Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oslofjordtunnelen

Startet av RaceLeaf, mandag 08. april 2013, klokken 23:00

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 09. april 2013, klokken 07:32
For meg føles det helt feil å ikke utnytte tyngdekraften bedre enn å stange i en cruisekontroll innstilt på 70km/t (som normalt innebærer reell hastighet under 70km/t pga feilvisning på speedometeret).
Med tanke på at denne, (og de fleste tuneller i Akershus og Oslo) på grunn av dette er utstyrt med overvåking som gjerne virker, er det uansett god fornuft å bruke cruisecontrollen.

De fleste har vel også GPS og har dermed god peiling på nøyaktighet av spidometer. (På min bil er det nesten utrolig god overenstemmelse, og jeg savner cruisecontroll).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

RaceLeaf

Sitat fra: petwi på tirsdag 09. april 2013, klokken 10:04
Pendler Askim Drammen (8 mil via Oslofjord tunnelen, 10 via Oslo) med Leaf og har ingen problemer med å nå fram uansett hvilken vei jeg velger. Oslofjordtunnelen er er veldig grei, bare sett bilen i eco og cruisecontroll så går det som en drøm. Kjørte i -15 fra Drammen via tunnelen med fullt batteri og klimaanlegget på 18. Hadde 2 streker igjen på batteriet da jeg kom hjem.

Har oppdaget en annen ting og det er at det koster mer strøm å kjøre lang slak oppoverbakke enn kortere og brattere. Jeg bruker mer strøm når jeg kjører til Drammen via Oslo enn hjem igjen. Så selv om Lierbakken er lang og bratt, så bruker jeg mer strøm opp fra Slependen til Liertoppen. Dette er lett å regne seg frem til da både Drammen og Slependen ligger ved havoverflaten.

Når det gjelder bruk av cruisekontroll så er det bare tull å tro at du er mer følsom med høyrefoten på gasspedalen enn computeren som styrer pådraget er. Så du bruker mindre strøm ved mye bruk av cruisekontroll. Dette har jeg også erfart stemmer i min E-klasse stasjonsvogn. Der reduseres faktisk turtallet en smule når jeg kobler inn cruisekontrollen. Dette er særlig merkbart sommerstid når campingvogna henger bakpå. Har kjørt samme strekning med og uten cruisekontroll og hadde nesten 0,2 l/mil mindre forbruk med cruisekontroll enn uten.

Så min erfaring både med E-klassen og Leafen er at det mest økonomiske er å bruke cruisekontroll så mye som mulig.

Da bør det ikke være noe problem sånn egentlig. Tenkte jeg kanskje måtte legge ruta om Ski, for hurtiglading, men da er vel det kanskje unødvendig?
Så fremt jeg fullader før jeg skal hjem vel og merke :)

2013 Nissan Leaf, bruksbil
1994 BMW, banebil

Radiomania

Hei

Burde ikke være noe problem. Kjører Oslofjordtunellen vær dag. Eco modus og cruise controll på 70 fungerer utrulig bra både opp og ned.
BNH har 20A lade stasjoner på SKI dersom det skulle være helt krise
Vw Golf Citystromer 1995 56000km
Vw Golf Citystromer 1996 60000km
Think 1993 Lys blå
Think 1993 Rød
Nissan Leaf sort 2013
Hyundai Kona rød 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA