Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 230V -3 fas bekreftet

Startet av TorkEL10, tirsdag 23. april 2013, klokken 21:55

« forrige - neste »

kimlillebo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:02
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 07. mai 2013, klokken 21:21
Betyr det at jeg ikke får ladet med mer enn 16A på en 3 fase 230v kurs selv om jeg har sikret med 32A?

Nei, det betyr at du kan lade med enfas 32A.

Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 20:58
Blå Plugg hjemme – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – lader ca ~ 35km pr time – Ladningstid på ca 14t med enkel Tesla lader.
Det blir nok dette alternativet for min del.

1 fase - 240V/32A

Derfor jeg valgte dobbelladder :-D

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Elmo

Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:09
Det blir nok dette alternativet for min del.
1 fase - 240V/32A    Derfor jeg valgte dobbelladder :-D

Men da trenger du ikke det.

"Blå Plugg hjemme – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – lader ca ~ 35km pr time – Ladningstid på ca 14t med enkel Tesla lader."
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Nuvolari

Sitat fra: Elmo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:02
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 07. mai 2013, klokken 21:21
Betyr det at jeg ikke får ladet med mer enn 16A på en 3 fase 230v kurs selv om jeg har sikret med 32A?

Nei, det betyr at du kan lade med enfas 32A.

Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 20:58
Blå Plugg hjemme – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – lader ca ~ 35km pr time – Ladningstid på ca 14t med enkel Tesla lader.

Er klar over at jeg kan lade med 32A 1 fase men foretrekker 32A 3 fase om jeg kan. En 32A 3 fase kurs er mer future proof når jeg får en elbil til enn en 32A 1 fase.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

kimlillebo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:17
Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:09
Det blir nok dette alternativet for min del.
1 fase - 240V/32A    Derfor jeg valgte dobbelladder :-D

Men da trenger du ikke det.

"Blå Plugg hjemme – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – lader ca ~ 35km pr time – Ladningstid på ca 14t med enkel Tesla lader."
Min måte å være ironisk på. Jeg var nok litt for rask med å velge dette ekstrautstyret.
MEN, det kan vel komme godt med på langtur :-D
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Øyvind.h

Må si jeg blir litt skuffet om man ikke får utnyttet dobbeltladeren hjemme uten å kjøpe HPWC, men avventer prisen på HPWC. Vil helst ha noe mer universelt som en Salto lader om jeg først må kjøpe elektronikk til å henge på veggen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Elmo

Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:25
Min måte å være ironisk på. Jeg var nok litt for rask med å velge dette ekstrautstyret.
OK, jeg tok ikke den.

Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:25
MEN, det kan vel komme godt med på langtur :-D
Utvilsomt. Det er jo bare da man kan trenge det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tjobben

Sitat fra: Elmo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 23:22
Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:25
Min måte å være ironisk på. Jeg var nok litt for rask med å velge dette ekstrautstyret.
OK, jeg tok ikke den.

Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 22:25
MEN, det kan vel komme godt med på langtur :-D
Utvilsomt. Det er jo bare da man kan trenge det.
Ut på tur
Aldri sur
Med dobbeltladeren på lur
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

ebbrey

Jeg har lagt ut 16mm2 kabel til garasjen, håper jeg får bruk for dobbeltladeren.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Griffel

Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 20:58
Fikk denne med Heidi fra Tesla:
Blå Plugg hjemme – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – lader ca ~ 35km pr time – Ladningstid på ca 14t med enkel Tesla lader.
Dette var en overraskelse, ikke pluggen og strømstyrken, men at det gjøres med enkel-lader.
(Nesten for bra til å være sant)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jimpec

Jeg blir stadig vekk ikke helt klok.

Til dere som kan dette - basert på bildene under - hva kan jeg få til av arrangement for lading av min MS her? Kan jeg få 400V HPWC ordning med dette?

Jeg vil legge opp kabel og sikring såpass at jeg kan benytte hurtigst mulige lading. Pluggen får vi heller vente med. For meg haster dette fordi jeg skal lukke veggen på teknisk rom.




2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jkirkebo

Sitat fra: Jimpec på onsdag 08. mai 2013, klokken 15:46
Jeg blir stadig vekk ikke helt klok.

Til dere som kan dette - basert på bildene under - hva kan jeg få til av arrangement for lading av min MS her? Kan jeg få 400V HPWC ordning med dette?

You are in luck ;)

4 moduler=400V. Og med 50A hovedsikring (34.5kW) bør du greit kunne avse 20kW til lading innimellom.

Legg ut 5x10mm2 kabel (4 ledere + jord). F.eks denne:
http://elby.no/Kabel/PFXP-Kabel/PFXP-kabel-500V-CU-5G10mm2-FR-Graa-met

Sikring: 3x32A, jordfeilbryter/kombivern skal ikke være nødvendig da dette er innebygd i ladepunktene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jimpec

Takk for gode nyheter og link! Da skal det handles med en gang.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jkirkebo

Sitat fra: Jimpec på onsdag 08. mai 2013, klokken 16:25
Takk for gode nyheter og link! Da skal det handles med en gang.

Glemte å spesifisere at sikringen må ha 4 moduler (3 modulers er for IT nett) og helst av samme type som de du har fra før pga. selektiviteten. Men den biten fikser kanskje elektrikeren?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jimpec

Ja - det gjør han. I skapet er det han som fikler. Ellers får jeg lov å legger rør selv såfremt han får ta en titt før jeg plater igjen.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

jkirkebo

Sitat fra: Jimpec på onsdag 08. mai 2013, klokken 16:38
Ja - det gjør han. I skapet er det han som fikler. Ellers får jeg lov å legger rør selv såfremt han får ta en titt før jeg plater igjen.

Ok. Greit å nevne for han da, at kabelen skal kobles fast til en boks som har innebygd jordfeilbryter. Det er nemlig krav om jordfeilbryter/kombivern om den kobles til et stikk, så det vil nok de fleste sette opp som standard om ikke annet opplyses. Greit å spare de pengene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA