Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertering (Artikkel..)

Startet av bosonic, lørdag 03. februar 2007, klokken 00:02

« forrige - neste »

bosonic

Svar på  Artikkel ønske
http://elbil.no/forum/index.php?topic=75.0   

Er det ikke bedre å diskutere det her på forumet Griffel?

Det er et stort tema og det er til syvende og sist dine behov, ønsker og budsjett som danner grunnlag for valg av biltype og ytelse. Det er flere bøker å få tak i som dekker emnet.
Jeg la ut en god del informasjon om temaet her på forumet før det ble hacket, men det var ikke den helt store interessen. Kanskje tiden er inne nå for å starte opp igjen?

Det lureste er å begynne med å bestille følgende bøker:
"Build Your Own Electric Vehicle"
"Convert It"
"From Gasoline to Electric Power

Følg denne linken for ISBN nr.
http://www.evparts.com/faq/show.php?id=102
(Bøkene kan også bestilles hos Automobilia)

Konvertering kan gjøres meget enkelt med å velge en biltype som det selges konverterings kit til, men dette begrenser modell valget og bilens ytelse. For den "fingernemme" finnes det langt flere muligheter. De heftigste delene er selvsagt de dyreste. Prisen starter på ca 75k.

Det er ikke vanskelig å få et prosjekt godkjent og hver bil blir "enkeltgodkjent" så lenge det ikke er en identisk godkjenning på en bil tidligere.
Fortell om dine planer og prøv å bygge opp et godt forhold til biltilsynet før du starter med prosjektet. Husk det er allerede noen biler som er godkjent.

Steg for steg guide:
http://www.evadc.org/build_an_ev.html   

Mini med AC motor. Brusa Elektronikk AG:
http://www.brusa.biz/applications/e_mini_evergreen.htm   

Bra konvertering med DC motor:
http://www.austinev.org/evalbum/339   

Komponenter kan kjøpes fra mange aktører. Her er linker til noen av mine favoritter:

http://www.electricvehiclesusa.com/
http://www.evsource.com/index.php   
http://www.evparts.com/firstpage.php
http://www.thunderstruck-ev.com
http://www.kta-ev.com/
http://www.ev-america.com
http://www.electroauto.com/index.html
http://www.avt.uk.com
http://www.grassrootsev.com   

Linkside
http://ev.starttips.com/   
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

Mange takk her var det mye nyttig og gripe fatt i.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

andreash

Noen som veit om konverterte personbiler i Norge? Kanskje tilogmed i Bergen?? Hadde vert artig å tatt en titt hos noen som har en slik..

mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

bosonic

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

andreash

Leverandører av forskjellige deler... Er det slik at disse hovedsaklig kommer fra USA?
Finnes det ingen gode Europeiske alternativer?

mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

Lynet

Du kan prøve Roland Gaber i Tyskland. Han bygger båter som bruker samme AC-motor og inverter som Think. www.solarwave.de/index.htm
Han har hjulpet mange med Citystromer her i Norge. Han er ikke blant de raskeste til å svare.....
Men er du potensiell kunde er det mulig det går raskere  :o
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

bosonic

Sitat fra: andreash på fredag 04. mai 2007, klokken 08:06
Leverandører av forskjellige deler... Er det slik at disse hovedsaklig kommer fra USA?
Finnes det ingen gode Europeiske alternativer?

Peter Perkins fra England kjører med Zapi (Italiensk). Link til hjemmeside hans finner du her på evalbum: http://www.austinev.org/evalbum/413AC

AC motorer og styringer fra Zapi kjenner jeg ikke til, men har hørt at det er noen som har hatt problemer med DC styringer derifra.
Ellers så er Siemens mye brukt på konverteringer.

Har du bestemt deg for om du vil velge AC eller DC?   
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Der er for tiden 2 stk Partnere til salgs her på forumet, og selv har jeg plukket ut alle El delene fra en Elektrisk Partner.

Nevner dette, da 40 Hk drivverket i en Partner burde være veldig interresant for montering i en kulere bil.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

andreash

Det er jo ofte slik at budsjettet styrer valg av komponenter...

Jeg har bare sammenlignet amerikanske priser, og da kommer jo standard DC konvertering greit og rimelig ut..
Men AC med regenerering er jo absolutt spennende hvis det er mulig å gjøre det økonomisk..
Ideen med å ribbe en Partner virker spennende..
Men hvilke ytelser kan man forvente i en mindre bil??

Har en målsetning om å mekke en bil med god Aks og allikevel okey kjørelengde (80-120km)
Toppfart  bør være over 100km/t..

Tipset om A.Sagvåg sin bil på Stord var bra.. bortsett fra kjørelengden, hørtes hans bil kul ut...
Prøver å ta en titt på den bilen senere i sommer..

Sånn ellers så har jeg jo ikke funnet en fornuftig donor bil enda.. (Har en gammel og god Saab 900 som kanskje vurderes..)

jaja.. vi får nu se.. Satser på å komme i gang over sommeren med dette prosjektet..

Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

elektrolux

Dersom vi får til å omprogramere laderen i Partner til blybatteri, åpner mulighetene seg for bruk av LiIon batteri, og da snakker du om redusert vekt, og økt ytelse.  Ellers er 40 El hester ikke til å kimse av. Partneren veier 1600 kg. Tenk hva en 800kg bil med denne motoren kunne gjort.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 05. mai 2007, klokken 15:00
Dersom vi får til å omprogramere laderen i Partner til blybatteri, åpner mulighetene seg for bruk av LiIon batteri
Mener du at man kan bruke en lader med bly-parametere direkte til LiIon batteri?

Jeg bruker nå LithiumPolymer batteri i elektro modellfly og der overvåkes hver celle med hensyn på for høy spenning ved lading.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: andreash på lørdag 05. mai 2007, klokken 13:37
Det er jo ofte slik at budsjettet styrer valg av komponenter...

Andreas
En ting er hva det koster i førstegangsutgift, noe annet er vedlikeholdsutgifter. Glem ikke at DC motorer har kullbørster som må sjekkes. Når jeg sammenligner dimensjonene på kullbørstene på PSA og Buddy ser jeg hvorfor førstnevnte trenger relativt hyppige børsteskift, mens sistnevnte kan gå i årevis. Blybatteriene varer typisk 3 år, med stort strømtrekk og spinnende hjul 6 måneder.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#12
Donorbilen må være lett i vekt. Jeg har plukket ut gammel Mini som mulig donorbil. Andre lettvektere er  Lotus sine modeller.

Med tanke på norsk moms er det kanskje lurt å finne et verksted og gjøre ombyggingen i det landet man kjøper donor-bilen?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på lørdag 05. mai 2007, klokken 17:02
Mener du at man kan bruke en lader med bly-parametere direkte til LiIon batteri?


Ja.

Disse inneholder BMU som simulerer Blybatterier. Det er slike jeg tenker å bruke i mopedbilprosjektet mitt.


Se:http://www.greencarcongress.com/2006/10/enova_evaluatin.html
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

andreash

En gammel Mini har også jeg tenkt på.. Eller ei gammel VW Boble..
Lotus blir vel en helt annen prisklasse, så det er utelukket...

Synes det er synd at det er så lite fokus på mulighetene rundt ombygging i Norge..
Kanskje det er på tide å dra i gang et lite ombyggingsverksted..
Think og Kewet har jo fulle ordrebøker, så det burde være plass til flere aktører..
Sikkert bra støtte fra innovasjon norge for å dra i gang noe..


Som elektronikk ing. kribler det litt i hodet når jeg ser den enkle teknologien som brukes i dag..
Med litt økonomisk støtte, og en liten gjeng entusiaster, tror jeg det skal fint la seg gjøre å utvikle morgendagens elbiler..

jaja.. jeg får drømme litt videre.. Får starte med min egen bil.. :-)

mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA