Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kjøp Autofil..!

Startet av kjølholdt, torsdag 25. april 2013, klokken 08:38

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: Celter på lørdag 13. april 2013, klokken 15:48
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 13. april 2013, klokken 14:56
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 14:50
Dette er alt for for optimistisk i mine øyne, ryker motorer, batteri eller eller inverterer i stor skala blir dette pyntegjenstander, da skader det ikke at den er fin å se på... bare husk å kjøp en fin farge :-D

Men vi kommer nok ikke dit engang om Tesla går konk blir de selvsagt kjøpt opp. Selv think ble kjøpt og det mer enn en gang :)

Enig, det er noe alle med 3-sifra IQ forstår. De verdiene som ligger i Tesla og kundebasen vil selvfølgelig noen andre overta.

Jeg er igjen redd for at dere er for optimistiske, hvis de skulle gå overende tidlig vil ikke det å selge spesielle deler til en kundebase på 20 -30 tusen world wide er nok ikke stor butikk. Hvis de skulle gå konk i forbidelse med launch av gen III som faktisk kommer til å koste MASSE, så er det ikke sikkert at andre ser at de vil kunne klare å dette med lønnsomhet heller.

Summa summarum, JRG ville ikke hatt samvittighet til å anbefale en Tesla til noen uten å fortelle om denne mye større risikoen i forhold til å kjøpe bil fra ett etablert merke og at man må kunne bære ett tap på hele eller mesteparten av bilens verdi.

gbzdoc

Nja, satt litt på spissen så er det jammen ikke mye verdi igjen etter noen få år på veien uansett bilmerke...

Tror jeg skal klare å bære den risikoen også med min Tesla. ;-)

Kallagtunet

#17
Nå var OP sitt spørsmål hva en bør si til en kompis som vurderer å kjøpe en Tesla med fokus på potensielle nedsider. Det at du har gjort din vurdering av denne risikoen og funnet den akseptabel men det er jo ikke nødvendigvis ikke det for andre (spesielt tenker jeg det er viktig for de som vurderer og finregner på hvor billig en Tesla S er og kanskje ikke råd til å gå på en smell på 500 - 600 k.)

timingbeltkiller

#18
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 13. april 2013, klokken 10:21
Det største problemet kan være at bilen må innom verkstedet noe oftere enn en annen bil. Det koster selvsagt ingenting de første 5 årene så lenge garantien gjelder.
JO, alt fra år 1 blir det penger av kortere serviceintervall hvert enkelt til samme pris som lengre intervall hos fossil-konkurrentene.

Sitat
Hva som skjer etter 5 år er umulig å si. Det kan være at bilen har langt mindre feil enn fossilbiler til at den har et betydelig behov for service.
ENIG
Det er risikabelt å stole på enkel bilkonstruksjon = driftsikkerhet + billig underhold.
Bilfabrikkenes evne og vilje til å bygge driftsikre biler og tvinge forhandlerne til å yte topp service betyr i praksis mer enn selve bilkonstruksjonen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#19
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 20:49
Nå var OP sitt spørsmål hva en bør si til en kompis som vurderer å kjøpe en Tesla med fokus på potensielle nedsider. (spesielt tenker jeg det er viktig for de som vurderer og finregner på hvor billig en Tesla S er og kanskje ikke råd til å gå på en smell på 500 - 600 k.)
Er han nødt til å finregne, bør han vel rådes til å gå ned et par prisklasser.

Konkursrisikoen er avhengig av om TM holder seg til lavvolum produksjon av stor luksusbil. Luksus er det alltid marked for. Også for produkter som ikke kan konkurrere på pris. For kjøperne i dette markedet kjøper det de har lyst på uansett pris. Diamantbesatte armbåndsur selger som varmt hvetebrød!

Men forsøker TM seg som de antyder, på bilmodell i en volumklasse (eksempelvis Golf), kan de bukke under på problemet:
- volumproduksjon forutsetter konkurransedyktig pris
- konkurransedyktig pris forutsetter volumproduksjon

Og den sirkelen er ikke lett å kvadrere for en miniprodusent.
Antakelig må konsern som GM, Ford, VAG eller Toyota produsere med giga tap i flere år for å klare det.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 13. april 2013, klokken 21:30
Men forsøker TM seg som antydet på bilmodell i en volumklasse (eksempelvis Golf), kan de bukke under på problemet:
- volumproduksjon forutsetter konkurransedyktig pris
- konkurransedyktig pris forutsetter volumproduksjon

Og den sirkelen er ikke lett å kvadrere for en miniprodusent.
Antakelig må konsern som GM, Ford, VAG eller Toyota produsere med giga tap i flere år for å klare det.

Det er vel derfor de har den strategien de har, med å starte på toppen av markedet og bygge seg opp et navn som gir folk en "må ha følelse" og så jobbe seg nedover. Den veien er mye lettere å gå enn andre veien, VAG har f.eks slitt mye med SEAT.

La meg ta et eksempel, om f.eks Porsche annonserte at de skulle bygge en bil i Golf-klassen til en 20% høyere pris enn Golf hadde antageligvis svært mange tatt en ganske så nøye titt på den bilen istedenfor en Golf...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

#21
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. april 2013, klokken 21:36
La meg ta et eksempel, om f.eks Porsche annonserte at de skulle bygge en bil i Golf-klassen til en 20% høyere pris enn Golf hadde antageligvis svært mange tatt en ganske så nøye titt på den bilen istedenfor en Golf...
Eller se på hva som skjedde når VW forsøkte å komme seg opp i 7-serie territorium med Phaeton. Sikkert en meget god bil, men ikke akkurat noen suksess.

Antallet mennesker som kunne tenke seg elbil er jevnt økende, og etter hvert som innstegsprisen synker øker salgsvolumet.

Dette har fungert veldig bra i bilbransjen så langt. Lanser toppmodeller med nytt utstyr/teknologi/design, og la det komme den gemene hop til gode etter hvert.

Som andre presiserer her: sitter man og finregner på om man har råd bør man ikke kjøpe Tesla. For usikkert, og ikke minst: Model S er etter mitt syn en bil for bil- og teknologiinteresserte!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. april 2013, klokken 21:36
VAG har f.eks slitt mye med SEAT.
Gjorde også Fiat som opprinnelig eide denne fabrikken.
Men med Skoda har VAG skutt gullfuglen.

Nå slukte VAG Porsche som hevn fordi P forsøkte å sluke VW.
Så kannibalisme er neppe trolig her.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. april 2013, klokken 21:36

et navn som gir folk en "må ha følelse" og så jobbe seg nedover.
Har en "følelse" av et mulig minus med TM som jeg kanskje har helt alene:

For liten evne/vilje til å forstå og til å tilpasse seg de enkelte markedene utenfor US.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Nuvolari

#24
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 20:29
Sitat fra: Celter på lørdag 13. april 2013, klokken 15:48
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 13. april 2013, klokken 14:56
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 14:50
Dette er alt for for optimistisk i mine øyne, ryker motorer, batteri eller eller inverterer i stor skala blir dette pyntegjenstander, da skader det ikke at den er fin å se på... bare husk å kjøp en fin farge :-D

Men vi kommer nok ikke dit engang om Tesla går konk blir de selvsagt kjøpt opp. Selv think ble kjøpt og det mer enn en gang :)

Enig, det er noe alle med 3-sifra IQ forstår. De verdiene som ligger i Tesla og kundebasen vil selvfølgelig noen andre overta.

Jeg er igjen redd for at dere er for optimistiske, hvis de skulle gå overende tidlig vil ikke det å selge spesielle deler til en kundebase på 20 -30 tusen world wide er nok ikke stor butikk. Hvis de skulle gå konk i forbidelse med launch av gen III som faktisk kommer til å koste MASSE, så er det ikke sikkert at andre ser at de vil kunne klare å dette med lønnsomhet heller.

Summa summarum, JRG ville ikke hatt samvittighet til å anbefale en Tesla til noen uten å fortelle om denne mye større risikoen i forhold til å kjøpe bil fra ett etablert merke og at man må kunne bære ett tap på hele eller mesteparten av bilens verdi.

Ved å inngå leasingsvtalen med tesla er man i tillegg sikret tilbakekjøp av bilen til tesla etter 3 år om man ønsker det. Så vidt jeg forstår har elon musk garantert for dette personlig slik at dette skal skje uavhengig av om tesla går konkurs.

Noen som kan bekrefte dette?

Edit: bekreftes her: http://www.teslamotors.com/true-cost-of-ownership
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

gbzdoc

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 20:49
Nå var OP sitt spørsmål hva en bør si til en kompis som vurderer å kjøpe en Tesla med fokus på potensielle nedsider. Det at du har gjort din vurdering av denne risikoen og funnet den akseptabel men det er jo ikke nødvendigvis ikke det for andre (spesielt tenker jeg det er viktig for de som vurderer og finregner på hvor billig en Tesla S er og kanskje ikke råd til å gå på en smell på 500 - 600 k.)

Tror du missforsto poenget mitt, selv om du selv påpeker det til dels selv. Poenget er jo bare at desom du i utgangspunktet ikke har råd til å kaste bort 500,600 eller 700k på en bil i utgangspunktet så er hverken Model S eller en Audi A6 et fornuftig kjøp.

Å kjøpe bil ER et tapsprosjekt, uansett.

Beklager den lille kommentaren på slutten om at jeg selv har funnet risikoen ok. ;-)

Kallagtunet

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 13. april 2013, klokken 23:33

Å kjøpe bil ER et tapsprosjekt, uansett.


Der er vi enige og ja det har vært en en del tapssluk opp gjennom årene for min del (eller som de sier, litt dyrt men gøy) :-D

Nuvolari

Sitat fra: Nuvolari på lørdag 13. april 2013, klokken 23:20
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 20:29
Sitat fra: Celter på lørdag 13. april 2013, klokken 15:48
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 13. april 2013, klokken 14:56
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 14:50
Dette er alt for for optimistisk i mine øyne, ryker motorer, batteri eller eller inverterer i stor skala blir dette pyntegjenstander, da skader det ikke at den er fin å se på... bare husk å kjøp en fin farge :-D

Men vi kommer nok ikke dit engang om Tesla går konk blir de selvsagt kjøpt opp. Selv think ble kjøpt og det mer enn en gang :)

Enig, det er noe alle med 3-sifra IQ forstår. De verdiene som ligger i Tesla og kundebasen vil selvfølgelig noen andre overta.

Jeg er igjen redd for at dere er for optimistiske, hvis de skulle gå overende tidlig vil ikke det å selge spesielle deler til en kundebase på 20 -30 tusen world wide er nok ikke stor butikk. Hvis de skulle gå konk i forbidelse med launch av gen III som faktisk kommer til å koste MASSE, så er det ikke sikkert at andre ser at de vil kunne klare å dette med lønnsomhet heller.

Summa summarum, JRG ville ikke hatt samvittighet til å anbefale en Tesla til noen uten å fortelle om denne mye større risikoen i forhold til å kjøpe bil fra ett etablert merke og at man må kunne bære ett tap på hele eller mesteparten av bilens verdi.

Ved å inngå leasingsvtalen med tesla er man i tillegg sikret tilbakekjøp av bilen til tesla etter 3 år om man ønsker det. Så vidt jeg forstår har elon musk garantert for dette personlig slik at dette skal skje uavhengig av om tesla går konkurs.

Noen som kan bekrefte dette?

Edit: bekreftes her: http://www.teslamotors.com/true-cost-of-ownership

Kontrakten med tesla på 43% tilbakekjøpsverdi:
http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/tesla-resale-value-guarantee.pdf

Det jeg gjerne skulle visst er om Fargo Wells er ansvarlig og dermed overtar denne forpliktelsen dersom både tesla og elon går konkurs.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

DonPedro

Jeg er litt uenig i bråkjekke kommentarer av typen "har du ikke råd til å tape 600' bør du ikke kjøpe Model S".  Hvis man kjører mye pr. år, så er bilen et veldig økonomisk alternativ, også i forhold til bensinbiler som koster halvparten (ref. egen tråd og regnearket der).  Så det kan være en god investering.

Jeg skjønner poenget om at man kan forestille seg en fremtid hvor det er vanskelig å holde bilen på veien, men da må man også spørre seg om hvor sannsynlig det egentlig er. For at det skal skje må samtlige av følgende begivenheter inntreffe:

  • Tesla går konkurs
  • Selskapet blir ikke plukket opp av andre investorer
  • Ingen ser en forretningsmulighet i å yte service til eksisterende eiere

Spørsmålet OP stiller gjelder en fyr som vurderer å sette seg på lista nå. Da ligger han an til å få en bil som er nummer 25.000 eller noe sånt (nr. 2000 i Norge?). Hvis den bilen blir levert, så er alle punktene over lite sannsynlige hver for seg, og veldig usannsynlige tilsammen. Man kan selvsagt ikke være sikker, men det er man da aldri når man investerer i noe.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

fredag

Dette er Teslas første egenproduserte bil. Første bil de bygger selv på egen fabrikk.

Model S er en helt ny modell. Tesla har liten erfaring med hvilke deler som funker bra og dårlig enda.

Eierne har noen erfaringer, som feks:
- en del kluss med dørhåndtak som ikke virker
- bilen stopper helt når 12V batteriet ikke lader.
- en del har fått sprekk i frontrute
- kan ta lang tid å få reservedeler

De som kaster seg over Model S nå, ønsker å være tidlig ute med å teste ny teknologi. De ønsker å være betatestere for Tesla. Venter du et år, så har du mye mer informasjon om hva slags problemer man må regne med denne bilen på norske veier.

Jeg satser på at dette går bra, selv om 600 000kr er litt penger. Pengene går til et godt formål, utvikling av bedre og bedre miljøteknologi.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA