Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 230V -3 fas bekreftet

Startet av TorkEL10, tirsdag 23. april 2013, klokken 21:55

« forrige - neste »

toppi

Skjønner at 32 timer kan bli lenge for mange, men jeg tror mange også bør tenke gjennom behovet sitt før de innstalerer dyre løsninger.

For egen del så står bilen i garasjen hjemme mellom 8 og 12 timer om natta samt minst 7 timer om dagen i garasje på jobben. Begge steder med 16A.

Jeg kjører mellom 5 og 10 mil på hverdager, sjeldent mer.
Enkelte søndagskvelder kan jeg risikere at batteriet nesten er tomt, men uten langkjøring i ukedagene vil det være fullt igjen i løpet av uken.

Ferier er noe annet, men da er det ikke hjemme jeg trenger å lade.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Celter

Jeg kjører max 40 mil i uka og vil lade på hytta i helgen før jeg drar hjem. Jeg vil derfor kun ha bruk for 22-23 mil i uka lading hjemme. Da tror jeg 240/16A vil holde, i alle fall inntill videre.
Nå trenger jeg snart en elektriker som kan legge opp en egen kontakt i fellesgarasjen min. Noen som kjenner en som kan ta på seg en slik jobb?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Griffel

#17
Dette kan kanskje virke som et paradoks på noen.
Større batteri, lenger ladetid (fra 0-100%), men mindre behov for høy ladestrøm.

Det er kjøremønster som bestemmer energiforbruket, ikke batteristørrelsen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på søndag 14. april 2013, klokken 15:22
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 14:00
Model S er oppgitt til 32 timers ladetid på en 16A schuko. Det er litt i lengste laget for meg ihvertfall...

Hvor ofte trenger du å lade fra 0 til full tror du ???  Neppe ofte.

Ute? Ganske ofte. Dog vel ikke helt fra null som regel, vil jo ha litt margin. Hjemme? Hver gang jeg kommer fra hytta tenker jeg. Da er det ikke umulig at jeg skal ut og kjøre et godt stykke dagen etterpå, skal jeg tidlig på jobb kan det hende jeg bare har tid til å lade i 6-8 timer. Siden jeg ikke kommer til å ha en fossilbil i bakhånd vil jeg ha litt større sikkerhet enn kun 16A lading. Har ikke 400V så da blir det 32A, ihvertfall enfase og helst trefase (12.5kW) om bilen støtter det.

På sikt får vi antageligvis TOU-tariffer i Norge. Det betyr at man får billigere strøm mellom f.eks midnatt og 6 om morgenen. Da er det greit å kunne lade helt opp på den tiden.

13A lading fra schuko betyr også at en range mode lading fra full standard tar minst 3 timer. Kjipt om man har glemt seg bort.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Celter på søndag 14. april 2013, klokken 15:32
Jeg kjører max 40 mil i uka og vil lade på hytta i helgen før jeg drar hjem. Jeg vil derfor kun ha bruk for 22-23 mil i uka lading hjemme. Da tror jeg 240/16A vil holde, i alle fall inntill videre.
Nå trenger jeg snart en elektriker som kan legge opp en egen kontakt i fellesgarasjen min. Noen som kjenner en som kan ta på seg en slik jobb?

Som tidligere nevnt, husk at du bare får 13A fra schuko da. Vil du ha 16A er det nok blå enfase CEE som gjelder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: toppi på søndag 14. april 2013, klokken 15:25
Skjønner at 32 timer kan bli lenge for mange, men jeg tror mange også bør tenke gjennom behovet sitt før de innstalerer dyre løsninger.

For egen del så står bilen i garasjen hjemme mellom 8 og 12 timer om natta samt minst 7 timer om dagen i garasje på jobben. Begge steder med 16A.

Jeg kjører mellom 5 og 10 mil på hverdager, sjeldent mer.
Enkelte søndagskvelder kan jeg risikere at batteriet nesten er tomt, men uten langkjøring i ukedagene vil det være fullt igjen i løpet av uken.

Ferier er noe annet, men da er det ikke hjemme jeg trenger å lade.

Jeg skjønner virkelig ikke denne tendensen mange her har til å bruke masse på bil, men så lite som mulig på elektriker og dobbeltlader.

Tips fra en som har elbil fra før: Det er ikke gøy å sitte å se på en elbil lade, når man trenger å kjøre.

Tips 2: Stikkontakter med varmgang er skummelt. Det er lurt å få en elektriker til å se over sikringsskap, kurs og stikkontakt før man prøver å belaste denne i timesvis med høy effekt. Så siden du sannsynligvis uansett må betale for å få en elektriker på besøk, hvorfor ikke få ham til å legge en ordentlig trefas-kurs til garasjen?

Tips 3: Hvis du virkelig har tenkt til å prøve å klare deg med 16A, husk at bilen lader vesentlig saktere i minusgrader.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på søndag 14. april 2013, klokken 22:30
Tips 3: Hvis du virkelig har tenkt til å prøve å klare deg med 16A, husk at bilen lader vesentlig saktere i minusgrader.

Et godt poeng. Batteriet må varmes først og etter hva jeg har lest tar det typisk 6kW i et kvarter om det er kaldt. Med 16A betyr det 30 min varming før lading påbegynnes. Skal du da lade opp en standard til range charge, varme batteriet og så varme kupeen kan det fort ta 4 timer. Med en 3x32A (12.7kW) og dobbeltlader gjør du det unna på en time mens du pakker bilen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: fredag på søndag 14. april 2013, klokken 22:30
Tips 3: Hvis du virkelig har tenkt til å prøve å klare deg med 16A, husk at bilen lader vesentlig saktere i minusgrader.
Forvarming av batteriene er vel ikke nødvendig om lading starter rett etter at en kommer hjem mede nesten tomme batterier.

Når det gjelder den generelle reduksjonen av ladehastighet i kulde, er dette ikke relativt til ladereffek, men en absolutt grense som sikkert ligger høyere enn 16A lader.
Eksempel en 20 kW ladert reduseres kanskje til 15 kW. 10 og 3,6 kW lader med "orginal" ladefart.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 22:49
Sitat fra: fredag på søndag 14. april 2013, klokken 22:30
Tips 3: Hvis du virkelig har tenkt til å prøve å klare deg med 16A, husk at bilen lader vesentlig saktere i minusgrader.

Et godt poeng. Batteriet må varmes først og etter hva jeg har lest tar det typisk 6kW i et kvarter om det er kaldt. Med 16A betyr det 30 min varming før lading påbegynnes. Skal du da lade opp en standard til range charge, varme batteriet og så varme kupeen kan det fort ta 4 timer. Med en 3x32A (12.7kW) og dobbeltlader gjør du det unna på en time mens du pakker bilen...

Hvis bilen kun er tilkoblet 16A, vil det være nok effekt der til å forvarme bilen med strøm fra ladekabelen og strømnettet, istedet for å ta strøm fra batteriene og dermed redusere rekkevidden?

Kald Tesla har dårligere ytelse og regen avskrudd.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Nordtroms

Takk for mange gode svar. Har nå brukt litt tid på å forhøre meg om strøm og sådan. Etter det jeg har klart å finne ut så er det så at det i Norge tidligere har vært vanlig å sette opp trafoer som har levert ut 230V spenning over tre faser. Ny standard er imidlertid at alle nye boligfelt bygges ut med tre faser 400V med en så kalt null leder, (splittet jordleder. Aner ikke hvordan det fungerer.) Dette vil gi en spenning på 230V mellom hver av enkeltfasene og nullederen. Når en da skal ha ut en standard trefasekurs brukes det på normal måte L1 L2 L3 spenningen her er da 400V. Det vil si at ingen nye anlegg er i stand til å levere 230V trefase. Jeg håper virkelig at Tesla kommer med støtte for 400V trefaser ellers har vi på nye anlegg et problem. Kan selvsagt bruke 16A 230V men det blir jo unektelig litt pinglete når en tenker på at forvarming av kupe og batteripakke kan trekke opp til 12Kw. Uansett. Vi trekker kabel i morgen, er det noen som finner feil i ressonementet og har noen bedre forslag?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

glaserud

230V trefase (IT) er en (for det meste) "norsk" standard.
400V trefase (TN) er en europeisk standard.

Du kan trygt anta at Model S vil støtte 400V trefase.
Det er noe mer usikkert om de støtter 230V trefase.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Nordtroms

Sitat fra: glaserud på mandag 29. april 2013, klokken 19:18
230V trefase (IT) er en (for det meste) "norsk" standard.
400V trefase (TN) er en europeisk standard.

Du kan trygt anta at Model S vil støtte 400V trefase.
Det er noe mer usikkert om de støtter 230V trefase.
ja jeg har og kommet til at det er et sansynlig scenario. I og med at jeg bygger nytt hus så er en slik kurs "en pølse i slaktetida," og jeg tenker et det aldri er noen bakdel med mest mulig power. Det blir en spennende tid fremover når rapportene fra de første eierne strømmer inn. Jeg kommer nok mest sansynlig til å reservere til vinteren slik at jeg får bilen neste vår. Jeg gleder meg allerede før jeg har bestilt og kan tenke meg at det finnes mange  med store forventninger rundt om i landet.  ;D
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

19quiz76

#27
Blåser liv i denne tråden ettersom jeg er i tilsvarende situasjon som trådstarter. Leier garasjeplass av et sameie (bor ikke i det sameiet selv), og forhørte meg hos styret om det var mulig å få gjort litt oppgraderinger av kursen jeg ønsker å lade på. Dette var i orden for dem, så sant jeg bekostet arbeid og strømforbruk selv.

Var innom en lokal elektrikerbedrift som kunne bekrefte utfra bilder av sikringen at gjeldende kurs er trefas 16A, og at jeg kan trekke max 6.3kW på den. Dette forutsetter imidlertid (selvfølgelig) at ingen av de andre stikkende på kursen brukes samtidig. Disse er tiltenkt motorvarmere, men har aldri sett dem vært brukt til dette på noen av de andre plassene. Så spørsmålene jeg sitter med er:

1. Forutsatt at for eksempel to andre biler er koblet til kursen med motorvarmere, ca hvor mange kW vil da "være igjen" til  lading av min MS?

2. Vil laderen i bilen kunne monitorere tilgjengelig kapasitet og justere hvor mye den trekker av strøm deretter? Vet den kan kalibrere dette før den igangsetter lading, men vil den bare fortsette å trekke samme mengde og blåse sikringen i det noen kobler til sin motorvarmer eller 12V-lader?

3. Hvordan kan man enkelt overvåke strømforbruk på den aktuelle stikkontakten for avregning av kostnaden jeg påfører sameiet?


Problemstillingen kan muligens virke noe prematur ettersom bilen ikke blir levert før om tidligst 5 mnd, men hvis dette ikke går i boks, mø jeg se meg om etter en annen garasjeplass..

Gimme your $0.02 ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Lokführer

Jeg tror tøyseordet "monitorere" er "overvåke" på norsk.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

19quiz76

Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA