Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva er uklart/ukjent med TMS?

Startet av tk74, lørdag 20. april 2013, klokken 17:28

« forrige - neste »

tSla

#345
Sitat fra: Foleson på søndag 21. juli 2013, klokken 21:19
Sitat fra: tSla på lørdag 20. juli 2013, klokken 11:41
Quote:
"Due to EU legislations the lower front lights will not have the lower strip line seen on the early American demo-cars. The EU Model S can therefore not be homologated with this light. But you will barely notice the difference. With the Tech package you will have two small LED corner lights which will help you see obstacles better in the dark."

"Barely notice the difference" ? Bare jeg som føler meg snytt? >:(

Forstår jeg dette rett hvis jeg da konkluderer med at biler uten tech pakken får en lykt nede helt uten et eneste lys?

Godt spørsmål. Om en skal tolke e-posten ordrett, så stemmer det du sier. Jeg kan desverre ikke bekrefte eller avkrefte dette. Jeg kan sende et svar, og høre om det er som du antyder - eller om det bare var en forsømmelse å skrive "Tech package" i e-posten.


EDIT:
E-post sendt, poster svar så snart jeg får det.
Tesla Model S P85+

stianrod

Jeg har prøvd å lest meg litt til dette med LED lys, som kurvelys og kjørelys på dagtid.  Det er finner er at man kan ikke kjøre med både LED kurve og LED kjørelys samtidig.  Men hver for seg er lovlig.
Flere biler har jo dette.  La med et bilde jeg fant på finn av Mercedes.

Legger også ved en artikkel fra vg for en tid tilbake : http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10055550

Om man leser under bildet av Mercedesen i artikkelen, så står det:
Mercedes har plassert LED-lys nede på støtfangeren i mange av sine modeller, her GLK. Dette er ikke tåkelys, men såkalt Day Time Running Lamp, som tilfredsstiller kravene til kjørelys. På dagtid vil også en LED-stripe i hovedlyskasteren være tent. En sensor i frontruten merker mørket, og skrur på hovedlyset. Samtidig dimmes det nedre LED-lyset, slik at kombinasjonen er lovlig.

Skjønner egentlig ikke hvorfor de er fjernet.  Det kan da ikke ha noe med EU regler, i og med at "halve" Europa kjører rundt med doble LED...
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

laumb

I Norsk lov og EU direktiver noteres det gjerne i bunn av siste versjon som er fritt tilgjengelig at den eventuelt er "endret ved melding ### av 22. Mai 201#".

Jeg har ikke sett igjennom lovteksten for lys (i det siste) og eventuelle EU-direktiver som overstyrer eller bygger på regelverket, men det kan vel være trolig at Tesla har lest en versjon som ikke er den reviderte utgaven, eller tilleggsteksten som har vært inkludert der det er blitt lagt til at det er lov.

Eller det kan være at det er endret til å ikke være lov i en revidering som er utført etter at Mercene er godkjent. Disse endringene får ikke tilbakevirkende kraft.

Uansett EU-direktiv/regler, i Norge er lovverket bygget opp rundt følgende framre lys:
- Parklys
- Kjørelys
- Nærlys
- Fjernlys
- Tåke-/kurvelys
- Ekstralys (tusenmetere o.l.)

En bil skal ha 2, hvite, parklys som kan lyse uavhengig av andre lys, og skal være tent hele tiden.

Biler skal å dagtid, når de er i bevegelse ha 2, hvite, kjørelys.

Parklys kan være kamuflert inne i kjørelysene slik at det kun fremstår som 2 foroverpekende lys. Dette løses enten teknisk, eller fysisk å sette pærene i samme lykt. Dersom det er teknisk (type LED stripene) skal det løses ved hjelp av en dimme-funksjon for klart å skille mellom lystypene (og selvfølgelig pga. Sikkerhet i mørket osv).

Bilen skal når det kreves (her må fører bruke huet; er det mørkt? Er jeg i tunnel? Osv) ha 2 foroverpekende nærlys med den hensikt å lyse opp veibanen. Disse skal være hvite, eller gule (slik som rånerne med gaaaamle Einsere kliner på bak teip-krysset).

Nærlys kan erstatte kjørelys på dagtid. Begge samtidig er ikke tillatt. Tesla, Audi, BMW osv. Dimmer i det tilfelle nærlys slås på, ned kjørelysdiodene sine til parklys, slik at man er innenfor regelverket der det kreves at parklys er tent til en hver tid (at man endrer dette med VAG-COM på Audi trenger ikke VV å vite).


Tapatalkin' from iTalatut...

tSla

Jeg finner heller ingenting som sier at det ikke kan være to sett med DRL.

Jeg har derimot lest litt i direktivet som regulerer DRL på biler i Europa. Regulation No 87 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE) http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2010:164:0046:0068:EN:PDF

På punkt 7 finner jeg dette:

7.1
The luminous intensity of the light emitted by each lamp shall not be less than 400 cd in the axis
of reference.

7.2.1
In each direction corresponding to the points in the table of standard light distribution
reproduced in Annex 3 to this Regulation, be not less than the minimum specified in
paragraph 7.1 above, multiplied by the percentage specified in the said table of the direction in question, and

7.2.2
not exceed 1200 cd in any direction the lamp is visible.


Ut i fra dette tolker jeg det dithen at det er selve lysstyrken (Candela, cd) som bestemmer hva vi får lov å ha av lys i fronten.

Problemet med Tesla kan da være at LED-stripen lyser for kraftig? Uten å sitte på data om lyktene (lysstyrke i cd) er det vanskelig å si hva som er problemet. Det kan tenkes at LED-stripen har for kraftig lysstyrke, og istedefor å dimme ned lysstyrken litt så har tesla besluttet å fjerne hele stripen.  ??? Uten å ha gravd for mye i lovverket i USA, virker det som at de tillater en mye høyere lysstyrke på DRL enn hva det blir tillatt i Europa.

To be continued...
Tesla Model S P85+

Kallagtunet

Jeg er redd for at svaret her er enklere produksjon og mer profitt ikke EU tilpasning, men at en bruker det som en "lettvint" unskyldning... Jeg håper selvsagt jeg tar feil men denne type  info fra Tesla har jeg desverre ikke super tillit til lenger.

OW

Når jeg var på prøvekjøring på lørdag spurte jeg om den nedre ledstripen og fikk til svar at det var en EU tilpasning på grunn av strengere krav til maks lysstyrke i EU enn i US. Selgeren sa at med ledstripen ville det bli for mange lumen i EU. Nå nevnes cd lenger opp, men lumen er vel en mer spesifikk måleenhet som tar med et større spenn/vinkel i tillegg? (sånn jeg skjønner det etter kjapp lesning på Wikipedia).
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

laumb

En candela = styrken av ett stearinlys fokusert rett frem målt på 1 meters avstand.


Tapatalkin' from iTalatut...

tSla

#352
Sitat fra: laumb på mandag 22. juli 2013, klokken 10:19
En candela = styrken av ett stearinlys fokusert rett frem målt på 1 meters avstand.


Tapatalkin' from iTalatut...

Siden vi sporer av;

Candela er den grunnleggjande SI-eininga for måling av lysstyrke. Symbolet for candela er cd.

1 candela er lysstyrken i ei gitt retning til ei lyskjelde som sender ut monokromatisk lys med frekvens 5,40 × 10^14 Hz, og med strålingsstyrke i den gitte retninga lik 1/683 watt per steradian.

Den valde frekvensen i det synlege spektrumet er nær grønt fordi menneskeauget er mest var denne frekvensen. Ved andre frekvensar krevst høgare strålingsintensitet for å oppnå den same lysstyrken i høve til frekvensresponsen frå menneskeauget.

Candela er latin og tyder stearinlys. Eit vanleg stearinlys gir om lag 1 cd og ei 100 W lyspære om lag 120 cd.

Anyway.. Jeg er redd Tesla har tatt den "enkleste" vei ut, og gjør som Kallagtunet sier; "enklere produksjon og mer profitt ikke EU tilpasning, men at en bruker det som en "lettvint" unskyldning".
Tesla Model S P85+

ohh

Jeg tror ærlig talt at det koster Tesla MER å droppe LED i enkelte markeder, da dette øker produksjonskompleksiteten i stedet for å ha mest mulig standard.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Griffel

Sitat fra: OW på mandag 22. juli 2013, klokken 08:21
Nå nevnes cd lenger opp, men lumen er vel en mer spesifikk måleenhet som tar med et større spenn/vinkel i tillegg? (sånn jeg skjønner det etter kjapp lesning på Wikipedia).
cd og lumen er like spesifikke, cd vil gi et verdi som kan brukes for å fortelle at dette lille punktet blender.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Balrog

Sitat fra: ohh på mandag 22. juli 2013, klokken 10:54
Jeg tror ærlig talt at det koster Tesla MER å droppe LED i enkelte markeder, da dette øker produksjonskompleksiteten i stedet for å ha mest mulig standard.

+1 på denne. La oss huske at lys alltid har vært et problem ved US-import og at lenge var særnorske(svenske) kjørelys mye plunder ved import.

Tesla har nok i etterpåklokskapens klare "lys" ikke designet TMS slik at den med enkel programmering kunne leveres i samme produksjonsutførelse ift lys-krav i USA, EU og Norge. De lærer kanskje av dette til Model X.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Stig O

Var på Alnabru i dag og så på innholdet i de nedre lysene. Det som er igjen er led kurvelys som sitter oppe i prismet nede. De slår seg automatisk på på den siden du svinger til. Er litt skuffet over at både tåkelys og led markeringslys er borte. Er litt fint med noen lave kjørelys. Traff en hvit Mercedes A serie i går kveld med ledd i hovedlysene og mener det var nede også. Så kjempetøff ut!

Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

tSla

Sitat fra: Foleson på søndag 21. juli 2013, klokken 21:19
Sitat fra: tSla på lørdag 20. juli 2013, klokken 11:41
Quote:
"Due to EU legislations the lower front lights will not have the lower strip line seen on the early American demo-cars. The EU Model S can therefore not be homologated with this light. But you will barely notice the difference. With the Tech package you will have two small LED corner lights which will help you see obstacles better in the dark."

"Barely notice the difference" ? Bare jeg som føler meg snytt? >:(

Forstår jeg dette rett hvis jeg da konkluderer med at biler uten tech pakken får en lykt nede helt uten et eneste lys?


Thank you for your email.

-------.

Without the tech package the lower lights will not be activated when driving. But this will not apply to you since you have already ordered the tech-package.

Have a nice evening.


Siste nytt fra Tesla.
Tesla Model S P85+

tSla

Sitat fra: ohh på mandag 22. juli 2013, klokken 10:54
Jeg tror ærlig talt at det koster Tesla MER å droppe LED i enkelte markeder, da dette øker produksjonskompleksiteten i stedet for å ha mest mulig standard.

FYI.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/14992-Fog-light-assembly-Tech-Package-vs-no-Tech-Package

Lykter uten LED-stripe har allerede vært i produksjon en stund. Så at det skal koste tesla MER å fjerne dette fra EU-modeller tror jeg ikke er tilfelle, da hadde de vel ikke gjort det i USA. En plastlykt må da være billigere enn en lykt med innhold.

Uansett er det nok desverre lysstyrken i lyktene som gjør at vi får levert uten LED.
Tesla Model S P85+

Kallagtunet


Nye opsjoner og priser i USA

$ 500 Parking sensors
$3,500 Tech package
$2,700 HPWC
$1,500 Spoiler
$2,250 Air suspension
$ 500 Fog lights
$2,500 Ultra high fidelity sound
$2,500 Extended leather trim
$1,500 Alcantera head liner
$2,500 Rear facing seats
$1,000 Premium interior lighting
$ 750 Subzero weather package


Lurer på hva som er i "$2,500 Ultra high fidelity sound" pakken om det er en oppgradering eller om de har tatt en "Tesla" der en betaler mer for det samme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA