Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avsemning: Har fått Finalize knapp

Startet av Caspar, tirsdag 23. april 2013, klokken 15:03

« forrige - neste »

Caspar

Ny ordning:
Effektivt hinder for bruktimport

I forbindelse med lanseringen av ny Leaf har Nissan innført en ordning som stikker kjepper i hjulene for den kraftig voksende bruktimporten av modellen til Norge.
Publisert: 11.04.2013


Hittil i år er det registrert 941 nye Nissan Leaf, mens det er importert 212 brukte.
 
I samme periode i fjor var det bruktimportert 10.

Den enorme økningen har gjort at Leaf nå er den syvende største modellen på OFVs statistikk over bruktimporterte biler.

Norske bruktimportører og bilformidlere støvsuger Europa på jakt etter Leaf. Det liker både importør og forhandlere i Norge dårlig.

Leie - ikke eie
I forbindelse med den internasjonale presselanseringen av den nye Leaf-modellen Euroleaf, som skjer i Norge denne uken, får BilNytt.no opplyst dette fra produsenten:

Nissan vil selge bilen, men heretter leie ut batteriene - slik som Renault gjør med sine elbilmodeller i dag.

Ordningen med batterileasing blir innført obligatorisk i alle markeder, med unntak av Norge, Finland og Baltikum.

Dette vil også gjelde for varebilen Nissan E200, som skal lanseres i 2014.

Årsaken til at Nissan nå velger å lease ut batteriene, oppgis å være at det i mange markeder er skepsis til batterienes levetid.

Leasing av batteriene vil også bli et effektivt hinder for eksport av bilene til andre land - deriblant Norge.

Gavepakke
Elektriske biler har ulike støtteordninger i Europa. I Frankrike utbetaler myndighetene 1.000 euro i støtte pr bil. Derfor fristes mange forhandlere til å foreta en "en-dags registrering" av disse bilene - før de selges videre for eksport.

Endrer spesifikasjoner
Nissan vil differensiere spesifikasjonene på Leaf som selges i Norden og de som selges i resten av Europa.

Det gjelder for eksempel varme og ventilasjon, samt systemer for å varme opp bilens batterier. Det legges også opp til ulike spesifikasjoner på biler som leveres i Danmark og de som går til de øvrige nordiske landene.

Endrer prisene - igjen
Det har vært mye frem-og-tilbake med prisene siden Leaf ble lansert i Norge høsten 2011.

Når Euroleaf kommer i salg i juni, blir prisene økt med 4-5 prosent i forhold til dagens utgave. Utstyrsvarianten Acenta vil da koste 251.320 kroner (240.800 kroner i dag).

Nissan introduserer samtidig en enklere innstegsmodell av Leaf, som vil koste fra 228.590 kroner.

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

jkirkebo

#1
Her tror jeg Nissan forregner seg, importen vil nok bare dreies mot USA istedenfor. Billigste modell koster der 165k (uten skattefradaget), mot 228k i Norge. Det er ingen grunn til denne store forskjellen, vil de stoppe importen er beste virkemiddel å sette prisen på S-modellen til under 200k istedenfor.

Hadde Nissan fulgt Teslas priseksempel hadde rimeligste modell havnet på 189k (ca. 14% over US priser).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Roy

Leasing av batteriet, da spørs det hva bilen i seg selv vil koste og hva blir så den totale utgiften for bilen per mnd? Antagelig ikke billigere enn å kjøpe bilen med batteriet og da er det kanskje en billigere inngangsbillett uten å måtte kjøpe batteriet. Men den totale utgiften vil ikke være lavere likevel før batteriet byttes uten ekstra kostnad. Da må først defineres hvor mange % kapasitet batteriet skal miste før det byttes også. Kjipt å  være nede i 50% rekkevidde før Nissan mener det må byttes. I teorien er det ganske mange år fram i tid og teknologien utvikler seg raskt, så jeg er vel egentlig ganske overbevisst om at leasing ikke er veien å gå.

Selvom de lanserer en billigere modell (mindre utstyr?) så kan det ikke være vesentlig dyrere enn bilene man fortsatt får importert. Parallellimport vil fortsette å leve så lenge noen finner det mer økonomisk å kjøpe importert bil.

USA bruktimport fra 140,000kr.
Norsk bruktbil fra 200,000kr
Ny Norsk bil fra 228,000kr.

Opp til hver enkelt å vurdere, men jeg vurderer fortsatt bruktimport fra USA til min situasjon.
Forøvrig vil alle prisene forandre seg når 2013 modellen kommer for salg, men hvem blir billigere? hvem blir dyrere? Er det noen priser som ikke forandrer seg? Lønner det seg spesielt å kjøpe en modell før 2013 utgaven kommer?

Balrog

1. april ennå? Dette er det teiteste jeg har lest siden Sarah Palins fantastiske innlegg mot elbiler på fb.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

el-snorre

Nissan ønsker å gi kundene valget mellom bil med kjøpt batteri og bil med leasing av batteri. Leasing blir ikke tvang.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Lynet

Egentlig rart at det er marked for å bruktimportere Leaf til Norge når det ikke er avgifter i hele tatt på elbil i Norge! Og garantien er jo bedre i USA....
Bilene skulle egentlig gått ut av Norge!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Balrog

... hvis ikke Nissan Norge/forhandlerapparatet hadde puttet nesten hele avgiftsgevinsten i egen lomme. Dette er egentlig helt uhørt. Poenget med avgiftsfritaket er å selge FLERE elbiler i Norge, ikke øke fortjenesten til Nissan. Dessuten er det synd og skam at ikke Leafen med riktig prising soleklart troner på toppen av alle salgslister. Det er en meget bra bil som fortjener et større publikum. Her kunne og skulle Norge stått fram som miljølandet framfor noe.

Den idiotiske batterileia til Renault er det jo bare å himle med øynene av. Med mattekunnskaper hakket over Sarah Palin forstår jo hvem som helst at det er tidenes dårligste deal for kunden. Totalkostnaden blir nødvendigvis det mangedobbelte av alminnelig kjøp.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Ladefabrikken

Tenk deg om 7-8 år når man ser at batteriene forsatt holder veldig bra og du har betalt 100 tusen i batterileie.
Det er ganske spess at Nissan først går ut og garanterer at batteriene skal holde 180 tusen km. To år etter lanseringen av Leaf starter de med batterileie.

Hvorfor det? Har de funnet ut at batteriene holder dårligere en først antatt. Eller har de funnet ut at batteriene holder mye bedre en først antatt, og kan leie dem ut uten noe form for risiko. Jeg tror det siste. Hadde batteriene ikke holdt mål ville de aldri ha leid dem ut. Lureri hele grei, å jeg synes det er litt rart at elbilforeningen er så positive til batterileie. 
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

el-snorre

#8
Nissan Norge sier leasing av batteri ikke er aktuelt i Norge. For de som Leaser i Europa vil samme leasingselskap som Renault bli benyttet. Tipper det er santander.

Garantien i Norge/Europa blir mye lik det som er i USA. Dvs de funksjonsgaranti og restkapasitetsgaranti 70%. Samt at de gir den tilbakevirkende kraft for alle Leafer.

Vi må ikke glemme at Norge er et høykostland. At bilen får antirustbehandling, klargjøres og har batterivarmer, som gjør den noe dyrere.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Ladefabrikken

Nå kommer alle Leafer med batterivarmer etter 2012 og den antirust greia de holder på i Drammen er ikke mye å skryte av. Selv om Norge er et høykostland så forsvarer ikke det en pris på over 50 tusen mer. Det er jo ingen avgifter i Norge men 19% moms i Europa. Tenker meg at forhandlerne tener mer på en Leaf enn en bensinbil.

Hadde vært moro og sett fortjenesten de har på de forskjellige bilmodelene.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

edakcots

Kjære el-snorre,

Som styreleder av el-bil foreningen, skal du vite bedre enn dette.
Klargjøring gjøres i alle land, antirustbehandling? Mener du tectyl, eller oljefilmen de sprayer på til noen kronestykker? Varmepakke på batteriet? Vet du virkelig hva de gjør med varme og batteri?

Neste gang du snakker med NN, så spør de hvordan de ettermonterer/lager/produserer dette batterivarmefenomenet. Be om et spesifikasjonsark på dette, da vil du kanskje tenke deg om to ganger før du skriver ting her inne som alle kan tro på. Be de svare på hva som inngår i CWP...

Når det er sagt så er det korrekt at Norge er et høy-kost land. Bare vår 25% moms forteller hvordan vi stadig blir tappet for penger som forbruker. Men det er her poenget er: Leaf selges UTEN Mva. Tror du feks BNH selger ekstrautstyr og vinterhjul uten mva til sluttbruker? Nope, de har ingen peil på denne delen av businessen i utgangspunktet og momser ekstra lade-kabel, hjul osv til menigmann, så det er ikke så rart at det importeres Leaf over en lav sko fra sånne som meg...:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

el-snorre

Poenget er at antirust påføres i Norge med norske kostnader, ikke hva nettokostnaden er.

Jeg har sett batteripakke med og uten varmeteppe og vet eksakt hva det er. Har sågar besøkt både batterifabrikken og bilfabrikken i Japan.

Bnh beregnet ikke mva på mitt tilleggsutstyr (vinterdekk) etter det jeg kan huske. Jeg fikk faktisk refundert penger fra dem nettopp av den grunn.

At Nissan Nordic har tjent penger på Leaf er det ingen som har benektet. Jeg forsvarer ikke Nissan, men peker på at det ikke bare er hva forumet nær kaller griskhet som er grunnen.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Roy

Kan dere dele med oss hva det varmeteppe på batteriet faktisk er godt for?

Om det i praksis har stor betydning for mange i Norge vil kanskje flere kjøpe Norske biler, inkludert meg. Men når dere snakker sånn uten å si det, så blir jeg bare skeptisk til det hele.

TorC

Sitat fra: el-snorre på torsdag 11. april 2013, klokken 19:27

Vi må ikke glemme at Norge er et høykostland. At bilen får antirustbehandling, klargjøres og har batterivarmer, som gjør den noe dyrere.

??? Klargjøres? Mener du at andre forhandlere i andre land ikke klargjører bilene? Batterivarmer inngår vel i CWP, og det selges i andre land. Antirustbehandlingen Leafene får koster 1200,-

Så alt i alt er den store forskjellen mellom en nederlandsk Leaf med CWP og en Norsk 1200,- + vrakpant minus lokal VAT.

Det er "noen" som tjener MYE penger. Kan hende det er Nissan som tar en for høy del av kaka, importøren, eller forhandleren. Men, det er uansett noen som spiser seg gode og tjukke på at noen kjøper LEAF i Norge.

Du må komme med noen langt bedre argumenter enn "høykostland" for å forsvare prisforskjellene.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

el-snorre

Svarte på det indirekte over. Jo biler klargjørende på ulike måt i ulike land, men poenget er at det skjer med de ulike lands lønnskostnader.

Nissan Europa hevder det ikke er batterivarmer på comfortpakken i Nederland, at det kun er på bilene i Norden. Jeg vet at noen av paralellimportørene dog hevder det motsatte. Kan sikkert be om en skriftlig klargjøring av det fra Nissan Europa.

Men igjen jeg forsvarer ikke prisdiferansen, peker bare på det vi ikke må glemme i det hele. Heller ikke glemme at noe av bruktimporten har fått lavere pris grunne statlige støtte. Man skal ikke glemme at importørene uavhengig av motor nok kvier seg for en reprising av en modell av hensyn til ettermarkedet.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA