Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva er uklart/ukjent med TMS?

Startet av tk74, lørdag 20. april 2013, klokken 17:28

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: noto på mandag 05. august 2013, klokken 21:58
Lydpakken stiger vel prosentvis mye mer enn de andre komponentene du nevner og har i tillegg fått nytt navn som inkluderer ordet ultra.

Enig at økningen er drøy men at den endrer navn betyr ikke mye. Luftfjæringen har nå skiftet navn til  "Smart Air Suspension" interiørlyset til "Premium interior lighting" og taket til "All glass panoramic" uten at det er gjort noen endringer annet en på pris. Som sagt jeg tror det når jeg ser bildebevisene på at lyd pakken ikke er de samme...

Hvis det skal rettferdiggjøre nesten tre gangeren så bør det jo være vesentlige endringer av komponenter som man lett kan dokumentere med bilder :-D

Kallagtunet

Noen klipp fra forumene over there:

"I have been told by multiple reps (4 different ones so far) now that the premium sound has NOT changed. They each gave me the same line: "We were way undercharging for it before." They just improved the language"

"I would just like to add that 90% of the "new options" are actually nothing more than the old options offered at higher prices. For instance, the Sr. Delivery Specialist who I was put in touch with by Jerome Guillen, VP of sales and support, as well as another knowledgeable DS told me clearly that the new sound package is identical to the old "studio" package but simply re-named and re-priced to better reflect its value. Same goes with the air suspension - new name, same product as before."

PeGe

#422
Dumt av Tesla å allerede nå "bruke opp" ordet Ultra. Hva skal de da kalle lydpakken ved neste prisøkning? Super duper ultra sound package?  ;)

Muligens kommentert tidligere, men ser at det på side 39 i Owners manual Europe på skjermbildet av touchskjermen tydelig står "Blind spot" under Active safety. Dette betyr vel at Blind spot assistant må ligge nær fram i tid? Trengs det ekstra hardware for dette?

Et søk i dokumentet på "blind spot" gir også resultat på sikring 16 i Fuse box 1.
#2482 VIN:(19928) Oslo
Svart P85, 19", svart skinn, carbon - ikke dobbeltlader, vinter, sikkerhet, ekstra seter

Øyvind.h

Sitat fra: PeGe på tirsdag 06. august 2013, klokken 12:21
Dumt av Tesla å allerede nå "bruke opp" ordet Ultra. Hva skal de da kalle lydpakken ved neste prisøkning? Super duper ultra sound package?  ;)

Muligens kommentert tidligere, men ser at det på side 39 i Owners manual Europe på skjermbildet av touchskjermen tydelig står "Blind spot" under Active safety. Dette betyr vel at Blind spot assistant må ligge nær fram i tid? Trengs det ekstra hardware for dette?

Et søk i dokumentet på "blind spot" gir også resultat på sikring 16 i Fuse box 1.
Og kanskje litt feil å kalle pakken for ultra high uansett, for så fantastisk er den ikke :) Rett og slett bare helt kurant, men med DAB+ som er viktig for en del nordmenn.

Ift. blindsone kommer det sikkert i løpet av et års tid. Ser vi på Teslas historikk er det ikke usannsynlig at blindsone, adaptiv cruise mm. lar seg ettermontere. Men i praksis bør du nok ikke bestille bilen om dette er absolutte krav. For en stund siden leste jeg at Tesla jobbet med en "sensor suite", dvs. noe hw som skulle håndtere diverse sensorer slik som (antatt) blindsone, adaptiv cruise, lane departure mm). Men det kom aldri noe mer info, så jeg kan ikke si om det var rykte, lekkasje eller noe som straks dukker opp og er ettermonterbart.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ebbrey

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. august 2013, klokken 12:40
Sitat fra: PeGe på tirsdag 06. august 2013, klokken 12:21
Dumt av Tesla å allerede nå "bruke opp" ordet Ultra. Hva skal de da kalle lydpakken ved neste prisøkning? Super duper ultra sound package?  ;)

Muligens kommentert tidligere, men ser at det på side 39 i Owners manual Europe på skjermbildet av touchskjermen tydelig står "Blind spot" under Active safety. Dette betyr vel at Blind spot assistant må ligge nær fram i tid? Trengs det ekstra hardware for dette?

Et søk i dokumentet på "blind spot" gir også resultat på sikring 16 i Fuse box 1.
Og kanskje litt feil å kalle pakken for ultra high uansett, for så fantastisk er den ikke :) Rett og slett bare helt kurant, men med DAB+ som er viktig for en del nordmenn.

Ift. blindsone kommer det sikkert i løpet av et års tid. Ser vi på Teslas historikk er det ikke usannsynlig at blindsone, adaptiv cruise mm. lar seg ettermontere. Men i praksis bør du nok ikke bestille bilen om dette er absolutte krav. For en stund siden leste jeg at Tesla jobbet med en "sensor suite", dvs. noe hw som skulle håndtere diverse sensorer slik som (antatt) blindsone, adaptiv cruise, lane departure mm). Men det kom aldri noe mer info, så jeg kan ikke si om det var rykte, lekkasje eller noe som straks dukker opp og er ettermonterbart.

Hvis ikke videoen som lå ute for et par mnder siden var fake så er hvertfall Model S klargjort SW messig for "sensorpakke" Det må da være en grei sak å ettermontere dette når det en dag kommer, bare man har med stor nok bunke cash.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Muffinman

Jeg har stor forståelse for at man i en introduksjonsfase må velge et prispunkt hvor man mener å ha gode sjanser til å få solgt ønsket volum. Når man videre ser at salget går strålende og etterspørselen er større enn tilbudet er det bedriftsøkonomisk helt korrekt å justere opp prisene for å maksimere inntjeningen. Imidlertid ser jeg at det kan bli en pedagogisk utfordring å forklare dette for framtidige kunder som har besluttet å bestille bil i framtiden basert på eksisterende priser. Det er sannsynligvis mange som må innse at produktet, etter prisøkningen, ligger utenfor økonomisk rekkevidde og må gå for brukt.

For oss som allerede har bestilt og får levering til avtalt pris er det jo ikke umulig å se på alle prisøkninger som en gavepakke - mange kjøpere blir flyttet fra nybilmarkedet over på brukt. Det bidrar til etterspørsel etter våre bruktbiler om noen år. Sannsynligvis vil mange tidlige Tesla-eiere beholde bilene sine lenger også hvis det blir vesentlig dyrere å kjøpe en ny.

Ellers tipper jeg at Musk & co vil få en vanvittig avanse på disse bilene etterhvert som batterikostnaden går ned og produksjonsvolumet av biler går opp - selv med dagens priser.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:39
Ellers tipper jeg at Musk & co vil få en vanvittig avanse på disse bilene etterhvert som batterikostnaden går ned og produksjonsvolumet av biler går opp - selv med dagens priser.
I øverste segment der Model S befinner seg har du nok rett, men i lavere segment som eks Gen3 der volumene skal være kan de ikke forvente å dra ut enorme marginer i overskuelig fremtid.

Fant forresten denne listen på TMC (ikke kvalitetssikret, men kan indikere hva som vil skje med prisene i Europa snart):
- The pano roof is now $2500 vs $1500
- The sound package has gone from $950 to $2,500
- They are charging $650 for obeche
- tech package is $250 cheaper
- air suspension is $750 more now (now $2,250)
- fog lamps are $500 (was included for me)
- premium interior lighting is $1,000
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: ebbrey på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:08
Hvis ikke videoen som lå ute for et par mnder siden var fake så er hvertfall Model S klargjort SW messig for "sensorpakke" Det må da være en grei sak å ettermontere dette når det en dag kommer, bare man har med stor nok bunke cash.
Sw er nok forberedt så de slipper å lage så mange individuelle versjoner. Og jeg vil tippe det er overveiende sannsynlig at sensorene kan ettermonteres. Men som du sier, spørsmålet er pris. Mye rimeligere å få amerikanere til å sette inn dette mens bilen er i deler i California, enn å få en norsk tekniker til å demontere og remontere :) Personlig er jeg ikke interessert i hverken blindsoneassistent eller "lane-assist" da de for meg skaper flere problemer enn de løser, men adaptiv cruise kan jeg til en fornuftig pris ettermontere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tk74

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:52
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:08
Hvis ikke videoen som lå ute for et par mnder siden var fake så er hvertfall Model S klargjort SW messig for "sensorpakke" Det må da være en grei sak å ettermontere dette når det en dag kommer, bare man har med stor nok bunke cash.
Sw er nok forberedt så de slipper å lage så mange individuelle versjoner. Og jeg vil tippe det er overveiende sannsynlig at sensorene kan ettermonteres. Men som du sier, spørsmålet er pris. Mye rimeligere å få amerikanere til å sette inn dette mens bilen er i deler i California, enn å få en norsk tekniker til å demontere og remontere :) Personlig er jeg ikke interessert i hverken blindsoneassistent eller "lane-assist" da de for meg skaper flere problemer enn de løser, men adaptiv cruise kan jeg til en fornuftig pris ettermontere.

+1 :-)
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

ebbrey

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:52
Sitat fra: ebbrey på tirsdag 06. august 2013, klokken 13:08
Hvis ikke videoen som lå ute for et par mnder siden var fake så er hvertfall Model S klargjort SW messig for "sensorpakke" Det må da være en grei sak å ettermontere dette når det en dag kommer, bare man har med stor nok bunke cash.
Sw er nok forberedt så de slipper å lage så mange individuelle versjoner. Og jeg vil tippe det er overveiende sannsynlig at sensorene kan ettermonteres. Men som du sier, spørsmålet er pris. Mye rimeligere å få amerikanere til å sette inn dette mens bilen er i deler i California, enn å få en norsk tekniker til å demontere og remontere :) Personlig er jeg ikke interessert i hverken blindsoneassistent eller "lane-assist" da de for meg skaper flere problemer enn de løser, men adaptiv cruise kan jeg til en fornuftig pris ettermontere.

Ja helt enig :) Og det virker som Tesla legger opp til retrofit system på det meste av nye options iflg svarene TMC brukere har fått på mailer de siste dagene. Noe som også er positivt.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

noto

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 05. august 2013, klokken 22:15
Sitat fra: noto på mandag 05. august 2013, klokken 21:58
Lydpakken stiger vel prosentvis mye mer enn de andre komponentene du nevner og har i tillegg fått nytt navn som inkluderer ordet ultra.

Enig at økningen er drøy men at den endrer navn betyr ikke mye. Luftfjæringen har nå skiftet navn til  "Smart Air Suspension" interiørlyset til "Premium interior lighting" og taket til "All glass panoramic" uten at det er gjort noen endringer annet en på pris. Som sagt jeg tror det når jeg ser bildebevisene på at lyd pakken ikke er de samme...

Hvis det skal rettferdiggjøre nesten tre gangeren så bør det jo være vesentlige endringer av komponenter som man lett kan dokumentere med bilder :-D

Håper jo at du har rett. Fordel for oss som har bestilt lyd at pakken ikke fremstår som en sekunda variant når vi skal selge bilene igjen. Håper også at lyden er bedre enn ryktet tilsier. Mange nevner at det blir ganske bra med kvalitets lydkilder, korrekte innstillinger og med Dolby avslått. Mulig kommer det SW-forbedringer fra Teslas side som forsvarer ultra-navnet. Står noe om at de har justert høyttalerne forskjellig for å passe akustikken til biler med og uten pano. Ikke vært nevnt før.

Celter

Hentet fra Teslamotors.com: " this is what I learned from the rep at the SM showroom:

- sound system has been completely redesigned from the previous $950 option which is why the price went up dramatically (I am still not convinced of this one -- may require a call to TM). There were no cars in the showroom yet with the new sound system.
"

Det virker som dette fremdeles er noe uklart.  :-\

Når det gjelder interiøret, synes det som "extended leather" er en ny opsjon. Igjen hentet fra Teslamotors.com:
So this is the e-mail response I received from Ownership regarding the difference between the new and old leather options:

The leather option you purchased does not include the new extended leather trim option; the dash panel, armrests, and air bag cover are synthetic. You are correct, the back of the seats and lower dash are not leather as well.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Woods

Høres veldig bra ut. Ble noe skuffet over interiørkvaliteten i Model S, ekte skinn på dash drar bilen nærmere Mercedes og BMW.

Cobos

Som nevnt i en annen tråd virker det som de nå i praksis lar deg kjøpe Sig fordelen med lær "overalt" som en tilvalgspakke i USA. Hvordan dette er for de Europeiske Sig kontra EU Prod modeller vet jeg ikke. Men dette stemmer jo godt med tankegangen at de nå tillatter alle å kjøpe karbonfiber interiør som et tilvalg istedet for at du må ha Performance som det var før, fortsatt i USA.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

svimtapp

Hvis det er kunstskinn på dash, armlener osv, hva mener de da med " Skinn i stor utstrekning." som det står i beskrivelsen av interiør? Det tyder jo på at det bør være annet enn skinnseter?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA