Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 230V -3 fas bekreftet

Startet av TorkEL10, tirsdag 23. april 2013, klokken 21:55

« forrige - neste »

Griffel

#60
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. mai 2013, klokken 16:23
Legg ut 5x10mm2 kabel (4 ledere + jord). F.eks denne:
http://elby.no/Kabel/PFXP-Kabel/PFXP-kabel-500V-CU-5G10mm2-FR-Graa-met

Sikring: 3x32A, jordfeilbryter/kombivern skal ikke være nødvendig da dette er innebygd i ladepunktene.
Vær litt forsiktig med å anbefale ledningstversnitt, det er ikke like enkelt som før i tiden. Må vurderes/beregnes av elektrikker for det enkelte tilfelle. (men stemmer nok stort sett, så som tommelfinger antydning om hva som trengs er det ok).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 08. mai 2013, klokken 20:00
Vær litt forsiktig med å anbefale ledningstversnitt, det er ikke like enkelt som før i tiden. Må vurderes/beregnes av elektrikker for det enkelte tilfelle. (men stemmer nok stort sett, så som tommelfinger antydning om hva som trengs er det ok).

Jepp, men 10mm2 skal normalt sett være mer enn godt nok for 32A. Jeg fikk beskjed av elektriker om at 10mm2 til garasjen her kunne sikres med 50A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nordtroms

http://www.focus.de/auto/videos/klickdown/tesla-model-s-im-ersten-video-test-416-elektro-ps-porsches-jagen-mit-strom_vid_37193.html
[/quote]

Her ser det da virkelig ut som om ladekabelen han holder i hånden er 400V trefaser. Det er vanskelig å se om det er 16 eller 32 A men jeg er fristet til å tro at det er 32. ( de ser like ut bare forskjkellig størrelse). Det vil i så fall si at det eneste man trenger på tur er tilgang til kontakt. Altså at det ikke er behov for HPWC men at det holder å ta med ladekabelen.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

petersv

Det er en US bil.. Bare en av fasene blir brukt.

TB

Sitat
Var innom en lokal elektrikerbedrift som kunne bekrefte utfra bilder av sikringen at gjeldende kurs er trefas 16A, og at jeg kan trekke max 6.3kW på den. Dette forutsetter imidlertid (selvfølgelig) at ingen av de andre stikkende på kursen brukes samtidig. Disse er tiltenkt motorvarmere, men har aldri sett dem vært brukt til dette på noen av de andre plassene. Så spørsmålene jeg sitter med er:

1. Forutsatt at for eksempel to andre biler er koblet til kursen med motorvarmere, ca hvor mange kW vil da "være igjen" til  lading av min MS?

2. Vil laderen i bilen kunne monitorere tilgjengelig kapasitet og justere hvor mye den trekker av strøm deretter? Vet den kan kalibrere dette før den igangsetter lading, men vil den bare fortsette å trekke samme mengde og blåse sikringen i det noen kobler til sin motorvarmer eller 12V-lader?

Det er vanleg at kurser til litt eldre motorvarmeranlegg er dimensjonert til ca 550 W pr kontakt. 3 x 16 A blir fordelt på opp til 11-12 kontakter - som ved korrekt fordeling mellom faser gir totalt litt over 6000 W.

Om dei andre kontakter ikkje er ibruk, så kan du i teorien bruke ca 3700 W (16A), men er ikkje anbefalt så høg belastning over tid pga. kontakter gjerne er slitt og gir varmgang over tid.

Ved og lade på ca 8-10 A - uten andre på samme kurs samtidig skal det vere meir sikkert.

Har sjølv lada slik heile vinteren på C-Zero. Dei andre på samme kurs bruker motorvarmer / kupevarmer har tidsur. Dvs, eg plugger inn på ettermiddag / kveld. Bilen lader opp og stoppar lading tidleg kveld / natt.
Ca 2-3 timer før avreise kobles motorvarmere inn via ur for den enkelte. Belastning fordeles dermed over tid på døgnet.

Fordelen eg har er at C-Zero har 16 kwh batteri, som alltid er ferdig lada til motorvarmere kobles inn.
TMS har større batteri - og treng lengre ladetid. Bør ikkje ta ut meir enn maks 13 A av schuko kontakter.

Dermed kan du få litt knapp tid for og lade på vinterstid - sikring vil gå, og motorvarmer brukere blir mindre fornøyd.

Eigen kurs med kontakt, eller helst "ladepunkt" vil vere det beste - og gi færre overraskelser.
Det kobles eigen kwh måler på denne kurs, så er forbruket kjent.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Øyvind.h

#65
Sitat fra: TB på torsdag 09. mai 2013, klokken 08:45
Fordelen eg har er at C-Zero har 16 kwh batteri, som alltid er ferdig lada til motorvarmere kobles inn.
TMS har større batteri - og treng lengre ladetid. Bør ikkje ta ut meir enn maks 13 A av schuko kontakter.
Det blir litt som å si "Jeg har en lite bøtte, så jeg har en fordel når jeg fyller fra den lille vannkranen enn når du skal fylle din store bøtte " :)
Fra spøk til alvor, såfremt bilene brukes likt ser jeg ingen vesentlig forskjell, men ettersom Model S har større bruksområde har den naturlig nok også høyere forbruk.

Om bilen eksempelvis brukes til og fra jobb kan den stort sett trekke strøm fra 17:00-05:00. Kan han hente ut 2,3kW enfas får han fylt opp rundt 25kW hver dag. Holder til 10-15 mil kjøring i døgnet.

Men jeg er helt enig i at det klart beste er en dedikert kurs så han både kan trekke mer (tenk på vinteren med oppvarming av batteri/kupe - lite rom for det!).

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TB

SitatFra spøk til alvor, såfremt bilene brukes likt ser jeg ingen vesentlig forskjell, men ettersom Model S har større bruksområde har den naturlig nok også høyere forbruk.

Litt uklart av meg, og støttes fult ut. Om det er behov for 10 kwh, så er dette likt for trilling, og TMS.
Men, bruksområdet er større, slik at det er mulig og bruke meir enn det kan lades.

TMS har også muligheit til og stoppe lading automatisk, slik at større ladebehov kan bli tatt over fleire dager.

Sitat(tenk på vinteren med oppvarming av batteri/kupe - lite rom for det!).
God argument - forvarming av bil har eg ikkje brukt, pga. dette gir for høg belastning på "feil tid".
Har absolutt savna dette - så ekstra grunn til eigen kurs.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. mai 2013, klokken 21:32
Sitat fra: Griffel på onsdag 08. mai 2013, klokken 20:00
Vær litt forsiktig med å anbefale ledningstversnitt, det er ikke like enkelt som før i tiden. Må vurderes/beregnes av elektrikker for det enkelte tilfelle. (men stemmer nok stort sett, så som tommelfinger antydning om hva som trengs er det ok).

Jepp, men 10mm2 skal normalt sett være mer enn godt nok for 32A. Jeg fikk beskjed av elektriker om at 10mm2 til garasjen her kunne sikres med 50A.
Normalt ja, men når det gjelder 50A sikringen i eksempelet ditt var nok det en kabel til et fordelingsskap, hvor overbelastningsbeskyttelsen er i fordelingsskapet. Altså at 50A sikringen er kortsluttningsbeskyttelse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA