Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 230V -3 fas bekreftet

Startet av TorkEL10, tirsdag 23. april 2013, klokken 21:55

« forrige - neste »

Lokführer

Det er direkte oversatt fra engelsk. Vi har da et godt norsk velfungerende ord for det samme. Google translate ?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Griffel

#31
Sitat fra: 19quiz76 på mandag 06. mai 2013, klokken 23:39
2. Vil laderen i bilen kunne monitorere tilgjengelig kapasitet og justere hvor mye den trekker av strøm deretter? Vet den kan kalibrere dette før den igangsetter lading, men vil den bare fortsette å trekke samme mengde og blåse sikringen i det noen kobler til sin motorvarmer eller 12V-lader?
Laderen i bilen kan ikke det. Det er teknisk mulig å installere i kursen en effekmåling (må kobles "oppstrøms" alle forbrukere) som igjen kan signalisere via ladestasjonen (EVSE) hvor mye strømtrekket kan justeres opp eller må justeres ned. Dette kan skje kontinuerlig, og ladestandarden legger opp til dette, men det betyr ikke nødvendigvis at Teslas wall box er forberet for dette med inngang for eksternt signal for ladefart. Om noen har begynt å produsere slike dingser og evt. kostnad vet jeg ikke. Er det mange ladere som skal fordele tilgjenglig kapasitet blir det straks litt mer komplisert.

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 06. mai 2013, klokken 23:39
3. Hvordan kan man enkelt overvåke strømforbruk på den aktuelle stikkontakten for avregning av kostnaden jeg påfører sameiet?
En kWh måler er derimot et standard produkt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#32
Sitat fra: 19quiz76 på mandag 06. mai 2013, klokken 23:39
1. Forutsatt at for eksempel to andre biler er koblet til kursen med motorvarmere, ca hvor mange kW vil da "være igjen" til  lading av min MS?
Her blir det mange antagelser.
Anta at du kan lade trefas 16 A 230V = 6,3kW
Det tilkobles en motorvarmer på 1000W den trekker 4,5A. To av sikringene vil da se din last + 4,5 A altså er det 11,5 A igjen = 4,5 kW
Så tilkobles motorvarmer 2. kobles den til samme fase som nr 1 blir reduksjonen den samme.  Tilsammen 9A altså 7A igjen til lading = 2,7 kW
Kobles den til en annen fase blir det litt mer igjen 3,3 kW.
Er tre tilkoblet på hver sin fase blir det også 3,3 kW tilbake for lading.
Er alle tre tilfeldigvis koblet på samme fase så ser 2 av sikringene 4,5A x3 =13A da blir det ikke mye igjen. (0,6 kW)
3 motorvarmere 2 på en fase og en for seg får en litt mer. Når så motor varmere finnes av ulik størrelse 400W-1800W og noen også har kupevarmer, er spørsmålet ikke lett å svare på.

(som en ser er ikke kalkylen min særlig nøyaktig, men det er ikke 16A 230V heller, alt dette er nominelle verdier med litt slingringsmånn)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

19quiz76

Antakelser er topp - mye bedre enn min totale uvitenhet i alle fall ;)
Takk for utfyllende svar, da har jeg litt mer kjøtt på beinet når jeg skal bearbeide styret i sameiet!
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. mai 2013, klokken 10:48
Sitat fra: 19quiz76 på mandag 06. mai 2013, klokken 23:39
1. Forutsatt at for eksempel to andre biler er koblet til kursen med motorvarmere, ca hvor mange kW vil da "være igjen" til  lading av min MS?
Her blir det mange antagelser.
Anta at du kan lade trefas 16 A 230V = 6,3kW
Det tilkobles en motorvarmer på 1000W den trekker 4,5A. To av sikringene vil da se din last + 4,5 A altså er det 11,5 A igjen = 4,5 kW
Så tilkobles motorvarmer 2. kobles den til samme fase som nr 1 blir reduksjonen den samme.  Tilsammen 9A altså 7A igjen til lading = 2,7 kW
Kobles den til en annen fase blir det litt mer igjen 3,3 kW.
Er tre tilkoblet på hver sin fase blir det også 3,3 kW tilbake for lading.
Er alle tre tilfeldigvis koblet på samme fase så ser 2 av sikringene 4,5A x3 =13A da blir det ikke mye igjen. (0,6 kW)
3 motorvarmere 2 på en fase og en for seg får en litt mer. Når så motor varmere finnes av ulik størrelse 400W-1800W og noen også har kupevarmer, er spørsmålet ikke lett å svare på.

Ut ifra dette vil jeg si at det greieste er å få ladet på trefase, om slikt stikk kan legges opp på en enkel måte. Da blir belastningen fra lading jevn over fasene, og det er minst sjanse for at det blir så skjevlastet at sikringen går. Om ladingen til daglig stilles til 8A gir det ladeeffekt på 3,2kW og mulighet for å trekke 1000W i tillegg på hver av de tre mulige fasekombinasjonene.

Er ingen andre kontakter i bruk kan ladestrømmen midlertidig stilles opp til 16A om man trenger hurtigere lading (6,3kW).

Det forutsetter selvfølgelig at trefase-lading fra 230V IT-anlegg blir støttet av Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 12:32
Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. mai 2013, klokken 10:48
Sitat fra: 19quiz76 på mandag 06. mai 2013, klokken 23:39
1. Forutsatt at for eksempel to andre biler er koblet til kursen med motorvarmere, ca hvor mange kW vil da "være igjen" til  lading av min MS?
Her blir det mange antagelser.
Anta at du kan lade trefas 16 A 230V = 6,3kW
Det tilkobles en motorvarmer på 1000W den trekker 4,5A. To av sikringene vil da se din last + 4,5 A altså er det 11,5 A igjen = 4,5 kW
Så tilkobles motorvarmer 2. kobles den til samme fase som nr 1 blir reduksjonen den samme.  Tilsammen 9A altså 7A igjen til lading = 2,7 kW
Kobles den til en annen fase blir det litt mer igjen 3,3 kW.
Er tre tilkoblet på hver sin fase blir det også 3,3 kW tilbake for lading.
Er alle tre tilfeldigvis koblet på samme fase så ser 2 av sikringene 4,5A x3 =13A da blir det ikke mye igjen. (0,6 kW)
3 motorvarmere 2 på en fase og en for seg får en litt mer. Når så motor varmere finnes av ulik størrelse 400W-1800W og noen også har kupevarmer, er spørsmålet ikke lett å svare på.

Ut ifra dette vil jeg si at det greieste er å få ladet på trefase, om slikt stikk kan legges opp på en enkel måte.

Takk - er det jeg satser på :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Wenche

Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. mai 2013, klokken 10:48
Sitat fra: 19quiz76 på mandag 06. mai 2013, klokken 23:39
1. Forutsatt at for eksempel to andre biler er koblet til kursen med motorvarmere, ca hvor mange kW vil da "være igjen" til  lading av min MS?
Her blir det mange antagelser.
Anta at du kan lade trefas 16 A 230V = 6,3kW
Det tilkobles en motorvarmer på 1000W den trekker 4,5A. To av sikringene vil da se din last + 4,5 A altså er det 11,5 A igjen = 4,5 kW
Så tilkobles motorvarmer 2. kobles den til samme fase som nr 1 blir reduksjonen den samme.  Tilsammen 9A altså 7A igjen til lading = 2,7 kW
Kobles den til en annen fase blir det litt mer igjen 3,3 kW.
Er tre tilkoblet på hver sin fase blir det også 3,3 kW tilbake for lading.
Er alle tre tilfeldigvis koblet på samme fase så ser 2 av sikringene 4,5A x3 =13A da blir det ikke mye igjen. (0,6 kW)
3 motorvarmere 2 på en fase og en for seg får en litt mer. Når så motor varmere finnes av ulik størrelse 400W-1800W og noen også har kupevarmer, er spørsmålet ikke lett å svare på.

(som en ser er ikke kalkylen min særlig nøyaktig, men det er ikke 16A 230V heller, alt dette er nominelle verdier med litt slingringsmånn)
Hva med å spandere en enkel og billig timerkontakt på naboene, slik at de kan få varmet motor og kupe 1 time, hver morgen, mens du kan få ladet opp fra du parkerer til neste morgen  :)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

19quiz76

Ingen dum idé, Wenche - det skal jeg faktisk seriøst vurdere :D
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

kimlillebo

Fikk denne med Heidi fra Tesla:

Vi har nå snart nesten alt klart rundt lading og det vil komme oppdatert informasjon etter hvert. Men nedenfor kan du se en liten oversikt som kanskje hjelper deg litt mere:

Standard kontakt hjemme – 1 phase – 240V/13A ; ~2.5kW -  lader ca. ~14km pr time – Ladningstid på ca 34t med enkel Tesla lader.

Blå Plugg hjemme – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – lader ca ~ 35km pr time – Ladningstid på ca 14t med enkel Tesla lader.

Rød Plugg hjemme – 3 phase – 400V (230V)/16A ~11kW -  lader ca ~50km pr time – Ladningstid på ca 8,5t med enkel Tesla lader.

HPWC hjemme – 3 phase - 3 phase – 400V (230V) / 32A ; ~22KW – lader ca ~100km pr time – Ladningstid på ca 4,25 t med Tesla twin charger

Vi anbefaler å legge til en separat krets og ha en elektriker komme innom for å se nærmere på dine muligheter hjemme.

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

glaserud

Urk... Dette er jo det samme gamle våset atter en gang. Skiller fortsatt ikke på IT/TN...
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Nuvolari

Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 20:58
Fikk denne med Heidi fra Tesla:

Vi har nå snart nesten alt klart rundt lading og det vil komme oppdatert informasjon etter hvert. Men nedenfor kan du se en liten oversikt som kanskje hjelper deg litt mere:

Standard kontakt hjemme – 1 phase – 240V/13A ; ~2.5kW -  lader ca. ~14km pr time – Ladningstid på ca 34t med enkel Tesla lader.

Blå Plugg hjemme – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – lader ca ~ 35km pr time – Ladningstid på ca 14t med enkel Tesla lader.

Rød Plugg hjemme – 3 phase – 400V (230V)/16A ~11kW -  lader ca ~50km pr time – Ladningstid på ca 8,5t med enkel Tesla lader.

HPWC hjemme – 3 phase - 3 phase – 400V (230V) / 32A ; ~22KW – lader ca ~100km pr time – Ladningstid på ca 4,25 t med Tesla twin charger

Vi anbefaler å legge til en separat krets og ha en elektriker komme innom for å se nærmere på dine muligheter hjemme.

K.

Betyr det at jeg ikke får ladet med mer enn 16A på en 3 fase 230v kurs selv om jeg har sikret med 32A?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

laumb

Dette betyr at 230V (223V i mitt skap) trefase ikke enda er avklart.

Dette er samme dritten som har "lekket" for et par mnd siden.

glaserud

Litt irriterende at de, når de i ørten omganger har blitt gjort oppmerksom på det, fortsatt ikke klarer å si noe fornuftig om IT/TN. Om ikke annet så får de skrive at det er uavklart, da.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Elmo

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 07. mai 2013, klokken 21:21
Betyr det at jeg ikke får ladet med mer enn 16A på en 3 fase 230v kurs selv om jeg har sikret med 32A?

Nei, det betyr at du kan lade med enfas 32A.

Sitat fra: kimlillebo på tirsdag 07. mai 2013, klokken 20:58
Blå Plugg hjemme – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – lader ca ~ 35km pr time – Ladningstid på ca 14t med enkel Tesla lader.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: glaserud på tirsdag 07. mai 2013, klokken 21:37
Litt irriterende at de, når de i ørten omganger har blitt gjort oppmerksom på det, fortsatt ikke klarer å si noe fornuftig om IT/TN. Om ikke annet så får de skrive at det er uavklart, da.

Kanskje de her rett og slett sier at det er avklart?
Ser ut for meg som hun sier "her er det du kan velge mellom" - underforstått at det som ikke står der får du ikke.

Står ikke at du ikke kan lade på 110v heller.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA