Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 230V -3 fas bekreftet

Startet av TorkEL10, tirsdag 23. april 2013, klokken 21:55

« forrige - neste »

TorkEL10

I blokka der jeg bor har vi felles garasjeanlegg.
Tenker på å være forberedt før min Tesla ankommer:
-Hvilke forberedelser bør jeg gjøre for å kunne lade bilen på min parkeringsplass?
-Hvilke lademuligheter finnes? Kosnad og effekt?
-Kan jeg forvente at styret i blokka ordner lademulighet for meg eller må jeg ordne dette selv?
På forhånd takk! (slett innlegget hvis det allerede er besvart)
P2245

stianrod

Har ingen svar, men har lurt på dette selv. 

Jeg tenkte å høre med sameiet der jeg bor, om jeg (dvs elektriker) kan koble meg til det felles strømanlegget blokka har, og trekke stikk bort til min parkeringsplass, mot at jeg betaler elektriker for jobb og utstyr.  Vet ikke hvordan styret i sameiet vil stille seg til dette, men jeg skal legge inn en søknad iallefall. 

P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

tk74

Sitat fra: stianrod på torsdag 11. april 2013, klokken 22:29
Har ingen svar, men har lurt på dette selv. 

Jeg tenkte å høre med sameiet der jeg bor, om jeg (dvs elektriker) kan koble meg til det felles strømanlegget blokka har, og trekke stikk bort til min parkeringsplass, mot at jeg betaler elektriker for jobb og utstyr.  Vet ikke hvordan styret i sameiet vil stille seg til dette, men jeg skal legge inn en søknad iallefall.

Jeg har hørt med sameiet der jeg bor og her er det ikke noe problem så lenge det ble satt opp med en strømmåler som kunne avleses av sameiet. På parkeringsplassen min er det allerede stikkontakt med 16 amp. kurs og jeg er usikker på om jeg trenger mer en dette hjemme da jeg kommer til og legge opp en 400v 32 amp kurs på jobben. 
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

Øyvind.h

Send en pm så skal jeg prøve å huske på å svare i morgen :) Jobber med dette i et sameie nå (hvor jeg er styreleder, men ikke bor).
Søk i forumet. Har en tråd om dette gående (omhandler ladeutstyr)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fredag

Elbilforeningen har litt info om slike ting her:

http://www.elbil.no/prosjekter/borettslag

Tips fra en som allerede har elbil: Sørg for at du har mulighet til å lade bilen hjemme FØR du får bilen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Nordtroms

Er det noen her i forumet som vet om ladekontakten til Model S blir lik den som er på US modellen? Og videre hva slags strøm kan man bruke til hjemmelading? En fase 16A, tre faser 16A eller tre faser 400V 32A? Jeg har muligheter til alle alternativer siden jeg holder på å bygge nytt hus og garasje men det ville være kjekt å vite hva som er gangbar vare på et tidligst mulig stadium. :-))
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Epleskreller

Sitat fra: Nordtroms på lørdag 13. april 2013, klokken 19:46
Er det noen her i forumet som vet om ladekontakten til Model S blir lik den som er på US modellen? Og videre hva slags strøm kan man bruke til hjemmelading? En fase 16A, tre faser 16A eller tre faser 400V 32A? Jeg har muligheter til alle alternativer siden jeg holder på å bygge nytt hus og garasje men det ville være kjekt å vite hva som er gangbar vare på et tidligst mulig stadium. :-))

Kos deg med 26 sider diskusjon :)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4988.0.html

Det lure er nok å satse på 400v trefase (TN), men såvidt jeg har fått med meg har de endelig spesifikasjonene ikke blitt offentlige enda..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

fredag

Sitat fra: Nordtroms på lørdag 13. april 2013, klokken 19:46
Er det noen her i forumet som vet om ladekontakten til Model S blir lik den som er på US modellen? Og videre hva slags strøm kan man bruke til hjemmelading? En fase 16A, tre faser 16A eller tre faser 400V 32A? Jeg har muligheter til alle alternativer siden jeg holder på å bygge nytt hus og garasje men det ville være kjekt å vite hva som er gangbar vare på et tidligst mulig stadium. :-))

16A 230V schuko (enfas) vil helt sikkert støttes, men det gir veldig treg lading.

Hvis du har mulighet for 400V 16A eller 32A trefas til garasjen, så ville jeg gått for det. Det vil gi rask lading. Hvis du ikke skal ha dobbeltlader så holder det med 400V 16A trefas til bilen. Snakk med din elektriker om dimensjoner på ledning og størrelse på rør til garasjen.

Merk at selv om du bygger nytt hus, så er det mange områder i Norge der 400V ikke kan leveres av nettselskapet. Da er det 230V trefas som gjelder. Og det er enda ikke helt sikkert om Model S kommer til å støtte lading på 230V trefas, eller kun 230V enfas.

Du kan legge opp rør og ledning til garasjen nå, evt få installert lite sikringsskap i garasjen allerede nå. Og evt få installert en rød industrikontakt for 400V trefas, og 230V kurser til lys og sånt i garasjen.

Hvis du skal utnytte dobbeltlader fullt ut i garasjen bør du nok få installert en egen Type2 ladestasjon i garasjen, istedet for å bruke rød kontakt til daglig lading. Litt mer praktisk, behagelig, raskere og mer brannsikkert med en type2 ladestasjon. Og så kan den mobile laderen ligge fast i frunken, istedet for å måtte koble av og på daglig. Du kan evt vente med å sette opp ladestasjon til Tesla har sluppet endelig spesifikasjon av nøyaktig hva europeisk Model S kommer til å støtte av trefas-lading. Kanskje Tesla til og med kan selge ladestasjon som en pakke sammen med bilen, for dermed å slippe mva på ladestasjonen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på søndag 14. april 2013, klokken 01:21
16A 230V schuko (enfas) vil helt sikkert støttes, men det gir veldig treg lading.

Etter hva vi så av det dokumentet som ble lekket får man heller ikke 16A fra denne, maks 13A pga. faren for varmgang. Det går nok alikevel å lure seg til 16A fra offentlige ladeplasser ved å bruke adapteren for 16A CEE enfase og overgang til Schuko.

Det som ellers er garantert fungerer er 400V trefase ja. Jeg ville lagt opp til 3x16A med enkeltlader og 3x32A med dobbeltlader. Er det 230V trefase ville jeg lagt frem 3x32A. Det er ikke sikkert 3x32A 230V støttes, men det vi vet vil støttes er enfase 32A. Det kan man fint hente ut om man har lagt fram 3x32A.

Foreløpig ville jeg bare lagt fram en ledning på 4/5x10mm2 (avhengig av 230V IT eller 400V TN) og latt den stikke ut av veggen. 32A trefase-sikring i andre enden. Da har man alle muligheter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Maartensommer

Hei,

Jeg er relativt grønn når det kommer til strøm.  Jeg hadde satt umåtelig stor pris på om en av dere som virkelig har greie på dette hadde kunnet satt opp en enkel forklaring av hva hvermansen vil trenge.  Når det henvises til 400V, trefas og enfas, 16A og 3x32A, IT og TN og Schuko kontakter faller jeg helt av lasset.......

På forhånd takk,

Hilsen kortslutter´n.

Nuvolari

Sitat fra: Maartensommer på søndag 14. april 2013, klokken 12:52
Hei,

Jeg er relativt grønn når det kommer til strøm.  Jeg hadde satt umåtelig stor pris på om en av dere som virkelig har greie på dette hadde kunnet satt opp en enkel forklaring av hva hvermansen vil trenge.  Når det henvises til 400V, trefas og enfas, 16A og 3x32A, IT og TN og Schuko kontakter faller jeg helt av lasset.......

På forhånd takk,

Hilsen kortslutter´n.

Mest sannsynlig klarer du deg med en helt vanlig 16A kurs med vanlig kontakt (heter egentlig schuko). Begynn med dette. Om du kjører så mye at du ikke rekker å lade opp igjen bilen i løpet av natten kan du begynne å finne ut av dette. Husk at du både skal kjøre bilen tom den ene dagen for så å dra på ny langtur dagen etter. Da trenger du mer strøm.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Griffel

Sitat fra: Nuvolari på søndag 14. april 2013, klokken 13:14
Husk at du både skal kjøre bilen tom den ene dagen for så å dra på ny langtur dagen etter. Da trenger du mer strøm.
Altså de gangene en med 60kWh batteri kommer hjem etter en tur på drøyt 300 km og skal avgåre igjen etter 8 timer på en tur over 100 km.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#12
Sitat fra: Maartensommer på søndag 14. april 2013, klokken 12:52
Jeg er relativt grønn når det kommer til strøm.  Jeg hadde satt umåtelig stor pris på om en av dere som virkelig har greie på dette hadde kunnet satt opp en enkel forklaring av hva hvermansen vil trenge.  Når det henvises til 400V, trefas og enfas, 16A og 3x32A, IT og TN og Schuko kontakter faller jeg helt av lasset.......
Det enkleste først Enfas 16A 230V Schuko. Den aller vanligste stikkontakten med jord som finnes i alle hjem. Her er det for alle praktiske forhold ingen forskjell på om fordelingen er IT eller TN. (Dette er ikke helt sant om en er elektrikker men for alle andre). Alle elbiler som selges kan lades fra en slik med en kablel som leveres med elbilen.

Ulempen er at disse kontaktene er i dårligste laget, og det blir derfor utviklet andre løsninger og standarder.
Ladestandarden i Europa er en kombinert kontakt som kan levere en-fas 230V opp til 32 A for de biler som har slike ladere og 3 fas 400V for biler som kan ha glede av dette. TN distribusjonssystemet leverer 3 fas 400V og en fas 230V. (5 leder).

Dette skaper usikkerhet i Norge siden det mest vanlige distribusjonssystemet er 3-fas 230V, (IT) og der dette er tilfelle (altså hvor 3x400V ikke er tigjenglig) må disse kontaktene monteres slik at de bare kan levere 1 fas 230V. IT systemet levere 1 fas og 3 fas 230V. (4 leder).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Nuvolari på søndag 14. april 2013, klokken 13:14
Sitat fra: Maartensommer på søndag 14. april 2013, klokken 12:52
Hei,

Jeg er relativt grønn når det kommer til strøm.  Jeg hadde satt umåtelig stor pris på om en av dere som virkelig har greie på dette hadde kunnet satt opp en enkel forklaring av hva hvermansen vil trenge.  Når det henvises til 400V, trefas og enfas, 16A og 3x32A, IT og TN og Schuko kontakter faller jeg helt av lasset.......

På forhånd takk,

Hilsen kortslutter´n.

Mest sannsynlig klarer du deg med en helt vanlig 16A kurs med vanlig kontakt (heter egentlig schuko). Begynn med dette. Om du kjører så mye at du ikke rekker å lade opp igjen bilen i løpet av natten kan du begynne å finne ut av dette. Husk at du både skal kjøre bilen tom den ene dagen for så å dra på ny langtur dagen etter. Da trenger du mer strøm.

Model S er oppgitt til 32 timers ladetid på en 16A schuko. Det er litt i lengste laget for meg ihvertfall...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 14:00
Model S er oppgitt til 32 timers ladetid på en 16A schuko. Det er litt i lengste laget for meg ihvertfall...

Hvor ofte trenger du å lade fra 0 til full tror du ???  Neppe ofte.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA