusiasme for ny bil til å synke kjapt og drastisk.

Link til tråd på tmc: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11379-12V-battery-issues-(error-messages-car-charging-problems)

Øyvind.h

#59
Virker som om 12V batteri er vanskelig å få til for EV produsenter (ref. Nissans problemer med 12V), men vi får håpe de har fått på plass et bedre batteri nå.

Polene til 12V batteriet er tilgjengelig under nose conen slik at det kan lades/boostes om uhellet skulle være ute.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11851-Procedure-for-exposing-the-nose-cone-charging-lugs-for-the-12V-battery

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 18. april 2013, klokken 06:39
Å ha bil som ikke starter med mor og unger på tur er noe som kan få familiens entusiasme for ny bil til å synke kjapt og drastisk.

Det kan jeg skrive under på. Har opplevd flatt 12V batteri på fjellet et par ganger. Lønner seg å ha lader/booster tilgjengelig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA