Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp Autofil..!

Startet av kjølholdt, torsdag 25. april 2013, klokken 08:38

« forrige - neste »

RSandven

Jeg skjønner at folk kan være kritiske til et nytt firma som bygger opp en bil fra bunnen av. Det er selvfølgelig en del ting de ikke får testet ordentlig før det har gått noen år. Så det er viktig å ikke ha skylapper for tett sammen her.

Men med dagens modelleringssoftware og kraftige PC-er som kan simulere slitasje og slikt over flere millioner av sykluser, så er nok mye godt gjennomprøvd digitalt som har høy pålitelighet.
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Nuvolari

Et spm, Think gikk konk for mange år siden. Hvordan kan det ha seg at disse bilene fremdeles ruller og går hvis det er slik at en bil automatisk blir bokstøtte når produsenten går konk? 
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Kallagtunet

#32
Tror ikke det er helt riktig å trekke konklusjoner fra en rimelig enkel konstruksjon som Think over på en så avansert konstruksjon som Model S. Når dét er sagt så er det vel en del Think biler som har stått og står og venter på deler...

den12mann

#33
Sitat fra: fredag på søndag 14. april 2013, klokken 00:19
De ønsker å være betatestere for Tesla.

Hvis du bestiller nå så får du vel bilen tidlig 2014 og da har de 1-1,5 års erfaring fra de første Tesla S'ene. Hvor lenge mener du "betafasen" varer? Vil tro de har mye erfaring innen utgangen av 2013, men naturligvis, langtidsslitasje vet en vel ikke før bilene har gått 100000+ eller er 5+ år gamle. Isåfall må du ha god tålmodighet :)

Havebigfun

#34
Det er noen problemer det ikke er så lett å gjøre noe med, eks håndtak- dørene må designes på nytt og omkontsrueres før man får satt inn velfungerende "normale" håndtak- således kan det være at beta-versjonen varer til det første facelift, altså i noen år til.

S-max

Grunner til at eg ikkje har Reservert Tesla enda . (Mangler bare å betale forskuddet):
Framdører: Vinduet skal senke seg ca. 2cm hver gang døra åpnes. Hva med vinterdagen når vinduet er frosset fast?
Dørhåndak: Likt som for vinduet.
Dekkslitasje: Store lavprofildekk er dyre og slites fort ut.
Bremseskiver: Rust på bremseskiver grunna sjelden i bruk og konstant saltpåvirka? (Generelt for El.bil. Hva er erfaring fra Leaf?)
Strømforbruk når tilkoblet: Har hørt rykter om høyt forbruk ved vedlikehaldslading. Har kort veg til jobben og vil normalt ikke lade ut batteriet så mye. Hvor mye strøm trekker bilen når den står tilkoplet?

Håper noen kan komme med gode svar og motargumenter mot mine insigelser.
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

RunarBT

Sitat fra: Havebigfun på søndag 14. april 2013, klokken 16:03
Det er noen problemer det ikke er så lett å gjøre noe med, eks håndtak- dørene må designes på nytt og omkontsrueres før man får satt inn velfungerende "normale" håndtak- således kan det være at beta-versjonen varer til det første facelift, altså i noen år til.

Tja, eierne i USA virker å være strålende fornøyd med dørhåndtakene;-) eg vil ikkje ha kjipe vanlige...

Nuvolari

Sitat fra: S-max på søndag 14. april 2013, klokken 22:40
Grunner til at eg ikkje har Reservert Tesla enda . (Mangler bare å betale forskuddet):
Framdører: Vinduet skal senke seg ca. 2cm hver gang døra åpnes. Hva med vinterdagen når vinduet er frosset fast?
Dørhåndak: Likt som for vinduet.
Dekkslitasje: Store lavprofildekk er dyre og slites fort ut.
Bremseskiver: Rust på bremseskiver grunna sjelden i bruk og konstant saltpåvirka? (Generelt for El.bil. Hva er erfaring fra Leaf?)
Strømforbruk når tilkoblet: Har hørt rykter om høyt forbruk ved vedlikehaldslading. Har kort veg til jobben og vil normalt ikke lade ut batteriet så mye. Hvor mye strøm trekker bilen når den står tilkoplet?

Håper noen kan komme med gode svar og motargumenter mot mine insigelser.

Bremseskiver er inkludert i den årlige servicen. Strømforbruket er marginalt.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

F1

Tror ikke verdifallet vil være særlig mer enn konvensjonelle fossiler. Jeg er mer bekymret for å få solgt mine 2 fossiler til en akseptabel pris, enn å selge enn mer framtidsrettet elbil.
Jeg har heller ikke tro på at Tesla går konkurs med det første. Går det for dårlig, blir de i tilfelle kjøpt opp. Så reservedeler vil det nok alltid være mulig å få tak i.

I mine øyne er vinteregenskapene til TMS det som bør gi potensielle Tesla-eiere mest tvil. 2,1 tonn bil med brede dekk og bakhjulsdrift på isete vei, skriker ikke framkommelighet for meg.
På den annen side så kjører jo mange av oss på saltede og bare veier, også vinterstid. Ellers har man jo Model X.

Ventilasjon og duggproblemer har også vært diskutert.

Rekkevidden vinterstid er et annet usikkerhetsmoment. På den annen side, hvor mange må kunne kjøre 48 mil uten stopp.
Dessuten er Norge fylt med fjell og daler. Det liker batterikapasiteten dårlig, og rekkevidden spises fort opp i f.eks. Sogn og Fjordane, selv om man regenererer noe av den tapte energien.

Så må man bare vurdere om man kan leve med disse usikkerhetene.
Jeg kan...
Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

jkirkebo

Sitat fra: S-max på søndag 14. april 2013, klokken 22:40
Grunner til at eg ikkje har Reservert Tesla enda . (Mangler bare å betale forskuddet):
Framdører: Vinduet skal senke seg ca. 2cm hver gang døra åpnes. Hva med vinterdagen når vinduet er frosset fast?

Sånn er det for alle biler med rammeløse dører. Har ikke hørt at det er et generelt problem for disse bilene (som det er ganske mange av).

Sitat
Dørhåndak: Likt som for vinduet.

Skal kunne overvinne 8mm massiv is (1/3 inch). Varmluft ledes ut forbi håndtakene når bilen forvarmes.

Sitat
Dekkslitasje: Store lavprofildekk er dyre og slites fort ut.

Dyre er de om du kjøper 21". Hvor fort de slites er avhengig av om du kjøper høyytelsesdekk eller ikke. Dekkene som følger med 19" felgene skal være ganske holdbare og du kan importere ett sett selv fra USA for ca. 5600,- inkl. frakt.

http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp?tireMake=Goodyear&tireModel=Eagle+RS-A2&partnum=445VR9RSA2&vehicleSearch=false&fromCompare1=yes

Ca. 1200,- i frakt med JetCarrier (båt, 2 mnd). Ca. 1000,- for omlegging og balansering i Norge.

Sitat
Bremseskiver: Rust på bremseskiver grunna sjelden i bruk og konstant saltpåvirka? (Generelt for El.bil. Hva er erfaring fra Leaf?)

Mine bremseskiver på Leafen er foreløpig rustfrie etter 18 måneder.

Sitat
Strømforbruk når tilkoblet: Har hørt rykter om høyt forbruk ved vedlikehaldslading. Har kort veg til jobben og vil normalt ikke lade ut batteriet så mye. Hvor mye strøm trekker bilen når den står tilkoplet?

Dette er pga. manglende sleep mode. Blir fikset før bilene våre ankommer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Morten Sandvik

Sitat fra: S-max på søndag 14. april 2013, klokken 22:40
Grunner til at eg ikkje har Reservert Tesla enda . (Mangler bare å betale forskuddet):
Framdører: Vinduet skal senke seg ca. 2cm hver gang døra åpnes. Hva med vinterdagen når vinduet er frosset fast?
Dørhåndak: Likt som for vinduet.
Dekkslitasje: Store lavprofildekk er dyre og slites fort ut.
Bremseskiver: Rust på bremseskiver grunna sjelden i bruk og konstant saltpåvirka? (Generelt for El.bil. Hva er erfaring fra Leaf?)
Strømforbruk når tilkoblet: Har hørt rykter om høyt forbruk ved vedlikehaldslading. Har kort veg til jobben og vil normalt ikke lade ut batteriet så mye. Hvor mye strøm trekker bilen når den står tilkoplet?

Håper noen kan komme med gode svar og motargumenter mot mine insigelser.

Ser ikke en god grunn til ikke å bestille !
Bergen

2891 .... Svart/ svart Performance Plus

5YJSA2DP1DFP19452

stianrod

Mye pessimistiske innlegg her...  Selvsagt skal en ikke være helt blåøyd heller, og vi er flinke til å være skeptiske til noe nytt.

Jeg har aldri vært bilinteressert.  Bil for meg har vært et hendig fremkomstmiddel for å komme seg fra A til B.
Men når jeg kom over Tesla, og visjonene til Elon Musk, har jeg virkelig fått blod på tann.  Nå leser jeg alt jeg kan på forumet, ser video (nesten daglig) på youtube, og leser tester i mente!  Føler jeg har skummet over alt som finnes av informasjon om Tesla og Mr. Musk, og jeg vil ha mer... Mye mer. Hele tiden.

For meg handler det ikke om å spare penger for å kjøre Tesla.  Ei heller miljøet.  Jeg tror jeg kunne kjørt ganske mange år i bomsirkuset her oppe i Trøndelag, og fylt endel liter bensin for 600.000 spenn.

For meg handler det om å være med på en revolusjon.  En helt ny måte å tenke transport på.  Ære være Elon Musk, for at han har gjort det han har gjort, og dette vil jeg være en del av.

Men selvsagt er Tesla avhengig av at bilen virker fra dag 1.  Noe kan og skal skrives opp på barnesykdomskontoen, men for at bilen skal lykkes, må det ny infrastruktur til.  Fossilbiler hadde ikke vært noe særlig om det hadde vært 4-5 bensinstasjoner i hele landet. 

Jeg håper og tror at Model S (og andre Telsabiler) er biler man kan ha "resten av livet".  Dvs at bilen kan oppdateres via internett når det gjelder software, og enkelt (og ikke altfor dyrt) bytte ut batteri om 10-15 år.  Så vips har man en ny bil, i gammel skinn, som kan gå i nye 10-15 år  :)
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Bruto Maccaroni

Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

Havebigfun

#43
Benytter anledningen til noen generelle betraktninger uten å ville angripe noen av de siste ytringene- jeg har tenkt over dette en stund:
Her er det ikke pessimisme og heller ikke syting i relevant format.
For de fleste av oss dreier det seg om overveielser rundt et kjøp på mellom 500 og 800 k med en del ukjente faktorer. Avhengig av personlighet har vi forskjellige tilnærminger og dette preger våre yttringer. I praksis er vi på jakt etter "sannheten" som gir oss rammene for beslutningen rundt et betydelig kjøp. Mange legger mye tid i å følge med på forumet og kommer med for det meste veloverveide betraktninger. De som synes diskusjonene rundt eventuelle ulempene er syting synes jeg bør akseptere at andre har andre tilnærminger og bla/scrolle videre uten å klage over syting eller negative holdninger. Nedlatende bemerkninger er heller ikke på sin plass. Her har medlemmene helt forskjellig bakgrunn og dertil uttrykksform.
Uten takhøyde blir dette tungt i lengden.
Samtidig vil jeg rose de som har vært med en stund og som tålmodig besvarer spørsmål fra yngre medlemmer som har vært diskutert her både for to og for fire mnd siden. Forumet- incl denne "problemtråden" løfter kompetansen til mange av oss mange hakk oppover- det skal vi være glade for. Kjør pent også i kommentering av utsagn dere er uenige i  ;)

Olemann

#44
Dette er jo en problemtråd, da er det eneste relevante å peke på nettopp det, nemlig bekymringer og problemer.  Jeg synes denne tråden har vært interessant, nettopp fordi den ikke representerer den forenklede halleluja-stemning som man ellers finner mye av rundt denne bilen.  Og sannheten har som kjent nesten alltid mer enn en side.

De av oss som har vært elbil brukere eller Forum lesere mer enn noen få måneder vet at det ikke er lenge siden Leaf ble hausset opp, kjøpere rapporterte sine leverings og hentedatoer etc.  I dag ligger det 77 brukte Leaf på FINN og få melder om sine hente-datoer.  Tvert imot er det blitt flere av de såkalte "syte-trådene", naturlig nok, og dette er det jo grunn til å tro skjer med Tesla Model S også, når produktet møter realitetene.  Så derfor fint at denne tråden er kommet nå, parallelt med "prøvekjørte i går", "får kanskje bil om 6 måneder", "skal ha luftfjærer" osv....
Her mener jeg det er plass for alt, og alle dannede ytringer bør respekteres og er av verdi for noen, om enn ikke for alle.

Ser ikke bort fra at jeg også hiver meg over en Tesla Model S en gang uti 2014/15, når prisen passer meg og med mindre det kommer noen litt mer parkeringsvennlige biler med samme flotte batterikapasitet.

Mvh Ole

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA