Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva er uklart/ukjent med TMS?

Startet av tk74, lørdag 20. april 2013, klokken 17:28

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: petersv på mandag 29. april 2013, klokken 11:59
Kom nettopp av telefon med Heidi T. og det med batterivarmer som er kraftigere er fortsatt en del av vinterpakken, men det har gått litt fort med oversettinga av hjemmesida så det kom ikke med. Har du oppvarmet garasje, er det ikke mye mer enn varme i bakseter og spylerdyser og viskere å hente.

Jeg har ikke oppvarmet garasje men jeg tenkte å benytte meg av forvarming. Vil jeg da ha nytte av den kraftigere batterivarmeren?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

eclipse

Sitat fra: Nuvolari på mandag 29. april 2013, klokken 12:05
Sitat fra: petersv på mandag 29. april 2013, klokken 11:59
Kom nettopp av telefon med Heidi T. og det med batterivarmer som er kraftigere er fortsatt en del av vinterpakken, men det har gått litt fort med oversettinga av hjemmesida så det kom ikke med. Har du oppvarmet garasje, er det ikke mye mer enn varme i bakseter og spylerdyser og viskere å hente.

Jeg har ikke oppvarmet garasje men jeg tenkte å benytte meg av forvarming. Vil jeg da ha nytte av den kraftigere batterivarmeren?

Ja
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Epleskreller

Sitat fra: Foleson på mandag 29. april 2013, klokken 10:29
En ting er vinterpakken (som jeg virkelig ikke kan forstå skal kunne forbedre batteriytelse i kaldt vær på noe vis), en annen ting er sikkerhetspakken. Bilen kommer jo allerede med tyverialarm, og hvordan skal tyver sabotere 12V systemet slik at ikke den allerede installerte alarmen går? Har Tesla gjort det så lett å sabotere den allerede installerte alarmen at folk må ha en tilleggspakke for å føle seg trygge?

Hvordan fungerer den installerte alarmen i og med at den tydeligvis ikke er bevegelsesaktivert (siden denne delen er med i "sikkerhetspakken")

Jeg føler egentlig at både sikkerhetspakke og vinterpakke er fluff som spiller på kjøperens usikkerhet for å få inn mer penger. Jeg klarer ikke se en god begrunnelse for hvorfor jeg skal betale ekstra for dette.

Føler egentlig at Tesla nå driver å lager tilleggspakker av ting som allerede er (batterivarmer & dyser) eller bør være en del av bilen...

Her er en refresh som hva Laumb publiserte i post 168 i denne tråden.. Står endel om alarmen.

Sitat fra: laumb på tirsdag 16. april 2013, klokken 08:23
SitatDear Mr. Laumb:

Thanks for your message and your interest in Tesla. Here is some more information about the options:

- Winter package. If the car is bought without it - will it include the newly designed vents for the windshield? The description of "grille defroster" is too vague for us to actually figure out what is? How does the option actually benefit range? Im thinking about the better battery pack heating.

The cold weather package adds:
-          Heated second-row seats

-          Heated windshield washer fluid nozzles

-          Heated windshield at wiper park position

-          Battery coolant heater with user-defined battery warming function below -15C when vehicle is plugged into charger. The compact, high output coolant heater quickly warms the powertrain to provide maximum drive power in extreme cold environments. It will improve range over a full pack discharge because of the lower cell thermal impedance at higher temperatures. This is difficult to quantify, since it depends on the temperature, distance driven, and initial state of charge. Let's say a few miles.

-          High flow windshield defrost/defog vent, for improved performance



- Lighting package. If the car is bought without it - will it still have the lighting that are currently availible on US Variant?

The lighting package adds:
-          multi-LED ambient lights under all four door armrests

-          two LED courtesy lights for the rear footwell under both front seats

-          two LED puddle lamps on both rear doors for better step in and step out illumination

-          two LED lamps on both sides of the rear trunk wall improving illumination of the trunk luggage compartment.


- Overhead Intrusion Alarm package. If the car is bought without it - will it have an alarm at all?

All cars come with immobilizer:
o   Secure communication between drive inverter, security controller, and key fob
o   Enhanced protection against vehicle theft through hot-wiring or tampering with vehicle electronics
The standard alarm system meets ECE 116 requirements.
o   The alarm triggers when there is an unauthorized opening of any of the 4 doors or the 2 trunks when vehicle is armed
o   The alarm manifests itself with flashing hazard lights and horn honking

The security package adds:
-          two ultrasonic cabin intrusion sensors

-          a battery-backed siren

-          slope detection

-          emergency power alarm

o   The alarm triggers when there is an unauthorized opening of any of the 4 doors or the 2 trunks when vehicle is armed, OR there is an intruder inside the vehicle, OR any glass is broken, OR the vehicle being towed, OR there is removal of vehicle power, Or there is tampering with vehicle electronics (e.g. cutting wires from siren, since it is battery-backed)
o   Things that do not trigger the alarm: traffic noise/vibration or precipitation (rain/hail)
o   The alarm manifests itself with flashing hazard lights and siren (no horn)

Please let me know if I can be of any assistance.

Best regards,
Jerome Guillen I Model S program director
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kallagtunet

#288
Sitat fra: eclipse på mandag 29. april 2013, klokken 12:07
Sitat fra: Nuvolari på mandag 29. april 2013, klokken 12:05
Sitat fra: petersv på mandag 29. april 2013, klokken 11:59
Kom nettopp av telefon med Heidi T. og det med batterivarmer som er kraftigere er fortsatt en del av vinterpakken, men det har gått litt fort med oversettinga av hjemmesida så det kom ikke med. Har du oppvarmet garasje, er det ikke mye mer enn varme i bakseter og spylerdyser og viskere å hente.

Jeg har ikke oppvarmet garasje men jeg tenkte å benytte meg av forvarming. Vil jeg da ha nytte av den kraftigere batterivarmeren?

Ja

Større element raskere oppvarming, hvis du har støm nok i garasjen ???

Nuvolari

Sitat fra: Kallagtunet på mandag 29. april 2013, klokken 13:21
Sitat fra: eclipse på mandag 29. april 2013, klokken 12:07
Sitat fra: Nuvolari på mandag 29. april 2013, klokken 12:05
Sitat fra: petersv på mandag 29. april 2013, klokken 11:59
Kom nettopp av telefon med Heidi T. og det med batterivarmer som er kraftigere er fortsatt en del av vinterpakken, men det har gått litt fort med oversettinga av hjemmesida så det kom ikke med. Har du oppvarmet garasje, er det ikke mye mer enn varme i bakseter og spylerdyser og viskere å hente.

Jeg har ikke oppvarmet garasje men jeg tenkte å benytte meg av forvarming. Vil jeg da ha nytte av den kraftigere batterivarmeren?

Ja

Større lement raskere oppvarming, hvis du har støm nok i garasjen ???

Ok, hva hvis jeg forvamer lenge nok. Vil jeg da ha noen fordel av den kraftigere batterivarmeren?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

ohh

Sitat fra: Nuvolari på mandag 29. april 2013, klokken 13:30
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 29. april 2013, klokken 13:21
Sitat fra: eclipse på mandag 29. april 2013, klokken 12:07
Sitat fra: Nuvolari på mandag 29. april 2013, klokken 12:05
Sitat fra: petersv på mandag 29. april 2013, klokken 11:59
Kom nettopp av telefon med Heidi T. og det med batterivarmer som er kraftigere er fortsatt en del av vinterpakken, men det har gått litt fort med oversettinga av hjemmesida så det kom ikke med. Har du oppvarmet garasje, er det ikke mye mer enn varme i bakseter og spylerdyser og viskere å hente.

Jeg har ikke oppvarmet garasje men jeg tenkte å benytte meg av forvarming. Vil jeg da ha nytte av den kraftigere batterivarmeren?

Ja

Større lement raskere oppvarming, hvis du har støm nok i garasjen ???

Ok, hva hvis jeg forvamer lenge nok. Vil jeg da ha noen fordel av den kraftigere batterivarmeren?
Jeg vet ikke med deg, men jeg har det hvertfall slik at mange ganger skal jeg ut med bilen uten at jeg har planlagt dette på forhånd. Jeg synes det da er greit at man ikke må vente lenger enn nødvendig, men at bilen sånn sett er "tunet" til det klimaet vi har her på berget.

Når det er sagt, så er det oppvarming av baksetet og spylere/viskere som er det viktigste for meg. At man får oppgradert batterivarmer er et kjærkomment +.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Øyvind.h

#291
Sitat fra: petersv på mandag 29. april 2013, klokken 11:59
Kom nettopp av telefon med Heidi T. og det med batterivarmer som er kraftigere er fortsatt en del av vinterpakken, men det har gått litt fort med oversettinga av hjemmesida så det kom ikke med. Har du oppvarmet garasje, er det ikke mye mer enn varme i bakseter og spylerdyser og viskere å hente.
Rettelse, ny feil følger  ;D

Jaja. Får satse på at det har vært korrekt hele veien at vinterpakken inneholder en batterivarmer som uansett er bedre enn den de leverer som standard. Det er etter mitt syn viktig for brukeropplevelsen at man på best mulig måte kamuflerer ulempene ved å måtte varme opp batteriet for ytelser/lading/regen.

Kraftig batterivarmer er ikke ment for de gangene man husker å forvarme eller har bilen parkert i varm garasje, men for de gangene du ikke husker å forvarme (eller ikke har tid til å forvarme så lenge). Det skjer en del ganger gjennom vinteren at jeg finner ut at jeg må kjøre ganske umiddelbart.

Jeg har sjeldent folk i baksetet. Kombinert med det faktum at kupeen i Model S stort sett er ferdig oppvarmet når jeg skal ut og kjøre er baksetevarme bare et marginalt pluss for meg. Sannsynligheten for at noen skal sitte baki, samtidig som jeg har glemt å forvarme, er ganske liten :)

Oppvarmede vindusviskere og dyser klarer jeg heller ikke se poenget med. Er det først is på viskerne må man normalt børste bort snø og skrape vinduer i tillegg, og det å spyle vinduet fritt for is med spylevæske er jo sjeldent noe poeng når man kan forvarme bilen svært enkelt? Foretrekker uansett å skrape, for det går mye spylevæske for å få bort is (kanskje litt mindre med varme dyser, men sikkert ikke revolusjonerende.) Og er de oppvarmet vet man i hvert fall at de har frosset fast når bilen har vært parkert litt, for de sørger for å alltid lage smeltevann rundt der de sitter :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Ser ikke behovet for batterivarmer.
Redusert ytelse og regen et par kilometer skal jeg klare å leve med vinterstid. Lite bruk for mer enn 160kw motoreffekt på snø og isføre fram til batteriet er varmt uansett.

Derimot er varmekabler under vindusviskerne noe jeg har hatt og har satt pris på - men det er ikke verdt over 8 laks. Deilig å ikke skrape i filler vindusviskerne når snøklumper legger igjen striper på vinduet.

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 29. april 2013, klokken 14:18

Oppvarmede vindusviskere og dyser klarer jeg heller ikke se poenget med. Er det først is på viskerne må man normalt børste bort snø og skrape vinduer i tillegg, og det å spyle vinduet fritt for is med spylevæske er jo sjeldent noe poeng når man kan forvarme bilen svært enkelt? Foretrekker uansett å skrape, for det går mye spylevæske for å få bort is (kanskje litt mindre med varme dyser, men sikkert ikke revolusjonerende.) Og er de oppvarmet vet man i hvert fall at de har frosset fast når bilen har vært parkert litt, for de sørger for å alltid lage smeltevann rundt der de sitter :)
Opvarmede dyser varmer ikke opp spylervæsken annet enn de første dråpene. Poenget er at spylervæske som regel inneholder en del alkohol som fordamper i fart og som dermed senker temperaturen lokalt i dysen ytterligere, altså under utetemperaturen. Da kommer man raskt under eks-20 når det er -15.
Det er et annet poeng med denne dysevarmeren for meg- vindusspylervæsken inneholder i tillegg til alkohol en del etylenglykol som ikke er spes miljøvennlig- Derfor benytter jeg væske tilpasset den temperaturen jeg forventer å møte - av og til blir det selvølgelig litt lite frostvæsketilblanding -da er det kjekt med en slik tinefunksjon. ;)
Her er det ikke motor under panseret- det blir ingen "gratis" oppvarming.

Nuvolari

Sitat fra: ohh på mandag 29. april 2013, klokken 13:46
Sitat fra: Nuvolari på mandag 29. april 2013, klokken 13:30
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 29. april 2013, klokken 13:21
Sitat fra: eclipse på mandag 29. april 2013, klokken 12:07
Sitat fra: Nuvolari på mandag 29. april 2013, klokken 12:05
Sitat fra: petersv på mandag 29. april 2013, klokken 11:59
Kom nettopp av telefon med Heidi T. og det med batterivarmer som er kraftigere er fortsatt en del av vinterpakken, men det har gått litt fort med oversettinga av hjemmesida så det kom ikke med. Har du oppvarmet garasje, er det ikke mye mer enn varme i bakseter og spylerdyser og viskere å hente.

Jeg har ikke oppvarmet garasje men jeg tenkte å benytte meg av forvarming. Vil jeg da ha nytte av den kraftigere batterivarmeren?

Ja

Større lement raskere oppvarming, hvis du har støm nok i garasjen ???

Ok, hva hvis jeg forvamer lenge nok. Vil jeg da ha noen fordel av den kraftigere batterivarmeren?
Jeg vet ikke med deg, men jeg har det hvertfall slik at mange ganger skal jeg ut med bilen uten at jeg har planlagt dette på forhånd. Jeg synes det da er greit at man ikke må vente lenger enn nødvendig, men at bilen sånn sett er "tunet" til det klimaet vi har her på berget.

Når det er sagt, så er det oppvarming av baksetet og spylere/viskere som er det viktigste for meg. At man får oppgradert batterivarmer er et kjærkomment +.

Men om man skal kjøre noen få mil spiller det vel liten rolle om regen ikke fungerer de første milene. Man må altså BÅDE ha glemt å sette på forvarmingen OG man skal på en langtur som truer bilens rekkevidde. Først da har det noe for seg i mine øyne. Har jeg oppfattet det korrekt?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

ohh

Sitat fra: Nuvolari på mandag 29. april 2013, klokken 16:47
Sitat fra: ohh på mandag 29. april 2013, klokken 13:46
Sitat fra: Nuvolari på mandag 29. april 2013, klokken 13:30
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 29. april 2013, klokken 13:21
Sitat fra: eclipse på mandag 29. april 2013, klokken 12:07
Sitat fra: Nuvolari på mandag 29. april 2013, klokken 12:05
Sitat fra: petersv på mandag 29. april 2013, klokken 11:59
Kom nettopp av telefon med Heidi T. og det med batterivarmer som er kraftigere er fortsatt en del av vinterpakken, men det har gått litt fort med oversettinga av hjemmesida så det kom ikke med. Har du oppvarmet garasje, er det ikke mye mer enn varme i bakseter og spylerdyser og viskere å hente.

Jeg har ikke oppvarmet garasje men jeg tenkte å benytte meg av forvarming. Vil jeg da ha nytte av den kraftigere batterivarmeren?

Ja

Større lement raskere oppvarming, hvis du har støm nok i garasjen ???

Ok, hva hvis jeg forvamer lenge nok. Vil jeg da ha noen fordel av den kraftigere batterivarmeren?
Jeg vet ikke med deg, men jeg har det hvertfall slik at mange ganger skal jeg ut med bilen uten at jeg har planlagt dette på forhånd. Jeg synes det da er greit at man ikke må vente lenger enn nødvendig, men at bilen sånn sett er "tunet" til det klimaet vi har her på berget.

Når det er sagt, så er det oppvarming av baksetet og spylere/viskere som er det viktigste for meg. At man får oppgradert batterivarmer er et kjærkomment +.

Men om man skal kjøre noen få mil spiller det vel liten rolle om regen ikke fungerer de første milene. Man må altså BÅDE ha glemt å sette på forvarmingen OG man skal på en langtur som truer bilens rekkevidde. Først da har det noe for seg i mine øyne. Har jeg oppfattet det korrekt?
For meg handler dette først og fremst om komfort. At regen ikke virker eller virker dårlig i en viss tid etter start, samt degradert motorytelse, er noe jeg helst vil unngå. Om denne pakken kan avhjelpe dette, så jatakk for meg. Ikke fordi jeg nødvendigvis trenger 416hk midt på vinteren, men for meg er det bedre om bilen oppfører seg 'som normalt' raskest mulig, også mtp regen.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Gjermund

Tror kanskje noen undervurderer fordelen av bedre duggfjerning, men det kan jo hende standard erobre nok. Uansetttar jeg ikke sjansen, dritkjipt med dugg. Samme med oppvarming for dyser og visker, tror vi kan undervurdere at det ikke er motor i frunken.

Amoss

Sitat fra: Nuvolari på mandag 29. april 2013, klokken 16:47
Men om man skal kjøre noen få mil spiller det vel liten rolle om regen ikke fungerer de første milene. Man må altså BÅDE ha glemt å sette på forvarmingen OG man skal på en langtur som truer bilens rekkevidde. Først da har det noe for seg i mine øyne. Har jeg oppfattet det korrekt?

Om jeg ikke har missforstått helt så nei, du har nok ikke oppfattet det korrekt. Etter som jeg har forstått så er det to forskjellige tilfeller der regen ikke fungerer:
1. Om man har toppladet (100%) batteriet for langtur. Da vil ikke regen fungere før det er nok "plass" på batteriet til å motta mer ladning.
2. Dersom batteriet er for kaldt til å motta ladning.

Så da blir det altså
Sitat
Man må altså ENTEN ha glemt å sette på forvarmingen ELLER man skal på en langtur som truer bilens rekkevidde.

Men mulig det er meg som har missforstått her :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kallagtunet

Noen som vet om den leveres med samme type dekk på 19' felgene i Europa som i USA? Slik jeg forstår det er 19' dekkene helårsdekk (som en del amerikanere også bruker på vitnerføre) ikke sommerdekk. Er 19' dekkene som leveres i US godkjente i Europa?

Gitt at man i Europa har tradisjon for sommer og vinterdekk (for de som har vintersesong) så burde jo bilen leveres standard med sommerdekk ikke helårsdekk her.

Stig O

Sikkerhetspakken er noe av de få ting jeg er sikker på at jeg ikke skal ha. Bevegelsessensor er noe jeg har i Audien i dag og noe som irriterer meg veldig, da jeg ofte går fra bilen med hundene inni. De utløser alarmen selv når de er i bur av den tette plast typen. Så har du hund anbefaler jeg ikke dette.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA