Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leveranser SIG i juli / GP i august og utover

Startet av thorlar, fredag 19. april 2013, klokken 14:58

« forrige - neste »

ksnygard

Det er bra hvis det er mulig å få ut bortimot 50 km på ren batteridrift på denne årstiden når maks distanse er oppgitt til 52 km. Det lengste jeg har kjørt de få ukene jeg har hatt Amperaen er knapt 60 km. Da kjører jeg med vanlig bruk av varme osv. Hvor mye elrekkevidden reduseres med på vinteren varierer tydeligvis mellom merkene. Det kan bety at forskjellen blir større til sommeren.

Ellers er jeg imponert hvis det oppgitte tallet på forbruk på ren fossildrift på Outlanderen stemmer. Er nok litt tyngre enn Amperaen, den har firhjulsdrift og høyere luftmotstand.

Sammenligning mellom Ampera og Outlander er jo uansett vanskelig, siden de dekker litt ulike behov. Og alle kjøper vel den bilen som best dekker sine behov. Det viktigste er at folk er villige til å velge løsninger som gavner miljøet   :)
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

fstromsv

#106
Måtte utfordre meg selv litt.  Tok en test-tur for å se hvor langt jeg kunne nå.  Så vidt noen få pluss grader i lufta.  Klima av .  Vinterdekk med normalt trykk (som levert fra forhandler).  ECO-modus.

Turen gikk fra Haslum - Sandvika- E18 - Drammen - E134 - Mjøndalen.  Fossil-motoren startet første gang på toppen før bakken ned mot Mjøndalen.

I det motor starter viser GPS 41km.  Forbruk 0.0.

Stopper på Shell stasjon i Mjøndalen.  GPS 45 km. GPS Maksfart 86 km/t. GPS Snittfart 69.9 km/t.  Bil viser 44.2 km, 0.5 l/100km.

Nullstiller bilens trip-teller og forbruksmåler.  Kjører samme rute tilbake.  Vel hjemme har jeg disse tallene:  GPS 90.0 km.  GPS maksfart 86.7 km/t.  GPS snittfart 70.2 km/t.  Bil viser 88.2 km og 6.2 l/100km (!).

Selv er jeg godt fornøyd med disse tallene.  Noe overrasket over bensinforbruket på returen.  Hadde forventet dette en tanke høyere, men å ligge i 80 istedetfor 90-100 betyr nok noe.

ksnygard

Det er morsomt å se at den som kjører elbil/hybridbil er opptatt av å få forbruket så lavt som mulig. Bare en liten kommentar på noe som sikkert er en trykkfeil. På turen til Mjøndalen hadde du snittfart på 89.9 og maksfart på 86 km (begge tall fra GPS) :-)

Når bilen er oppgitt til 52 km, så synes jeg du får mye ut av den når du klarer 41 km med noen plussgrader i lufta.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

thorlar

Til fstromsv: Dine forbrukstall er bedre enn jeg trodde! Dessuten er det mulig jeg har fått feil info om hvordan Outlanderen oppfører seg under kjøring. Fra ulike omtaler har jeg fått inntrykk av at bilen føles litt daff før fossilmotoren slår til, med den følge at fossilmotoren hjelper til både titt og ofte. Dersom det kun er hastighet over 120 km/t som setter igang forbrenningsmotoren så vil jo også Outlanderen kunne kjøres med null i forbruk dersom din daglige kjørelengde ikke overstiger rekkevidden du nevner.

Det er uansett veldig bra at det kommer et bredere tilbud på miljøvennlige hybrider.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

fstromsv

#109
Sitat fra: ksnygard på torsdag 27. mars 2014, klokken 23:29
Det er morsomt å se at den som kjører elbil/hybridbil er opptatt av å få forbruket så lavt som mulig. Bare en liten kommentar på noe som sikkert er en trykkfeil. På turen til Mjøndalen hadde du snittfart på 89.9 og maksfart på 86 km (begge tall fra GPS) :-)

Når bilen er oppgitt til 52 km, så synes jeg du får mye ut av den når du klarer 41 km med noen plussgrader i lufta.
Takk for at du påpeker tastefeil.  Skal naturligvis være 69.9 km/t i snitt på vei til Mjøndalen.  Har rettet.

Til Torlar kan jeg si at bensinmotoren starter når bilen ikke får tilstrekkelig kraft fra el-drift alene, også ved kraftigere aksellerasjon.  Den starter også opp om du benytter klima helt i starten når alt er kaldt.  Dette for å gi klima-anlegget en kick-start.  Etter kort tid vil klima ha normal driftsstatus, og fossilkraft for det formålet er ikke lenger nødvendig.  Dette er det skrevet noe mer om i Outlander-forumtrådene. Ved kraftig pådrag (for å ha det moro?) kan man nok oppleve at det kan ta noen brøkdeler av et sekund før krafta kommer for alvor, men jeg synes ikke dette har vært noe problem.  Dette er jo ikke noe leketøy (eller er det det?).

thorlar

Sitat fra: fstromsv på fredag 28. mars 2014, klokken 18:01
Ved kraftig pådrag (for å ha det moro?) kan man nok oppleve at det kan ta noen brøkdeler av et sekund før krafta kommer for alvor, men jeg synes ikke dette har vært noe problem.  Dette er jo ikke noe leketøy (eller er det det?).

Tja, det er akkurat dette jeg ikke liker. Å kjøre elektrisk skal ikke være noe "straff". Jeg vil ha hybrider som tydelig bærer bud om at framtidas kjøretøy er overlegne når det gjelder både kjøreglede og komfort.

En bil som virker slapp og kjedelig på el-drift, men sprek og morsom på fossil-drift sender helt gale signaler!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

thorlar

Gratulerer Alfano! Hyggelig at du er fornøyd!

Kan ikke si at jeg har lagt merke til at skiltgjenkjenningen sliter med led-skilt så det må utforskes!

Forøvrig så var vi selv på en liten ferie i Gøteborg i sommer, med fullstappa bil og mye "vind i håret". Var nok ganske tung på foten til tider...

Dagene i Gøteborg gikk kun på batteri-drift, mens tur-retur ble gjennomført med Amperaens sinnrike energiressurser! El-motor supplert av både batteri og eget medbrakt aggregat! Fullt øs, ingen restriksjoner!

Tur=0,49 Retur=0,48. Hele ferien var på snaut 90 mil og et gjennomsnittsforbruk på 0,36 l/mil!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Alfano

Etter ca. 4 måneder med Opel Ampera, så blir Amperan solgt..
Som en bil i nærmiljø er denne bilen helt topp, men langkjøring - da blir den dyr og bråkete desverre.
KIA Soul EV Black and Red Exclusive

sjokomelk

Sitat fra: Alfano på onsdag 12. november 2014, klokken 15:20
Etter ca. 4 måneder med Opel Ampera, så blir Amperan solgt..
Som en bil i nærmiljø er denne bilen helt topp, men langkjøring - da blir den dyr og bråkete desverre.
Synd å høre at bilen ikke passet for deg, men håper du trivdes med den i de få månedene du hadde den :)

Jeg har ikke hatt hverken dyre eller bråkete opplevelser med min på langtur. Har heller vært mer overrasket over hvor lite bråk det er, og at forbruket har vært lavere enn jeg hadde trodd. Men det er nok litt avhengig av hvor langturene mine har vært i forhold til dine.

Lykke til med ny elbil! Har Ampera gitt deg "blod på tann" til å gå fullelektrisk?  :D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Alfano

Hei, el bilen er nok bil nr. 2 og kommer til og bli brukt mye i nærområde, ellers så er Golf GTI kjøpt inn til fordel for Amperaen. Var veldig fornøyd de første månene, men ble litt mye bråk når bensin motoren satt inn, samt forbruket blir også dyrt når strømmen er brukt opp.
KIA Soul EV Black and Red Exclusive

ksnygard

Sitat fra: Alfano på onsdag 12. november 2014, klokken 15:20
Etter ca. 4 måneder med Opel Ampera, så blir Amperan solgt..
Som en bil i nærmiljø er denne bilen helt topp, men langkjøring - da blir den dyr og bråkete desverre.

Mine erfaringer er tydeligvis annerledes enn dine. I går og i dag har jeg kjørt ca 38 mil med Amperaen. Startet med full batteri i går, men fikk ikke ladet i natt siden jeg bodde på hotell. Ladet et par timer på dagen i dag før jeg reiste hjem. Totalt brukte jeg 0,48l pr mil, noe som er lavere enn på alle andre biler jeg har hatt. Jeg synes dette er helt akseptabelt. Totalforbruk siste 14000 km er 0,17 pr mil, noe som er ca 1/4 av vår forrige bil. Men jo mer langkjøring, jo mindre er det å spare, selvfølgelig.

Når det gjelder støy, så er det bare unntaksvis jeg opplever det. I dag merket jeg godt at motoren måtte jobbe ekstra når jeg kjørte Gråura oppover mot Oppdal. Men etter vanlige veier opplever ikke jeg noe støy. Men her er nok terskelen for hva vi opplever som støy ulik.

Lykke til med ny bil :-)
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

Radiobil1

Mange jeg har snakket med, sier at dette hadde vært bilen for dem, hadde det ikke vært for at den har 4 seter.

Nå kommer nok Opel med en ny Ampera type bil snart, som har mer plass og bedre tekniske løsninger.
Mange kan ha disse som nr 1 bil, men da må man ha mer plass, tilhenger muligheter og lenger kjøredistanse på strøm.

2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

ksnygard

Sitat fra: Radiv på onsdag 26. november 2014, klokken 09:15
Mange jeg har snakket med, sier at dette hadde vært bilen for dem, hadde det ikke vært for at den har 4 seter.

Nå kommer nok Opel med en ny Ampera type bil snart, som har mer plass og bedre tekniske løsninger.
Mange kan ha disse som nr 1 bil, men da må man ha mer plass, tilhenger muligheter og lenger kjøredistanse på strøm.

Opel har vel uttalt at det ikke kommer noen ny Ampera, og da blir Chevrolet Volt alternativet. Om Opel skulle ha ombestemt seg, så er det veldig bra. For bilen har absolutt potensiale. Ellers er jeg enig i at 5 seter og tilhengerfeste ville vært optimalt. Hvor vidt lengre rekkevidde vil være nødvendig, er jeg usikker på. De leder jo allerede mye på det punktet i forhold til konkurrentene. Problemet er jo at større batteri koster mer penger.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

thorlar

Som starter av denne tråden for litt over halvannet år siden, kan det nå passe med en liten oppdatering fra meg:

Min fantastiske Ampera har så langt brukt 245 liter bensin! På to år og litt mer enn 42.000 km. Gjennomsnittlig forbruk ned mot 0,05 l pr mil! Ingen tvil om at denne bilen hadde fortjent langt mer oppmerksomhet og langt mindre avgifter enn det som ble den til del.

Forøvrig er jeg enig i at et femte sete sikkert er lurt. Ryktene snakker om en 2.generasjons Volt med tøffere utseende, 5 seter og bedre rekkevidde. Litt mindre og lettere, kanskje basert å Chevy Cruze.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

pfosland

Hvordan har bilen vært i rene vedlikeholdskostnader i forbindelse med verksted o.l, så lenge du har hatt den?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA